تاثیر آزمونهای نهایی بر سرنوشت دانشآموزان
در سال گذشته، برگزاری آزمونهای نهایی برای دانشآموزان مقطع متوسطه دوم، بهویژه در پایههای دهم و یازدهم، چالشها و استرس زیادی برای دانشآموزان، خانوادهها و حتی عوامل اجرایی ایجاد کرد. مدیران و کارشناسان آموزشوپرورش به مشکلاتی نظیر نابرابری در امکانات آموزشی، تأثیر روانی منفی بر دانشآموزان، نبود زیرساختهای مناسب، خستگی عوامل اجرایی، و هزینههای بالای چاپ و اجرای آزمونها اشاره کردند. همچنین، تأثیر مستقیم این امتحانات بر کنکور، باعث افزایش اضطراب و کاهش نشاط در محیطهای آموزشی شده است. پیشنهادهایی برای بهبود این روند ارائه شد، از جمله کاهش تعداد دروس نهایی، تمرکز بر دروس تخصصی، حذف پایه دهم از سابقه تحصیلی، استانداردسازی حوزههای امتحانی و ایجاد انگیزه مالی برای عوامل اجرایی. کارشناسان تأکید کردند که تغییرات باید بهگونهای باشد که عدالت آموزشی، سلامت روانی دانشآموزان و کیفیت آموزش حفظ شود.
فراخوان بیستوپنجمین پرسش مهر ریاستجمهوری؛ 15 بهمن آخرین مهلت ارسال آثار
بیستوپنجمین دوره پرسش مهر ریاستجمهوری با موضوع «ایران قوی» آغاز شده است. در این فراخوان، دانشآموزان، معلمان و اولیای دانشآموزان میتوانند آثار خود را در قالبهای ادبی، هنری، رسانهای و پژوهشی ارائه کنند. هدف این برنامه، تقویت روحیه خودباوری، ترویج همدلی و مشارکت در توسعه کشور است. مهلت ارسال آثار تا 15 بهمن 1402 تعیین شده و شرکتکنندگان میتوانند از طریق پنجره خدمات الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش در قسمت نورینو، بخش پرسش مهر اقدام به ثبت و ارسال آثار خود کنند. برگزیدگان در سطح ملی و منطقهای معرفی و تقدیر خواهند شد.
ابلاغ «افزایش دفعات ترمیم معدل دانشآموزان» در صورت تایید رئیس جمهور
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در آئین تجلیل از حاج اکبر ابراهیمی، خیر مدرسهساز، از تصویب کلیات مصوبه ترمیم معدل دانشآموزان در شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد و اعلام کرد که این مصوبه پس از تأیید رئیسجمهور ابلاغ خواهد شد. وی همچنین به پیگیری مسائل معیشتی معلمان، پاداش پایان خدمت، و برگزاری آزمون استخدامی اشاره کرد و افزود که مراحل آن در حال انجام است. کاظمی از وجود 8000 پروژه نیمهتمام در کشور خبر داد و تأکید کرد که دولت باید برای تکمیل 5000 پروژه خیرساز تأمین اعتبار کند. وی ضمن تقدیر از حاج اکبر ابراهیمی و نقش او در توسعه فرهنگی و مدرسهسازی، این اقدامات را مصداق عمل صالح دانست که اثرات عمیقی در جامعه و تربیت نسلهای آینده دارند. کاظمی تأکید کرد که چنین خیرانی با نگاه راهبردی و عمل خیرخواهانه، فرهنگ جامعه را متحول میکنند و الگوی ارزشمندی برای دیگران هستند.
تاثیر قطعی معدل در کنکور و ایرادات چالشی شیوه گزینش دانشجو
بحثهای پیرامون تاثیر قطعی معدل در کنکور موجب حساسیتهایی در میان کارشناسان و جامعه شده است. دکتر محمد حسنی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، با انتقاد از شیوه فعلی گزینش دانشجو از منظر عدالت توزیعی، اظهار داشت که این روش باعث مزیتیابی طبقات متمول در دسترسی به دانشگاهها شده و ظرفیتها و استعدادهای افراد از طبقات مختلف به درستی شناخته نمیشوند. او همچنین تأکید کرد که آزمونهای چندگزینهای نمیتوانند بهطور کامل تواناییهای دانشآموزان را ارزیابی کنند و این روشها موجب طبقاتیشدن دسترسی به آموزش عالی شدهاند. حسنی با اشاره به اهمیت رصد عملکرد تحصیلی دانشآموزان در دوره متوسطه، این تغییر نگاه را مثبت ارزیابی کرد و معتقد است که این رویکرد میتواند فشار کنکور بر دوره متوسطه را کاهش دهد. وی پیشنهاد داد که برای گزینش دانشجو، علاوه بر معدل، شایستگیهای ویژه دانشآموزان نیز مدنظر قرار گیرد. این شایستگیها که از توانمندیها و استعدادهای خاص ناشی میشوند، میتوانند معیار دقیقتر و عادلانهتری برای انتخاب دانشجویان باشند.
توضیح وزیر آموزش و پرورش درباره زمان اعلام فراخوان جذب استعدادهای برتر در دانشگاه فرهنگیان
علیرضا کاظمی در خصوص موضوعات مختلف آموزش و پرورش توضیح داد که کلیات طرح ترمیم معدل دانشآموزان در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده و پس از تأیید رئیسجمهور رسمی و قانونی خواهد شد. وی همچنین از پیگیری سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت پاداش بازنشستگان خبر داد و اعلام کرد که این موضوع در دستور کار سران قوا قرار دارد. درباره آزمون استخدامی نیز گفت که مذاکرات با سازمان امور اداری و برنامه و بودجه برای دریافت مجوزهای لازم در حال انجام است. او به وجود حدود 8 هزار پروژه نیمهتمام در کشور اشاره کرد که 5000 پروژه از این تعداد خیرساز بوده و برای تکمیل نیازمند تأمین اعتبار هستند. همچنین درباره جذب استعدادهای برتر از طریق دانشگاه فرهنگیان اعلام کرد که این فرایند بهزودی اطلاعرسانی خواهد شد و افزود که استخدام مربیان طرح امین نیازمند تصویب قانون در مجلس است.