بررسی و تفاوت مدارس دولتی و غیردولتی در هند

رده: مقاله
زمان:

درسالیان اخیر وجود مدارس دولتی و غیردولتی در هند با چالش‌های زیادی رو به رو شده است. در این مطلب قصد داریم با مقایسه و بررسی تفاوت مدارس دولتی و غیر دولتی در هند، به سوالاتی که احیانا ممکن است در رابطه با کیفیت مدارس خصوصی و دولتی برای اولیا و دانش‌آموزان به وجود آمده باشد، پاسخ دهیم.

تفاوت مدارس دولتی و غیردولتی

موضوع خصوصی‌سازی و واگذاری بخشی از امور به بخش غیردولتی، امری است که در سراسر دنیا در حال انجام می‌باشد و طبیعی است که این موضوع به مدارس نیز سرایت کند و منجر به شکل‌گیری مدارسی با عنوان مدارس خصوصی و مدارس غیر دولتی شود. در سالیان اخیر با افزایش مدارس غیردولتی، شاهد سرازیر شدن دانش‌آموزان زیادی به این مدارس بوده‌ایم و همین امر، سبب مقایسه‌ی مدارس دولتی و غیردولتی باهم شده است؛ که در ادامه به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم.

کیفیت آموزشی مدارس

اولین تفاوتی که والدین بین مدارس دولتی و غیردولتی به آن توجه می‌کنند، کیفیت آموزشی است. در مدارس خصوصی هند از زبان انگلیسی برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند و سعی دارند که زبان انگلیسی را در زندگی روزمره‌ی دانش‌آموزان بگنجانند؛ در حالی که در مدارس دولتی به این موضوع توجهی ندارند.

امکانات مدارس

بیشتر مدارس دولتی با کمبود امکاناتی از قبیل برق، کلاس‌های مناسب و ... رو به رو هستند؛ در حالی که در مدارس خصوصی سعی می‌کنند، بهترین امکانات را در اختیار دانش‌آموزان بگذارند.

بررسی و تفاوت مدارس دولتی و غیردولتی در هند

برنامه‌های درسی

مدارس خصوصی با افزایش مسابقات و فعالیت‌های جذاب اجتماعی زیادی که برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کنند، سعی دارند اعتماد به نفس آن‌ها را بالا برده و ابعاد شخصیتی دانش‌آموزان را بهبود بخشند. در صورتی که؛ در مدارس دولتی به این موضوع توجه چندانی ندارند و والدین معتقد هستند که مدارس غیر دولتی فراتر از برنامه‌ی درسی، آموزش می‌دهند و این موضوع تاثیر مثبتی در امتحانات ورودی مقاطع تحصیلی دیگر دارد.

تراکم کلاس ها

در مدارس دولتی، وجود حداکثر تعداد دانش‌آموز در هر کلاس درس، به دلیل کمبود کلاس‌های درسی، سبب شده که معلمان نتوانند توجه کافی به دانش‌آموزان داشته باشند و درگیر کارهایی غیر از آموزش شوند. این در حالی است که در مدارس خصوصی به دلیل تعداد کم دانش‌آموزان، معلمین می‌توانند توجه کافی را به آن‌ها داشته باشند.

فعالیت نیروی انسانی در مدارس

تعهد معلمان مدارس دولتی کمتر از معلمان مدارس غیر دولتی است و همین موضوع سبب شده که مدارس غیر دولتی نسبت به مدارس دولتی نتیجه‌ی بهتری داشته باشند. در مدارس خصوصی نتیجه‌ی درسی هر یک از دانش‌آموزان را با آزمون‌های کلاسی می‌سنجند و معلمان باید برای نتایج دانش‌آموزان پاسخ‌گو باشند؛ از این رو معلمان مدارس خصوصی متعهد و کارآمدتر خواهند بود.

از آن‌جایی که اکثر مدارس دولتی در شرایط بد و نابه‌سامانی به سر می‌برند، حتی خانواده‌هایی که درآمد کمی دارند نیز تلاش می‌کنند که فرزندانشان را به مدارس خصوصی بفرستند. با همه‌ی این اوصاف و با توجه به بررسی تفاوت مدارس دولتی و غیر‌دولتی، اگر دولت از مدارس خوب، حمایت کند و از نظر مالی آن‌ها را تامین کند شرایط آموزشی بهتر از قبل خواهد شد و وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان رو به بهبود می‌رود.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: