برنامه‌ی کشورها برای بازگشایی مدارس در دوران کرونا

رده: خبر
زمان:

با توجه به احتمال بازگشایی مدارس از آبان، شهرداری تهران به منظور جلوگیری از بروز مشکلات ترافیکی برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات لازم را انجام داده است. در اوایل شیوع ویروس کرونا کسی گمان نمی‌کرد که تعطیلی مدارس تا این حد طولانی شود. متأسفانه یکی از مشکلات و آسیب‌های این تعطیلی‌ها در میزان افت تحصیلی و ترک تحصیل دانش‌آموزان است. غیر حضوری شدن آموزش‌ها در این دو ساله آسیب‌های زیادی را از لحاظ تربیتی و یادگیری بر کودکان و نوجوانان وارد کرده است. این مسئله باعث شده تا علی‌رغم موج جدید دلتا- کرونای هندی دولت‌ها تمام تلاش خود را برای بازگشایی مدارس انجام دهند. از طرفی شهرداری تهران نیز در این راستا اقداماتی را انجام داده که در این مقاله به جزئیات آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

اقدامات کشورها جهت بازگشایی مدارس در شرایط شیوع دلتا- کرونای هندی

اقدامات کشورها جهت بازگشایی مدارس در شرایط شیوع دلتا- کرونای هندی

مجازی شدن آموزش‌ها در این دو ساله‌ی شیوع کرونا باعث بروز مشکلات زیادی در زمینه‌ی پرورش کودکان، یادگیری و ... شده است. این مسائل باعث شده تا تمامی دولت‌ها در راستای بازگشایی مدارس اقداماتی را انجام دهند. در کره‌ی شمالی با وجود افزایش شیوع دلتا- کرونای هندی و دیگر جهش‌های آن فصل بازگشایی مدارس فرا رسیده که والدین کره‌ای را بیش از حد نگران کرده است. از طرفی سازمان جهانی بهداشت و یونیسف نیز بر بازگشایی مدارس با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه در برابر شیوع ویروس اصرار دارند. مدیر منطقه‌ای WHO در اروپا دکتر هانس هنری پی کلوگه نیز این همه‌گیری را یک فاجعه‌ی بزرگ در تاریخ آموزشی می‌داند و بر ضرورت استمرار یادگیری مبتنی بر کلاس درس تاکید دارد. همچنین علی‌رغم نگرانی‌های خانواده‌ها و همه‌گیر شدن دلتا- کرونای هندی مسئولان برای بازماندن مدارس به منظور به حداقل رساندن انتقال ویروس تدابیری اندیشیده‌اند. از جمله مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به واکسیناسیون معلمان، پرسنل اداری مدارس و به موازات آن‌ها اطمینان از واکسینه شدن افراد آسیب‌پذیر و کودکان بالای 12 سال با بیماری‌های زمینه‌ای اشاره کرد. به منظور ایزوله شدن محیط مدرسه نیز اقداماتی نظیر تهویه‌ی مناسب کلاس‌ها، کاهش جمعیت هر کلاس، فاصله گذاری‌های اجتماعی و آزمایش منظم دانش‌آموزان، معلمان و کارکنان مدارس انجام می‌گیرد. دکتر هانس هنری پی کلوگه می‌گوید: بازگشایی مدارس به منظور ارتقای سلامت روانی و مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا حضور در مدرسه کودکان را به اعضایی شاد و مولد در جامعه تبدیل می‌کند. از این رو با توجه به نامشخص بودن اتمام دوران همه‌گیری ویروس باید شرایط برای آموزش ایمن بچه‌ها در کلاس‌های درس و آموختن مهارت‌های تربیتی به آن‌ها فراهم و به عنوان یک هدف اصلی در کشورها مطرح شود.

در کشور آمریکا بایدن وعده‌هایی درباره‌ی واکسیناسیون و تسهیل قوانین مربوط به قرنطینه و ماسک داده که پرستاران (وظیفه‌ی مراقبت از سلامت و ایمنی کودکان در مدارس را دارند) گمان می‌کردند دیگر روزهای سخت به پایان رسیده و مدارس بازگشایی خواهند شد. اما با شیوع دلتا- کرونای هندی در آستانه‌ی بازگشایی مدارس شمار مبتلایان روز به روز افزایش می‌یابد و این موضوع باعث شده تا برخی ایالت‌ها به قرنطینه و بعضی دیگر بعد از بازگشایی اولیه‌ی مدرسه‌ها به آموزش آنلاین روی آورند. در فرانسه سال تحصیلی جدید با حضور 4/12 میلیون کودک و 866 هزار و 500 معلم از روز پنج شنبه شروع شده است. اما این بازگشایی با وجود شروع کرونای دلتا، همه‌گیر شدن آن و عدم واکسینه شدن دانش‌آموزان کارشناسان را بیش از حد نگران کرده است. بر اساس آمار به دست آمده از وزارت آموزش این کشور تاکنون تنها 78 درصد معلمان واکسینه شده‌اند که 11 درصد باقی‌مانده نیز واکسینه خواهند شد. از طرفی شورای علمی کشور فرانسه نسبت به طرح دولت مبنی بر آزمایش هفتگی دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی نقدهایی دارد. از نظر این افراد آزمایش بچه‌ها حتی به صورت دو بار در هفته نیز بی‌تأثیر است. هر چند با توجه به تعداد دانش‌آموزان که بیش از 4 میلیون نفر هستند این طرح ناکافی و غیرعلمی ارزیابی شده است.

برنامه‌ی کشورها برای بازگشایی مدارس در دوران کرونا

در کشور امارت متحده عربی سخت‌گیری زیادی برای معلمان در نظر گرفته شده است. به این گونه که معلمان بدون داشتن دلیل موجه پزشکی نمی‌توانند از زدن واکسن خودداری کنند. تمامی معلمان و کارمندان مدارس باید واکسینه شوند. این قانون برای افراد بالای 16 سال نیز صدق می‌کند و برای حضور در مدرسه باید گواهی تکمیل واکسیناسیون خود را دریافت کرده باشند. از طرفی هر شخصی که قصد ورود به مراکز آموزشی را دارد باید حتماً واکسینه شده باشد. این موضوع به معنی واکسیناسیون کامل معلمان، دانش‌آموزان و والدین است. وزارت آموزش و پرورش این کشور همچنین در صورت ابتلای معلمان از نیروهای کمکی و طرح آموزش ترکیبی به عنوان یک راه‌حل موقت استفاده می‌کند. از زمان بازگشایی مدارس در این کشور یک هفته گذشته و مسئولان به محصلان این اختیار را داده‌اند که بین آموزش آنلاین، حضوری و ترکیبی یکی را انتخاب و به آن متعهد باشند. هندوستان نیز برای دانش‌آموزان فقیری که به اینترنت دسترسی ندارند بر آموزش حضوری تأکید دارند. این افراد می‌توانند بعد از گذشت 18 ماه دوری به کلاس‌های درس وارد شوند. مسئولان هند نیز از واکسیناسیون کلیه‌ی کارکنان مدارس، ظرفیت 50 درصدی کلاس‌های درس و ضدعفونی مداوم مدرسه و مدارس جهت بازگشایی خبر دادند. در پایتخت هندوستان فقط محصلان پایه‌ی نهم و دوازدهم مجاز به حضور در مدرسه هستند. البته برای این افراد هیچ‌گونه اجباری در کار نیست.

اقدامات شهرداری تهران برای بازگشایی مدارس

اقدامات شهرداری تهران برای بازگشایی مدارس

شهرداری تهران نیز به منظور بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 1400 همانند سال‌های گذشته اقداماتی را در نظر گرفته است. سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران درباره‌ی اقدامات انجام شده در راستای بازگشایی مدارس گفت: بر اساس بیانات وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت احتمال شروع سال تحصیلی از آبان ماه به صورت حضوری وجود دارد و ما در تلاشیم تا 500 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل اضافه کنیم. برای این کار قرارداد و تفاهم‌نامه‌ای برای خرید 200 دستگاه اتوبوس به زودی منعقد خواهد شد و 300 دستگاه دیگر در حال تعمیر و تجهیز است. هاشمی افزود: تاکنون تعداد زیادی از واگن‌های قدیمی را تعمیر کرده‌ایم. همچنین طی قراردادی که بین شرکت بهره‌برداری مترو با واگن سازی تهران بسته شده و قرار است تعداد بیشتری از واگن‌های تعمیر شده را به چرخه‌ی حمل و نقل بیاوریم. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا با انجام این اقدامات فرآیند حمل و نقل عمومی را در آستانه‌ی بازگشایی مدارس بهبود بخشیم. برای نوسازی تاکسی‌ها نیز به مالکان خودروها وام 90 میلیون تومانی داده می‌شود. انشاالله تا پایان سال 10 هزار خودرو نوسازی خواهد شد.

ثبت‌نام رانندگان سرویس مدارس

مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه‌ی تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: هماهنگی‌های لازم برای ثبت‌نام رانندگان سرویس مدارس انجام شده و رانندگان می‌توانند طبق اعلام وزارت بهداشت جهت واکسینه شدن اقدام کنند. ضامنی تأکید کرد: ثبت‌نام رانندگان مدارس برای سال‌تحصیلی جدید توسط شهرداری انجام می‌شود. با این‌حال همچنان وزارت آموزش و پرورش برای بازگشایی اظهارنظر نکرده است. وی افزود: فراخوان و ثبت‌نام شرکت‌های حمل و نقل درون شهری دانش‌آموزی نیز از مرداد در سامانه‌ی «سپند» شروع شده است.

استقبال از مهر در بستر فضای مجازی

مجتبی دانشور مدیر کل آموزش شهروندی شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران هرساله به مناسبت بازگشایی مدرسه‌ها مجموعه‌ای گسترده از فعالیت‌های عمرانی، حمایتی، آموزشی و آئین‌های مربوط به شروع سال‌تحصیلی جدید را با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش در مدارس پایتخت انجام می‌داد.. اما متأسفانه امسال به دلیل شیوع کرونا و تغییراتی که در آئین بازگشایی مدارس ایجاد شده، دیگر شرایط لازم برای اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی همانند سال‌های گذشته وجود ندارد. به همین دلیل براساس مصوبه‌ی شورای شهر تحت عنوان «استقبال از مهر» و در راستای خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان در تلاشیم که این برنامه‌ها را در بسترهای دیگری از جمله فضای مجازی دنبال کنیم.

اهدای ماسک و ضدعفونی کردن کلاس‌های درس

مدیرکل آموزش شهروندی شهرداری تهران گفت: باتوجه به شرایط کنونی کشور در شیوع کرونا و احتمال بازگشایی مدرسه و مدارس در برخی پایه‌های تحصیلی علاوه بر برنامه‌های آموزشی و فرهنگی در بستر فضای مجازی، اهدای ماسک به تمامی مدارس ابتدایی دوره‌ی اول، ضدعفونی کردن کلاس‌ها، حیات مدرسه، سرویس‌های بهداشتی، باز پیرایی فضای بیرونی مدارس و احیای فضای سبز درون و بیرون مدرسه‌ها را در دستور کار داریم.

افزایش ظرفیت اتوبوسرانی برای رفع مشکل ترافیکی

سید احمد علوی عضو شورای شهر تهران می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مشکلات، شروع سال‌تحصیلی از مهر است. امیدواریم معاونت حمل و نقل ترافیک برای برون رفت از این مشکلات چاره‌ای بیاندیشد. علوی افزود: بحث نگهداشت ترافیکی شهر نیز یکی از موضوعات مهم است که در حال حاضر شرایط خوبی ندارد. ما انتظار معجزه نداریم. اما تمام تلاش و کمک خود را خواهیم کرد تا برای پیک ترافیکی تدبیری صورت گیرد. ناصر امانی عضو شورای شهر تهران نیز در خصوص برنامه‌های شهرداری تهران در آستانه‌ی مهر گفت: ما باید برای به حداقل رساندن مشکلات در صورت بازگشایی مدارس در مهر برنامه‌ریزی کنیم. یکی از اقدامات لازم در این راستا، افزایش ظرفیت اتوبوسرانی است که باید اتوبوس‌ها تعمیر و به چرخه‌ی حمل و نقل بازگردند.

سخن آخر

از آن‌جا که چیزی تا شروع سال‌تحصیلی نمانده و همچنان وضعیت بازگشایی مدارس و زمان دقیق آن مشخص نیست، مدیران شهری برنامه‌ریزی‌های لازم را برای به حداقل رساندن مشکلات انجام داده‌اند. امید داریم مسئولان آموزش و پرورش در این شرایط همه‌گیری دلتا- کرونای هندی، بهترین تصمیمات را برای بازگشایی مدارس بگیرند.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: