با تبدیل نظام آموزشی کشور به سیستم 6-3-3 و تقسیمبندیهای جدید، مقاطع تحصیلی به دو دورهی ابتدایی و متوسطه تقسیم شدند. دورهی متوسطه که شامل شش سال از زمان تحصیل دانشآموزان است، خود به دو دورهی سه سالهی متوسطه اول و متوسطه دوم تقسیم میشود. در مدارس متوسطه اول، پایهی هفتم، هشتم و نهم تدریس میشود. مدارس متوسطه دوم نیز پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم را آموزش میدهند. در آخرین سال دورهی اول متوسطه، دانشآموزان برای ورود به مدارس متوسطه دوم باید رشتهی تحصیلی مناسب خود را انتخاب کنند. در این مطلب با تمام آنچه که باید دربارهی دورهی متوسطه دوم بدانید، آشنا خواهید شد.
اهداف آموزش دوره دوم متوسطه چیست؟
بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، مدارس متوسطه دوم ملزم شدهاند در راستای اهدافی مشخص، به تعلیم و تربیت دانشآموزان بپردازند. این اهداف که آموزش مسائل اعتقادی، اخلاقی، علمی و آموزشی، فرهنگی، هنری، اجتماعی، زیستی، سیاسی و اقتصادی را شامل میشود، عبارتند از:
- پایبندی به مبانی اعتقادی و آشنایی با ادیان؛
- برنامهریزی برای زندگی دنیوی و اخروی خود؛
- تشخیص ارزشها و ضد ارزشها؛
- برنامهریزی برای انجام کارهای خود؛
- دوراندیشی؛
- روحیهی انتقادپذیری؛
- عمل به قوانین و مقررات؛
- درک ارتباط بین پدیدههای علمی، اجتماعی و تجربی؛
- آشنایی با یک زبان خارجی به اندازهی ارتباط برقرار کردن؛
- آموختن مهارتهای لازم برای زندگی، کار و تحصیل در جامعه؛
- به خدمت گرفتن علم در زندگی؛
- هدایت جریان یادگیری؛
- رعایت حق مالکیت فردی و اجتماعی؛
- فراگیری هنر مورد علاقهی خود و به کارگیری آن در زندگی؛
- شناخت خصوصیات برجستهی هنر و فرهنگ کشورها؛
- آشنایی با تاریخ و تمدن ایران و جهان؛
- آشنایی با مفاخر هنر و فرهنگ ایران و جهان؛
- تلاش برای تقویت ارتباطات عاطفی و اجتماعی خود؛
- خیرخواهی برای دیگران و شناخت عدالت؛
- پایبندی به حقوق دیگران و در عین حال دفاع از حقوق خود؛
- مسئولیتپذیری و آشنایی با ویژگیهای یک انسان متعادل؛
- آشنایی با اعضای بدن و انجام فعالیتهای مفید جسمی؛
- توجه به محیط زیست و تلاش برای احیای آن؛
- آشنایی با کمکهای اولیه؛
- شناخت بهداشت فردی، اجتماعی و روانی؛
- آشنایی با بیماریهای واگیردار و روشهای پیشگیری از آن؛
- شناخت نظامهای حکومتی مختلف در جهان؛
- آشنایی با جغرافیای سیاسی ایران و دیگر کشورها؛
- آشنایی با قانون اساسی و اصول مهم آن؛
- پرهیز از تن پروری و راحت طلبی؛
- دوری از تجملگرایی و مصرف زدگی؛
- تلاش برای ارتقاء سطح اقتصادی خانواده.
دوره متوسطه اول و دوم چه تفاوتی با هم دارند؟
تغییر در هر دورهای از زندگی، به مثابه تحولی مهم و بزرگ است که فرد را به سوی رشد و پیشرفت هدایت میکند. گذر از مقطع متوسطه اول و ورود به مدارس متوسطه دوم نیز برای دانشآموزان، ورود به مرحله جدیدی از زندگی است؛ زیرا در این زمان است که نوجوان برای آینده خود تصمیم بزرگی گرفته و رشته تحصیلیاش را انتخاب میکند. مهمترین تفاوت متوسطه اول و دوم در این است که در دوره متوسطه اول، تمامی دروس برای همه دانشآموزان مشترک است؛ اما در دوره متوسطه دوم، دانشآموزان با ورود به رشته تحصیلی انتخابی خود، در کنار دروس عمومی، دروس تخصصی رشته خود را نیز فرا میگیرند.
در مدارس متوسطه دوم، شکل ارتباط دانشآموز با آموزگار تغییر میکند. با توجه به کم شدن تفاوت سنی معلم با دانشآموز در کنار افزایش کمی و کیفی دروس، این ارتباط به لایههای عاطفی رسوخ کرده و رابطهی بین آنها را جدیتر و نزدیکتر میکند. در دورهی متوسطه دوم، شیوهی امتحانات و کیفیت آنها، تفاوت زیادی با دورهی متوسطه اول دارد. با این حال، پس از گذشت مدتی، دانشآموز با دورهی جدید خو میگیرد. همچنین، ورود به مدارس متوسطه دوم برای نوجوان، چالش برانگیز است. دوری از دوستان دوره متوسطه اول، اثرات مثبت و منفی فراوانی دارد. در صورتی که دانشآموز نتواند با این مسئله کنار بیاید، احتمال افت تحصیلیاش زیاد است.
در متوسطه دوم چه دروسی آموزش داده میشود؟
دانشآموزان پس از اتمام سال نهم تحصیلی، برای ورود به مدارس متوسطه دوم، باید رشتهی تحصیلی خود را انتخاب کنند. برای انتخاب رشته، علاوهبر علاقه و استعداد، شناخت رشتههای تحصیلی و مشاغل مربوط به آنها نیز امری مهم تلقی میشود. دروس متوسطه دوم در کنار مباحث عمومی، مباحث تخصصی هر رشته را هم شامل میشود. در این مقطع تحصیلی، دانشآموزان یکی از رشتههای علوم انسانی، علوم تجربی، ریاضی فیزیک، فنی حرفهای، علوم و معارف اسلامی یا کاردانش را انتخاب کرده و سه سال باقیماندهی تحصیل خود را در آن رشته سپری میکنند.