هیچ معلمی حق تنبیه بدنی و لفظی دانش آموزان را ندارد

رده: خبر
زمان:

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، در جمع خبرنگاران گفت: هیچ معلمی حق تنبیه بدنی و لفظی دانش آموزان را ندارد و چنان‌چه معلمی اقدام به تنبیه بدنی و لفظی دانش آموزان کند، بعد از بررسی و گزارش مسئولان مربوطه، طبق قوانین با آن‌ها برخورد خواهد شد چرا که آموزش و پرورش مسئول تعلیم و تربیت دانش آموزان است و تنبیه دانش آموزان جایگاهی در آموزش و پرورش ندارد.

هیچ معلمی حق تنبیه بدنی و لفظی دانش آموزان را ندارد

تربیت، ماموریت اصلی آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش هم‌چنین در همایش گرامی‌داشت هفته‌ی تربیت اسلامی و روز امور تربیتی گفت: تنها ماموریت آموزش و پرورش به خصوص آموزش و پرورش عمومی، تربیت است. در واقع آموزش و پرورش وظیفه دارد مسیر را برای تربیت کودکانی که در سن آموزش عمومی هستند و در مدرسه حضور دارند، هم‌وار کند. وی با بیان این‌که برنامه‌های اجباری و ترس از نمره، یکی از موانع اصلی تربیت و پرورش در مدارس است، اعلام کرد: زمانی که حرف از تربیت می‌زنیم یعنی کودکان، ویژگی‌ها، شایستگی و خلق و خوهایی داشته باشند که هدف تربیت است؛ بنابراین کلاس، درس و فعالیت‌های پرورشی، همه به عنوان هدفی برای تربیت هستند.

همه‌ی ما باید مربی تربیتی باشیم

وی با بیان این که آموزش، ابزاری برای تربیت است تصریح کرد: تمامی اقدامات ما به عنوان مجریان آموزش باید در جهت تربیت باشد، در غیر این صورت کارمان عبث و بیهوده است. به همین دلیل همه‌ی ما و خانواده‌ی بزرگ آموزش و پرورش باید مربی تربیتی باشیم، چرا که ماموریت اصلی ما تسهیل‌گری برای تربیت است. وی ادامه داد: همه‌ی بدنه‌ی آموزش و پرورش برای تربیت، با موانعی مواجه است که اجازه نمی‌دهد تربیت اتفاق بیافتد، بنابراین در قدم اول لازم است که این موانع را شناسایی کنیم.

تحمیل برنامه‌های اجباری و اضافی در مدارس، دشمن تربیت است

بطحایی تاکید کرد: آموزش و پرورش در برداشتن موانع تربیتی، بسیار مصمم است. اگر می‌گوییم که مدرسه باید دارای محیطی شاد و با نشاط شود، به این خاطر است که یکی از موانع تربیتی، فراری بودن بچه‌ها از مدرسه است. به این معنی که اگر مدرسه‌ای داشته باشیم که دانش آموزانش صبح‌ها با سختی و عصرها با خوشحالی از آن خارج می‌شوند، ضد تربیت است. وی افزود: برنامه‌های اضافه‌ای که به اجبار به دانش آموزان تحمیل می‌کنیم و آن‌ها از ترس نمره و اخراج از مدرسه مجبور به انجام آن می‌شوند، دشمن تربیت است که باید از دستور مدارس خارج شوند.

سبد یادگیری بچه‌ها، مملو از حوزه‌ی شناختی

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که سبد یادگیری بچه‌ها در دوره‌ی متوسطه دوم مملو از حوزه‌ی شناختی است و جایی برای اهداف پرورشی ندارد، بیان کرد: اگر عفاف ویژگی مهم تربیتی است، ما فرصت پرداختن به آن را نداریم. ما مسئولیت‌های اجتماعی را به بچه‌ها یاد نمی‌دهیم. بنابراین قدم اول برداشتن تمام این موارد است، هم‌چنین وارد کردن عواملی که باعث تسریع در برداشتن موانع شود. بطحایی با بیان این که مربیان پرورشی خط نگه‌دار این هستند که آیا تربیت به سوی تربیت اسلامی حرکت می‌کند یا خیر؟ گفت: اگر ما به عنوان یک مربی تربیتی، سرمان به امور جاری و مراسم‌ها و مناسبت‌ها گرم شود، از ماموریت اصلی خود غافل خواهیم شد و این اتفاق می‌افتد که امروز خودمان منتقد آموزش و پرورش می‌شویم چرا که تربیتی اتفاق نمی‌افتد.

اجرای برنامه‌ی ویژه‌ی مدارس

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح برنامه‌ی ویژه‌ی مدارس، اعلام کرد: اجرای برنامه‌ی ویژه‌ی مدارس به عنوان یکی از برنامه‌های زیربنایی آموزش و پرورش، از مهرماه در تمامی استان‌ها اجرایی شده است و در قالب این برنامه، دانش آموزان مدارس منتخب؛ 2 ساعت در هفته، در پایه‌های چهارم تا نهم، آموزش‌های مهارتی می‌بینند. این قدم کوچکی است تا دانش آموزان در کنار تحصیل، مهارت‌های خود را به صورت خلاقانه در کلاس درس توسعه دهند.

رایزنی برای حل مشکل فقر فضای آموزشی

بطحایی با اشاره به این که استان البرز در اجرای طرح برنامه‌ی ویژه‌ی مدارس با توان‌مندی خاصی پیش رفته است، گفت: استان البرز از نظر فضای آموزشی دچار مشکل است و میانگین فضای آموزشی این استان نسبت به سرانه‌ی کشوری پایین است. وی تصریح کرد: افزایش فضای آموزشی در استان البرز نیازمند مشارکت خیرین است که در این‌باره نشستی با استان‌دار البرز و نمایندگان مجلس شورا در مرکز پیشکسوتان کرج برگزار شد تا بلکه بتوان این مشکل را کاهش داد و دانش آموزان این استان بتوانند در فضای بهتری تحصیل کنند. سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به بحث تربیتی دانش آموزان، تاکید کرد: تعلیم و تربیت وظیفه‌ی آموزش و پرورش است و تنبیه بدنی و لفظی دانش آموزان جایی در آموزش و پرورش ندارد و هر معلمی که اقدام به تنبیه دانش آموزان کند، باید طبق قوانین با او برخورد شود. وی هم‌چنین اعلام کرد: تحمیل برنامه‌های اضافی به دانش آموزان و ترس از نمره و اخراج از مدرسه، دشمن تربیت است که باید از دستور مدارس خارج شود.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: