محتواهای غیراخلاقی چه تأثیری روی فرزندان می‌گذارند؟

رده: مقاله
زمان:

همان‌طور که می‌دانید تربیت صحیح فرزند یکی از مهم‌ترین وظایف پدر و مادر است. اما گاهی اوقات با وجود همه‌ی تلاش‌ها در این زمینه، والدین شاهد مسائلی خواهند بود که باعث نگرانی‌شان می‌شوند. ورود به سایت‌ها و کانال‌های غیراخلاقی یکی از این مسائل است. این که در چنین شرایطی چگونه باید با بچه‌ها رفتار کرد سؤالی است که ذهن بسیاری از والدین را به خود درگیر می‌کند. متاسفانه تنبیه بدنی و لفظی، محروم کردن فرزندان از اینترنت و وسایل الکترونیکی اولین اقدامی است که والدین معمولا در مواجهه با این عمل انجام می‌دهند. اما آیا این برخورد می‌تواند کودک را از انحرافات جنسی دور کند؟ خیر! شکل‌گیری عقاید و نگرش‌های غلط جنسی، بلوغ جنسی زودرس و... از جمله تأثیرات محتواهای غیراخلاقی روی فرزندان به شمار می‌روند. بنابراین اگر می‌خواهید فرزندتان از این خطرات مصون باشد، باید نحوه‌ی صحیح برخورد با این گونه مسائل را بدانید. به همین دلیل ما در این مقاله به مطالبی درباره‌ی تربیت صحیح فرزندتان به منظور جلوگیری از انحرافات جنسی و تأثیرات محتواهای غیراخلاقی بر آن‌ها اشاره می‌کنیم.

دلایل گرایش کودکان و نوجوانان به مسائل جنسی

اصلی‌ترین دلیل گرایش بچه‌ها به این گونه مسائل در سنین کم، کنجکاوی است. این در حالی است که آگاهی آن‌ها از مسائل جنسی فقط به توضیحات مختصری از معلمان در مدارس ختم می‌شود. حال اگر والدینشان به آن‌ها کمک نکنند به سراغ محتواهای غیراخلاقی و اینترنت خواهند رفت. البته گاهی اوقات آن‌ها به صورت کاملا تصادفی با فیلم‌ها و تصاویر جنسی مواجه می‌شوند. در این حالت معمولاً بعضی از آن‌ها شوکه شده و می‌ترسند. اما گروه دیگری کنجکاو می‌شوند و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر می‌روند. حس بزرگ شدن، تقلید و فشار همسالان از دیگر دلایل انحرافات جنسی و گرایش به این مسئله به شمار می‌روند.

تأثیرات محتواهای غیراخلاقی بر فرزندانمان

تأثیرات محتواهای غیراخلاقی بر فرزندانمان

محتواها و فیلم‌های غیراخلاقی اصولاً به صورت اغراق‌آمیز و به دور از واقعیت ساخته می‌شوند. از این رو باعث تغییر در افکار و حتی اطلاعات غلط نسبت به روابط جنسی می‌شوند. اگر کودک و نوجوان ما این تصاویر را به عنوان الگوی درست روابط بپذیرند، در بزرگسالی و برخورد با واقعیت دچار مشکل خواهند شد. از طرفی اگر بچه‌ها قبل از رسیدن به سن مناسب با این محتواهای غیراخلاقی مواجه شوند، علاوه بر بلوغ زودرس به انحرافات جنسی کشیده خواهند شد. همچنین تحقیقات نشان می‌دهند که متجاوزین جنسی از فیلم‌ها و تصاویر غیراخلاقی برای تحریک و فریب کودکان استفاده می‌کنند که در نهایت منجر به خشونت و تجاوز خواهد شد. برخی بچه‌ها نیز با تماشای این محتواها آن‌ها را روی دوستان یا بچه‌های کوچکتر تقلید می‌کنند.

تربیت صحیح فرزند به منظور جلوگیری از انحرافات جنسی

عدم برخورد صحیح با کودک و نوجوان عواقب جبران‌ناپذیری را برای آن‌ها و حتی خانواده به همراه خواهد داشت. بنابراین شما باید بدانید که چگونه در این دوره‌ی حساس با فرزندانتان رفتار کنید. در صورتی که متوجه شدید فرزندتان محتواهای غیر اخلاقی را دنبال می‌کند چه کاری باید انجام دهید؟

1- آرامش خود را حفظ کنید و از کلمات زیبا برای صحبت با فرزندتان استفاده کنید.

اولین و مهم‌ترین قدم در مواجهه با این گونه مسائل حفظ آرامش است زیرا هنگامی که تحت فشار روانی قرار دارید واکنش درستی نخواهید داشت. در این شرایط از تنبیه بدنی و لفظی، گرفتن‌گوشی، محدود کردن و این قبیل رفتارها خودداری کنید زیرا این نوع برخورد نه تنها مسئله را حل نمی‌کند، بلکه به مشکلات شما اضافه می‌کند. در این وضعیت بهترین کار صحبت کردن با لحن و گفتار مناسب است. مثلاً به کودکتان بگویید: «می‌دونم که به دلیل تغییرات جسمی سؤالاتی ذهنت را درگیر کرده. به همین دلیل وارد این کانال‌ها و سایت‌ها شدی. اما دلبندم تماشای این فیلم‌ها نه تنها به تو کمکی نمی‌کنه، بلکه آسیب‌های زیادی به روحیه و زندگی آینده تو می‌رسونه. اگر سؤالی در ذهنت پیش اومده از من یا پدرت بپرس.» حتی اگر خودتان در پاسخگویی به پرسش‌های فرزندتان ناتوان بودید، می‌توانید از مشاوران در این زمینه کمک بگیرید.

2- آموزش و نوع برخورد باید متناسب با سن بچه‌ها باشد.

2- آموزش و نوع برخورد باید متناسب با سن بچه‌ها باشد.

تمامی فعالیت‌های بچه‌های زیر 12 سال در اینترنت باید مستقیماً زیر نظر والدین انجام گیرد. شما باید همه‌ی سایت‌های مناسب را به آن‌ها نشان دهید. گاهی اوقات با همه‌ی این کارها بچه‌ها به صورت کاملاً تصادفی با سایت‌ها و فیلم‌های غیراخلاقی مواجه می‌شوند. در این موقعیت باید به فرزندتان با مهربانی و خیلی ساده توضیح دهید که در اینترنت و فضای مجازی محتواهایی وجود دارند که آن‌ها نباید تماشا کنند. به گونه‌ای رفتار نکنید که فرزندتان احساس گناه کند. از طرفی تمایل نوجوانان به مسائل جنسی در سن بلوغ امری کاملاً طبیعی است. پس به جای سرزنش آن‌ها تمام تلاش خود را برای بحث و آموزش در این زمینه به شیوه‌ی صحیح انجام دهید. شما باید احساس شرم و گناه نسبت به این موضوع را در نوجوانانتان کاهش دهید. والدین می‌دانند که تماشای این فیلم‌ها بیشترین آسیب را به کودکان وارد می‌کند اما واکنش اشتباه آن‌ها نسبت به این مسئله بیشترین صدمه را به فرزندان می‌زند؛ زیرا یک برخورد نادرست می‌تواند موجب سرافکندگی آن‌ها شود. بنابراین به شدت مراقب حرف‌ها و برخوردتان در مواجهه با این قبیل مشکلات باشید.

3- به حرف‌های فرزندتان گوش کنید.

در صورتی که کودک یا نوجوان با محتواهای غیراخلاقی مواجه شد، ابتدا از او بپرسید که چگونه این فیلم‌های مبتذل را پیدا کرده است. پاسخ این سؤال به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید مشکل را حل کنید. درباره‌ی اینکه کجا و چه کسی این محتواها را به آن‌ها نشان داده، چه چیزی دیده‌اند و احساسشان چه بوده، با آن‌ها صحبت کنید. در نهایت آرامش و مهربانی، احساس او را بفهمید. اجازه ندهید نگرانی و اضطراب شما به فرزندتان منتقل شود. همچنین او را به خاطر در میان گذاشتن این موضوعات تحسین و تشویق کنید. واکنش‌های تند و نادرست فقط به رابطه‌ی خانوادگی شما آسیب می‌رساند از طرفی موجب می‌شود که فرزندتان برای مشکلات پیچیده‌تری که دراین آینده برایش پیش می‌آید دیگر به شما مراجعه نکند.

4- برای فرزندتان مثل صندوقچه‌ی قفل شده نباشید.

همان‌طور که می‌دانید رشد بچه‌ها مسیری دارد که شما به عنوان والدین باید بتوانید در مواجهه با دوره‌های حساس زندگی مثل نوجوانی عمل‌کرد درست و مناسبی داشته باشید. از این رو بهترین کار کاشت بذر عمل درست قبل از رسیدن به این برهه‌ی حساس است. برخی والدین از فرزندانشان می‌خواهند که همه‌ی افکارشان را برای آن‌ها بیان کنند. در حالی که خودشان همانند صندوقچه‌ی قفل شده‌ای هستند که ذهنشان را در اختیار کودکانشان قرار نمی‌دهند. بچه‌ها باید از این که والدینشان یک پایگاه قابل اطمینان و اتکا است، مطمئن شوند. در شرایط مختلف اطلاعات لازم را در اختیار آن‌ها بگذارید. این کار باعث می‌شود تا شما اولین مرجع برای پاسخگویی به سؤالاتشان باشید. حتی اگر پرسش‌های آن‌ها درباره‌ی مسائل جنسی باشد. این اطمینان را به آن‌ها بدهید که پذیرای همه‌ی سؤالات و کنجکاوی‌های آن‌ها هستید. با توجه به تأثیرات محتواهای غیراخلاقی، شما باید به عنوان والدین با احترام به نیازهای بچه‌ها، آن‌ها را از خطرات و آسیب‌های این مسئله دور کنید. به یاد داشته باشید که برای تربیت صحیح فرزندتان و جلوگیری از انحرافات جنسی نیز می‌توانید از مشاوران کمک بگیرید.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: