درس خواندن مجازی در کرونا

رده: مقاله
زمان:

مطالعه در دوران کرونا

در حال حاضر بسیاری از دانش‌آموزان به دنبال پیدا کردن راهی برای درس خواندن مجازی در دوران کرونا هستند. همان‌طور که می‌دانید، ویروس کرونا یک سالی است که وارد کشور شده و زندگی مردم را مختل کرده است. در طول این مدت، دوری از اقوام، ماندن در خانه، استرس بیماری و... فشارهای روحی و روانی زیادی را برای افراد ایجاد کرده است. از طرفی نیز در کنار همه‌ی این نگرانی‌ها و فشارهای روحی، برگزاری کلاس‌ها و درس خواندن مجازی نیز برای دانش‌آموزان بسیار سخت و طاقت‌فرسا شده است. با‌این‌حال، در این دوران چاره‌ای جز یادگیری برای آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل، ما در این مقاله به بررسی راهکارهایی برای مطالعه‌ی بهتر در دوران کرونا می‌پردازیم تا دانش‌آموزان در این شرایط سخت، راحت‌تر درس بخوانند.

10 راهکار برای مطالعه‌ی بهتر برای درس خواندن مجازی

10 راهکار برای مطالعه‌ی بهتر برای درس خواندن مجازی

شرایط دشوار قرنطینه می‌تواند مشکلات و کسالت روحی زیادی برای دانش‌آموزان ایجاد کند. اما این وضعیت نباید فعالیت‌های روزانه و رسیدن به اهداف را مختل کند؛ از‌این‌رو، ما در این بخش از مقاله 10 راهکار را جهت بهبود درس خواندن مجازی برای شما عزیزان ارائه می‌دهیم.

1. انتخاب مکان مناسب و ثابت برای درس خواندن مجازی

همان‌طور که می‌دانید، درس خواندن مجازی نیازمند مکانی به‌دور از هرگونه شلوغی و سر‌و‌صداست؛ از‌این‌رو، احتمالاً پیدا‌کردن چنین مکانی در خانه کار دشواری است. با‌این‌حال، اولین گام برای مطالعه‌ی بهتر در دوران کرونا، داشتن یک مکان دنج و ساکت است. وقتی محل درس‌خواندن ثابت باشد، افراد به‌محض ورود به آن مکان حس و حال مطالعه پیدا می‌کنند. نکته‌ی مهم در این خصوص، منظم و مرتب بودن محل مطالعه است. این کار به افزایش تمرکز هنگام درس‌خواندن کمک بسیار زیادی می‌کند.

2. در‌نظر‌گرفتن پاداش برای خود

پاداش‌دادن به خود بعد از کسب موفقیت نه‌تنها انگیز‌ه‌ی افراد را افزایش می‌دهد، بلکه به افزایش تمرکز نیز کمک می‌کند. این جایزه‌ها می‌تواند شامل خوردن شیرینی یا شکلات، تماشای سریال محبوب، خوابیدن و... باشد.

3. برنامه‌ریزی اصولی و صحیح برای درس خواندن مجازی

3. برنامه‌ریزی اصولی و صحیح برای درس خواندن مجازی

در ایام قرنطینه و درس خواندن مجازی، برخی دانش‌آموزان تکالیف و درس‌های خود را از طریق ویدئو پیگیری می‌کنند که می‌توانند تماشای آن‌ها را به زمان‌های دیگری موکول کنند. در‌عین‌حال، بعضی دیگر از دروس به‌صورت آنلاین تدریس می‌شوند. در این شرایط، بهترین راه برای یادگیری بهتر و موثرتر، برنامه‌ریزی اصولی است. دیدن فیلم‌های آموزشی هرگز نباید همراه با کارهای دیگری مانند غذاخوردن، ولوشدن روی تخت و... انجام شود؛ زیرا این قبیل کارها فقط تمرکز را کاهش می‌دهند. برای یادگیری بهتر و افزایش دقت و تمرکز باید هر کاری را در زمانی مشخص انجام داد. در برنامه‌ریزی اصولی، همه‌ی هدف‌گذاری‌ها باید به واقعیت نزدیک باشند. مواردی همچون توانایی‌های فردی و وضعیت خانه‌نشینی، باید هنگام برنامه‌ریزی مورد توجه قرار گیرند.

4. حفظ روابط اجتماعی

4. حفظ روابط اجتماعی

اختصاص تمام طول روز به درس‌خواندن امری محال و طاقت‌فرساست. برای آنکه در ایام قرنطینه از میزان فشارها کاسته و شرایط بهتری فراهم شود، باید روابط بین افراد خانواده، دوستان و اقوام برقرار باشد. در‌تماس‌بودن با دوستان و فامیل در شبکه‌های مجازی باعث فراهم‌شدن آرامش لازم جهت مطالعه می‌شود. همچنین، در صورت وجود مشکل درسی می‌توان از استادان و دیگران نیز کمک گرفت.

5. امیدواربودن به درس خواندن مجازی

یک انسان موفق هرگز نباید در شرایط سخت امید خود را از دست بدهد. در گذشته نیز بیماری‌های ناشناخته‌ای بوده که سال‌ها جان مردم را به خطر می‌انداخت، اما بالاخره روزی از بین رفته‌اند یا راه درمان آن‌ها کشف شده است. مسائل و مشکلات مربوط به ویروس کرونا نیز روزی تمام خواهد شد. پس، مردم باید به‌جای ناامیدی و تلف‌کردن روزهای پیش رو، همانند ایام قبل از کرونا به فعالیت‌های روزانه‌شان، با شرایط جدید بپردازند. از این فرصت‌ها باید به بهترین شکل برای نزدیک‌شدن به اهداف استفاده کرد. این وضعیت را نباید به‌عنوان یک تهدید، بلکه باید به‌عنوان فرصتی برای رسیدن به آرزوها در نظر گرفت.

6. اجتناب از اهمال‌کاری

گاهی‌اوقات بعضی افراد برای کاهش استرس، انجام کارهایشان را به تعویق می‌اندازند. در‌حالی‌که اهمال‌کاری، روشی موقت و نادرست است که فقط مانع پیشرفت می‌شود. به‌تعویق‌انداختن کارها، انجامشان را آسان‌تر، و استرس را کمتر نمی‌کند. پس اگر برای درس خواندن مجازی زمانی تعیین می‌شود، باید در همان لحظه انجام گیرد. همچنین، هرگز نباید درس‌خواندن را به شب امتحان موکول کرد. این کار نه‌تنها استرس را افزایش می‌دهد، بلکه دانش‌آموز فرصت کافی برای رفع اشکال نیز نخواهد داشت. یادگیری فرایندی تدریجی است و یکباره رخ نمی‌دهد. بنابراین، افراد باید بعد از کلاس‌های آنلاین، ساعاتی را به مطالعه مباحث تدریس‌شده اختصاص دهند. به این ترتیب، در صورت وجود مشکل نیز به‌راحتی می‌توان آن را رفع کرد.

7. ایمان به خود

همان‌طور که می‌دانید، هیچ موفقیتی بدون ایمان و باور به خود میسر نیست. زیرا موفقیت، پشتکار و شجاعت مواجهه با چالش‌هاست. افراد برای رسیدن به اهداف و آرزوهایشان باید به خود و توانایی‌هایشان ایمان داشته باشند. در مسیر پیروزی نگرش مثبت، ثابت‌قدم‌بودن، و پیگیربودن از شروط لازم به شمار می‌روند.

8. تغییر دیدگاه

یکی دیگر از راهکارها برای درس خواندن مجازی در ایام کرونا، تغییر نگرش درباره دروس است. زمانی که دانش‌آموزان خود را در جایگاه معلم و استاد قرار می‌دهند، راحت‌تر می‌توانند مباحث را تجزیه‌و‌تحلیل کنند. همچنین، وقتی درس از دید یک معلم خوانده می‌شود، نوشتن برخی نکات روی کاغذ، همانند مدرسی واقعی، در افزایش تمرکز تأثیرگذار است.

9. ورزش‌کردن

هرگز نباید تأثیر ورزش را در یادگیری و افزایش تمرکز نادیده گرفت. انجام فعالیت‌هایی از قبیل یوگا، مدیتیشن، پیاده‌روی و نفس عمیق کشیدن در موارد استرس‌زا، فشارهای روحی را کاهش داده و ذهن را برای درس‌خواندن آماده می‌کند.

10. خواب کافی

10. خواب کافی

یکی از موارد بسیار مهم در افزایش تمرکز، خوب‌خوابیدن و استراحت کافی است. ذهن انسان به‌گونه‌ای است که بعد از مدتی فعالیت، به‌منظور ریکاوری و ذخیره‌ی اطلاعات دریافتی نیازمند استراحت است. بنابراین، افراد در درجه‌ی اول باید زمان خواب و بیداری را تنظیم کنند. سپس، هنگام برنامه‌ریزی برای مطالعه، زمان‌هایی را نیز به استراحت ذهن اختصاص دهند. بعد از خواب، تغذیه‌ی سالم و مقوی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

سخن آخر

در کنار همه‌ی موارد گفته‌شده، یکی دیگر از نکات بسیار مهم برای داشتن درس خواندن مجازی، مدیریت زمان است. تعیین اهداف و راه‌های رسیدن به آن‌ها، درحقیقت نیازمند برنامه‌ی زمانی مناسب است. افراد برای این کار می‌توانند از برنامه‌های مدیریت زمان کمک بگیرند. همچنین، فعال‌بودن در کلاس‌های آنلاین، یادداشت‌برداری و خوب‌گوش‌دادن تأثیر بسیار زیادی در یادگیری و ایجاد انگیزه برای درس خواندن مجازی محصلین خواهد داشت.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: