بهترین روش حفظ کردن جدول مندلیف

رده: مقاله
زمان:

جندول مندلیف یکی از مهم‌ترین جدول‌ها در درس شیمی، در دوران دبیرستان و حتی برای کنکور است که اکثر دانش آموزان نمی‌توانند آن را به راحتی حفظ کنند. حفظ کردن جدول مندلیف به یکی از دغدغه‌های دانش آموزان در دوران دبیرستان و کنکور تبدیل شده در حالی که با یادگیری تکنیک‌های ساده‌ای می‌توان جدول مندلیف را به راحتی حفظ کرد. در این مقاله قصد داریم تکنیک‌ها و روش‌های ساده‌ای را برای حفظ کردن جدول مندلیف به شما عزیزان ارائه دهیم.

بهترین روش حفظ کردن جدول مندلیف

قبل از انجام هر تکنیکی برای حفظ کردن جدول مندلیف باید ابتدا حافظه خود را تقویت کنید. تقویت حافظه به معنای اضافه کردن ظرفیت آن نیست بلکه به این معناست که سلول‌های حافظه در مغز باید به گونه‌ای به کار گرفته شوند که با کم‌ترین زحمت بهترین بازده را داشته باشند. یکی از روش‌های یادگیری سریع که برای تقویت حافظه مورد استفاده قرار می‌گیرد، برقراری ارتباط و پیوند بین کلمات و نشانه‌هایی است که ما آن‌ها را به راحتی به خاطر می‌آوریم. با این روش می‌توان موضوعاتی را که حفظ کردن آن‌ها برای ما سخت است مانند جدول مندلیف را به راحتی حفظ کرد.

کپی کردن جدول مندلیف

اولین راه حل برای حفظ کردن جدول مندلیف این است که یک کپی از جدول مندلیف را همیشه همراه خود داشته باشید. می‌توانید جدول مندلیف را به چند قسمت تقسیم کنید و یا قسمت‌های مهم آن را هایلایت کنید و در اوقات فراغت به جدول مندلیف نگاه و آن‌ها مرور کنید. این روش برای کسانی که با نگاه کردن یاد می‌گیرند بسیار مفید و کارآمد است. در این روش تکرار بیش از حد جدول مندلیف باعث می‌شود که به مرور زمان بتوانید تمام جدول را حفظ کنید و برای همیشه در حافظه خود نگه دارید.

تقسیم کردن جدول مندلیف

همان‌طور که می‌دانید جدول مندلیف از چند قسمت تشکیل شده که در خود شکل نیز در رنگ‌های متفاوتی نمایش داده شده‌اند که معمولأ این تقسیم‌بندی بر حسب نوع عناصر می‌باشد. همین موضوع خود یک کمک بسیار بزرگ در حفظ کردن جدول مندلیف است. از طرف دیگر می‌توانید بدون در نظر گرفتن رنگ‌های موجود در جدول مندلیف، خودتان تصمیم بگیرید که چگونه جدول را تقسیم‌بندی کنید تا حفظ کردن آن برای شما راحت‌تر باشد. مثلأ می‌توانید عناصر موجود در جدول مندلیف را بر اساس عدد اتمی که دارند تقسیم‌بندی کنید و یا آن‌ها را به صورت ستونی تقسیم‌بندی کنید. با این روش می‌توانید جدول مندلیف را به چند قسمت تقسیم کرده و راحت‌تر آن را به خاطر بسپارید.

اختصاص دادن زمان‌های آزادتان به حفظ کردن جدول مندلیف

در ساعاتی از روز که هیچ‌کاری برای انجام دادن ندارید یا زمان‌هایی را که در صف چیزی ایستاده‌اید را به خواندن و مرور جدول مندلیف اختصاص دهید. همیشه یک کپی از جدول مندلیف را همراه خود ببرید تا بتوانید از زمان‌های آزاد خود برای حفظ جدول مندلیف استفاده کنید. در صورتی که جدول مندلیف را همراه نداشتید سعی کنید عناصری را که در جدول مندلیف علامت‌گذاری کردید را به خاطر آورید، این کار در به خاطر سپردن جدول مندلیف بیشتر به شما کمک می‌کند و هم‌چنین به شما کمک می‌کند تا جزئیات جدول را بهتر به خاطر آورید. سعی کنید هر روز جدول مندلیف را مرور کنید و مطالب قدیمی و جدید را باهم بخوانید، مرور جدول مندلیف به شما کمک می‌کند تا بعدها زمان کم‌تری را برای خواندن و یادآوری آن بگذارید. هم‌چنین به این نکته نیز توجه کنید که اگر هر روز جدول مندلیف را مرور نکنید و از خود امتحان نگیرید نمی‌توانید آن را حفظ کنید.

بهترین روش حفظ کردن جدول مندلیف

نام‌گذاری یا داستان‌سرایی برای عناصر جدول مندلیف

یکی دیگر از روش‌های مؤثر برای به خاطر سپردن عناصر موجود در جدول مندلیف نام‌گذاری یا داستان‌سرایی برای آن‌ها است. در این روش می‌توانید برای هر عنصر یک لقب یا یک داستان در ذهن خود درست کنید و این گونه عناصر را به خاطر بسپارید. مثلا برای عنصر نقره می توانید از لقب آرژنتینا استفاده کنید و این داستان را برایش بگویید که اسپانیایی ها زمانی که برای اولین بار به آرژانتین رفتند در آنجا نقره را کشف کردند و فکر می کردند که آرژانتین غنی از نقره است به همین دلیل نام آرژانتین را برای آن انتخاب کردند در نتیجه نماد Ag به طور خلاصه برای فلز نقره انتخاب شد. همچنین می توانید از جوک نیز به جای داستان سرایی استفاده کنید که با این روش راحت تر جدول مندلیف را در حافظه خود نگه می دارید. توجه داشته باشید که همه عناصر جدول مندلیف نیاز به نام گذاری یا داستان سرایی ندارند و شما فقط باید روی عناصر سخت تمرکز کنید. به عنوان مثال عنصر هیدروژن نیاز به هیچ داستان یا لقبی ندارد زیرا یک عنصر بسیار ساده با یک نماد ساده است که حفظ کردن آن کار دشواری نیست.

استفاده از عکس برای یادگیری جدول مندلیف

بعضی از افراد حافظه‌ی تصویری بسیار خوبی دارند و می‌توانند از این مزیت خود برای حفظ کردن جدول مندلیف استفاده کنند. به این صورت که برای هر عنصر در جدول مندلیف یک تصویر که شما را به یاد آن عنصر می‌اندازد انتخاب کنید، آن‌ها را پرینت بگیرید و به دیوار اتاقتان بچسبانید. زمانی که می‌خواهید از خود امتحان بگیرید چشمانتان را ببندید و سعی کنید تصاویری را که در اتاقتان چسبانده‌اید را همراه با نام عنصر به خاطر آورید. یادگیری جدول مندلیف همراه با عکس یک راه حل بسیار ساده و کارآمد است که در به خاطر سپردن جدول مندلیف به شما بسیار کمک می‌کند.

حفظ کردن جدول مندلیف همراه با آهنگ

خواندن یک مطلب همراه با آهنگ راحت‌تر و سربع‌تر از حالتی که به صورت عادی خوانده می‌شود در ذهن می‌ماند. دنیل راد کلیفردی اولین شخصی بود که توانست جدول مندلیف را با آهنگ حفظ کند، بنابراین شما نیز می‌توانید آهنگ مختص خود را برای جدول مندلیف بسازید و آن را حفظ کنید. در صورتی که نمی‌توانید متنی برای آهنگتان پیدا کنید کافی است یک جستجوی ساده در اینترنت داشته باشید تا آهنگ‌های مختلفی برای حفظ کردن جدول مندلیف پیدا کنید.

بهترین روش حفظ کردن جدول مندلیف

فلش کارت

یکی دیگر از روش‌های ساده برای حفظ کردن جدول مندلیف استفاده از فلش کارت‌ها است که می‌تواند در این زمینه کمک بسیار زیادی به شما کند. شما می‌توانید کارت‌هایی به تعداد عناصر موجود در جدول مندلیف تهیه کنید و روی هر کارت نام عنصر و در پشت کارت خصوصیات مهم آن را یادداشت کنید. فلش کارت‌ها را می‌توانید همیشه و همه جا با خود حمل کنید و هر روز آن‌ها را بخوانید. نحوه‌ی امتحان گرفتن از خود باید به این صورت باشد که با دیدن نام عنصر بتوانید تمام خصوصیاتی را که در پشت کارت یادداشت کرده‌اید را به خاطر آورید و بالعکس. این روش به شما در حفظ کردن جدول مندلیف با تمام جزئیات آن کمک می‌کند و یک راه حل بسیار مناسب برای به خاطر سپردن مطالب سخت است.

سخن آخر

برای به خاطر سپردن جدول مندلیف هزاران راه وجود دارد که ما در این مقاله به برخی از این راه حل‌ها و ساده‌ترین آن‌ها اشاره کردیم. برای حفظ کردن جدول مندلیف باید زمان بگذارید و تمرینات خود را مرتبأ و هر روز انجام دهید. همان‌طور که قبلأ هم گفتیم جدول مندلیف یکی از مهم‌ترین مباحث در درس شیمی است که حفظ کردن آن باعث می‌شود بتوانید مسائل درس شیمی را به راحتی حل کنید و نسبت به خود حس رضایت داشته باشید.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: