رابطه سبک زندگی و آرامش روانی دانش‌آموزان

رده: مقاله
زمان:

والدین تلاش می‌کنند تا فرزندان خود را در بهترین مدارس ثبت نام کنند. همچنین وسایل آموزشی مورد نیاز فرزندان خود را تمام و کمال فراهم می‌کنند تا هیچ‌گونه کمبودی احساس نکنند. این دست اقدامات برای موفقیت دانش‌آموزان در دوره تحصیل نقش بسزایی دارند؛ اما کم نیستند دانش‌آموزانی که علی‌رغم فراهم بودن امکانات مناسب، نه‌تنها پیشرفت تحصیلی را تجربه نمی‌کنند؛ بلکه نتایج نگران‌کننده‌ای را هم در مدرسه کسب می‌کنند. غفلت از مسئله مهم سبک زندگی و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، یکی از مهم‌ترین دلایل بروز این مشکل است. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره رابطه سبک زندگی و آرامش روانی دانش‌آموزان بیشتر بحث کنیم.

3 فاکتور مهم در رابطه سبک زندگی و آرامش روانی دانش‌آموزان

مجموعه رفتارهایی که زندگی روزمره هر یک از ما را شکل می‌دهند، تحت عنوان سبک زندگی شناخته می‌شوند. اگر قرار باشد درباره تاثیر هر یک از رفتارهای روزمره روی پیشرفت یا افت تحصیلی دانش‌آموزان بحث کنیم، صحبت به درازا می‌کشد. نهایتا شاید نتیجه مناسبی هم حاصل نشود. در عین حال رفتارهایی هستند که بیشترین تاثیر را روی کیفیت زندگی دانش‌آموزان دارند. ما به بررسی 3 فاکتور مهم در رابطه سبک زندگی و آرامش روانی دانش آموزان بسنده می‌کنیم.

نقش فعالیت بدنی در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان

نقش فعالیت بدنی در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان

تجربه سال‌های کرونایی مقابل دیدگان همه ما قرار دارد. روزهای سختی که از هر نظر برای دانش‌آموزان و والدین آن‌ها مشکل‌ساز بود. آموزش آنلاین برای جلوگیری از توقف فعالیت مدارس انتخاب شد. توصیه برای ماندن در خانه در سال‌های کرونا یک مشکل بزرگ را دامن زد. فعالیت‌های بدنی دانش‌آموزان به‌شدت کاهش پیدا کرد. موضوعی که نگرانی‌های جدی در زمینه سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان به‌همراه داشت. کارشناسان بر این باورند که روزانه یک ساعت فعالیت بدنی سبک می‌تواند روی ارتقای کیفیت زندگی نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد. ورزش کردن، گردش خون را در مغز بهبود می‌بخشد. این موضوع به‌صورت مستقیم روی کاهش استرس تاثیرگذار است. در عین حال زمینه‌ساز تقویت روحیه دانش‌آموزان می‌شود. اگر به دنبال آموزش مثبت‌اندیشی به کودکان هستید، شاید بد نباشد به‌جای تمرکز روی مباحث روان‌شناسی، درباره اهمیت ورزش کردن هم با آن‌ها صحبت کنید. نقش فعالیت بدنی در رابطه بین سبک زندگی و آرامش روانی دانش آموزان را به‌هیچ عنوان دست کم نگیرید.

تاثیر رژیم غذایی روی عملکرد شناختی دانش آموزان

تاثیر رژیم غذایی روی عملکرد شناختی دانش آموزان

این روزها آنقدر دل‌مشغولی‌های زندگی روزمره ما را احاطه کرده‌اند که خیلی از رفتارهای غلط تبدیل به پای ثابت سبک زندگی‌مان شده است. خوردن بیش از حد فست فود یکی از این رفتارهای اشتباه است که در بلند مدت مشکلات زیادی را به‌همراه خواهد داشت. شاید این طور به‌نظر برسد که عوارض رژیم غذایی ناسالم محدوده به سلامت جسمانی دانش‌آموزان است؛ اما واقعیت این است که غذاهای ناسالم، تهدید جدی برای سلامت روان شما هم هستند. در استرالیا تحقیقی روی 315 دانش آموز 9 تا 11 ساله در این زمینه انجام شده است. بر اساس این تحقیق افت تحصیلی دانش‌آموزان با رژیم غذایی ناسالم مشهود بوده است. دانش‌آموزانی که در هفته 3 وعده فست فود مصرف کردند در مقایسه با سایرین نمرات به‌مراتب کمتری در دروس ادبیات، ریاضی و علوم کسب کرده‌اند.

رابطه سبک زندگی و آرامش روانی دانش‌آموزان

کلید نقش رژیم غذایی در رابطه سبک زندگی و آرامش روانی دانش‌آموزان، مربوط به عملکرد شناختی آن‌هاست. مصرف بیش از حد فست فود، تامین مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را با چالش روبه‌رو می‌کند. موضوعی که باعث تضعیف عملکرد شناختی دانش آموزان می‌شود. از آن گذشته تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف زیاد قند و چربی منجر به تضعیف حافظه کوتاه مدت افراد می‌شود. اگر نسبت به بهداشت روانی دانش‌آموزان حساس هستید، از کیفیت رژیم غذایی آن‌ها غافل نشوید.

اهمیت اوقات فراغت در افت تحصیلی دانش آموزان

اهمیت اوقات فراغت در افت تحصیلی دانش آموزان

سومین موضوع مهم در رابطه سبک زندگی و آرامش روانی دانش آموزان، موضوع اوقات فراغت است. برای مدیریت اوقات فراغت فرزندان خود، لازم نیست نقش والدین سمی را ایفا کنید. بلکه باید از راه درست و منطقی، شرایط را به‌گونه‌ای رقم بزنید که اوقات فراغت در مسیر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان قرار بگیرد. اولین نکته‌ای که باید روی آن تاکید کنیم، خواب کافی و منظم است. شاید برخی از دانش‌آموزان حتی بیش از 8 ساعت در روز بخوابند؛ اما به‌جای خواب شب، در طول روز به استراحت بپردازند. تحقیقات پزشکی نشان می‌دهند که خواب روز به‌هیچ عنوان نمی‌تواند جایگزین استراحت شبانگاهی باشد. خواب کافی در شب بهداشت روانی دانش‌آموزان را بهبود می‌دهد. از جمله مهم‌ترین نتایج آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت تمرکز و حافظه؛
  • بهبود عملکرد شناختی؛
  • بهبود خلق و خوی و توانایی خود کنترلی.

رابطه سبک زندگی و آرامش روانی دانش‌آموزان

یکی دیگر از مباحث چالش برانگیز در خصوص اوقات فراغت، بازی کردن است. جاذبه بازی‌های ویدیویی آنقد زیاد است که پیدا کردن جایگزین برای آن‌ها اصلا ساده نیست. در چنین شرایطی بهترین کار هدایت دانش‌آموزان به‌سمت بازی‌های ویدیویی سالم است. بازی‌های آموزنده‌ای که می‌تواند مهارت حل مسئله و خلاقیت کودکان را تقویت کنند. در عین حال حتما با تعامل دو سویه، زمان مشخصی را برای بازی‌های ویدیویی در اختیار فرزندان‌تان بگذارید.

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی رابطه سبک زندگی و آرامش روانی دانش آموزان از سه زاویه فعالیت بدنی، رژیم غذایی و اوقات فراغت پرداختیم. نقش والدین در بهداشت روانی دانش آموزان انکارناپذیر است. نباید جایگاه خود را به تامین کننده امکانات برای فرزندان خود تقلیل دهید. بلکه لازم است حضور فعال و مسئولانه توأم با درایت و منطق برای بهبود کیفیت زندگی فرزند خود داشته باشید. اگر نگران افت تحصیلی فرزندان خود هستید، حتما با مشاوران متخصص در این زمینه هم مشورت کنید. راهنمایی افراد کاربلد قطعا راه‌گشا خواهد بود. به‌نظر شما کدام وجوه دیگر سبک زندگی روی تقویت آرامش روانی دانش آموزان نقش تعیین‌کننده‌ای دارند؟

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: