ترفندهایی برای حفظ کردن مطالب

رده: مقاله
زمان:

در بسیاری از کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی از ما می‌خواهند که حجم زیادی از اطلاعات را به خاطر بسپاریم. حفظ کردن مطالب گوناگون از دروس مختلف در بسیاری از موارد برایمان دشوار است. بسیاری از دانش‌آموزان احساس می‌کنند که حافظه خوبی ندارند و از همکلاسی‌های خود ضعیف‌تر هستند. اما خوشبختانه حافظه خوب یک ویژگی ذاتی نیست که برخی دارای آن باشند و برخی فاقد آن و هر کسی می‌تواند با انجام تمرینات مناسب مهارت حفظ کردن خود را تقویت کند. به‌کار بردن بعضی تمرینات و ترفندهای حافظه ما را قادر می‌سازد تا به‌راحتی اطلاعات زیادی را به خاطر بسپاریم. ترفندهای حافظه به ما کمک می‌کند حافظه خود را گسترش دهیم و راحت‌تر به حافظه بلندمدت‌مان دسترسی پیدا کنیم. هم‌چنین، این تکنیک‌ها می‌توانند ما را یاری کنند تا برخی از مفاهیم را برای سال‌ها یا حتی مادام‌العمر به خاطر بسپاریم. ما در این مقاله قصد داریم چند ترفند ساده برای حفظ کردن مطالبی مثل شعر یا تاریخ و... به شما معرفی کنیم. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

تقویت حافظه

تقویت حافظه

مغز ما مانند سایر اعضای بدن نیاز به تغذیه، استراحت و ورزش دارد. ما برای داشتن بدنی سالم لازم است که مغز سالمی نیز داشته باشیم. مغز انسان مرکز تفکرات، احساسات، امیال و حافظه است. مغز عضو پیچیده‌ای است و در هر لحظه میلیون‌ها پیام را دریافت، پردازش، ذخیره و ارسال می‌کند. ما از مغزمان برای حفظ کردن مطالب و به یاد آوردن آن‌ها استفاده می‌کنیم. شماره تلفنی را حفظ می‌کنیم، خاطرات‌مان را به یاد می‌آوریم، زبان و کلمات جدید می‌آموزیم و... . بنابراین، ما به حافظه خود بسیار نیازمندیم و باید با تمرین‌هایی آن را تقویت کنیم. در گذشته این باور وجود داشت که با افزایش سن قدرت مغز و حافظه نیز کمتر می‌شود ولی در مطالعات جدید مشخص شد که با یک برنامه منظم و تمرین‌های مناسب می‌توان سلامت مغز و حافظه را تا دوران کهن‌سالی حفظ کرد.

راه‌کارهایی برای حفظ کردن مطالب

راه‌کارهایی برای حفظ کردن مطالب

یکی از تمرین‌های مناسب برای تقویت حافظه، حفظ کردن مطالب است. اما بهترین روش برای حفظ کردن و یادگیری چیست؟ تکنیک‌هایی که حواس پنج‌گانه شما را درگیر می‌کنند، مناسب‌ترین روش برای یادگیری هستند. این تکنیک‌ها سرگرم‌کننده، خاطره‌انگیز و خلاقانه‌اند و به ذهن شما کمک می‌کنند تا عمیق‌تر مطالب را حفظ کنید. ما در اینجا قصد داریم تکنیک‌هایی را به شما معرفی کنیم که برخی از آن‌ها حواس شما را هنگام یادگیری درگیر می‌کنند.

نوشتن مطالب

نوشتن مطالب

نوشتن به شما کمک می‌کند تا مطالب را عمیق‌تر یاد بگیرید. زیرا ارتباط مستقیمی بین دست و مغز ما وجود دارد. سعی کنید یادداشت‌های خود را با دست بنویسید و زمانی که در حال نوشتن مطلبی هستید که می‌خواهید به خاطر بسپارید، آن را با صدای بلند بگویید و مفهومش را در ذهن مجسم کنید. با این کار شما نوشته را می‌بینید، می‌شنوید و در ذهن تجسم می‌کنید.

آهنگین خواندن مطالب

آهنگین خواندن مطالب

گاهی اوقات وقتی جملات را با ریتم و آهنگی می‌خوانید به دلیل آهنگین بودن، آن‌را آسان‌تر حفظ می‌کنید و به یاد می‌آورید. پس شما می‌توانید برای بعضی مطالب یا شعرها ریتمی بسازید و سپس صدای خود را ضبط کنید و با شنیدن مطلب آهنگین با صدای خودتان راحت‌تر آن را حفظ کنید.

ساختن کلمه یا جمله رمزی

ساختن کلمه یا جمله رمزی

یک استراتژی خوب برای حفظ کردن مطالب، کلمه‌سازی و جمله‌سازی رمزی است. مثلا‌ً شما باید نام 4 کشور انگلیس، فرانسه‌، امریکا و شوروی را حفظ کنید. با گذاشتن حرف اول این 4 کشور شما می‌توانید کلمه‌ای رمزی مثل "افشا" بسازید و به آسانی آن را به‌خاطر بسپارید. شما می‌توانید برای حفظ شعر هم از این ترفند استفاده کنید و کلمه اول هر بیت یا مصراع را کنار هم بگذارید و یک جمله برای خودتان بسازید. گاهی ساختن یک جمله خنده‌دار و عجیب به حفظ کردن و به‌یاد آوردن مطالب کمک بیشتری می‌کند چون احساسات شما را درگیر می‌کند و شما را به‌خنده می‌اندازد.

صحبت کردن با خود

صحبت کردن با خود

ممکن است در ابتدا عجیب به نظر برسد، اما صحبت کردن با خودتان در مورد مطالبی که سعی در حفظ آن دارید می‌تواند یک روش موثر باشد. وقتی شما مطالب را با صدای بلند برای خودتان توضیح می‌دهید حس شنوایی شما نیز در یادگیری درگیر می‌شود و به همین دلیل راحت‌تر و بهتر مطلب را از حفظ می‌کنید. این ترفند برای حفظ مطالب طولانی بسیار مفید است.

روش بازیگری

روش بازیگری

شیوه‌ی بازیگری مجموعه‌ای از تکنیک‌هاست که برای خلق تصاویری واقع‌گرایانه از شخصیت‌ها طراحی شده‌است. این روش برای حفظ کردن وقایع و شخصیت‌های تاریخی بسیار کاربردی است. معلمان تاریخ می‌توانند از این روش برای تدریس استفاده کنند زیرا دانش‌آموزان با اجرا و دیدن نمایش یک واقعه تاریخی، بهتر آن را در ذهن نگه می‌دارند و به مطالعه تاریخ نیز تمایل بیشتری پیدا می‌کنند.

شعرخوانی خانوادگی

شعرخوانی خانوادگی

یک روش عالی برای شعر حفظ کردن شعرخوانی و به خاطر سپردن اشعار به صورت خانوادگی است. این کار علاوه بر این‌که یک فعالیت آموزشی است، لحظات مفرحی را هم ایجاد می‌کند. این روش حفظ شعر برای کودکان هم بسیار مناسب است زیرا آنان این شعر را در خانه و با هم‌خوانی خانواده خود یاد می‌گیرند. در این روش چون احساسات، حس شنوایی و بینایی کودک نیز دخیل است یادگیری را برای او عمیق‌تر خواهد کرد.

خلق اثر هنری

خلق اثر هنری

شما برای حفظ یک شعر می‌توانید تصویری از آن را بکشید. این تصویر می‌تواند احساس شما هنگام خواندن یا شنیدن آن شعر باشد یا موضوع کلی شعر باشد. در این روش شما تصویری بر اساس کلمات کلیدی شعر برای خودتان ترسیم می‌کنید. برای این کار چون شما از احساس و هنرتان هم استفاده کرده‌اید آسان‌تر شعر را به خاطر خواهید سپرد.

گنج‌یابی

گنج‌یابی

این روش یک بازی سرگرم‌کننده برای شعر حفظ کردن دانش‌آموزان کوچک‌تر است. در این بازی مصرع‌ها یا بیت‌های مختلف شعر را در کاغذهای کوچک یادداشت کنید و هر کدام را در قسمتی از خانه مخفی کنید و حالا از دانش‌آموز بخواهید به دنبال آن‌ها بگردد و ابیات و مصرع‌ها را به شکل صحیح کنار هم قرار دهد. می‌توانید هنگام مخفی کردن کاغذها از یک واژه ذکر شده در شعر استفاده کنید برای مثال مصرعی که در آن کلمه گل آمده است را کنار گلدان یا کلمه آینه را کنار آینه مخفی کنید تا دانش‌آموز از این نشانه‌ها هم هنگام حفظ کردن شعر استفاده کند.

سخن پایانی

حفظ کردن مطالب برای بسیاری از افراد کار سخت و دشواری است. ما در این مقاله سعی کردیم راه‌کارهایی برای حفظ کردن مطالب به شما بیاموزیم. برخی از این تکنیک‌ها در ابتدا ممکن است عجیب به نظر برسند یا مدتی طول بکشد تا بتوانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. هرچه بیشتر آن‌ها را تمرین کنید، ساده‌تر و طبیعی‌تر می‌شوند و با کمک این ترفندها اطلاعات بیشتری را می‌توانید در حافظه نگه دارید. هم‌چنین، به یاد داشته باشید که لازم نیست همه موارد ذکر شده در این مقاله را انجام دهید. شما می‌توانید این روش‌ها را امتحان کنید و مناسب‌ترین‌شان را به‌کاربرید. به یاد داشته باشید که برای داشتن بدنی سالم باید مغز سالمی داشته باشید پس مراقبت کردن و ورزش دادن مغزتان را فراموش نکنید. شما چه روش‌هایی برای حفظ کردن مطالب می‌شناسید؟ آیا تا به حال از ترفندهای ذکر شده استفاده کرده‌اید؟ لطفاً نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: