خواص شگفت‌انگیز پرتقال

رده: مقاله
زمان:
خواص شگفت‌انگیز پرتقال

همان‌طور که همه‌ی شما می‌دانید، پرتقال یکی از منابع سرشار از ویتامین C می‌باشد که موجب حس نشاط و سرحال بودن در افراد است. در زمستان مصرف ویتامین C بسیار حائز اهمیت است و بدن بیش از هر زمانی به آن نیاز دارد. بنابراین شما باید از هر میوه و سبزی که حاوی ویتامین C است استفاده کنید و پرتقال یکی از میوه‌های غنی از ویتامین C می‌باشد که مصرف آن برای سلامت بدن لازم و ضروری است. در این مقاله قصد داریم دلایل مصرف پرتقال را برای شما عزیزان ارائه دهیم تا با خواص پرتقال بیشتر آشنا شوید.

حفظ سلامت قلب

پرتقال حاوی موادی مانند فیبر، پتاسیم، ویتامین C و کولین است که برای سلامت قلب بسیار مفید می‌باشد. با خوردن پرتقال، میزان پتاسیم دریافتی بدن افزایش و به همراه آن دریافت سدیم کاهش می‌یابد و این باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق می‌شود. هم‌چنین طبق بررسی‌های انجام گرفته مشخص شده افرادی که حدود 4069 میلی‌گرم پتاسیم در روز دریافت می‌کنند نسبت به کسانی که روزانه کم‌تر از 1000 میلی‌گرم پتاسیم دریافت می‌کنند، 49% کم‌تر دچار مرگ در اثر ایست قلبی می‌شوند. با مصرف روزانه‌ی پرتقال، میزان پتاسیم دریافتی بدن افزایش می‌یابد که از جمله خواص پتاسیم می‌توان به کاهش خطر سکته مغزی، جلوگیری از کاهش حجم ماهیچه، حفظ تراکم مواد معدنی موجود در استخوان‌ها و کاهش تولید سنگ کلیه اشاره کرد.

جلوگیری از سرطان

طبق مطالعات انجام گرفته بر خواص پرتقال، مشخص شده که مصرف پرتقال و آب پرتقال در دو سال اول زندگی باعث کاهش خطر پیشرفت لوسمی در کودکان می‌شود. همان‌طور که گفتیم پرتقال یک منبع غنی از ویتامین C می‌باشد که دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی است و توانایی مقابله با انواع رادیکال‌های آزاد که باعث سرطان می‌شوند را دارد. هم‌چنین ثابت شده که ویتامین C موجود در پرتقال برای درمان سرطان روده‌ی بزرگ بسیار مفید است ولی برای این کار نیاز به 300 عدد پرتقال است و از طرف دیگر مصرف بیش از حد ویتامین C و پرتقال باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست می‌شود. همچنین زیگزانتین و کاروتنوئید موجود در پرتقال به دلیل اثر آنتی‌اکسیدانی که دارد، نقش بسیار مهمی در کاهش انواع سرطان به ویژه سرطان پروستات ایفا می‌کند.

خواص شگفت‌انگیز پرتقال

حفظ فشار خون

فشار خون زمانی بالا می‌رود که میزان سدیم دریافتی بدن افزایش یابد، بنابراین برای کاهش میزان سدیم دریافتی باید میزان پتاسیم دریافتی بدن افزایش یابد در نتیجه مصرف روزانه‌ی پرتقال می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود. به این صورت که مصرف پرتقال باعث افزایش پتاسیم دریافتی بدن شده و مانع از بالا رفتن فشار خون می‌شود.

تغذیه

هر یک عدد پرتقال متوسط دارای 80 کالری، فاقد چربی، 250 گرم پتاسیم، 19 گرم کربوهیدرات که از این مقدار 14 گرم قند، 3 گرم فیبر و در نهایت 1 گرم پروتئین می‌باشد. شما با مصرف یک پرتقال در روز می‌توانید 130% ویتامین سی، 2% ویتامین آ و 6% کلسیم مورد نیاز بدنتان را تأمین کنید. علاوه بر موارد گفته شده پرتقال حاوی ویتامین های دیگری مانند: تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، فولات، پنتوتنیک اسید، فسفر، منیزیم، منگنز، سلنیوم و مس می‌باشد. ویتامین C موجود در پرتقال باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و درمان بیماری‌ها را تسریع می‌کند. یکی دیگر از مواد مغذی و بسیار مهم موجود در پرتقال کولین است که در موجب بهبود خواب، حرکت عضلات، یادگیری و حافظه می‌شود.

پیش‌گیری و درمان سریع‌تر سرماخوردگی

بدن انسان هنگام سرماخوردگی ضعیف می‌شود و بهترین راه تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش ویتامین C است که با مصرف پرتقال تأمین می‌شود. البته بهتر است بدانید که ویتامین C به صورت مستقیم بر عفونت تأثیر نمی‌گذارد ولی علائم مربوط به آن را کاهش می‌دهد. به این نکته نیز توجه کنید که از آب میوه‌های پاکتی استفاده نکنید و در صورتی که آب پرتقال را ترجیح می‌دهید خودتان اقدام به تهیه‌ی آن کنید و خیلی زود آن را مصرف کنید. آب پرتقال را فقط برای مصرف همان روز تهیه کنید و از گرفتن آب پرتقال برای چند روز خودداری کنید زیرا خاصیت خود را از دست می‌دهد.

کاهش کلسترول و لاغری

از آن‌جایی که پرتقال حاوی فیبرهای غذایی است پس تأثیر بسیار زیادی بر کلسترول خون دارد. طبق پژوهش‌های انجام گرفته، مصرف پرتقال برای افرادی که مبتلا به چربی خون هستند بسیار مفید است چرا که باعث کاهش چربی خون می‌شود. بنابراین برای افرادی که کلسترول بالایی دارند مصرف روزانه سه لیوان آب پرتقال توصیه می‌شود. پرتقال میوه‌ای کم کالری و در عین حال یک ماده‌ی غذایی بسیار کامل برای کسانی است که می‌خواهند لاغر شوند. افرادی که قصد کاهش وزن دارند می‌توانند از پرتقال به جای انگور و موز استفاده کنند تا مواد مغذی مورد نیاز بدنشان را تأمین کنند. پرتقال فاقد آهن است ولی باعث افزایش جذب آهن در بدن می‌شود به همین دلیل توصیه می‌کنیم بعد از مصرف موادی که سرشار از آهن هستند مانند: عدس، حتمأ یک عدد پرتقال بخورید تا بدنتان آهن بیشتری جذب کند.

خواص شگفت‌انگیز پرتقال

کند شدن روند پیری و کاهش استرس

پرتقال به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی که دارد موجب کاهش روند پیری سلول‌ها شده و هم‌چنین برای ترمیم جای زخم بسیار مفید است. در واقع فلاونوئید موجود در پرتقال باعث افزایش قدرت سلولی می‌شود و مصرف روزانه‌ی پرتقال برای سلامت بدن و جوانی به شدت توصیه می‌شود. پرتقال به دلیل دارا بودن منیزیم، پتاسیم، فولات، کاروتنوئیدها، لوتئین و زیگزانتین باعث تقویت مغز و جلوگیری از بیماری‌های مغزی می‌شود. مصرف روزانه‌ی آب پرتقال به خصوص در وعده‌ی صبحانه به بدن در مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک بسیار زیادی می‌کند. در حقیقت ویتامین C موجود در پرتقال باعث کاهش استرس می‌شود. بنابراین اگر قرار است روز پر استرسی را شروع کنید توصیه می‌کنیم که روز خود را برای دوری از استرس و تنش‌های کاری با خوردن یک لیوان آب پرتقال تازه شروع کنید.

سخن آخر

پرتقال یکی از میوه‌های کم کالری و غنی از مواد مغذی است که سبب شفافیت و سلامت پوست می‌شود، هم‌چنین خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را نیز کاهش می‌دهد و در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر است. در نتیجه می‌توان از پرتقال در رژیم‌های غذایی سالم و متنوع استفاده کرد. از طرف دیگر می‌توانید برای افزایش خاصیت آنتی‌اکسیدانی پرتقال، علاوه بر مصرف پرتقال، روزانه یک فنجان چای سبز بنوشید. این دو ماده زمانی که با هم در طول روز مصرف شوند، اثر آنتی اکسیدانی بیش‌تری خواهند داشت و یک سد بزرگ در برابر سرطان‌ها می‌سازند.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: