تهران؛ شهری با معدلهای متفاوت
امتحانات نهایی خرداد 1403 دانشآموزان تهران نشاندهنده رشد 0.84 درصدی میانگین معدل در مقایسه با سال گذشته است. دانشآموزان رشته تجربی بالاترین معدل را دارند، در حالی که رشته انسانی با میانگین 10.64 پایینترین عملکرد را داشته است. همچنین، مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) و نمونه دولتی بیشترین میانگین معدل را در میان مدارس مختلف شهر تهران دارند، در حالی که مدارس عادی دولتی با میانگین 10.43 عملکرد ضعیفتری دارند. در مقایسه با میانگین کشوری، مدارس تهران در بیشتر دستهها (بهجز مدارس شاهد) عملکرد بهتری داشتهاند، اما شکاف عملکردی در مدارس عادی دولتی تهران با میانگین کشوری کمتر است. با این حال، عدم ارائه اطلاعات دقیق در خصوص پایههای دهم و یازدهم مانع تحلیل جامع وضعیت تحصیلی دانشآموزان تهران میشود. برای بهبود وضعیت، لازم است منابع آموزشی و حمایتهای مالی بیشتری به مدارس دولتی عادی اختصاص یابد و اطلاعات بیشتری از عملکرد دانشآموزان این مقاطع منتشر گردد.
تأثیر قطعی معدل در چندپایه، موجب بهم ریختگیهای جسمی و روانی دانشآموزان میشود؛
علیِرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در دیدار با سردار نوریان، رئیس اندیشگاه تجربهنگاری انقلاب اسلامی، بر لزوم توجه به تجربیات مدیران پیشین در نظام تعلیم و تربیت تأکید کرد و گفت که این تجربیات باید ثبت و دنبال شوند تا از بیتوجهی به گنجینههای دانش جلوگیری شود. وی افزود که برنامههای سازنده مدیران باید ادامه یابد و مسیرهای خطا پرهیز شود تا نهاد آموزش و پرورش رشد کند. کاظمی همچنین به چالش فقدان سیاستهای اصولی در آموزش و پرورش اشاره کرد و مثال زد که تأثیر قطعی معدل کنکور باعث استرسهای روانی و بهمریختگیهای دانشآموزان میشود. در این جلسه، سردار نوریان پیشنهاد تشکیل یک کارگروه تخصصی برای تجربهنگاری مدیران نظام تعلیم و تربیت را مطرح کرد. همچنین وی در حاشیه جلسه هیئت دولت اعلام کرد که مدارس سمپاد از مدارس ضروری هر کشور هستند و در تلاشاند تنوع مدارس را کاهش دهند. وی درباره قرارداد خرید خدمات معلمان توضیح داد که پیگیریها برای تبدیل این قراردادها به قرارداد کار معین ادامه دارد و احتمالاً در همین ماه نتیجه خواهد گرفت.
اختصاص سهم بیشتری از اعتبارات استان تهران به مدرسه سازی در مناطق کمتر برخوردار
محمدصادق معتمدیان، استاندار تهران، در جلسه شورای آموزش و پرورش استان تهران با تأکید بر لزوم استفاده از تمام ظرفیتها برای جبران عقبماندگیها در حوزه آموزش، اعلام کرد که باید اعتبارات بیشتری برای ساخت مدارس جدید در مناطق کمتر برخوردار اختصاص یابد. وی همچنین از انتخاب شهرستان قدس بهعنوان پایلوت توسعه فضای آموزشی در استان تهران خبر داد و تأکید کرد که مشارکتهای مردمی و نهادهای مختلف برای ساخت 35 مدرسه در این منطقه در نظر گرفته شده است. معتمدیان همچنین بر لزوم توسعه هنرستانها و مهارتآموزی در استان تهران تأکید کرد و افزود که با ایجاد هنرستان در جوار واحدهای صنعتی، میتوان نیروی کار موردنیاز را تربیت و به بازار کار معرفی کرد. وی در ادامه از کمبود سرانه نمازخانهها در مدارس انتقاد کرد و خواستار بازنگری در طراحی مدارس و استفاده بهینه از زمین شد تا نمازخانهها بهعنوان یکی از الزامات مدارس در نظر گرفته شوند.
آموزش و پرورش با کیفیت و قوت حرکت خواهد کرد؛
محمد سلیمی، مدیرکل ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش، در سخنانی بر اهمیت تبدیل سازمانها به سازمانهای یادگیرنده برای تحول تأکید کرد. وی ویژگیهای مشترک نظامهای آموزشی موفق را شامل تمرکز بر کیفیت معلمان، برنامههای درسی انعطافپذیر و استقلال مدارس دانست و گفت که دانشگاه فرهنگیان با تربیت معلمان با مهارت و علاقه به حرفه معلمی، ستون اصلی نظام تعلیم و تربیت را ایجاد میکند. سلیمی همچنین بر اهمیت جذب، استخدام و توانمندسازی معلمان با کیفیت تأکید کرد و گفت که در مدارس با معلمان با کیفیت، آموزش هرگز تعطیل نمیشود. وی ارزیابی عملکرد معلمان بر اساس پیشرفت دانشآموزان را مهم دانست و افزود که نظارت و ارزیابی عملکرد نقش حیاتی در بهبود فرآیندهای آموزشی دارد. همچنین، سلیمی به نگاه رئیسجمهور به توسعه عدالت آموزشی در ابعاد سختافزاری و نرمافزاری اشاره کرد.