حاجی میرزایی از اهمیت و تأثیر دوره پیش‌دبستانی گفت

رده: خبر
زمان:

همان‌طور که می‌دانید خانواده اولین محیط آموزشی کودکان محسوب می‌شود. بچه‌ها نخستین آموزش‌های خود را درون خانواده و با تماشای والدینشان می‌آموزند. دومین محیط آموزشی نیز مدرسه است که آن‌ها را برای آینده‌ای روشن و درخشان آماده می‌کند. ورود از یک دوره (خانواده) به مرحله‌ی دیگر (مدرسه) نباید به یکباره انجام گیرد. زیرا ممکن است آسیب‌های روحی و مشکلات زیادی در همان اوایل راه برای کودکان وجود آید. به همین دلیل قبل از ورود به دوره‌ی دبستان بچه‌ها باید آمادگی‌ها و آموزش‌های لازم را ببینند. مسلماً آمادگی‌ها نمی‌تواند درون خانه و توسط پدر و مادر به خوبی شکل گیرد. اینجاست که اهمیت دوره پیش‌دبستانی نمایان می‌شود. این دوره کودکان را برای ورود به مرحله‌ی جدید از زندگی آماده می‌کند و در واقع اولین قدم برای رسیدن به اهداف آینده محسوب می‌شود. از این رو وزیر آموزش و پرورش این مرحله از آموزش را دوره‌ای بسیار مهم و تأثیرگذار قلمداد کرد. در ادامه به جزئیات بیانات محسن حاجی میرزایی درباره‌ی اهمیت دوره پیش‌دبستانی می‌پردازیم.

تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در راستای اهمیت دوره پیش‌دبستانی

تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در راستای اهمیت دوره پیش‌دبستانی

در نخستین جلسه‌ی هیئت امنای «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» با حضور نمایندگانی از نهادهای تعیین شده در اساسنامه که در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اهمیت دوره پیش‌دبستانی و مهم و اثرگذار بودن آن گفت: «یکی از رویدادهای مهمی که در سال گذشته با وجود مشکلات و محدودیت های کرونایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت،«سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» بود. وجود چنین سازمانی بسیار لازم و ضروری است.» حاجی میرزایی افزود: «اموری مانند: سد، ریل، کارخانه و ... از جمله جلوه‌های زودبازده از پیشرفت یک جامعه را نشان می‌دهند. در حالی که برخی طرح‌ها از همان ابتدای کار که تأمین منابع اعتباری است تا زمانی که به نتیجه برسند، فاصله‌ی زیادی وجود دارد. متأسفانه وجود این فاصله از آغاز تا رسیدن به نتیجه گاها باعث فراموش شدن اهداف و ادامه‌ی طرح می‌شود. به همین دلیل درک عمیق از موضوع و هدف لازمه‌ی اصلی در اجرا و پیگیری چنین طرح‌هایی است. بنابراین مجاهدت و تلاش در انجام موضوعات دیربازده مانند: ایجاد «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» از تدابیر شایسته‌ی مقام معظم رهبری و پشتکار بالای شورای عالی انقلاب فرهنگی است.» محسن حاجی میرزایی با اشاره به اهمیت و ضرورت توجه به کیفیت نیروی انسانی گفت: «از دیدگاه افرادی که در حوزه‌ی اقتصادی فعالند، هیچ تحولی بدون آموزش و یادگیری در جامعه رخ نمی دهد. از این رو مدارس و محتواهای آموزشی که به دانش‌آموزان ارائه می‌شوند، آینده‌ی یک جامعه را نشان می‌دهند. در فرهنگ دینی نیز بر اهمیت و ضرورت آموزش و یادگیری همواره تأکید شده است.»

اهمیت دوره پیش‌دبستانی در روند آموزشی کودکان

اهمیت دوره پیش‌دبستانی در روند آموزشی کودکان

وزیر آموزش و پرورش درباره‌ی اهمیت دوره پیش‌دبستانی خاطرنشان کرد: «این دوره برای آینده‌ی کودکان بسیار مهم و اثربخش است. به همین دلیل نمی‌توان آن را نادیده گرفت و به امید دوره‌ی دبستان نشست. حدود 7 درصد کودکان در مهدهای تحت پوشش بهزیستی، 7 درصد در سایر مهدها و 86 درصد مابقی تحت نظر خانواده‌ها تربیت می‌شوند. تربیت بچه‌ها نیازمند «یادگیری» است و خانواده‌ها در راستای این هدف نیازمند «آموزش و فراگیری» هستند. آموزش و پرورش نمی‌تواند از کنار این دوره‌ی حساس و مهم به سادگی عبور کند. از طرفی شرایط باید به گونه‌ای پیش رود که هر خانه برای کودک همانند یک مهد باشد که هر والد در آن نقش یک مربی را ایفا کنند. درصورتی که تربیت بچه‌ها در این دوره به درستی انجام گیرد، بدون شک جامعه‌ی بهتر و سالم‌تری در آینده خواهیم داشت.» او ادامه داد: در ماه مبارک رمضان بنیان‌گذاری «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» یکی از رویدادهای ارزنده و مهم است. از طرفی برای آن که از مطلوب بودن این ساختار مطمئن شویم، باید آن را مورد بررسی قرار دهیم که آیا این ساختار طراحی شده می‌تواند اهداف تعیین شده را محقق سازد یا خیر؟ این یک فرصت طلایی است که یک سازمان جدید تأسیس کنیم و از افراد باانگیزه در این راستا بهره‌مند شویم. ما برای تأسیس این سازمان در موعد مقرر از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی بسیار مصمم هستیم.» مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مراحل شکل‌گیری این سازمان نوپا خاطر نشان کرد: «طراحی ساختار سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، طراحی محتوای مطالعه‌ی تطبیقی تعلیم و تربیت کودک و ... از جمله اموری هستند که جهت تشکیل و راه‌اندازی این سازمان نوپا انجام گرفته است.»

سخن آخر

با توجه به اهمیت دوره پیش‌دبستانی در تعلیم و تربیت کودکان و آینده‌ی جامعه بشری، این سازمان می‌تواند به کمک والدین در صورتی که مطابق با اهداف و مصمم پیش رود، آینده‌ی بهتری را برای همه‌ی مردم رقم بزند. امیدواریم با روی کار آمدن این سازمان کودکانمان آینده‌ای درخشان‌تر داشته باشند و در جامعه‌ای بهتر زندگی کنند.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: