راه‌های تقویت حافظه

مقاله |

آیا تا کنون برای شما پیش آمده که یک موضوع مهم را فراموش کنید یا هنگام تماس گرفتن با یک شخص شماره‌ی او را فراموش کنید؟ این مشکلات معمولأ برای اکثر شما اتفاق افتاده و به وفور آن را تجربه کرده‌اید. برای حل همه‌ی این مشکلات باید حافظه‌ی خود را تقویت کنید. حافظه، در واقع یک مهارت بسیار مهم است که می‌توان آن را تقویت کرد. اساس داشتن یک حافظه‌ی خوب، ذهن و جسم سالم است. باید بدانید که برای داشتن یک حافظه‌ی قوی، رژیم غذایی سالم بسیار حائز اهمیت است و ارتباط مستقیمی با توانایی‌های مغز دارد. زیرا عمل‌کرد مغز، مستلزم استفاده از مواد مغذی و مناسب است. هم‌چنین چاقی و اضافه وزن نیز با ضعف حافظه، مشکلات یادگیری و حتی جنون در ارتباط است. کسانی که از حافظه‌ی قوی برخوردارند، معمولأ افرادی باهوش و قابل اطمینان هستند. هم‌چنین برای تقویت حافظه تکنیک‌ها و روش‌های مختلف زیادی وجود دارد که ما قصد داریم در این مقاله برای شما برخی از تکنیک‌های تقویت حافظه را بگوییم.

چگونه حافظه‌ی خود را تقویت کنیم؟

قدم اول برای تقویت حافظه، تن‌درستی و سلامت جسم است. اگر از جسمی که مغز از آن تغذیه می‌کند به درستی مراقبت نکنید، نباید انتظار داشته باشید که مغزتان عمل‌کرد خوبی داشته باشد. برای این که مغز شما به درستی عمل کند، اول باید برنامه‌ی غذایی صحیح و کاملی داشته باشید. به این صورت که مطمئن شوید در هر غذایی که می‌خورید، همه‌ی ویتامین‌ها و مواد معدنی اصلی مورد نیاز بدن را در خود داشته باشد. موادی مانند اسید فولیک، ویتامین ب 12 و آنتی اکسیدان‌ها حتمأ باید در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد. در صورتی که تغذیه‌ی مناسبی ندارید می‌توانید از مکمل‌های غذایی در کنار وعده‌های غذایی برای تقویت حافظه استفاده کنید. دومأ باید آب زیاد بنوشید. کمبود آب در بدن باعث خستگی ذهن و بدن می‌شود ولی زمانی که به مقدار کافی آب می‌نوشید گلبول‌های قرمز خون فعال‌تر می‌شوند و انرژی بدن افزایش می‌یابد.

خواب کافی برای تقویت حافظه بسیار مهم است

خواب کافی نیز برای تقویت حافظه بسیار مهم است، زیرا مغر انسان هنگام خوابیدن انرژی خود را دوباره به دست می‌آورد. هم‌چنین مغز انسان برای انتقال اطلاعات به حافظه‌ی بلند مدت، نیازمند خواب است. استرس، تأثیرات منفی زیادی را بر حافظه و ذهن انسان می‌گذارد. به همین دلیل برای تقویت حافظه باید بتوانید استرس خود را کنترل و آن را محدود کنید. افراد سیگاری و الکلی حافظه‌ی کوتاه مدت خوبی ندارند. پس برای تقویت حافظه، هرگز سیگار و نوشیدنی‌های الکلی مصرف نکنید، مصرف کافئین را کاهش دهید و بیشتر ورزش کنید. ورزش کردن به تن‌درستی و شادابی روح کمک کرده، هم‌چنین ذهن انسان را باز و باعث تقویت حافظه می‌شود.

قدم دوم برای تقویت حافظه، استفاده کردن از نرم‌افزارهای یادآوری، یادداشت برداری و غیره است. برای تقویت حافظه می‌توانید کارهای روزمره‌ی خود را در یک دفترچه یادداشت کنید و با مرور مطالب، آن‌ها را به خاطر بسپارید. هم‌چنین می‌توانید از آلارم و یا نرم‌افزارهایی که بر روی تلفن همراه نصب می‌شوند استفاده کنید. برای تقویت حافظه باید بتوانید مغز خود را به چالش بکشید. ذهن انسان همانند دیگر بخش‌های بدن، به تمرین و تقویت نیاز دارد. برای تمرین دادن ذهن می‌توانید به آموزش یک مهارت یا سرگرمی جدید روی آورید. کارهای جدیدی که تاکنون انجام نداده‌اید باعث تقویت حافظه می‌شوند. مثلأ اگر در طول روز بیشتر کارهای مهندسی انجام می‌دهید و با اعداد و حساب و کتاب سر و کار دارید بهتر است برای تقویت حافظه و تمرین دادن مغز به سراغ کارهای هنری بروید و بخش هنری ذهن خود را نیز تقویت کنید. هم‌چنین می‌توانید برای تمرین مغز، از مهارت تصویرسازی، معاشرت فعالانه به این معنا که در هنگام ارتباط با مردم آگاه و هوشیار باشید، تمرکز کردن بر روی کارهای مهم و پر نکردن ذهن از کارهای بیهوده، استفاده از بازی‌هایی که باعث تقویت حافظه می‌شوند مانند شطرنج، سودوکو و غیره استفاده کنید.

بازی‌هایی جذاب برای تقویت حافظه

برای به خاطر سپردن اطلاعاتی مانند شماره تلفن و ... در حافظه‌ی طولانی مدت، باید ابتدا اطلاعات جدید را با اطلاعات قبلی که در ذهن دارید ارتباط دهید و سپس آن‌ها را در حافظه‌ی بلند مدت خود ذخیره کنید. برای این کار می‌توانید بازی‌هایی انجام دهید که باعث تقویت حافظه می‌شوند. در اینجا به معرفی بعضی از این بازی‌ها می‌پردازیم.

داستان‌سرایی

یکی از روش‌هایی که برای تقویت حافظه می‌توانید انجام دهید، داستان‌سرایی است. به این صورت که برای همه‌ی آیتم‌ها و حقایقی که قرار است آن‌ها را در حافظه‌ی خود ذخیره کنید، یک داستان طراحی کنید. اگر در کنار طراحی داستان یک تصویر قوی از داستانتان را در ذهنتان تصور کنید، باعث می‌شود که راحت‌تر و بهتر همه چیز را به خاطر بسپارید. در این بازی که معمولأ به صورت گروهی انجام می‌شود، تعدادی شیء را در کنار هم قرار داده و هر فرد برای هر شیء یک داستان طراحی می‌کند، سپس تمام اشیاء را از اتاق بیرون برده و همه‌ی افراد گروه به نوبت باید همه‌ی اشیاء و آیتم‌های داستان را به خاطر آورند و داستان‌ها را مجددأ بازگو کنند. با این کار در واقع ذهن خود را به چالش می‌کشید و به مرور باعث تمرین و تقویت حافظه‌ی خود می‌شوید.

در این بازی، تعدادی کارت را که به صورت دو به دو با هم جفت هستند را روی یک میز و به پشت قرار دهید. سپس کارت‌ها را یکی یکی برگردانید و تصویر آن‌ها را در ذهن خود ثبت کنید و هر زمان کارت‌های جفت را پیدا کردید آن‌ها را کنار بگذارید، این کار را تا زمانی که همه‌ی جفت‌ها را پیدا کنید، ادامه دهید. حتی می‌توانید در هر بار بازی کردن برای خود زمان بگیرید تا ببینید در هر بار انجام بازی چه مقدار به سرعت شما اضافه می‌شود. هم‌چنین می‌توانید برای هیجان‌انگیز شدن بازی هر بار به تعداد کارت‌ها اضافه کنید. این بازی سرگرم‌کننده در تقویت حافظه به شما کمک می‌کند و تمرین بسیار خوبی برای داشتن یک حافظه‌ی قوی است. یکی دیگر از روش‌های تقویت حافظه، بازی جورچین به صورت کورکورانه است به این معنی که سعی کنید پازل را بدون نگاه کردن به تصویر نهایی که روی جعبه قرار دارد کامل کنید. برای این کار فقط در حد دو دقیقه می‌توانید به تصویر روی جعبه نگاه کنید و آن را به خاطر بسپارید، سپس جعبه را کنار گذاشته و بدون نگاه کردن به تصویر، با تصویری که در ذهن خود ذخیره کرده‌اید، پازل را کامل کنید. با این کار ذهن خود به چالش کشیده و به تقویت حافظه‌ی خود کمک می‌کنید.

آزمون‌های پرسش و پاسخ

یکی از بازی‌های آسان و ارزان برای تقویت حافظه، بازی پرسش و پاسخ است. در این بازی می‌توانید از هر موضوعی برای طراحی سؤالات خود استفاده کنید. مثلأ می‌توانید درباره‌ی فیلم‌ها، مهارت‌هایتان، شغلتان و ... استفاده کنید. هم‌چنین می‌توانید از کتاب‌های پرسش و پاسخ نیز کمک بگیرید. این بازی در قالب گروهی انجام می‌شود، به این صورت که هر فرد سؤالات و پاسخ‌های خود را یادداشت می‌کند و به رئیس گروه ارائه می‌دهند. سپس رئیس بازی از بین سوالات تعدادی را انتخاب کرده و از هر فرد می‌پرسد. آن فرد باید پاسخی را که به سؤال داده به خاطر آورد و عینأ تکرار کند. با این کار باعث تقویت حافظه‌ی خود می‌شوید.

سخن آخر

تقویت حافظه یکی از مسائل بسیار مهم است که در به خاطر سپردن کارهای مهم به ما کمک می‌کند. اما ذخیره کردن اطلاعات غیر ضروری مانند کارهایی که باید انجام دهید، چیزهایی که باید بخرید و غیره کار دشواری است. این موارد معمولأ از حافظه‌ی کوتاه‌مدت استفاده می‌کنند و ممکن است تمرکز شما را برای انجام کارهای دیگر از بین ببرد. در نتیجه بهتر است به جای به خاطر سپردن مسائل غیر ضروری آن‌ها را در دفترچه یادداشت کرده تا در صورتی که نتوانستید به خاطر آورید به یادداشت‌هایتان مراجعه کنید. سعی کنید بیشتر مسائل مهم و ضروری را به خاطر بسپارید و ذهن خود از مسائل غیر ضروری پر نکنید.