جزئیات برگزاری کنکور 98 اعلام شد

رده: خبر
زمان:
جزئیات برگزاری کنکور 98 اعلام شد

دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، درباره‌ی کنکور 98 اعلام کرد: ثبت نام کنکور 98 از تاریخ 24 بهمن آغاز و تا 2 اسفند ماه ادامه دارد. وی افزود: در کنکور 98، دو نوع سوال برای داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید طراحی خواهد شد. داوطلبانی که قصد دارند بر اساس سوابق تحصیلی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور پذیرش شوند، پس از اعلام اسامی رشته محل‌های پذیرش براساس سوابق تحصیلی؛ ضمن مشاهده‌ی آن‌ها و در صورت تمایل، می‌توانند در آزمون کنکور 98 شرکت نکنند.

جزئیات ثبت نام براساس سوابق تحصیلی

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: ضرورتی برای ثبت نام متقاضیان پذیرش براساس سوابق تحصیلی در کنکور 98 وجود ندارد. کسانی که تمایل دارند بر اساس سوابق تحصیلی در دانشگاه ها پذیرش شوند؛ باید ابتدا رشته‌های مورد نظر را مشاهده کنند، سپس از تاریخ 20 اسفند ماه 97 می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش، یکی از رشته‌های مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کنند. هر داوطلب می‌تواند تا 100 رشته محل را انتخاب نماید. بعد از ثبت درخواست از طرف متقاضی، اطلاعات آن‌ها از طرف سازمان سنجش به دانشگاه‌ها ارسال می‌گردد. دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور، به اندازه‌ی کافی زمان در اختیار دارند تا اطلاعات داوطلبان را مورد بررسی قرار دهند. خدایی تاکید کرد: داوطلبان تا تاریخ 6 شهریور 98 مهلت دارند تا درخواست خود را اعلام کنند. از آن پس، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور، ضمن پذیرش اطلاعات متقاضیان؛ با آن‌ها تماس خواهند گرفت و به آن‌ها اطلاع می‌دهند که آیا پذیرش شده‌اند یا خیر؟ در صورت پذیرش، داوطلبان می‌توانند به دانشگاه مربوطه مراجعه نمایند و نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

دانشجویان به دو روش می‌توانند وارد دانشگاه شوند

دکتر خدایی ضمن اشاره به این که متقاضیانی که مایل هستند با سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شوند، لزومی ندارد در آزمون کنکور 98 شرکت نمایند گفت: داوطلبان حضور در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در سال 98، می‌توانند هم از طریق شرکت در آزمون سراسری و هم از طریق ثبت نام با سوابق تحصیلی، متقاضی پذیرش در این مراکز شوند. وی افزود: دلیل این که ما شهریور را به عنوان بازه‌ی زمانی برای بررسی درخواست داوطلبان متقاضی از طریق سوابق تحصیلی قرار دادیم، این است که در این بازه‌ی زمانی، هم نتایج کنکور اعلام می‌شود و هم نتایج پردازش‌های دانشگاه‌ها براساس سوابق تحصیلی؛ بنابراین داوطلبان این اختیار را دارند که از بین دو روش، یکی را انتخاب کرده و وارد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور شوند.

تعداد رشته‌های بدون آزمون کنکور اصلاح می‌گردد

دکتر خدایی تاکید کرد: سال آینده، پذیرش براساس سوابق تحصیلی با ثبات‌تر خواهد شد. هم‌چنین اسامی رشته‌هایی که به عنوان رشته‌های بدون آزمون انتخاب می‌شوند، ممکن است تا شهریور ماه، مجددا تغییر و اصلاح گردند و حتی رشته‌های جدیدی به آن‌ها اضافه شوند؛ لذا داوطلبان تا شهریور ماه مهلت دارند تا درخواست خود را اعلام کنند.

جزئیات برگزاری کنکور 98

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: ثبت نام کنکور 98 از چهارشنبه 24 بهمن ماه آغاز می‌شود و تا پنج‌شنبه 2 اسفند ماه 97 ادامه دارد. آزمون کنکور 98 در تاریخ 13 و 14 تیر ماه 98 در حوزه‌های امتحانی مربوطه برگزار می‌شود. وی با بیان این که در کنکور 98، دو سری سوال خواهیم داشت، افزود: سوالات آزمون کنکور 98 برای داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید به صورت جدا طراحی می‌شود و نمرات این آزمون، تراز خواهد شد و براساس نمرات تراز، پذیرش انجام می‌گیرد. اما داوطلبان توجه داشته باشند که ظرفیت جداگانه‌ای برای متقاضیان نظام جدید و نظام قدیم در کنکور 98، تخصیص داده نمی‌شود. خدایی هم‌چنین افزود: دفترچه‌ی راهنمای کنکور 98، همراه با ضوابط و شرایط؛ بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد. داوطلبان در این مرحله نیازی به پرداخت هزینه‌ی ثبت نام ندارند و تنها زمانی که دانشگاه برای آن‌ها پذیرش قطعی بدهد، هزینه‌ی ثبت نام نیز پرداخت می‌شود.

جزئیات برگزاری کنکور 98 اعلام شد

ظرفیت پذیرش دانش‌جو در دانشگاه

دکتر خدایی درباره‌ی ظرفیت پذیرش دانش‌جو در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در سال 98 گفت: به طور کلی ظرفیتی که برای کنکور 98 پیش‌بینی می‌شود، حدود 760 هزار داوطلب است که این ظرفیت بدون احتساب دانشگاه آزاد می‌باشد؛ حداقل ظرفیت این دانشگاه حدود 500 هزار داوطلب خواهد بود. وی ادامه داد: به طور کلی حدود یک میلیون و 600 هزار داوطلب از ورودی دیپلم به آموزش عالی کشور، ظرفیت وجود دارد که این ظرفیت در دوره کارشناسی ارشد، بین 300 تا 310 هزار داوطلب است. در سال گذشته از 760 هزار پذیرش داوطلب، حدود 408 هزار پذیرش داشتیم که این تعداد با تکمیل ظرفیت به 500 هزار نفر افزایش یافت و دانشگاه آزاد نیز حدود 200 هزار پذیرش داشت و در مجموع ورودی‌هایمان، نزدیک به 700 هزار نفر بود. با این وجود درصدی از صندلی‌های دانشگاه خالی است.

تکمیل ظرفیت برای متقاضیان با سوابق تحصیلی حذف نمی‌شود

دکتر خدایی تاکید کرد: پذیرش دانش‌جو از طریق تکمیل ظرفیت، تنها برای متقاضیانی که بر اساس سوابق تحصیلی وارد دانشگاه خواهند شد، اجرایی می‌شود و داوطلبان کنکور 98، نمی‌توانند در تکمیل ظرفیت شرکت کنند. پذیرش از طریق تکمیل ظرفیت به طور کلی برای کسانی که در آزمون کنکور 98 شرکت می‌کنند، کاملا حذف شده است. وی ادامه داد: سیستم پذیرش سازمان سنجش آموزش کشور، برای تمام داوطلبان کنکور 98 باز است. داوطلبان هر زمانی که درخواست پذیرش در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور را ارسال کنند، ما برای دو نیم‌سال مهر و بهمن، آن‌ها را پذیرش خواهیم کرد. سیستم پذیرش سازمان سنجش آموزش کشور به گونه‌ای است که زمانی که دانش‌جویی تکلیفش در نیم‌سال مهر، مشخص شد، سیستم مجددا در آبان ماه فعال می‌شود تا پذیرش دانش‌جو برای ترم بهمن ماه انجام گیرد. بنابراین، این فرآیند به هیچ عنوان متوقف نمی‌شود و تنها شیوه‌ی پذیرش متفاوت شده است.

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 98

وی درباره‌ی وجود رشته‌های برتر در میان پذیرش با سوابق تحصیلی گفت: طبق قانون، ما وظیفه داریم که 85 درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور را بدون آزمون و براساس سوابق تحصیلی پذیرش کنیم. در این بین، رشته‌هایی که متقاضی زیادی دارند و 15 درصد ظرفیت را تشکیل می‌دهند، با آزمون برگزار می‌شوند. برای ظرفیت براساس سوابق تحصیلی نیز، رشته‌هایی از دانشگاه‌های برتر وجود دارد که متقاضی کمتری دارند. وی با تاکید بر این که 15 درصد پذیرش دانشگاه‌ها با آزمون است، گفت: 30 درصد تاثیر آزمون کنکور 98 به صورت مثبت است. در حقیقت دو نوع نمره برای هر داوطلب در نظر گرفته می‌شود که یکی از آن‌ها با در نظر گرفتن سوابق تحصیلی است و دیگری بدون در نظر گرفتن سوابق تحصیلی می‌باشد؛ در این میان هر کدام از نمرات که بالاتر بود برای داوطلب اعمال می‌گردد.

بیشترین پشت کنکوری‌ها را داوطلبان رشته‌ی تجربی تشکیل داده‌اند

طبق صحبت‌های دکتر خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، 30 درصد داوطلبان پشت کنکوری را رشته‌های تجربی و انسانی تشکیل می‌دهند این در حالی است که در رشته‌ی تجربی، این آمار به 70 درصد می‌رسد. انتظار می‌رود این تعداد از پشت کنکوری‌های رشته‌ی تجربی، در پذیرش براساس سوابق تحصیلی شرکت کنند. وی خاطر نشان کرد: متقاضیان پذیرش در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور براساس سوابق تحصیلی، در صورتی که رشته‌ی خود را انتخاب کردند؛ می‌توانند در کنکور 98 شرکت نکنند. از آن جایی که پذیرش براساس سوابق تحصیلی تا 6 شهریور 98 ادامه دارد، لذا داوطلبان مهلت دارند تا آن زمان، درخواست خود را اعلام نمایند و تاخیر یا عدم تاخیر در ثبت درخواست، تاثیری در پذیرش براساس سوابق تحصیلی ندارد چرا که به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور اعلام شده است که تا 6 شهریور 98 پذیرش باید انجام گیرد.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: