تأثیر40 درصدی معدل در کنکور
مصوبه کنکوری با تأثیر قطعی معدل بهجای عدالت آموزشی، ناعدالتی را تشدید کرده و بازنگری در آن ضروری است. این مصوبه که هدف اصلی آن ایجاد "عدالت آموزشی" و حمایت از دانشآموزان مناطق محروم و مدارس دولتی عادی اعلام شده بود، بهنظر میرسد که در عمل نهتنها نتوانسته است به اهداف اولیه خود دست یابد، بلکه بهنوعی خلاف هدف اعلامی و در راستای تشدید ناعدالتی آموزشی عمل کرده است. در همین ارتباط، احسان عظیمیراد، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گفت: سوابق تحصیلی با تأثیر مثبت طبق قانون مصوب مجلس در نظر گرفته شده بود. وی با اشاره به تناقض مصوبه کنکوری با عدالت آموزشی گفت: اختلاف امکانات در مناطق مختلف کشور و تفاوت نمرات، که گاهی تا 8 نمره است، با تأثیر 60 درصدی سوابق تحصیلی، آسیب زیادی به تحقق عدالت آموزشی وارد میکند. علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، بهتازگی پیشنهاد داده است تا مصوبه تأثیر معدل فقط شامل پایه دوازدهم باشد و تأثیر آن از 60 به 40 درصد برسند.
نحوه رسیدگی به اعتراضات آزمون استخدامی آموزش و پرورش
کارگروه رسیدگی به اعتراضات داوطلبان در آزمونهای استخدامی آموزش و پرورش برای سال 1403 (آزمون استخدامی مشاغل آموزگاری، دبیری و هنرآموز، کیفیتبخشی) مشترک هستند. بنابراین به ترتیب اولویت و براساس زمان اعلام نتایج نهایی آزمونهای سهگانه و در راستای صیانت از حقوق داوطلبان و افزایش دقت در فرآیند رسیدگی، در دستور کار کارگروههای استانی قرار گرفته و با دقت در حال اجرا است. طبیعتاً بلافاصله بعد از اتمام فرآیند رسیدگی به اعتراضات داوطلبان آموزگاری و دبیری، بررسی و رسیدگی به اعتراضات گروه کیفیتبخشی در اولویت قرار گرفته است. لذا سامانه کارا از روز یکشنبه 18 آذر جهت رسیدگی به اعتراضات داوطلبان آزمون کیفیتبخشی در اختیار کارگروههای استانی قرار میگیرد تا با نهایت دقت در ادارهکل آموزش و پرورش استانها بررسی شود.
جزئیات صدور کارنامه برای دبیرستانها بر اساس عملکرد دانشآموزان
محسن زارعی اعلام کرد که برای هر مدرسه، کارنامهای بر اساس عملکرد دانشآموزان پایههای دهم تا دوازدهم تدوین میشود. این کارنامهها برای تمرکز بر بهبود دروس ضعیف و تحلیل عملکرد سوال به سوال ارائه میشوند. رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره هدف این کارنامه عملکردی ادامه داد: این کارنامه نشان میدهد در هر درسی دانشآموزان در چه سطحی قرار دارند و چه فاصلهای با نمره تراز امتحان دارند. همچنین این کارنامه کمک میکند تمرکز مدرسه بر دروس ضعیف بیشتر شود. زارعی با بیان اینکه تحلیلها آماده است که به تفکیک سوال به سوال در اختیار دبیرخانههای راهبری قرار گیرد، گفت: نتیجه عملکردی دانشآموزان ناظر به هر درس است و نشان میدهد در هر درس چه سوالاتی را نتوانستند پاسخ دهند و چه عملکردی داشتند.
پیشبینی سنجش بیش 28 هزار نوآموز در قم
رئیس اداره آموزشوپرورش استثنایی قم از سنجش 28,500 نوآموز ابتدایی استان قم در سال جاری خبر داد. اصغر محمودی، رئیس اداره آموزشوپرورش استثنایی قم، در نشست خبری شنبه 17 آذرماه تأکید کرد: 489 نفر در آموزشوپرورش استثنایی قم در رشتههای مختلف به 1,551 دانشآموز با نیاز ویژه در حال خدمترسانی هستند. محمودی افزود: 25 مدرسه استثنایی و 8 مرکز آموزش، سنجش و توانبخشی شامل 6 مرکز در سطح استان و 2 مرکز دیگر در شهرستانهای جعفریه و کهک مشغول به انجام وظیفه هستند. وی اظهار کرد: هدف آموزشوپرورش استثنایی کمک به بازگشت و استقلال دانشآموزان است و لذا خانوادهها از تحصیل فرزندانشان در این مدارس نباید نگران باشند.
تمدید زمان ثبتنام مرحله اول المپیادهای علمی کشوری
دانشآموزان مقطع متوسطه دوم میتوانند برای ثبتنام در المپیادهای 14گانه باشگاه دانشپژوهان جوان از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند. به منظور اطلاع از سایر جزئیات و منابع آزمون به وبگاه باشگاه دانشپژوهان جوان مراجعه کنید.