تاثیر ورزش در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان

رده: مقاله
زمان:

آنچه درباره تاثیر ورزش در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان به‌شما نمی‌گویند؛

"الان درس‌هایت را بخوان بعدا فرصت ورزش و تفریح زیاد پیدا می‌شود." این جمله‌ای است که خیلی از دانش‌آموزان در دوران تحصیل خود بارها و بارها از زبان والدین‌شان می‌شنوند. جمله‌ای که نه پشتوانه علمی دارد و نه آن طور که باید و شاید برای دانش‌آموزان مجاب‌کننده است. تحقیقات علمی بسیار زیادی در دانشگاه‌های دنیا صورت گرفته که حکایت از تاثیر ورزش در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد. اگر شما هم جزء آن دسته از والدین یا دانش‌آموزانی هستید که چندان ورزش کردن و فعالیت‌های بدنی را جدی نمی‌گیرید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

تاثیر ورزش در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان

تاثیر ورزش در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

فواید ورزش برای دانش آموزان بسیار زیاد است. از یادگیری مهارت‌های جسمی گرفته تا کار گروهی را می‌توان در فهرست مزایای ورزش کردن برشمرد. چه بسیار استعدادهای ورزشی که از دل مدارس پی به توامندی‌های خود بردند و مسیر جدیدی را در زندگی انتخاب کردند. جدای از این دست موضوعات، تاثیر ورزش در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نیز انکارناپذیر است. موفقیت تحصیلی صرفا در گرو آموزش باکیفیت و خوب درس خواندن نیست. ده‌ها فاکتور جسمی و روانی دیگر باید مانند تکه‌های پازل در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا یک دانش‌آموز بتواند در مسیر پیشرفت تحصیلی گام بردارد. در همین راستا 5 فایده مهم ورزش برای دانش‌آموزان را می‌توان به‌صورت زیر برشمرد:

تقویت روحیه و شادابی دانش‌آموزان
تقویت روحیه و شادابی دانش‌آموزان

یکی از مهم‌ترین چالش‌های دانش‌آموزان در طول دوران تحصیل، حفظ انگیزه و روحیه برای استمرار مطالعه است. در ماراتن کنکور که طول دوره مطالعه دانش‌آموزان بیش از 1 سال است، اهمیت این موضوع دو چندان می‌شود. حضور در فضای تکراری و یکنواخت کلاس درس، پانسیون‌های مطالعاتی و ساعت‌ها نشستن پشت میز و چشم دوختن به کتاب‌، روح و روان دانش‌آموزان را فرسوده می‌کند. فعالیت‌ها ورزشی و تربیت بدنی این فرصت را برای دانش‌آموزان مهیا می‌کند تا از فضای تکراری کلاس‌های درس کمی فاصله بگیرند. از طرفی دیگر ورزش کردن باعث می‌شود جریان خون در بدن دانش‌آموزان نیز بهبود پیدا کند. همه این موارد در تقویت روحیه و نشاط دانش‌آموزان نقش بسزایی دارد. موضوعی که برای تداوم روند پیشرفت تحصیلی در طولانی مدت بسیار مهم است.

تضمین سلامت جسمانی دانش‌آموزان
تضمین سلامت جسمانی دانش‌آموزان

عقل سالم در بدن سالم است. هر چند این جمله کلیشه‌ای را بارها و بارها شنیده‌اید؛ اما تکرار آن از درستی‌اش نمی‌کاهد. تاثیر ورزش در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با تضمین سلامت جسمانی آن‌ها قابل مشاهده است. ورزش کردن با رعایت اصول علمی می‌تواند جلوی بروز انواع و اقسام بیماری‌ها را بگیرد. علاوه بر آن با حفظ تناسب اندام و جلوگیری از افزایش وزن، سلامت دانش‌آموزان تثبیت می‌شود. تصور کنید یک دانش‌آموز به‌دلیل کم‌تحرکی با مشکلات جسمی روبه‌رو شود. کوچک‌ترین بیماری که حتی برای چند هفته هم او را درگیر کند، می‌تواند در رقابت با سایرین دانش‌آموز را عقب بیندازد. بنابراین دانش‌آموزان با صرف زمان مشخص برای فعالیت تربیت بدنی در واقع از هدر دادن زمان بسیار زیاد در اثر بیماری‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد.

تقویت عملکرد مغز و حافظه دانش‌آموزان

یکی از فواید ورزش برای دانش‌آموزان، تقویت عملکرد مغز و حافظه آن‌هاست. تحقیقات علمی ثابت کرده‌اند که فعالیت بدنی سالم می‌تواند تشکیل نوروپلاستیسیتی در مغز را تحت تاثیر قرار دهد. این موضوع باعث می‌شود که در ارتباطات نورونی مغز شاهد ایجاد تحول مثبت باشیم. اتفاقی که در پی آن شاهد افزایش تمرکز و بهبود حافظه دانش‌آموزان خواهید بود. کسی نمی‌تواند نقش تمرکز و حافظه در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان را انکار کند. کم نیستند دانش‌آموزانی که ساعت‌ها زمان صرف مطالعه می‌کنند اما راندمان آن‌ها چندان رضایت‌بخش نیست. ورزش کردن یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به تقویت عملکرد مغز و حافظه دانش‌آموزان کمک کند.

کاهش استرس و اضطراب دانش‌آموزان
کاهش استرس و اضطراب دانش‌آموزان

تاثیر ورزش در پیشرفت تحصیلی از طریق کاهش استرس و اضطراب نیز کاملا مشهود است. هورمون کورتیزول اصلی‌ترین عامل دامن زدن به استرس در افراد است. فعالیت‌های ورزشی، تغییرات مثبتی را در شبکه‌های عصبی مغز ایجاد می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود میزان تولید هورمون کورتیزول در مغز کاهش پیدا کند. اتفاقی که در مهار استرس و اضطراب دانش‌آموزان نقش بسزایی دارد. استرس بلای جان بسیاری از دانش‌آموزان است که علی‌رغم مطالعه کامل دروس، به‌دلیل دست پاچه شدن در روز امتحان نمی‌توانند از آموخته‌های خود به‌درستی استفاده کنند. راه‌های مختلفی برای مهار اضطراب در دانش‌آموزان وجود دارد. بدون تردید ورزش کردن یکی از بهترین و کم‌خطرترین راه‌هایی است که برای این منظور می‌توان به‌کار گرفت.

تقویت اعتماد به‌نفس و انگیزه دانش‌آموزان
تقویت اعتماد به‌نفس و انگیزه دانش‌آموزان

دانش آموزی می‌تواند موفقیت‌های پایدار در طولانی مدت را تجربه کند که اعتماد به‌نفس کافی داشته باشد. ورزش کردن باعث تقویت سلامت جسمانی دانش‌آموزان می‌شود. تناسب اندام موضوعی است که در تقویت عزت نفس هر فرد نقش بسزایی دارد. علاوه بر آن ورزش‌های مسابقه‌ای در ذات خود برد و باخت را به‌همراه دارند. باختن در زمینه مسابقه ورزشی و تلاش برای جبران شکست‌ها، دانش‌آموزان را در دستیابی به اعتماد به‌نفس مناسب کمک می‌کند. موضوعی که قطعا در مواجهه با ناکامی‌های تحصیلی دانش‌آموزان نیز اثرگذار است.

تاثیر ورزش در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان
کلام پایانی

در این مطلب به بررسی تاثیر ورزش در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پرداختیم. آنچه گفته شد این حقیقت را آشکار می‌کند که تربیت بدنی در نظام آموزش و پرورش ما باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد. البته در کنار ورزش کردن در مدرسه، خانواده‌ها نیز باید امکان فعالیت‌های ورزشی فرزندان خود در بیرون از مدرسه را نیز تدارک ببینند. امیدواریم شما هم با خواندن این مطلب حتما زمان مشخصی را در هفته برای ورزش کردن در نظر بگیرید. فراموش نکنید که تنها با درس خواندن، پیشرفت تحصیلی حاصل نمی‌شود.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: