خلبان شدن، رویای اکثر پسربچه‌ها!

رده: مقاله
زمان:
خلبان شدن، رویای اکثر پسربچه‌ها!

خلبان شدن رویای اکثر پسربچه‌هاست که معمولأ به صورت ناخودآگاه در وجود اکثر آن‌ها شکل می‌گیرد. این رویا ابتدا با باز کردن دستان و دویدن با رویای پرواز کردن آغاز می‌شود و امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ساخت اسباب‌بازی‌های پیشرفته، رویای اکثر پسربچه‌ها به واقعیت نزدیک‌تر شده و شوق خلبان شدن در آن‌ها نیز بیشتر شده است. بعضی از این کودکان رویای خود را پیگیری می‌کنند تا به خلبان شدن برسند و در عین حال برخی دیگر هستند که خلبان شدن در زندگی آن‌ها فقط یک رویا بوده و آن را پی‌گیری نکرده‌اند. هم‌چنین گاهی اوقات به دلیل شرایط سخت پذیرش در این رشته، خلبان شدن به یک آرزوی همیشگی برای این کودکان تبدیل شده است. در این مقاله قصد داریم درباره‌ی رویای خلبان شدن، شرایط لازم برای خلبان شدن و این که چرا خلبان شدن، رویای اکثر پسر بچه‌هاست مطالبی را برای شما ارائه دهیم.

خلبانی چیست؟

بالاترین مقام در سفرهای هوایی، خلبان (فرمانده‌ی هواپیما) می‌باشد. خلبان در واقع بعد از گذراندن دوره‌های حرفه‌ای و آماتور در دانشگاه یا ارتش، گواهینامه‌های مورد نیاز برای خلبان شدن را دریافت می‌کند. یک خلبان علاوه بر کنترل هواپیما و محافظت از جان مسافران وظیفه‌ی تعیین بهترین مسیر از نظر آب و هوایی و چک کردن سیستم‌های امنیتی هواپیما را نیز بر عهده دارد.

رویای خلبان شدن و موانع رسیدن به آن

رویای خلبان شدن پسربچه‌ها در حقیقت ریشه در علاقه‌ی انسان به پرواز دارد، از طرفی خلبان شدن یک شغل مردانه است و دختربچه‌ها معمولأ تمایلی به خلبان شدن ندارند و شغل مهمان‌داری را به خلبانی ترجیح می‌دهند. خلبان شدن هم‌چنین دارای ویژگی‌های خاصی از جمله آمادگی جسمانی بالا و تناسب اندام خلبان، درآمد بالا، اعتماد به نفس بالا، هیجان بالا، عبور از میان ابرها و هوش زیاد است و همین ویژگی‌هاست که پسربچه‌ها را بیشتر به سمت خود جذب می‌کند. اما متأسفانه بعضی از این پسربچه‌ها به دلیل وجود موانعی که در سر راه وجود دارد به مرور زمان از رویای خلبان شدن فاصله می‌گیرند. همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم یکی از شرایط بسیار مهم در خلبان شدن داشتن تناسب اندام و سلامتی بدن است که به همین دلیل بسیاری از این افراد در همان اول راه رویای خلبان شدن را کنار می‌گذارند. از دلایل دیگری که موجب فاصله گرفتن پسر بچه‌ها از رویای خلبان شدن می‌شوند می توان به داشتن هوش و استعداد بالا، دوری از خانواده، حساسیت و ریسک بالای شغل، تسلط به زبان انگلیسی و قدرت تصمیم‌گیری بالا اشاره کرد.

خلبان شدن، رویای اکثر پسربچه‌ها!

چرا دختربچه‌ها به خلبان شدن علاقه ندارند؟

خلبان شدن دخترها یک مسئله‌ی عجیب و دست نیافتنی نیست و هر خانمی در صورت داشتن شرایط لازم می‌تواند وارد حرفه‌ی خلبانی شود. اما اکثر دختربچه‌ها به دلیل روحیه‌ی لطیف و علاقه‌ی زیاد به شیک‌پوشی، تمایل بیشتری نسبت به شغل مهمان‌داری دارند. از طرف دیگر دخترها از همان کودکی خلبان شدن را یک شغل مردانه می‌دانند که این در عدم علاقه‌ی آن‌ها به خلبان شدن تأثیر بسیار زیادی دارد. با این حال بسیاری از خانم‌ها هستند که بدون توجه به جنسیت وارد حرفه‌ی خلبانی شده و در این شغل نیز بسیار موفق هستند.

راه‌های خلبان شدن و رسیدن به رویای خلبانی

تبدیل شدن رویای اکثر پسربچه‌ها به واقعیت کاری سخت و دشوار ولی امکان‌پذیر است و فقط کافی است گام‌های مورد نیاز در مسیر خلبان شدن را به درستی طی کنید. قبل از هر کاری باید تعیین کنید در کدام بخش می‌خواهید فعالیت کنید چرا که خلبان شدن دارای دو بخش نظامی و غیر نظامی است. کسانی که تمایل دارند در بخش نظامی خلبانی مشغول شوند باید از طریق آزمون ورودی دانشگاه شهید ستاری، دوره‌های مربوط به خلبان شدن را بگذرانند و به این نکته نیز توجه کنید که خلبان شدن در بخش نظامی فقط مختص آقایان است. از طرف دیگر برای خلبان شدن در بخش غیر نظامی می‌توانید به مراکز آموزشی خلبانی معتبر مراجعه کنید و در صورت داشتن شرایط لازم و پرداخت هزینه، دوره‌های مربوطه را بگذرانید.

شرایط عمومی خلبان شدن

شرایط عمومی خلبان شدن

  • داشتن مدرک دیپلم
  • حداقل سن 18 سال
  • حداقل قد 165 سانتی‌متر
  • اخذ رتبه‌ی قبولی در آزمون و مصاحبه‌ی ورودی که شامل زبان انگلیسی، هوش و اطلاعات عمومی در زمینه‌ی هوا فضا می‌باشد.
  • احراز صلاحیت پزشکی طبق استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری
  • تدین به یکی از ادیان رسمی کشور
  • عدم اعتیاد و سوء پیشینه
  • داشتن کارت پایان خدمت وظیفه‌ی عمومی یا معافیت دائم غیر پزشکی و یا معافیت تحصیلی برای آقایان

آزمون صلاحیت خلبانی در دانشگاه شهید ستاری

بعد از آزمون کتبی اگر موفق به کسب رتبه‌ی قبولی شدید باید خود را برای آزمون صلاحیت آماده کنید. این آزمون در سه روز انجام می‌گیرد. روز اول مختص معاینات پزشکی است که در آن قد، جراحات ناشی از تیغ و چاقو، شکستگی، فواصل زانوها، دید چشم، کوررنگی، سلامت دندان و لثه ها، قلب، فشار خون، اعصاب، حلق، بینی و شنوایی معاینه می‌شوند. در صورت کشیدن حتی یک دندان در آزمون پزشکی مردود خواهید شد؛ پس اگر می‌خواهید رویای خلبان شدنتان را به واقعیت تبدیل کنید از همان دوران بچگی باید به فکر بهداشت دهان و دندان خود باشید و مرتبأ مسواک بزنید. هم‌چنین کسانی که دچار بیماری آسم و سینوزیت هستند باید با خلبان شدن خداحافظی کنند و آن را برای همیشه کنار بگذارند. حتمأ روی آمادگی جسمانی خود کار کنید و توان بدنی خود را افزایش دهید زیرا دومین تست که در دومین روز برای خلبان شدن از شما گرفته می‌شود، تست ورزش است که شامل شنا، چند دور دویدن دور یک میدان بزرگ، دراز نشست و انجام حرکات کششی می‌باشد. در نهایت روز سوم نوبت آزمون‌های عقیدتی است که در صورت قبولی در آزمون صلاحیت باید به مدت 2 ماه در پادگان مخصوص و در شرایط ویژه، دوره‌های مربوطه را طی کنید و بعد از یک استراحت کوتاه تحصیلتان در دانشگاه شهید ستاری آغاز می‌شود.

سخن آخر

رویای خلبان شدن، یک رویای شیرین در دوران کودکی است که شرایط سخت پذیرش در این رشته باعث می‌شود در بعضی افراد این رویا برای همیشه به یک آرزو تبدیل شود. در حقیقت خلبان شدن به همان اندازه که جذاب و هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد، سخت است. ولی با دانستن شرایط خلبان شدن می‌توانید از همان ابتدای راه برای رسیدن به آن تلاش کنید. هم‌چنین باید بدانید که زندگی یک خلبان بسیار خاص‌تر از زندگی سایرین است و هر فردی ممکن است توانایی زندگی در این شرایط را نداشته باشد. خلبان شدن شغلی پر از استرس، خطرات پرواز، پروازهای غیرمنتظره، دوری از خانواده و ... می‌باشد که این‌ها فقط بخش کوچکی از مشکلات خلبان شدن است و کسانی که بدون داشتن آگاهی از خلبان شدن وارد این حرفه می‌شوند ممکن است با مشکلات زیادی روبرو شوند و در میانه راه کم بیاورند.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: