روزی یک سیب بخوریم

مقاله |

سیب میوه‌ای سرشار از فیبر و انواع ویتامین‌هاست و برای سلامت بسیار مفید است. علاوه بر آن، خوردن سیب به صورت ناشتا اثرات مفید آن را چندین برابر می‌کند. هم‌چنین خوردن سیب در طول روز موجب تنظیم قند خون بدن نیز می‌شود. سیب انواع مختلفی دارد ولی در بین آن‌ها سیب سبز، پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و فیبر بیشتری دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با فواید و خواص سیب بیشتر آشنا کنیم.

حاوی آنتی‌اکسیدان و ویتامین C

آنتی‌اکسیدان و ویتامین C، رادیکال‌های آزاد را که موجب آسیب رساندن به سلول‌های بدن می‌شوند، از بین می‌برند. سیب به ویژه سیب سبز، غنی از فلانوئیدها و ویتامین C می‌باشد که به صورت آنتی‌اکسیدان عمل کرده و فعالیت رادیکال‌های آزاد را مختل می‌کند. خوردن سیب به صورت ناشتا به بدن کمک می‌کند تا توان مقابله با رادیکال‌های آزاد را داشته باشد و هم‌چنین به تولید سلول‌های جدید نیز کمک می‌کند. از طرف دیگر خوردن سیب به صورت ناشتا، احتمال بیماری‌های مزمن را کاهش داده و یکی از بهترین دشمنان بیماری‌های قلبی و عروقی به شمار می‌آید.

کاهش وزن

کسانی که قصد لاغر شدن دارند، خوردن سیب با معده‌ی خالی به آن‌ها بسیار کمک می‌کند. سیب به دلیل داشتن کالری کم و فیبر بالا، از افزایش وزن و گرسنگی صبح جلوگیری می‌کند. البته باید دقت کنید که خوردن سیب در ناشتا به معنی کنار گذاشتن وعده‌ی صبحانه نیست، زیرا سیب یک غذای کامل نیست و بهتر است زمانی که از خواب بیدار می‌شوید، یک عدد سیب بخورید تا متابولیسم بدن شما شروع به فعالیت کند و سپس صبحانه بخورید. با این کار فیبر موجود در سیب فعالیت‌های روده را تقویت کرده و موجب می‌شود شما زودتر احساس سیری کنید. خوردن سیب به صورت ناشتا هم‌چنین به آب کردن چربی‌های شکم نیز کمک بسیاری می‌کند.

تنظیم قند خون

همان‌طور که قبل‌تر نیز اشاره کردیم، خوردن سیب به صورت ناشتا به خصوص سیب سبز، باعث تنظیم قندخون بدن می‌شود. زمانی که می‌خوابیم بدن ما همچنان به فعالیت و متابولیسم خود ادامه می‌دهد و ممکن است پانکراس در تنظیم گلوکز بدن دچار مشکل شود. از طرف دیگر هر یک عدد سیب حاوی 5 گرم فیبر محلول می‌باشد، به گفته‌ی پزشکان خوردن سیب با معده‌ی خالی موجب به تأخیر انداختن جذب شکر در روده می‌شود که در طول روز این روند ادامه دارد. بنابراین خوردن سیب به صورت ناشتا به تنظیم قند خون بدن کمک بسیار زیادی می‌کند و خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را نیز کاهش می‌دهد.

سلامت دندان

حتمأ تا کنون برای شما پیش آمده که بعضی شب‌ها فراموش کنید مسواک بزنید. در این شرایط خوردن سیب در ناشتا می‌تواند به سلامت دهان و دندان شما بسیار کمک کند. همان‌طور که گفته شد سیب دارای فیبر بسیار بالایی است. هم‌چنین مقدار فیبر در پوست سیب بسیار زیاد است و باعث تحریک بزاق دهان شده، و از این طریق باکتری‌هایی که باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند را از بین می‌برند.

ریتم منظم قلب

پتاسیم یک الکترولیت است که باعث تنظیم و تعادل رطوبت سلول‌ها می‌شود. این عمل برای تنظیم ریتم ضربان قلب بسیار مهم است. سیب به ویژه سیب سبز، حاوی مقدار زیادی پتاسیم است، در نتیجه خوردن سیب موجب تنظیم ضربان قلب می‌شود. طبق گفته‌ی پزشکان، بدن انسان به 4700 میلی‌گرم پتاسیم در طول روز نیاز دارد که با خوردن یک سیب در طول روز 115 میلی‌گرم آن را دریافت خواهید کرد، این مقدار برای تنظیم ضربان قلب در ابتدای روز کافی می‌باشد.

تقویت حافظه و سلامت روده

طبق تحقیقاتی که در سال 2006 روی خواص سیب انجام گرفت، به این نتیجه رسیدند که خوردن سیب باعث تقویت مغز و بهبود عمل‌کرد حافظه می‌شود. در حقیقت سیب با تقویت سلول‌های مغز در درمان و پیش‌گیری از آلزایمر بسیار مؤثر است. بنابراین خوردن سیب در طول روز خطر بروز زوال عقل را کاهش می‌دهد. هم‌چنین، همان‌طور که می‌دانید در روده‌ی انسان باکتری‌های مفیدی وجود دارند که توسط پروبیوتیک‌ها تغذیه می‌شوند. سیب نیز حاوی ماده‌ای به نام پکتین است که نوعی فیبر می‌باشد. پکتین موجود در سیب در واقع مانند یک پروبیوتیک عمل می‌کند و موجب تقویت سیستم گوارشی و در نهایت تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

مفید برای استخوان‌ها و پوست

همان‌طور که همه‌ی شما می‌دانید کلسیم یکی از حیاتی‌ترین مواد مغذی برای سلامت استخوان‌ها می‌باشد. طبق طالعاتی که انجام گرفته انواع مختلف میوه‌ها در سلامت استخوان‌ها مؤثر هستند ولی سیب و خوردن آن همراه با وعده‌ی غذایی، از دست دادن کلسیم را در زنان کاهش می‌دهد. همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم، سیب به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی که دارد، عمل‌کرد رادیکال‌های آزاد را مختل می‌کند و از این طریق باعث کاهش خطر سرطان و هم‌چنین پیش‌گیری از بروز چین و چروک در پوست می‌شود. بنابراین با خوردن سیب در طول روز، در حقیقت به شادابی و لطافت پوست خود کمک کرده‌اید.

بهبود تنفس، پیش‌گیری و درمان آسم و کاهش کلسترول

بر اساس تحقیقاتی که در انگلستان بر روی مادران باردار انجام گرفته مشخص شده، مادرانی که در دوران بارداری خود سیب بیشتری خورده‌اند، احتمال این که فرزندانشان تا سن 5 سالگی دچار آسم شود بسیار کمتر است. هم‌چنین خوردن سیب می‌تواند عمل‌کرد ریه‌ها را در افراد بزرگ‌سال نیز بهبود بخشد و از آن‌ها محافظت کند. کسانی که دچار مشکلات حاد تنفسی و آسم هستند، با خوردن سیب و یا آب سیب می‌توانند به رفع این مشکل کمک بسیاری کنند.

سخن آخر

دقت کنید که بیشتر مواد مغذی سیب در پوست آن است پس هرگز پوست سیب را دور نیندازید، چرا که پوست سیب 2 تا 6 برابر بیشتر از گوشت آن، حاوی آنتی‌اکسیدان است. سیب در بهبود تنفس و درمان بیماری‌های تنفسی، افزایش هوش، پیش‌گیری و درمان آلزایمر، کاهش کلسترول خون، کاهش حملات قلبی، کاهش خطر ابتلا به سرطان، لاغری، افزایش انرژی بدن، افزایش بینایی و ... بسیار مؤثر و مفید است. خوردن سیب در طول روز در سلامت شما بسیار تأثیرگذار است، بنابراین توصیه می‌کنیم در روز حداقل یک سیب آن هم با معده‌ی خالی برای تأثیرگذاری بیشتر بخورید.