نشست رؤسای ادارات انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاون امور زنان و خانواده رئیسجمهور برگزار شد. زهرا بهروزآذر در این نشست بر اهمیت خانواده به عنوان نهاد بنیادی جامعه تأکید کرد و خواستار تقویت سیاستهای خانواده در راستای تربیت نسلهای آینده شد. وی به چالشهای جدید مانند تأثیر فناوری و رسانههای دیجیتال بر خانوادهها اشاره کرد و بر لزوم توانمندسازی خانوادهها برای مقابله با این تحولات تأکید نمود. همچنین، به اهمیت تقویت ارزشهای انسانی در خانوادهها و نقش آنها در تربیت نسلهای آینده اشاره کرد. در پایان، 9 مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده افتتاح شد و از جشنواره طراحی و دوخت لباس دانشآموزی رونمایی گردید.
معلمها؛ آنچه یاد میگیرند و چیزی که درس میدهند؛
بیانیه گردهمایی مدیران و معاونان منابع انسانی ادارات آموزش و پرورش استانها با هدف ارتقای کیفیت و بهرهوری نیروی انسانی صادر شد. در این بیانیه، مدیران متعهد شدند که شعار «برای ایران، برای مدرسه» را سرلوحه کار خود قرار دهند و از تمامی ظرفیتها برای تقویت نهاد مدرسه و ارتقای شایستگیهای معلمان استفاده کنند. همچنین بر اصول پنجگانه قانونمندی، عدالت، احترام، مراقبت از حقالناس و صیانت از بیتالمال تأکید شد. این بیانیه، برنامهریزی نیروی انسانی را بهعنوان مهمترین فرصت برای ارتقا و بهرهوری نیروی انسانی آموزش و پرورش دانسته و به سنجش صلاحیت معلمان و اجرای قانون رتبهبندی آنها اشاره کرد. در نهایت، بر اهمیت برنامههای هفته معلم برای ارتقای منزلت معلمان و ایجاد رضایت در آنها تأکید شد.
لزوم بازنگری اساسنامه انجمن اولیا و مربیان
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در گردهمایی مدیران انجمن اولیا و مربیان استانها بر اهمیت نقش خانواده در تربیت کودکان تأکید کرد و گفت که غفلت از نظام تربیتی خانواده یکی از عوامل ناکامی در مأموریتهای تربیتی است. وی نقش خانواده را از مدرسه و جامعه مهمتر دانست و بر ضرورت احیای جایگاه انجمن اولیا و مربیان بهعنوان بزرگترین شبکه ارتباطی دولت و ملت در حوزه تربیت تأکید کرد. کاظمی همچنین توانمندسازی خانوادهها را راهبردی برای مقابله با آسیبهای اجتماعی دانست و از مدیران مدارس خواست که تمرکز خود را بر مسائل تربیتی بگذارند. در پایان، از تلاشهای انجمن اولیا و مربیان قدردانی کرد و خواستار همکاری نزدیکتر خانواده و مدرسه برای تربیت نسل آینده شد.
نحوه شناسایی و ارزیابی معلمان نمونه
بهمنظور مشارکت حداکثری در برنامه شناسایی معلمان نمونه، مدیران مدارس ابتدا باید معلمان و کمیته ارزیابی را در سامانه تعریف کنند. سپس، اعضای کمیته و معلمان از طریق سامانه شناسایی معلمان نمونه فرایند ارزیابی را انجام میدهند. نظر دانشآموزان نیز بهعنوان یکی از ملاکهای ارزیابی مدنظر است و مدیران باید دانشآموزان و اولیای آنان را برای تکمیل نظرسنجی ترغیب کنند. این نظرسنجی از طریق سامانه my.medu.ir و بخش "خدمات سکوی ادیب" انجام میشود.