موفقیت دانشآموزان سمپادی در المپیاد فیزیک آسیایی 2025 عربستان
تمامی اعضای تیم ایران در این رقابت موفق به کسب مدال شدند؛ افتخاری ارزشمند که جایگاه علمی دانشآموزان ایرانی را در رقابتهای سطح بالای قارهای بهخوبی نشان میدهد. در این دوره، میلاد محمدی از علامه حلی یک تهران مدال نقره را ازآن خود کرد و آریا ضرابی، محمدحسن گلابدار از علامه حلی یک تهران و محمدمهدی کشاورزی از دبیرستان استعداد درخشان شهید دستغیب یک ناحیه 2 شیراز نیز مدالهای برنز این دوره را کسب کردند. همچنین سایر دانشآموزان که موفق به کسب مدال برنز شدند عبارتند از: محمدمهدی آقاحسینی، محمدحسن صادقینژاد و ایلیا قشائی. در این دوره از رقابتها، دانشآموزان 30 تیم از کشورهای آسیایی از جمله چین، روسیه، ژاپن، کره جنوبی، هند، قزاقستان و سنگاپور و... در دو آزمون پنج ساعته نظری و عملی به رقابت پرداختند. سرپرستی این تیم را علیرضا نوروزشاد و علیاصغر شکری بر عهده داشتند. همچنین محمدحسین شریفی کلهرودی نیز بهعنوان ناظر علمی در کنار تیم حضور داشت.
نظم، کیفیت و آرامش در امتحانات نهایی؛ اولویت وزارت آموزش و پرورش
سیدمصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در همایشی با تأکید بر اهمیت برگزاری دقیق و باکیفیت امتحانات داخلی و نهایی، آنها را از اولویتهای اصلی آموزش و پرورش دانست. وی بر لزوم تحول در فرآیند یاددهی-یادگیری و ارزیابی مستمر کیفیت آموزشی تأکید کرد و نقش کلیدی مدیران مدارس را در توانمندسازی معلمان و تحقق تحول آموزشی برجسته خواند. آذرکیش همچنین خواستار تلاش برای عملیاتی کردن نگاه رئیسجمهور به تعلیم و تربیت شد و بر ضرورت تقویت مهارتهایی مانند حل مسئله، تفکر انتقادی و کار تیمی در مدارس تأکید کرد.
بهترین سرمایهگذاری در آینده، سرمایهگذاری در آموزش است؛
در مراسم خیرین مدرسهساز منطقه 4 آموزش و پرورش تهران، حسین خوشاقبال، فرماندار ویژه تهران، با تاکید بر اهمیت آموزش در توسعه کشور، نقش خیرین را در ساخت مدارس و بهبود محیطهای آموزشی ستود. وی آموزش را بهترین سرمایهگذاری برای آینده دانست و خواستار مشارکت بیشتر جامعه در پروژههای آموزشی شد. خوشاقبال با اشاره به اثرات مثبت کمکهای خیرین، از آنان برای تداوم این مسیر و ساختن آیندهای روشنتر برای کشور دعوت کرد. این مراسم با استقبال مسئولان، معلمان و خیرین برگزار شد.
ضرورت بهرهمندی از ابزارهای هوش مصنوعی برای بهبود نظام آموزشی
حمید یزدانی، مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه، با تأکید بر اهمیت هوش مصنوعی در آموزش، آن را ابزاری کلیدی برای یادگیری تفکر الگوریتمی و برنامهنویسی دانست. وی بیان کرد که هوش مصنوعی با شخصیسازی آموزش، افزایش بهرهوری معلمان و شناسایی اختلالات یادگیری، میتواند کیفیت آموزش را ارتقا دهد و نابرابریهای آموزشی را کاهش دهد. یزدانی همچنین هوش مصنوعی را بستری مناسب برای آمادهسازی دانشآموزان جهت ورود به دنیای مشاغل آینده معرفی کرد و آن را ضرورتی راهبردی در نظام آموزشی خواند.
امکان بهرهمندی رایگان هنرستانها از ظرفیت مراکز فنی و حرفهای
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در نشست هماندیشی با مدیران مدارس، بر ضرورت استمرار این جلسات برای بهرهگیری از دیدگاههای میدانی و تقویت سیاست مدرسهمحوری تأکید کرد. وی خواستار شنیدهشدن صدای مدیران، کاهش تغییرات غیرضروری در مدیریت مدارس، و بررسی تدوین برنامه ملی مهارتهای زندگی برای دانشآموزان ابتدایی شد. کاظمی همچنین از حمایت از هنرستانها، بازبینی رشتههای فنی و حرفهای، و اجرای 7200 پروژه مدرسهسازی خبر داد. وی کیفیتبخشی به آموزش و محرومیتزدایی را از اولویتهای دولت و وزارتخانه برشمرد و آینده آموزش و پرورش را امیدوارکننده دانست.