ترسیم نقشه‌ی خطرپذیری و نیم‌رخ سلامت روان دانش آموزان، از دستاوردهای آموزش و پرورش

رده: خبر
زمان:

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فکری وزیر آموزش و پرورش در نشستی که در باغ موزه‌ی دفاع مقدس در رابطه با دستاورهای آموزش و پرورش برگزار شد؛ ضمن گرامی‌داشت یاد امام (ره) و شهدا، گفت: معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، مولود انقلاب است و از مهم‌ترین اهداف تشکیل این نهاد، دفاع از آرمان‌های انقلاب، توسعه و ترویج مبانی دینی و تحکیم ارزش‌های انقلاب در فضای آموزش و پرورش است.

ترسیم نقشه‌ی خطرپذیری و نیم‌رخ سلامت روان دانش آموزان، از دستاوردهای آموزش و پرورش

تصویب منشور حقوق دانش آموزی، در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش

دستاوردهای معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش

کاظمی ضمن اشاره به تغییرات به وجود آمده در معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، گفت: این معاونت به سبب ساختاری و محتوایی، دچار تغییراتی شد. هدف از این تغییرات، تثبیت ارزش‌ها به عنوان پیش‌تازان عرصه انقلاب و نظام بوده است، که تقدیم چهل هزار شهید فرهنگی و دانش آموز و هم‌چنین ده‌ها هزار جانباز و آزاده، شده است. وی ادامه داد: در یک دوره‌ی خاص، امور پرورشی ادغام و سپس احیا شد. در طی 40 سال گذشته، معاونت امور پرورشی دستاوردهایی داشته که یکی از مهم‌ترین این دستاوردها، زیرساخت‌ها هستند. از جمله فضاهای فرهنگی آموزش و پرورش، اردوگاه‌ها هستند که در آغاز انقلاب، تنها 35 اردوگاه وجود داشت و اکنون تعداد آن‌ها در سطح کشور به 305 اردوگاه رسیده است. کاظمی با بیان این که امروزه بحث کتاب‌خوانی بسیار مورد توجه قرار گرفته است، گفت: با وجود 63 هزار کتاب‌خانه در کشور، رشد 220 درصدی داشته‌ایم. هم‌چنین در حال حاضر 116 میلیون کتاب در کتاب‌خانه‌های مدارس وجود دارد و سرانه‌ی دانش آموزی به ازای هر دانش آموز، 5/5 کتاب می‌باشد.

ایجاد دارالقرآن

معاون پرورشی و فکری وزیر آموزش و پرورش افزود: یکی دیگر از دستاوردهای این نهاد، ایجاد دارالقرآن‌ها است. در گذشته هیچ دارالقرآنی وجود نداشت و اکنون 750 دارالقرآن داریم. هم‌چنین با توجه به اینکه، نمازخانه‌ها می‌توانند منشا اثر باشند، سعی کرده‌ایم در همه‌ی مدارس، نمازخانه قرار دهیم و اکنون در 53 هزار مدرسه نمازخانه داریم. وی ادامه داد: در ابتدای انقلاب، تنها 30 کانون فرهنگی و تربیتی داشته‌ایم که هم اکنون این آمار به 1200 کانون فرهنگی و تربیتی رسیده است.

تشکل‌های رسمی دانش آموزی

کاظمی با بیان این که چهار تشکل رسمی دانش آموزی در مدارس وجود دارند گفت: بسیج دانش آموزی، سازمان دانش آموزی، اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی دانش آموزان و جوانان هلال احمر، 4 تشکل رسمی دانش آموزی هستند که در مدارس حضور دارند. در حال حاضر، 4 روحانی تبلیغی به مدارس اعزام می‌گردند و سه هزار طلبه به مشاوره و رفع شبهات دینی دانش آموزان می‌پردازند. 18 تا 20 هزار امام جماعت در مدارس حضور دارند و 500 سرباز طلبه در آموزش و پرورش مشغول فعالیت هستند که این تعداد در سال آتی، به 1000 نفر خواهد رسید.

برگزاری مسابقات و جشنواره‌ها

وی اضافه کرد: معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، 2 ماموریت مهم را در نظر دارد: یکی شامل مکمل فعالیت برنامه‌ی درس ملی و دیگری بسترسازی برای کشف و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان است. در معاونت پرورشی و فرهنگی، برنامه‌هایی هم‌چون برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن، جشنواره‌ی توانایی و دانایی، جشنواره‌ی فرهنگی و هنری و شرکت هفت میلیون در مسابقات فرهنگی و هنری انجام می گردد. کاظمی ادامه داد: توسعه‌ی مهارت‌های ارتباطی و فضائل اخلاقی، از دیگر برنامه‌هایی است که ما در نظر داریم و این برنامه‌ها با فعالیت 45 هزار مربی پرورشی و 12 هزار مشاور انجام می‌گیرد.

کمبود 35 هزار مشاور در مدارس

کاظمی، معاون پرورشی و فکری وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: توسعه‌ی فرهنگ مشاوره و تلاش برای ارتقای مهارت‌های دانش‌آموزان، با استفاده از طرح‌های مختلفی مانند طرح نماد و طرح هم‌یار انجام می‌شود. هم‌چنین نظام جامع مشاوره در کمیسیون فرعی شورا به تصویب رسیده است و در صحن شورای عالی آموزش و پرورش بررسی می‌گردد. وی گفت: چنان‌چه به ازای هر 12 تا دانش آموز، یک مشاور در نظر بگیریم، 35 هزار مشاور در مدارس کم داریم. هم‌چنین با کمبود 100 هزار مربی پرورشی نیز مواجه هستیم. کمبود نیروی انسانی یکی از معضل‌های آموزش و پرورش در تمامی حوزه‌ها می‌باشد. در حال حاضر توانسته‌ایم با استفاده از ظرفیت حق‌التدریسی و اضافه کار مربیان پرورشی، این مشکل را جبران نماییم.

وجود آسیب های اجتماعی

کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش درباره‌ی آسیب‌های اجتماعی گفت: وجود آسیب‌های اجتماعی، ناشی از نبود مهارت در عرصه‌های مختلف است. تمرکز ما، بر توسعه‌ی مهارت آموزی است. در این زمینه، اولین کار غربال‌گری، در بین 3 میلیون دانش آموز متوسطه انجام گرفت و ما توانستیم نقشه‌ی خطرپذیری و نیم‌رخ سلامت روان دانش آموزان را ترسیم کنیم. بر مبنای همین غربال‌گری، برنامه‌ی توان‌مندسازی در 23 هزار واحد آموزشی اجرا خواهد شد. وی درباره‌ی طرح نماد گفت: طرح نماد برای رسیدگی به مسائل اورژانسی در نظر گرفته شده است و در این زمینه از ظرفیت خود دانش آموزان با ظرفیت هم‌یار مشاور، استفاده می‌کنیم. کاظمی با اشاره به این که تصویب منشور حقوق دانش آموزی در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش است، ادامه داد: اجبار و الزام در آموزه‌ها و مناسک دینی جایی ندارد به همین دلیل در فضای پرورشی ما، هیچ‌گونه اجباری نداریم و اعتقاد داریم که فضای مدارس باید پر از فضای فرهنگی و دینی باشد.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: