تغییرات کنکور، به‌نفع دانش‌آموزان یا به ضرر آن‌ها؟

رده: خبر
زمان:

امسال اولین نوبت کنکور دو مرحله‌ای در دی ماه برگزار خواهد شد. سوال اینجاست که آیا تغییرات عمده در آزمون سراسری به‌نفع دانش‌آموزان است یه به ضرر آن‌ها؟ در این کنکور دو مرحله‌ای تغییرات عمده دیگری نیز اعمال شده که هنوز معلوم نیست تاثیرات آن بر روی دانش‌آموزان و آینده تحصیلی آنان چه خواهد بود. حسین عبادتی، قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی، از مشکلات عمده بر سر راه دانش‌آموزان می‌گوید.

تغییرات در کنکور به‌نفع دانش‌آموزان یا به ضرر آن‌ها؟

تغییرات در کنکور به‌نفع دانش‌آموزان یا به ضرر آن‌ها؟

کنکور سراسری از امسال یک بار در دی‌ماه و بار دیگر در تیرماه برگزار خواهد شد. هنوز معلوم نیست تاثیر این تغییرات عمده بر روی دانش‌آموزان و آینده تحصیلی آنان چه خواهد بود. حسین عبادتی، قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی، از مشکلات عمده بر سر راه دانش‌آموزان می‌گوید. ایشان درباره تغییرات کنکور گفت: در خصوص دو مرحله‌ای شدن کنکور باید ابتدا دلایل آن را بررسی کرد. مگر قرار بر آن نبود که با ایجاد تغییرات در این آزمون استرس و اضطراب دانش‌آموزان را کاهش دهیم تا دیگر نگاه آن‌ها، نگاه تست‌زنی صرف نباشد؟ با دومر‌حله‌ای شدن هیچ یک از مشکلات حل نمی‌شود و اتفاقا مسائل پیچیده‌تر و بغرنج‌تر خواهد شد. از نظر منطقی این تغییرات اصلا راه حل مناسبی نیستند. حسین عبادتی در پاسخ به این سوال که تاثیر این تغییرات چیست و آیا کنکور سخت‌تر می‌شود، گفت: «در مجموع من این تغییرات را، تغییرات خوبی نمی‌دانم و به نظر من این تغییرات به هیچ‌وجه در راستای وعده‌های داده شده درخصوص کاهش استرس و اضطراب و کوتاه کردن دست موسسات سودجو از کنکور و آموزش عمیق نیست و اتفاقا در تعارض با آن‌ها تعبیر می‌شود.»

موانع ثبت‌نام کنکوری‌ها در دانشگاه، بعد از قبولی

موانع ثبت‌نام کنکوری‌ها در دانشگاه، بعد از قبولی

حسن مروتی معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص عواملی که به جز تقلب مانع ثبت‌نام کنکوری‌ها در دانشگاه بعد از قبولی در آزمون می‌شود، توضیح داد: داوطلبانی که معدل‌شان را درست ذکر نکرده‌اند، دسته‌ای دیگر از این داوطلبان هستند، قاعدتا براساس معدل غلطی که ثبت کرده‌اند، جای فرد دیگری قرار گرفته‌اند و این بعد از تقلب یکی از مسائلی است که ثبت نام یک داوطلب را با مشکلاتی مواجه می‌کند. ما کاری که برای این افراد می‌کنیم بررسی مجدد وضعیت‌شان است و اگر با معدل حقیقی خود در همان رشته و دانشگاهی که با معدل اشتباه قبول شده‌اند، باز هم امکان قبول شدن داشته باشند، می‌گوییم اشکالی ندارد و داوطلب می‌تواند به تحصیلش ادامه دهد، اما اگر فرد دیگری معدلی بالاتر از فردی برای آن رشته و دانشگاه وجود داشت و به واسطه اینکه داوطلب به خلاف معدلش را بالاتر از واقعیت زده و آن فرد نتوانسته در رشته و دانشگاه مورد نظر قبول شود، حق می‌گوید، فردی که معدل خلاف حقیقت ثبت کرده، باید جایش را به آن فرد بدهد. مروتی در مورد درصد افرادی که چنین خطایی می‌کنند نیز اظهار کرد: درصد مشخصی درحال حاضر ندارم، اما واقعیت این است که تعداد افرادی که معدل را اشتباه ثبت می‌کنند، زیاد‌تر از حد معمول است.

کسب 13 مدال در مسابقات علوم و اختراعات جهانی توسط دانش‌آموزان ایرانی

کسب 13 مدال در مسابقات علوم و اختراعات جهانی توسط دانش‌آموزان ایرانی

دبیر علمی جشنواره دانش‌آموزی ابن سینا با اشاره به دستیابی ایران به 13 مدال رنگارنگ از 2022 که به میزبانی کشور اندونزی برگزار شد، گفت: دانش‌آموزان ایرانی در این مسابقات موفق به کسب 4 مدال طلا، 7 مدال نقره و 2 مدال برنز شدند. مهدی رشیدی جهان دبیر علمی جشنواره دانش‌آموزی ابن‌سینا درباره مسابقات علوم و اختراعات جهانی 2022 که به میزبانی کشور اندونزی در تاریخ 2 تا 5 نوامبر (10 تا 14 آبان ماه) برگزار شد، اظهار داشت: در این دوره از مسابقات که حضور 570 تیم از 32 کشور را همراه داشت، تیم ایران همزمان با روز دانش آموز در مجموع صاحب 13 مدال رنگارنگ شامل 4 مدال طلا، 7 مدال نقره و 2 مدال برنز این مسابقات شد. همچنین در حاشیه مسابقات علوم و اختراعات جهانی 2022 اندونزی، از طرف جشنواره بین‌المللی ابن‌سینا جوایز ویژه‌ای به 3 تیم برگزیده خارجی دوره هفتم جشنواره دانش‌آموزی ابن‌سینا شامل رومانی، اندونزی و بنگلادش اهداء شد.

اعلام نتایج نهایی بیست و چهارمین جشنواره جوان خوارزمی

اعلام نتایج نهایی بیست و چهارمین جشنواره جوان خوارزمی

امید نقشینه ارجمند معاون سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان از برگزاری داوری نهایی بیست و چهارمین جشنواره جوان خوارزمی در وزارت علوم خبر داد و اظهار داشت: مرحله نهایی داوری طرح‌های ارسالی به جشنواره جوان خوارزمی هفته گذشته دوشنبه 25 مهر در وزارت علوم آغاز شد و تا چهارشنبه 28 مهر ادامه داشت. وی افزود: در جشنواره امسال، حدود 4 هزار طرح از 32 استان کشور به دبیرخانه ارسال شده بود که دانش‌آموزان شرکت کننده می‌بایست طرح نوآورانه خود را در یک فیلم 3 دقیقه‌ای معرفی کنند و طرح‌هایی که دارای این فیلم 3 دقیقه‌ای بودند، توانستند به مرحله داوری اولیه راه پیدا کنند. نائب رئیس بخش دانش‌آموزی بیست و چهارمین جشنواره جوان خوارزمی درباره تفاوت جشنواره امسال با سال‌های گذشته گفت: در جشنواره امسال برای اولین بار، دانش‌آموزان می‌بایست نوآوری طرح‌هایشان را در فیلم‌های 3 دقیقه تشریح کنند. همچینن امسال، گروه علمی هوش مصنوعی اضافه شد که خوشبختانه توانست بستر خوبی برای رشد دانش‌آموزان در این حوزه فراهم کند و درصد قابل توجهی از طرح‌های ارسالی و برگزیده هم نیز در این گروه است. وی افزود: یک مزیت دیگر جشنواره بیست و چهارم تعامل مجازی سرگروه‌های علمی و داوران با دانش‌آموزان برای ارتقای طرح‌ها و تکمیل مستندات بود که در تکمیل، ارتقا و دفاع بهتر دانش‌آموزان از ایده‌ها و طرح‌هایشان بسیار موثر بود و زمینه رشد و شکوفایی بیشتر آن‌ها را فراهم کرده بود.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: