برنامه‌ی راه اندازی مدارس اوتیسم در تمام استان‌های کشور

رده: خبر
زمان:

مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، در سفر به اصفهان و راه اندازی مدارس اوتیسم گفت: در هر استانی از کشور، حداقل یک مدرسه‌ی اوتیسم راه اندازی خواهد شد. وی اعلام کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی، برای تربیت دانش آموزان اوتیسم باید معلمانی را از دانشگاه تحویل بگیرد؛ ولی از آن‌جایی که دانشگاه‌ها به وظیفه‌ی خود در رابطه با دانش آموزان اوتیسم، عمل نکردند، سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به این نتیجه رسید که امیدی به دانشگاه‌ها نیست و نهایتا مجبور شد خودش دست به کار شود و مجموعه کتاب‌هایی در رابطه با آموزش دانش آموزان اوتیسم، جمع‌آوری و منتشر کند.

برنامه‌ی راه اندازی مدارس اوتیسم در تمام استان‌های کشور

تنها 4 مدرسه‌ی اوتیسم در تهران

دانش آموزان اوتیسم در 7 گروه بینایی، شنوایی، جسمی و حرکتی، ارتباط عاطفی و اختلال یادگیری قرار دارند که متاسفانه در کشور ما مرکز نگهداری یا فضای ویژه برای آموزش دانش آموزان اوتیسم، که مطابق خواسته‌ها و نیازهای روحی آنان باشد، کم است. تا پیش از این تنها چهار مدرسه‌ی اوتیسم وجود داشت که فقط در شهر تهران و مخصوص پسران بود، اما اکنون طبق صحبت‌های رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، قرار است مدارس اوتیسم در همه‌ی استان‌های کشور راه اندازی شوند. قدمی با بیان این‌که دانش آموزان اوتیسم حق دارند که آموزش ببینند، گفت: تولید محتوا، قلم زدن، طراحی و برنامه ریزی آموزشی در این زمینه، کار راحت و آسانی نیست اما ما تاکنون موفق شدیم برای سه پایه، کتاب تولید کنیم و انتشار کتاب‌های آموزش دانش آموزان اوتیسم در سه پایه‌ی دیگر، در حال انجام است.

شرایط پذیرش دانش آموزان در مدارس اوتیسم

مجید قدمی اظهار کرد: طبق آمار جهانی درباره‌ی بیماری اوتیسم، از هر 65 نوزاد، یک نفر از آن‌ها به اوتیسم مبتلا می‌شود. وی تصریح کرد: در حال حاضر 48 مرکز آموزش اوتیسم در کشور در حال فعالیت هستند که از این 48 مرکز، 30 مرکز آن؛ دولتی می‌باشند. هم‌چنین سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تنها بچه‌های بین 50 تا 70 درصد را در مدارس اوتیسم پذیرش می‌کند. وی با اشاره به پذیرش دانش آموزان اوتیسم ادامه داد: طبق ابزارهای تشخیصی این سازمان، دانش آموزانی که مجوز ورود به مدارس اوتیسم را دریافت نکنند، باید از سوی سازمان بهزیستی، خدمات توان‌بخشی برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

آموزش، حق دانش آموزان اوتیسم است

قدمی تصریح کرد: آموزش و پرورش استثنایی در کشور به خاطر پی‌گیری‌های والدین دانش آموزان، تشکیل شده است و ما این سازمان را مرهون پی‌گیری‌های آنان می‌دانیم. هم‌چنین افزود: یکی از حقوق دانش آموزان، آموزش است که والدین باید از احقاق حق آنان دفاع کنند. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اضافه کرد: تعداد دانش آموزان استثنایی کشور در اوایل انقلاب، هشت هزار نفر بوده که این آمار تا الان به 152 هزار نفر رسیده است و از این میان 2800 نفر آنان دانش آموزان اوتیسم هستند. طی آمار جهانی، به ازای هر چهار پسر، یک دختر مبتلا به بیماری اوتیسم می‌باشد. هم‌چنین اعلام کرد: مسائل مربوط به اشتغال نیز باید از سوی انجمن اوتیسم دنبال شود.

در هر استان، حداقل یک مدرسه‌ی اوتیسم

مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، با اشاره به راه اندازی مدارس اوتیسم اعلام کرد: آموزش، حق دانش آموزان اوتیسم است و ما تمام تلاشمان را به کار خواهیم گرفت که در همه‌ی استان‌های کشور، حداقل یک مدرسه اوتیسم وجود داشته باشد. گرچه برنامه‌ریزی در این زمینه، سختی و پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. ما برای راه اندازی مدارس اوتیسم، به نیروی توان‌بخشی، فضای آموزشی و نیروی انسانی نیازمندیم.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: