تاثیر ماهواره بر بزهکاری نوجوانان

رده: مقاله
زمان:

امروز در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که خوشبختانه یا متاسفانه رسانه مانند آب، غذا و پوشاک به یکی از نیازهای زندگی روزمره بشر تبدیل شده است. گویی اگر یک روز از صبح تا شب، ساعتی را پای تلویزیون یا شبکه‌های اجتماعی صرف نکنیم، آن روز یک جای کار می‌لنگد. به‌تعبیر مانوئل کاستلز، جامعه شناس مشهور اسپانیایی، ما در عصر اطلاعات به‌سر می‌بریم و رسانه‌ها یکی از بزرگ‌ترین بازیگران آن هستند. کانال‌های پرشمار ماهواره‌ای نمونه بارزی از عصر اطلاعات هستند. در طول یک شبانه‌روز، هزاران ساعت محتوا تولید و در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند. آیا رابطه‌ای بین ماهواره و بزهکاری جوانان وجود دارد. متاسفانه بحث‌های مبالغه‌آمیز زیادی در زمینه تاثیر ماهواره بر بزهکاری نوجوانان و جوانان مطرح می‌شود. مباحثی که چون پشتوانه علمی ندارند، نه‌تنها کمکی به رفع چالش‌های موجود در این حوزه نمی‌کنند؛ بلکه خود تبدیل به مانعی بر سر راه دستیابی افراد به نظریه‌های علمی و تخصصی می‌شوند. در این مطلب قصد داریم با بررسی نظرات متخصصان دانشگاهی حوزه روان‌شناسی و جامعه‌شناسی به بررسی نقش برنامه‌های ماهواره بر بزهکاری نوجوانان و جوانان بپردازیم. حتما تا پایان با ما همراه باشید.

آمارها سخن می‌گویند!

آمارها سخن می‌گویند!

بد نیست که همین ابتدا نگاهی به آمار بزهکاری در کشور بیندازیم. متاسفانه مانند بسیاری دیگر از حوزه‌های اجتماعی، آمار روشن و شفافی از وضعیت بزهکاری نوجوانان و جوانان در دسترس نیست. طبق آخرین آمار در دسترس، تعداد کودکان و نوجوانان تحت پوشش کانون اصطلاح و تربیت در سراسر کشور، چیزی در حدود 2 تا 3 هزار نفر است. البته به نظر می‌رسد که این آمار چندان سنخیتی با واقعیت‌های میدانی جامعه ایران ندارد. همچنین تحقیقات نشان می‌دهند که سن بزهکاری در ایران به حدود 13 سال رسیده است. البته باید توجه داشته باشید که در این تحقیقات معنای حقوقی بزه مد نظر قرار می‌گیرد. به‌همین دلیل آمارها بیشتر ناظر بر جرایمی مانند سرقت، درگیری و این دست اقدامات خشونت آمیز است. اما اگر معنای عام را در نظر بگیریم، داستان کاملا تغییر می‌کند. آمارها درباره اعتیاد حاکی از آن است که حدود 20 درصد نوجوانان زیر 18 سال، سیگار یا سایر مواد مخدر را مصرف می‌کنند. حال باید بررسی کنیم که رابطه بین ماهواره و بزهکاری جوانان چیست؟

بررسی تاثیر ماهواره و بزهکاری جوانان

ما در اینجا روی رابطه بین ماهواره و بزهکاری جوانان از منظر اجتماعی تمرکز می‌کنیم. به‌نوعی پا را فراتر از حوزه حقوقی و قضایی می‌گذاریم؛ چراکه ریشه بسیاری از جرایم در دوره جوانی و نوجوانی، آسیب‌های اجتماعی است. تاثیر ماهواره بر بزهکاری نوجوانان و جوانان را می‌توان در 3 سطح بررسی کرد:‌

جدا شدن نوجوانان و جوانان از خانواده

جدا شدن نوجوانان و جوانان از خانواده

شاید بتوان مهم‌ترین تاثیر محتواهای غیراخلاقی را گسست خانواده دانست. خانواده ایرانی امروز بیش از هر زمانی نیاز به پاسداری دارد. تاثیر ماهواره بر تضعیف نهاد خانواده دفعتا رخ نمی‌دهد. بلکه آهسته و با شیب ملایم خودنمایی می‌کند. به‌همین دلیل تغییرات خیلی ملموس نیستند. خانواده وقتی معنا پیدا می‌کند که روابط بین افراد در آن بر اساس حقوق و تکالیف شکل بگیرد. برنامه‌های ماهواره‌ای تلاش می‌کنند تا با زیر سوال بردن بسیاری از این حقوق و تکالیف، پیوندهای خانوادگی را سست کنند. این نقطع عطق نقش برنامه‌های ماهواره بر بزهکاری است. چرا که با جدا کردن نوجوانان و جوانان از خانواده عملا شرایط برای ابتلا به آسیب‌های اجتماعی مهیا می‌شود.

حمله به هنجارهای فرهنگی

حمله به هنجارهای فرهنگی

در مقیاس بزرگ‌تر از خانواده، نوبت به هنجارهای فرهنگی و اجتماعی می‌رسد. در سطح یک شهر و کشور، پیوندهای فرهنگی و اجتماعی وجود دارند که افراد را در کنار هم نگه می‌دارند. در واقع زندگی جمعی ذیل این هنجارها تعریف شده و معنا پیدا می‌کند. یکی دیگر از موضوعات مهم در رابطه بین ماهواره و بزهکاری حوانان، به‌سخره گرفته شدن ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی و فرهنگی است. اگر حس تعلق یک نوجوان نسبت به جامعه خدشه‌دار شود، آنگاه باید منتظر رفتارهای پرخطر از سوی او بود. فردی که از پهنه فرهنگی جامعه خود جدا می‌شود، عملا در تجربه زیست جمعی شکست می‌خورد و این نقطه آغاز بحران‌های بزهکاری نوجوانان و جوانان است.

ایجاد بحران هویت

ایجاد بحران هویت

مانوئل کاستلز، یکی از ویژگی‌های عصر اطلاعات را زندگی در جامعه شبکه‌ای عنوان می‌کند. به اعتقاد او یکی از چالش‌های جدی جامعه شبکه‌ای، بحران هویت است. وقتی خانواده کارکرد خود را از دست بدهد و در کنار آن ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی کنار زده شوند، نوبت به مرحله سوم می‌رسد. برنامه‌های ماهواره‌ای با استفاده از تصاویر برساخته و غیرواقعی از دنیای امروز، به چالش بحران هویت در نوجوانان و جوانان دامن می‌زنند. بخش قابل توجهی از نگرانی‌ها در ارتباط با ماهواره و بزهکاری جوانان مربوط به همین نقطه است. اگر مشکل بحران هویت جدی گرفته نشود، انتهای این مسیر به به نقطه غیرقابل بازگشت خودکشی منتهی می‌شود. آمارها درباره میزان خودکشی در بین جوانان و نوجوانان در کشورهای مختلف چندان امیدوارکننده نیستند.

عوارض و تاثیر ماهواره بر بزهکاری نوجوانان و جوانان

عوارض و تاثیر ماهواره بر بزهکاری نوجوانان و جوانان

تا اینجا کمی از بالا به مسئله ماهواره و بزهکاری جوانان نگاه کردیم. در مقام عمل، هر یک از موار سه‌گانه فوق، ظهور و بروز خارجی در زندگی نوجوانان و جوانان دارند. بر همین اساس نقش برنامه‌های ماهواره بر بزهکاری را می‌توان با بررسی نشانه‌های زیر بررسی کرد:

  • تشویق نوجوانان و جوانان به مصرف مشروبات الکلی، سیگار و مواد مخدر؛
  • عادی‌سازی رفتارهای جنسی خارج از چارچوب و پرخطر؛
  • ترویج خشونت و پرخاشگری؛
  • کاهش سطح تعاملات اجتماعی؛
جیم مریسون، هنرمند افسانه‌ای، جمله معروفی درباره کارکرد رسانه‌ها در دنیای امروز دارد. هر کس رسانه را کنترل کند، ذهن‌ها را در اختیار می‌گیرد. امروز صدق سخن مریسون بر همه ما آشکار شده است. رسانه‌ها نقش پررنگی در شکل‌دهی سبک زندگی ما به‌خصوص کودکان و نوجوانان ایفا می‌کنند.

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی رابطه ماهواره و بزهکاری جوانان پرداختیم. نقش والدین در کنترل تاثیر ماهواره بر بزهکاری نوجوانان و جوانان، صرفا سلبی نیست. به‌عبارت دیگر شما نباید تنها تلاش کنید تا دسترسی فرزندتان به برنامه‌های ماهواره‌ای محدود شود. بلکه باید در وهله اول خوراک رسانه‌ای سالم و مفید برای آن‌ها تدارک ببینید. از آن گذشته نباید نسبت به تاثیر گروه هم‌سالان روی فرزندان خود غافل شوید. به‌عبارت دیگر این مهم نیست که تنها فرزند شما ماهواره نبیند؛ بلکه باید انتخاب دایره دوستان او هم حساس باشید.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: