خروجی آموزش و پرورش باید ورود به بازار کار داشته باشد

رده: خبر
زمان:
خروجی آموزش و پرورش باید ورود به بازار کار داشته باشد

سید مصطفی آذرکیش مدیر کل دفتر آموزش متوسطه کاردانش در نشست اعضای شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش با عنوان "رونق تولید با تدبیر و امید در گام دوم انقلاب" گفت: 910 هزار هنرجو در 160 رشته‌ی کاردانش و 43 رشته‌ی فنی و حرفه‌ای داریم. طبق آمار به دست آمده از پراکندگی هنرستان‌های کشور و پوشش صد در صدی در مناطق آموزشی کشور، حداقل یک هنرستان در هر منطقه‌ی آموزشی داریم. وی هم‌چنین گفت: با توجه به نام‌گذاری سال جدید با عنوان "رونق تولید" و با توجه به این که آموزش و پرورش در سطح کلان به خصوص در دوره‌ی متوسطه دوم، تربیت نیروی انسانی ماهر و خلاق را بر عهده دارد، برنامه‌هایی را برای دانش آموزان هنرستانی و ورود به بازار کار طراحی کرده است که در دست اجرا هستند. در حال حاضر دو اقدام عمده را به طور جدی پی‌گیری می‌کنیم؛ یکی پیش رفتن با سند تحول بنیادین و دیگری توسعه‌ی فرهنگی کار و کار آفرینی است که برای پیش‌برد هر دوی این موارد نیاز به فرهنگ‌سازی داریم.

توسعه‌ی فرهنگ کارآفرینی با محوریت سند تحول بنیادین

آذر‌کیش با اشاره به این که کیفیت کالاهای تولیدی نیاز به نیروی انسانی ماهر دارد، گفت: یکی از برنامه‌های سال‌های اخیر، توسعه‌ی فرهنگ کارآفرینی با محوریت سند تحول بنیادین است. این موضوع نیاز به تنوع در مشاغل آینده و تغییرات تکنولوژی دارد که باید با تعامل بین دستگاهی، آموزش‌های لازم انجام گیرد. وی افزود: از سال 73 با تغییر نظام آموزش متوسطه، سعی بر آن شد تا خطرپذیری، ریسک‌پذیری، کار تیمی، استقلال و ... را به دانش آموزان یاد دهند تا دانش آموزان با توجه به علایقی که دارند، دارای مهارت شوند و این آموزش عالی، منجر به تولید شود. مدیر کل دفتر آموزش متوسطه کاردانش با بیان این که نقش آموزش و پرورش در فرهنگ‌سازی حمایت از کالای ایرانی بسیار مهم و موثر است، گفت: بدون شک رونق تولید در بستر فرهنگی امکان‌پذیر است و مهارت‌آموزی کمک می‌کند تا دانش آموزان قدرت تصمیم‌گیری و حل مسئله را داشته باشند. وی اضافه کرد: فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی، فرهنگ توسعه‌ی تقویت کار و کار آفرینی و فرهنگ مقبولیت کالا از مواردی هستند که در زمینه‌ی رونق تولید بسیار یاری‌دهنده‌اند تا فرزندان ما در سال‌های آینده به خصوص سال 98، توجه ویژه‌ای به موضوع تولید داشته باشند.

خروجی آموزش و پرورش باید ورود به بازار کار داشته باشد

آموزش مهارت به صورت تخصصی و نیمه تخصصی در دوره متوسطه دوم

آذرکیش درباره‌ی جنس فعالیت‌های آموزش و پرورش اظهار کرد: ما برای پاسخ‌گویی به نیازهای مختلف جامعه بر اساس نقشه‌ی جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین، سیاست‌های کلی ابلاغی اشتغال و اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های ریاست جمهوری، آموزش مهارت به صورت تخصصی و نیمه‌تخصصی را در دوره‌ی متوسطه دوم ایجاد کرد‌ه‌ایم. وجود 160 رشته در شاخه‌ی کاردانش و 43 رشته نیز در شاخه‌ی فنی و حرفه‌ای، نشان از تنوع رشته‌ها برای پاسخ‌گویی به نیازهای متعدد دارد.

کتاب درس کارآفرینی از دوره‌ی ابتدایی تا متوسطه اول

مدیر کل آموزش متوسطه‌ی کاردانش گفت: طبق آخرین آمار، 930 هزار هنرجو در 7100 هنرستان سراسر کشور در حال تحصیل هستند و این نشان می‌دهد که اقبالی که در خانواده‌ها برای مهارت‌آموزی فرزندان وجود دارد، مثبت است. وی ادامه داد: ما در حال حاضر برنامه‌ای تحت عنوان مهارت‌آموزی و کارآفرینی برای تمام دوره‌های تحصیلی را در دستور کارمان داریم و طبق آن، کتاب درس کارآفرینی از دوره‌ی ابتدایی وارد مجموعه‌ی اصلی درس شده و در پایه‌ی متوسطه اول نیز ادامه داده شده است.

خروجی آموزش و پرورش باید ورود به بازار کار داشته باشد

آذرکیش عنوان کرد: دولت باید در تخصیص منابع، اعتبارات و نیروی انسانی مورد نیاز به ما کمک کند. هم‌چنین بخش‌های خصوصی نیز باید برای مشارکت بیشتر در متناسب سازی آ‌موزش‌های نیاز بازار کار، در کنار ما باشند و در این امر مشارکت داشته باشند. ما اکنون دفاتر همکاری‌های آموزش مهارتی را در 6 شهرک صنعتی ایجاد کرده‌ایم و قصد داریم در 32 استان کشور دفاتر همکاری‌های آموزش مهارتی را در شهرک‌های صنعتی داشته باشیم.

باید آموزش همراه با تولید باشد

سید مصطفی آذرکیش مدیر کل دفتر آموزش متوسطه‌ی کاردانش با اشاره به منویات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور درباره‌ی این که خروجی آموزش و پرورش باید ورود به بازار کار داشته باشد، اظهار کرد: در چند سال اخیر پی‌گیر این بوده‌ایم که بتوانیم در هنرستان‌ها امکاناتی را فراهم کنیم تا آموزش همراه با تولید باشد و خوش‌بختانه اکنون آمادگی آن را داریم. در بحث صنایع دستی نیز در دو سال اخیر، طرح ایران مهارت را داریم که حمایت از تولید کالای ایرانی را به همراه دارد. وی هم‌چنین تاکید کرد: همه‌ی دستگاه‌ها با توجه به فصل هشتم سند تحول بنیادین و با توجه به ماهیت نظام آموزشی و مهارت‌آموزی، لازم است که در آموزش‌ها مشارکت و همراهی کنند چرا که برای متناسب‌سازی آموزش‌ها، به نیازهای بازار احتیاج داریم.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: