اسفند ماه مقدمه‌ای برای برنامه‌ریزی عید و جمع‌بندی

رده: مقاله
زمان:

در ابتدا باید بدانید که در ایام عید قرار نیست کل دروس را به صورت کامل و عمیق مطالعه کنید، بعضی از داوطلبان با این دید که قرار است کل مطالب را مجددأ بخوانند و مرور کنند، برنامه ریزی سنگین و غیر قابل اجرایی را تنظیم می‌کنند که با توجه به زمان موجود نمی‌توانند برنامه را به صورت کامل اجرا نمایند. توجه داشته باشید که ایام عید در واقع فاز اول جمع بندی دروس برای آمادگی در کنکور 98 می‌باشد و نباید انتظار داشته باشید تا کلیه دروس را در فاز اول جمع بندی (ایام نوروز) مطالعه نمایید.

ابتدا فلسفه‌ی مهم بودن دوران نوروز را با هم مرور می‌کنیم

نیم‌سال دوم به چند دلیل مهم‌تر از نیم‌سال اول است: به دلیل نزدیکی به زمان کنکور و اهمیت مرور مطالب زمان به چالش کشیدن آموخته‌های خود از طریق حل تست‌های استاندارد قرار گرفتن دوران طلایی تعطیلا ت نوروز در این نیم سال احتمال خستگی فکری و نگرانی ناشی از نزدیکی به کنکور

اسفند ماه مقدمه‌ای برای برنامه‌ریزی عید و جمع‌بندی

روش جمع بندی مباحث (پایه و دوازدهم) در ایام نوروز:

گام اول: ابتدا باید جزوه‌ی دبیران خود را به طور دقیق مطالعه کنید و سپس به مطالعه‌ی درس‌نامه‌ی کتاب‌های کمک آموزشی خود بپردازید. گام دوم: تست‌های نزده و مشکل‌دار (تست‌هایی که در طول سال کنارشان ستاره زده‌اید) را حل کنید و نکات مهم آنها را خلاصه‌نویسی نمایید. پیشنهاد می‌شود در این بازه‌ی زمانی حل تست کنکورهای 5 سال گذشته را فراموش نکنید. به طور میانگین از هر مبحث 80 تا 100 تست زده شود. گام سوم: پس از مطالعه‌ی جزوه و حل تست‌های ستاره‌دار برای آنکه متوجه بشوید که تا چه میزان نسبت به مبحث خوانده شده تسلط دارید، باید از آن مبحث یک آزمون بگیرید که می‌توانید از کتاب‌های کمک آموزشی (آزمونی) از انتشارات مختلف استفاده نمایید. یادتان باشد که تعداد مباحث جمع بندی با توجه به سرعت عمل و میزان مطالعه افراد متفاوت است.

دسته‌بندی داوطلبین کنکور با توجه به سوابق تحصیلی خود

گروه اول: دانش آموزانی که از دوره‌ی تابستان تا اسفند ماه مطالعه‌ی مستمر داشته و در آزمون‌های دوره‌ای نتایج مناسبی را کسب کرده‌اند، این دانش آموزان را مستعد یا گروه 1 می‌نامیم. گروه دوم: دانش آموزانی که مطالعه‌ی مستمر نداشته و در برخی از آزمون‌ها نتایج مناسبی را کسب نکرده‌اند این دانش آموزان قطعأ در برخی از دروس دارای ضعف‌های اساسی می‌باشند . گروه سوم: دانش آموزانی هستند که در طول سال تحصیلی مطالعه را جدی نگرفته‌اند و با توجه به نزدیکی امتحانات نهایی پایه دوازدهم دغدغه‌ی کسب حداقل نمره‌ی لازم در مورد این دانش آموزان وجود دارد .

برنامه ریزی مطالعاتی نوروز 98 برای هر گروه از داوطلبان

گروه اول: این گروه موظف هستند تا 30 فروردین 98 کلیه‌ی دروس پایه و نیم‌سال اول پایه‌ی دوازدهم خود را مرور کنند تا برای اولین آزمون جامع که از مباحث پایه‌ی دهم و یازدهم برگزار می‌گردد، آماده باشند. گروه دوم: این گروه باید بر روی مباحثی که ضعیف کار کردند و یا نادیده گرفتند تمرکز کنند و هم‌چنین برنامه ریزی برای مباحث نیم سال اول دوازدهم خود داشته باشند. گروه سوم: این گروه به دلیل نزدیکی به امتحانات نهایی باید مطلقا تمرکز خود را بر مباحث سال دوازدهم داشته باشند. در واقع دانش آموزان این گروه باید ابتدا به مطالعه‌ی تشریحی مباحث بپردازند و سپس تست‌های سطح به سطح (ابتدا آسان و سپس متوسط) سال دوازدهم را حل کنند.

جدول مباحث مورد نیاز برای فاز اول جمع بندی کنکور 98

دانش آموزان عزیز همانطور که اشاره شد، شما باید مباحث کنکور خود را در سه فاز جمع بندی کنید که فاز اول آن از تاریخ 25 اسفند ماه 97 تا 30 فروردین ماه 98 می‌باشد که به طور متوسط در این بازه، شما خواهید توانست 160 تا 180 زنگ 90 دقیقه‌ای، دروس انتخابی خود را طبق جدول پیوست این مقاله جمع بندی نمایید.

نکات طلایی در جمع بندی عید 98

قبل از شروع تعطیلات عید، برنامه‌ی مطالعاتی را برای خود تهیه کنید تا با اجرای آن گامی‌مثبت به سمت اهداف خود بردارید. برنامه‌ی انعطف پذیری را برای خود تنظیم کنید و دوره‌های استراحت را در برنامه‌ی خود در نظر بگیرید. از مطالعه‌ی فشرده‌ی دروس خودداری کنید تا همیشه پر انرژی به درس خواندن ادامه دهید. از درس‌های عمومی غافل نشوید و پیشرفت در دروس عمومی‌را یکی از اهداف خود قرار دهید، دروس عمومی‌اگر به درستی مطالعه شوند قطعا جز درس‌هایی خواهند بود که به شما در راه قبولی در رشته‌ی مورد نظرتان کمک خواهند کرد. مباحث پرتکراری که در کنکور سراسری سال‌های پیش آمده‌اند در همه‌ی دروس شناسایی کنید، به ویژه دروسی که ضریب بیشتری دارند. به خودتان تلقین کنید که حتما موفق خواهید شد، وقتی در روزهایی که دیگران به فکر درس خواندن نیستند شما اگر تلاش کنید، دلیلی برای عدم موفقیت و پیشرفت شما وجود نخواهد داشت.

سخن آخر

یقین داشته باشید که هنوز زمان زیادی در اختیار دارید که می‌توانید همه چیز را تغییر دهید؛ زیرا تجربه نشان داده که حتی دانش‌آموزان با سطح پایین توانسته‌اند با امید بیش‌تر و با مهندسی منابع درسی و تستی و زمان باقی‌مانده به نتیجه‌ی دل‌خواه برسند؛ بنابراین زمان در این مقطع یک مفهوم نسبی دارد؛ یعنی دانش‌آموزی می‌تواند این مدت باقی‌مانده را با تکنیک مهندسی زمان و منابع مطالعاتی خود، به راندمان یک مطالعه‌ی هشت، نه ماهه برساند و این کار عملی است، به شرط آن‌که خستگی به خود راه ندهید.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: