تغییرات کتب درسی به پایان رسید

رده: خبر
زمان:
تغییرات کتب درسی به پایان رسید

حجت‌الاسلام علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نشست هم‌اندیشی روسای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی (بعد از انقلاب) که با موضوع "مدرسه تراز تمدن نوین اسلامی، چالش‌ها و راهبردها" در مدرسه‌ی دارالفنون برگزار شد، اعلام کرد: چهار دهه فراز و نشیب و پیشرفت را پشت سر گذاشته ایم و امروز مرحله‌ی تغییر کتب درسی به اتمام رسیده و در مرحله‌ی هم‌سوسازی کتب درسی هستیم. گرچه این نظام در حال رشد و پویایی، فاصله‌ی زیادی تا حد مطلوب دارد ولی ما باید تلاش کنیم و شاهد اجرای کامل برنامه‌ی درسی ملی باشیم و گام به گام، اهداف آن را تحقق بخشیم.

مدرسه‌ی زندگی

ذوعلم ادامه داد: ما باید بتوانیم با قدرت پیش برویم تا جامعه‌ی اسلامی، الگویی برای سایر جوامع شود و بدون شک، نظام تعلیم و تربیت در این مسیر بسیار کارساز خواهد بود. وی افزود: با توجه به این که فرزندان ما در مدارس تربیت می‌شوند، و اگر ما به دنبال تکوین هویت در آن‌ها هستیم باید در قدم اول، مدرسه‌ای دارای هویت، چشم انداز و حس مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی داشته باشیم. به نظر می‌رسد این دیدگاه هنوز در تعلیم و تربیت وجود ندارد و با وجود تاکید بر برنامه‌ی درسی ملی و سند تحول بنیادین، به "مدرسه‌ی زندگی" دست نیافته‌ایم.

مدارسی دانایی محور

وی در ادامه‌ی صحبت‌هایش بیان کرد: ما به مدارسی نیاز داریم که دانایی محور بوده، و تلاش و فعالیت را در کنار معرفت و علم و پرداختن به فناوری‌ها را براساس مبانی و خاست‌گاه ارزشی‌مان، دنبال کنند. امروز، ما مدارس موفق فراوانی داریم که با دل‌سوزی مدیران و هم‌گرایی معلمان، فعالیت می‌کنند. ما باید تمام تلاشمان را به کار گیریم تا چالش‌هایی که در مسیر هویت‌یابی تربیتی مدارس قرار دارد را حل کنیم. رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: طبق اسناد تحولی، تصویب برنامه‌ی درسی ملی به عنوان قدمی به سوی مدرسه‌ی زندگی تعریف می‌شود. یعنی، صرف اسناد بالادستی، صرف متون درسی و صرف هوش‌مندسازی مدارس کافی نیست و در واقع ما به مدارس دانایی محور نیاز داریم.

تدوین کتاب درسی

حجت‌الاسلام علی ذوعلم گفت: ما باید بتوانیم دست به دست هم دهیم و گام‌های بعدی را در جهت تکریم و تعالی هویت فرزندانمان در مدارس، ترسیم کنیم. باید نهاد مدرسه را به نهادی تاثیرگذار تبدیل کنیم و بتوانیم به این وسیله، گامی در جهت تحقق سند تحول بنیادین برداریم. وی اضافه کرد: این که گفته می‌شود وظیفه‌ی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی، تدوین کتاب درسی است، کاملا صحیح است ولی در کنار این موضوع، باید نهاد مدرسه را با عنوان نهاد فرهنگی و اثرگذار مورد توجه قرار دهیم.

هم‌سوسازی کتب درسی

حجت‌الاسلام علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد: با وجود سختی‌های کار، ولی ما توانستیم تغییرات کتب درسی را به اتمام برسانیم و کتب درسی جدید را وارد عرصه‌ی تعلیم و تربیت کنیم. امروز فعالیت برای هم‌سوسازی کتب درسی به پایان رسیده است و ما وارد مرحله‌ی اجرای کامل برنامه‌ی درسی ملی می‌شویم و امیدواریم بتوانیم گام به گام، آن اهداف و انتظارات را تامین کنیم.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: