دعوت دانش آموزان به مباحثه علمی

رده: خبر
زمان:
دعوت دانش آموزان به مباحثه علمی

علیرضا نوروزی مدیر توسعه‌ی پشتیبانی پنجمین دوره‌ی قهرمانی مباحثه علمی دانش آموزی (جام خواجه نصیرالدین طوسی)، درباره‌ی دعوت دانش آموزان به مباحثه علمی، گفت: دانش آموزان مقطع تحصیلی هشتم تا دهم متوسطه می‌توانند؛ در پنجمین دوره‌ی قهرمانی مباحثه علمی دانش آموزی شرکت کنند و ضمن کسب توانایی در زمینه‌ی مباحثه علمی، مهارت گفت و گو را یاد بگیرند و آموخته‌هایشان را به بحث بگذارند.

طرح مباحثه علمی دانش آموزی

نوروزی در رابطه با طرح مباحثه علمی دانش آموزی، گفت: این طرح در سال 91 و با هدف ترویج کرسی‌های آزاداندیشی و تربیت انسان آزاداندیش و تمدن ساز، به عنوان حرکتی علمی - فرهنگی و با همراهی متخصصان حوزه‌های مختلف، شکل گرفت. تدوین طرح مباحثه علمی دانش آموزی، تمرکز بر افزایش مهارت دانش آموزان در رده‌های سنی 14 تا 17 سال است. این تمرکز با توجه به هفت مهارت، جهت ارتباط موثر بین افراد جامعه، و ارائه‌ی ابزارهای قدرت‌مند در جهت عرضه‌ی صحیح و منطقی گزاره‌های علمی، اجتماعی و فرهنگی به آن‌ها می‌باشد.

جام خواجه نصیرالدین طوسی

مدیر توسعه‌ی پشتیبانی پنجمین دوره‌ی قهرمانی مباحثه علمی دانش آموزی (جام خواجه نصیرالدین طوسی) افزود: طرح مباحثه علمی دانش آموزی، در سال‌های 93 تا 95 و با نظارت مستقیم شورای عالی انقلاب فرهنگی و حمایت آن‌ها، به عنوان یک حرکت رو به رشد علمی، با همراهی مدارس برتر شهر تهران، ادامه یافت و توانست با موفقیت، به صورت نمونه در سطح گسترده‌تر اجرا شود. طرح مباحثه علمی دانش آموزی تاکنون، 4 دوره به صورت متمرکز در شهر تهران برگزار شده است. در 2 سال گذشته، این طرح با همکاری معاونت دانش آموزی سازمان جوانان هلال احمر، برای دانش آموزان 7 استان برگزار گشته و از طرف دانش آموزان با استقبال خوبی مواجه شده است.

سه اردوی شبانه‌روزی

نوروزی در رابطه با برگزاری دوره‌های مباحثه علمی دانش آموزی بیان کرد: در این دوره، مهارت‌هایی از قبیل: منطق کاربردی، گفت و گو، تفکر نقاد، سواد اطلاعاتی، فن بیان و ... در قالب سه اردوی 3 روزه که به صورت شبانه‌روز برگزار می‌گردد، آموزش داده خواهد شد. در انتهای این دوره، دانش آموزان به گروه‌هایی 4 نفره تقسیم خواهند شد و در مورد یک گزاره‌ی مرتبط با حوزه‌ی مسائل اجتماعی مانند: تاثیر رسانه‌ها بر سبک زندگی مردم و یا محیط زیست، با هم به بحث خواهند نشست. وی افزود: در طول هر دوره، بیش از 50 ساعت کارگاه و کلاس آموزشی برای شرکت‌کنندگان برگزار می‌گردد تا بتوانند به شکل کاملا کاربردی، با مفاهیم آشنا شوند و با به کارگیری و تمرین آن‌ها، تجربه کسب کنند. در آخر، برگزیدگان در صورت به دست آوردن امتیاز لازم، علاوه بر دریافت گواهی معتبر، می‌توانند در مسابقات مباحثه علمی شرکت نمایند.

محل برگزاری مسابقات

نوروزی درباره‌ی مسابقات مباحثه علمی اضافه کرد: به طور رسمی، این دوره در روز پنج شنبه 27 دی از ساعت 14 تا 18 و در مجموعه‌ی فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی تهران (سرچشمه) واقع در میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای خیابان صیرفی پور آغاز می‌شود و در بهمن و اسفند 97، پنجمین دوره‌ی قهرمانی مباحثه علمی دانش آموزی (جام خواجه نصیرالدین طوسی) در اردوگاه فرهنگی - تربیتی امام رضا (ع) واقع در بلوار ایران زمین تهران، برگزار می‌گردد.

نوروزی در رابطه با برگزاری این طرح اضافه کرد: در 2 سال گذشته، مسابقات پایانی دوره‌ی قهرمانی مباحثه علمی دانش آموزی، در کتاب‌خانه‌ی ملی و با حمایت آن برگزار شد و امسال، با حمایت ستاد توسعه‌ی فناوری‌های نرم و هویت‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بخش خصوصی، برگزار می‌شود. وی در ادامه‌ی صحبت‌هایش بیان کرد: پنجمین دوره‌ی قهرمانی مباحثه علمی برای پسران و دختران جداگانه برگزار می‌شود و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، مسابقات این دوره با حضور دانش آموزان برتر از استان‌های مختلف، به صورت کشوری و در فروردین 98 برگزار خواهد شد.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: