آموزش هدف‌مند، نیازمند تجهیزات کامل هنرستانی برای هنرجویان کاردانش است

رده: خبر
زمان:

مصطفی آذر کیش مدیرکل دفتر کاردانش آموزش و پرورش درباره‌ی وضعیت هنرستان ها برای سال آینده گفت: بودجه‌ی تامین تجهیزات هنرستان ها برای امسال، از 37/5 میلیارد تومان به 45 میلیارد تومان و بودجه‌ی مربوط به برون سپاری از 66 میلیارد تومان به 81 میلیارد تومان افزایش یافته است. وی افزود: این مقدار بودجه برای تامین تجهیزات کامل هنرستان ها، کافی نیست و باید بیشتر شود ولی با توجه به اقتضائات دولت؛ رقم قابل قبولی است که امیدواریم این رقم در سال‌های آتی افزایش یابد.

آموزش هدف‌مند، نیازمند تجهیزات کامل هنرستانی برای هنرجویان کاردانش است

سه ساله شدن هنرستان ها

آذر کیش با اشاره به سه ساله شدن هنرستان ها گفت: از امسال برای اولین بار، هنرستان ها سه ساله شدند و با توجه به این موضوع، ما شاهد افزایش جمعیت دانش‌آموزی در هنرستان ها بودیم به طوری که جمعیت دانش‌آموزان هنرستان از 600 هزار به 910 هزار نفر افزایش یافت. طبیعی است که این افزایش جمعیت در هنرستان ها، نیازمند نیروی انسانی و فضای بیشتری می‌باشد، به همین سبب ما نیازمند افزایش اعتبارات و بودجه هستیم تا بتوانیم امکانات آموزشی و لازم را در اختیار هنرستان ها قرار دهیم.

کمبود فضا و نیروی انسانی

مدیرکل دفتر کاردانش آموزش و پرورش ضمن اشاره به جبران کمبود فضا و نیروی انسانی در هنرستان ها بیان کرد: امسال، برای جبران کمبودها از طریق توسعه‌ی برون سپاری، از کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی برای آموزش‌های کاردانش؛ و برای جبران کمبود نیروی انسانی، از دانش‌آموختگان هنرستانی به عنوان نیروی حق‌التدریس استفاده شد.

نیاز هنرستان ها به 16 هزار هنرآموز و 25 هزار استادکار

مصطفی آذرکیش با اشاره به کمبود نیروی انسانی در هنرستان ها، بیان کرد: امسال بخشی از کمبود نیروی انسانی را از طریق نیروهای بازنشسته و دانش‌آموختگان حق‌التدریسی جبران و تامین کردیم. ما برای جبران این کاستی‌ها و آموزش‌های لازم به هنرجویان هنرستانی، نیاز به 16 هزار هنرآموز و 25 هزار استادکار داریم. وی اظهار کرد: گرچه افزایش بودجه داشته‌ایم، ولی این افزایش بودجه کافی نیست.

چشم‌انداز پوشش تحصیلی

آذرکیش درباره چشم‌انداز پوشش تحصیلی برای سال آتی گفت: در طول برنامه‌ی ششم توسعه، هر ساله به طور میانگین 2 درصد افزایش جمعیت دانش‌آموزی را در برنامه قرار دادیم که بر همین اساس، پوشش تحصیلی از 37/5 درصد جمعیت دانش‌آموزی امسال، به 39/5 درصد برای سال تحصیلی آینده هدف‌گذاری شده است و برای پیش‌برد این هدف، نیاز به حمایت همه‌ی حوزه‌های مرتبط با آموزش و پرورش و منابع دولتی می‌باشد.

مدیر کل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تطبیق آموزش‌های هنرستان با بازار کار، تصریح کرد: کیفیت‌بخشی به آموزش‌ها، آموزش و کارآفرینی برای هنرجویان هنرستان و دانش‌آموزان تمام دوره‌های تحصیلی، آموزش همراه تولید و دانش‌افزایی مستمر در کنار همکاری با شهرک‌های صنعتی، از برنامه‌هایی است که در اولویت حوزه‌ی کاردانش می‌باشند. وی هم‌چنین ادامه داد: برای تطبیق آموزش‌های هنرستانی کاردانش با بازار کار، به تجهیزات کامل هنرستان ها و نیروی انسانی کافی نیازمندیم که برای این کار لازم است مشارکت‌های بخش‌های خارج از آموزش و پرورش تقویت گردد تا ما بتوانیم به این هدف، برسیم.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: