در مدارس متوسطه دوم چه می‌گذرد؟

رده: مقاله
زمان:

با تبدیل نظام آموزشی کشور به سیستم 6-3-3 و تقسیم‌بندی‌های جدید، مقاطع تحصیلی به دو دوره‌ی ابتدایی و متوسطه تقسیم شدند. دوره‌ی متوسطه که شامل شش سال از زمان تحصیل دانش‌آموزان است، خود به دو دوره‌ی سه ساله‌ی متوسطه اول و متوسطه دوم تقسیم می‌شود. در مدارس متوسطه اول، پایه‌ی هفتم، هشتم و نهم تدریس می‌شود. مدارس متوسطه دوم نیز پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم را آموزش می‌دهند. در آخرین سال دوره‌ی اول متوسطه، دانش‌آموزان برای ورود به مدارس متوسطه دوم باید رشته‌ی تحصیلی مناسب خود را انتخاب کنند. در این مطلب با تمام آن‌چه که باید درباره‌ی دوره‌ی متوسطه دوم بدانید، آشنا خواهید شد.

در مدارس متوسطه دوم چه می‌گذرد؟

اهداف آموزش دوره دوم متوسطه چیست؟

بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، مدارس متوسطه دوم ملزم شده‌اند در راستای اهدافی مشخص، به تعلیم و تربیت دانش‌آموزان بپردازند. این اهداف که آموزش مسائل اعتقادی، اخلاقی، علمی و آموزشی، فرهنگی، هنری، اجتماعی، زیستی، سیاسی و اقتصادی را شامل می‌شود، عبارتند از:

  • پایبندی به مبانی اعتقادی و آشنایی با ادیان؛
  • برنامه‌ریزی برای زندگی دنیوی و اخروی خود؛
  • تشخیص ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها؛
  • برنامه‌ریزی برای انجام کارهای خود؛
  • دوراندیشی؛
  • روحیه‌ی انتقادپذیری؛
  • عمل به قوانین و مقررات؛
  • درک ارتباط بین پدیده‌های علمی، اجتماعی و تجربی؛
  • آشنایی با یک زبان خارجی به اندازه‌ی ارتباط برقرار کردن؛
  • آموختن مهارت‌های لازم برای زندگی، کار و تحصیل در جامعه؛
  • به خدمت گرفتن علم در زندگی؛
  • هدایت جریان یادگیری؛
  • رعایت حق مالکیت فردی و اجتماعی؛
  • فراگیری هنر مورد علاقه‌ی خود و به کارگیری آن در زندگی؛
  • شناخت خصوصیات برجسته‌ی هنر و فرهنگ کشورها؛
  • آشنایی با تاریخ و تمدن ایران و جهان؛
  • آشنایی با مفاخر هنر و فرهنگ ایران و جهان؛
  • تلاش برای تقویت ارتباطات عاطفی و اجتماعی خود؛
  • خیرخواهی برای دیگران و شناخت عدالت؛
  • پایبندی به حقوق دیگران و در عین حال دفاع از حقوق خود؛
  • مسئولیت‌پذیری و آشنایی با ویژگی‌های یک انسان متعادل؛
  • آشنایی با اعضای بدن و انجام فعالیت‌های مفید جسمی؛
  • توجه به محیط زیست و تلاش برای احیای آن؛
  • آشنایی با کمک‌های اولیه؛
  • شناخت بهداشت فردی، اجتماعی و روانی؛
  • آشنایی با بیماری‌های واگیردار و روش‌های پیشگیری از آن؛
  • شناخت نظام‌های حکومتی مختلف در جهان؛
  • آشنایی با جغرافیای سیاسی ایران و دیگر کشورها؛
  • آشنایی با قانون اساسی و اصول مهم آن؛
  • پرهیز از تن پروری و راحت طلبی؛
  • دوری از تجمل‌گرایی و مصرف زدگی؛
  • تلاش برای ارتقاء سطح اقتصادی خانواده.

دوره متوسطه اول و دوم چه تفاوتی با هم دارند؟

دوره متوسطه اول و دوم چه تفاوتی با هم دارند؟

تغییر در هر دوره‌ای از زندگی، به مثابه تحولی مهم و بزرگ است که فرد را به سوی رشد و پیشرفت هدایت می‌کند. گذر از مقطع متوسطه اول و ورود به مدارس متوسطه دوم نیز برای دانش‌آموزان، ورود به مرحله جدیدی از زندگی است؛ زیرا در این زمان است که نوجوان برای آینده خود تصمیم بزرگی گرفته و رشته تحصیلی‌اش را انتخاب می‌کند. مهم‌ترین تفاوت متوسطه اول و دوم در این است که در دوره متوسطه اول، تمامی دروس برای همه دانش‌آموزان مشترک است؛ اما در دوره متوسطه دوم، دانش‌آموزان با ورود به رشته تحصیلی انتخابی خود، در کنار دروس عمومی، دروس تخصصی رشته خود را نیز فرا می‌گیرند.

در مدارس متوسطه دوم چه می‌گذرد؟

در مدارس متوسطه دوم، شکل ارتباط دانش‌آموز با آموزگار تغییر می‌کند. با توجه به کم شدن تفاوت سنی معلم با دانش‌آموز در کنار افزایش کمی و کیفی دروس، این ارتباط به لایه‌های عاطفی رسوخ کرده و رابطه‌ی بین آن‌ها را جدی‌تر و نزدیک‌تر می‌کند. در دوره‌ی متوسطه دوم، شیوه‌ی امتحانات و کیفیت آن‌ها، تفاوت زیادی با دوره‌ی متوسطه اول دارد. با این حال، پس از گذشت مدتی، دانش‌آموز با دوره‌ی جدید خو می‌گیرد. همچنین، ورود به مدارس متوسطه دوم برای نوجوان، چالش برانگیز است. دوری از دوستان دوره متوسطه اول، اثرات مثبت و منفی فراوانی دارد. در صورتی که دانش‌آموز نتواند با این مسئله کنار بیاید، احتمال افت تحصیلی‌اش زیاد است.

در متوسطه دوم چه دروسی آموزش داده می‌شود؟

در متوسطه دوم چه دروسی آموزش داده می‌شود؟

دانش‌آموزان پس از اتمام سال نهم تحصیلی، برای ورود به مدارس متوسطه دوم، باید رشته‌ی تحصیلی خود را انتخاب کنند. برای انتخاب رشته، علاوه‌بر علاقه و استعداد، شناخت رشته‌های تحصیلی و مشاغل مربوط به آن‌ها نیز امری مهم تلقی می‌شود. دروس متوسطه دوم در کنار مباحث عمومی، مباحث تخصصی هر رشته را هم شامل می‌شود. در این مقطع تحصیلی، دانش‌آموزان یکی از رشته‌های علوم انسانی، علوم تجربی، ریاضی فیزیک، فنی حرفه‌ای، علوم و معارف اسلامی یا کاردانش را انتخاب کرده و سه سال باقی‌مانده‌ی تحصیل خود را در آن رشته سپری می‌کنند.

رشته ریاضی و فیزیک

برای ورود به رشته‌ی ریاضی فیزیک، بهتر است معدل سه درس فیزیک، ریاضی و شیمی دانش‌آموز بالای 18 باشد. همچنین لازم است جمع نمرات دروسی که با رشته‌ی ریاضی فیزیک ارتباط دارند، با در نظر گرفتن ضریب هر درس در سه سال دوره متوسطه اول، 252 باشد.

رشته علوم تجربی

ورود به رشته علوم تجربی برای دانش‌آموزانی مناسب است که درس زیست‌شناسی، شیمی و ریاضی آن‌ها نمره‌ی بالایی دارد. با در نظر گرفتن این‌که اغلب رشته‌های دانشگاهی مربوط به علوم تجربی به نوعی با شیمی، زیست، ریاضی و فیزیک در ارتباط هستند، بالا بودن نمره‌ی این دروس، در آینده کمک زیادی به دانش‌آموز خواهد کرد. برای انتخاب رشته‌ی علوم تجربی نیز، لازم است جمع نمرات دروس مربوط به این رشته در سه سال دوره‌ی متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر درس، حداقل 252 باشد.

رشته علوم انسانی

برای ورود به رشته‌ی علوم انسانی، استعداد در حفظ مطالب و مفاهیم، نقش بسیار پررنگی دارد. قدرت درک دروس ادبیات و عربی هم از جمله مواردی است که برای ورود به این رشته، اهمیت زیادی دارد. دانش‌آموزی که رشته علوم انسانی را انتخاب می‌کند، باید فردی سخنور باشد. رشته‌های دانشگاهی مربوط به رشته علوم انسانی، اغلب ارتباط مستقیمی با مردم و اعضای جامعه دارند. به همین دلیل، توانایی دانش‌آموز در برقراری روابط اجتماعی، نقش مهمی در موفقیت او ایفا می‌کند. انتخاب رشته علوم انسانی برای دانش‌آموزانی مناسب است که ضریب نمره‌ی سه سال آخر تحصیل‌شان در دروس زبان و ادبیات فارسی، عربی و دیگر دروس مربوط به این رشته، 378 باشد.

رشته علوم و معارف اسلامی

این رشته، ارتباط عمیقی با دروس فقه، تفسیر قرآن، معارف اسلامی و ... دارد. اغلب، دانش‌آموزانی که به عربی و مسائل دینی علاقه‌مند هستند، وارد این رشته می‌شوند. برای تحصیل در این رشته، داشتن نمره بالا در درس عربی، حرف اول را می‌زند. جمع نمرات دروس مربوط به رشته علوم و معارف اسلامی در سه سال دوره متوسطه اول باید 378 به بالا باشد.

رشته فنی و حرفه‌ای

این رشته دارای زیرشاخه‌های مدیریت و خدمات، هنر، صنعت و کشاورزی است. فارغ‌التحصیلان رشته فنی و حرفه‌ای، اغلب زودتر وارد بازار کار می‌شوند؛ زیرا مهارت و نوآوری را بهتر و سریع‌تر می‌آموزند. علاقه‌ی دانش‌آموز به کارهای عملی، تأثیر زیادی بر موفقیت او در این رشته دارد. برای ورود به یکی از شاخه‌های مربوط به رشته‌ی فنی و حرفه‌ای، جمع نمرات هر یک از دروس ریاضی، علوم تجربی و حرفه و فن در سه پایه‌ی دوره اول متوسطه، بدون ضریب باید بالای 30 باشد. همچنین، جمع نمرات دروس مربوط به این رشته در سه سال دوره متوسطه اول، نباید کمتر از 120 شود.

رشته کار و دانش

این رشته با رشته‌های فنی و حرفه‌ای شباهت زیادی دارد. البته این شباهت بیشتر در عناوین رشته‌ها مشاهده می‌شود. ورود به رشته‌های کار و دانش، بسیار راحت‌تر از ورود به رشته‌های فنی و حرفه‌ای است. در عین حال، ورود به بازار کار برای فارغ‌التحصیلان رشته فنی و حرفه‌ای تا حد زیادی آسان‌تر از فارغ‌التحصیلان رشته کار و دانش است. برای ورود به رشته کار و دانش، جمع نمرات دروس مربوط به این رشته در سه سال متوسطه اول با رعایت ضریب هر کدام از دروس، باید بالای 180 باشد.
b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: