تکنیک‌های صحیح تست‌زنی

رده: مقاله
زمان:
تکنیک‌های صحیح تست‌زنی

مطمئنأ برای شما هم در دوران تحصیلتان رخ داده که شب‌های قبل از امتحان سراغ سؤالات امتحانی سال‌های گذشته بروید تا نسبت به سؤالات و مباحثی که بیشتر مورد نظر دبیران است آشنا شوید این کار باعث می‌شود تا از سؤالات احتمالی که امکان طرح شدن آن‌ها بالاست آشنایی بیشتری پیدا کنید. تست زنی در سال کنکور نیز از این قاعده مستثنی نیست. استفاده از تکنیک‌های تست زنی و تست‌خوانی از الزامات تضمین موفقیت دانش آموزان در کنکور سراسری است. مدیریت زمان یکی از تعیین‌کننده‌ترین نقش‌ها را در موفقیت آزمون‌ها ایفا می‌کند. موفقیت تحصیلی هر دانش آموز بیش از هر چیزی به میزان توانایی او در حل تست بستگی دارد و برای حل تست باید علاوه بر یادگیری، بتوانید اطلاعات یاد گرفته شده را با هم ترکیب کنید و از بین گزینه‌ها پاسخ درست را پیدا کنید.

تست زنی از مطالعه جدا نیست

متأسفانه تصور اشتباهی که برخی از کنکوری‌ها درباره‌ی تست زنی دارند این است که تست زنی را از مطالعه، جدا می‌دانند. در حالی که تست زنی یکی از مهم‌ترین مراحل مطالعه می‌باشد. تست زنی را نباید به بعد از عید موکول کرد. در واقع بعد از عید فرصت طلایی برای دوره، مرور و تکمیل مطالعه‌ی درس‌هایی است که قبل از عید مطالعه کردید.

اهداف استفاده از تکنیک‌های تست زنی

  • جلوگیری از هدر رفت زمان
  • پیش‌گیری از فرسایش و خستگی ذهن
  • پیش‌گیری از استرس کمبود زمان
  • کاهش تعداد اشتباهات ناخواسته
  • کمک به افزایش نمره‌ی کارنامه

عمده‌ترین تکنیک‌های تست زنی

عمده‌ترین تکنیک‌های تست زنی

  • هدف‌گذاری چندتا از ده‌تا: با توجه به وضعیت درسی و رسیدن به هدف مورد نظر خود هدف‌گذاری کنید که در هر درس می‌خواهید به چند سؤال پاسخ دهید.
  • ضربدر منها: سؤالات را علامت‌گذاری کنید. کنار سؤالاتی که پاسخ آن‌ها را نمی‌دانید علامت «-» و کنار سؤالات دشوار، وقت‌گیر و سؤالاتی که به پاسخ آن‌ها شک دارید علامت «×» بگذارید تا بدانید در زمان ذخیره شده باید به سراغ کدام سؤال‌ها بروید.
  • زمان‌های نقصانی: برای هر درس بخشی از زمان را ذخیره کنید تا در پایان سؤالات زمان برای سؤالاتی که علامت‌دار کرده‌اید داشته باشید.
  • استراتژی بازگشت: اگر تمام روش‌های قبل را انجام داده باشید در پایان آزمون، زمانی را ذخیره کرده‌اید و می‌توانید به سراغ درس‌های هدف بروید.

نکاتی که در زمان تست زدن باید به آن‌ها دقت کنید

باید توجه کنید که در کنکور علاوه بر روش‌های مطالعه‌ی نامناسب، سطحی خواندن و ... یکی از مهم‌ترین علل نتیجه نگرفتن، عدم آشنایی با روش درست تست زنی است. برای این که بتوانید در کنکور نتیجه‌ی دلخواه خود را بگیرید باید با شیوه‌های تست زنی آشنا شوید. ابتدا مفاهیم را دقیق یاد بگیرید و سپس به سراغ تست بروید. تست‌ها یا ساده هستند یا مشکل، پس بعد از مطالعه‌ی دقیق سوال، ببینید طراح دقیقأ از شما چه خواسته است. سوالات را علامت‌گذاری کنید و سوالاتی که پاسخ آن‌ها را نمی‌دانید با علامت «-» مشخص کنید تا به سراغ آن‌ها نروید. به دلیل فرصت محدودی که برای هر مجموعه سوال دارید بهتر است ابتدا سوالات ساده را حل کنید و سپس به سراغ سوالات وقت‌گیر بروید. هم‌چنین از زدن سوالاتی که به پاسخ آن‌ها شک دارید خودداری کنید. به یک قسمتی و چند قسمتی سوالات دقت کنید تا در پیدا کردن جواب دچار مشکل نشوید. به افعال سوالات و تست‌ها دقت کنید و زیر آن‌ها خط بکشید تا گمراه نشوید. به عنوان مثال افعال «درست است یا درست نیست»، «وجود دارد یا وجود ندارد» و ... . زیر کلمات استثناء، حروف ربط و کلمات شرطی در سوال خط بکشید. به عنوان مثال «همه‌ی موارد زیر درست است به جزء ...». طراح معمولأ با استفاده از کلمات و عبارات گمراه‌کننده، داطلب را گمراه می‌کند. پس به مفاهیم برخی افعال و واژگان در سوالات دقت کنید. به عنوان مثال «مطلوب است یعنی درست‌ترین گزینه کدام است.»

تکنیک‌های صحیح تست‌زنی

صورت سوال را کامل بخوانید

گاهی اوقات طراح از اطلاعات زائد برای گمراه کردن داوطلب استفاده می‌کند. پس صورت سوال را کامل بخوانید و خواسته‌ی اصلی مسأله را درک کنید. حتمأ بعد از خواندن کامل سوال، یک‌بار گزینه‌ها را به طور کامل بخوانید. در هنگام تست زدن حتمأ به شماره‌ی سوال و عدد گزینه‌ی مورد نظر در سوال و پاسخ‌نامه دقت کنید تا اشتباهی سوال دیگر و گزینه‌ی دیگری را علامت نزنید.

تست زنی از نوع آموزشی یا تمرینی

یکی از مهم‌ترین کارهایی که یک کنکوری موفق باید انجام دهد تست زنی آموزشی است. به این معنی که بعد از مطالعه‌ی هر درس و هر مبحث، به خصوص مباحث محاسباتی، باید تعداد زیادی تست پیرامون آن مبحث را بررسی کنید. هدف از این روش، یادگیری اصولی و حرفه‌ای مباحث مختلف کنکور است.

نکات تست زنی آموزشی

نکات تست زنی آموزشی

  • در حل تست‌های آموزشی نیاز به گرفتن وقت و درصدگیری نیست.
  • ابتدا تست‌های کنکور سال‌های گذشته را حل کنید و سپس به سراغ تست‌های تألیفی استاندارد بروید.
  • بعد از پاسخ دادن و حل تست‌های آموزشی حتما پاسخ‌ها و راه حل‌های خود را با پاسخ‌نامه‌ی کتاب کمک آموزشی چک کنید. این کار در رسیدن هر چه سریع‌تر به جواب تست‌ها به شما کمک می‌کند.
  • در دروس اختصاصی، بهتر است تست‌های مربوط به هر مبحث را در چند مرحله پاسخ دهید. تعدادی از تست‌ها را بلافاصله بعد از مطالعه و مابقی تست‌ها را برای روزهای بعدی تقسیم کنید.
  • در دروس عمومی، بهتر است بین مطالعه و تست زنی فاصله بیوفتد به جزء در درس عربی، مباحث قرابت معنایی و آرایه‌های ادبی که توصیه می‌کنیم بلافاصله بعد از مطالعه تست زنی را انجام دهید.
  • حتمأ تست‌ها را علامت‌گذاری کنید تا در مراحل بعد بدانید کدام تست‌ها را باید مجددأ پاسخ دهید. به عنوان مثال «ص: صحیح، غ: غلط، ن: نزده، !: نکته‌دار و ...»
  • نکاتی که در حین تست زنی با آن‌ها روبه‌رو می‌شوید را در یک دفتر یادداشت کنید تا در زمان دوره کردن و یا شب قبل از امتحان به آن‌ها مراجعه کنید.

تست زنی از نوع آزمونی

در این روش شما باید در خانه یک مجموعه تست را در قالب یک آزمون برای خود برگزار کنید و در واقع به گونه‌ای خود را محک بزنید. در این مرحله شما باید در زمان تعیین‌شده برای کنکور به مجموعه سوالات پاسخ دهید و در نهایت درصدگیری کنید. در این روش بهتر است از تست‌های نکته‌دار، اشتباه پاسخ داده شده، نزده‌ها و تست‌های علامت‌دار در مرحله قبل استفاده کنید. نکات مربوط به تست زنی و زمان اختصاص داده شده به هر تست را رعایت کنید. بهتر است یک مکان مشخص برای این آزمون در نظر بگیرید و هفته‌ای یک‌بار این آزمون را برگزار کنید و بعد از اتمام آزمون، پاسخ‌های خود را به طور کامل بررسی کنید و نکات مهم را در دفتر یادداشت کنید.

تست زنی از نوع جمع‌بندی

تست زنی از نوع جمع‌بندی

در تست زنی از نوع جمع‌بندی باید بعد از این که تمام موضوعات و مطالب را به خوبی مطالعه کردید، نقاط قوت و ضعف خود را شناختید و تسلط شما نسبت به مباحث مختلف بیشتر شد، به سراغ تست‌های جمع‌بندی بروید. در این مرحله همراه با مرور مطالب خلاصه شده، شروع به جمع‌بندی مطالب کنید. بهترین زمان برای تست‌های جمع‌بندی، پایان تابستان، پایان ترم اول (دی ماه)، ایام نوروز و خرداد ماه است. قبل از بررسی تست‌های جمع بندی، خلاصه‌های خود را مطالعه کنید. سپس ابتدا تست‌های علامت‌دار را کامل بررسی کنید و زمان بگیرید و درصدگیری کنید. این را به یاد داشته باشید که تست‌های جمع‌بندی باید شامل تمام مباحث خوانده شده باشد و در آخر این که حتمأ نکات مربوط به تست‌های حل شده را در دفتر یادداشت کنید.

افزایش سرعت تست زنی

داوطلبان کنکور سراسری برای رسیدن به موفقیت علاوه بر داشتن مطالعه‌ی خوب درس‌ها نیازمند عوامل دیگری برای رسیدن به هدف خود هستند. داشتن سرعت بالا در تست زنی از جمله این عوامل می‌باشد که باعث بهتر نتیجه گرفتن آن‌ها در جلسه کنکور سراسری می‌شود. برای افزایش سرعت تست زنی نیاز به تمرین و تکرار زیاد می‌باشد که دانش آموزان می‌توانند با تست‌های آزمونی خود را محک بزنند و مشخص کنند که در یک زمان مشخص می‌توانند به چند سوال پاسخ دهند. حتمأ مهارت‌های تست زنی را در خانه تمرین کنید و سعی کنید برای هر درس از زمانی کم‌تر از زمان قانونی آن برای زدن تست استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای افزایش مهارت تست زنی می‌توانید انجام دهید افزایش تعداد آزمون‌هایی است که می‌توانید در منزل از خود بگیرید. با انجام این کارها نه تنها سرعت تست زنی شما افزایش می‌یابد بلکه دقت شما در تست زنی نیز بالا می‌رود.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: