سید رضا حسینی، رئیس باشگاه دانشپژوهان جوان، با تأکید بر اهمیت عدالت آموزشی گفت ساختار استعدادیابی در وزارت آموزشوپرورش مشخص است و سمپاد بهعنوان متولی اصلی شناسایی استعدادهای برتر عملکرد قابلقبولی داشته است. او توضیح داد که معاونت امور مدارس سمپاد مسئول هدایت مدارس و معاونت استعدادیابی وظیفه شناسایی تمام استعدادهای کشور را بدون محدودیت مدرسهای برعهده دارد. حسینی با اشاره به ضرورت جلوگیری از شائبه تضاد منافع تأکید کرد که باید یک سازوکار ملی و واحد برای سنجش و پذیرش دانشآموزان ایجاد شود تا عدالت آموزشی رعایت شود. او همچنین از آغاز فعالیت کمیته فارغالتحصیلان باشگاه و مأموریت آن برای تولید محتوای آموزشی برای همه دانشآموزان خبر داد. رئیس باشگاه دانشپژوهان جوان اعلام کرد که یک پلتفرم ملی آموزش تعاملی المپیاد در حال طراحی است تا همه دانشآموزان، بدون توجه به محل زندگی، به آموزش باکیفیت دسترسی داشته باشند و بهزودی وارد فاز اجرایی خواهد شد.
سیستم گرمایشی 33 هزار کلاس درس نیازمند ایمنسازی
مجید عبداللهی معاون فنی سازمان نوسازی مدارس گفت: بیش از 33 هزار کلاس درس از 560 هزار کلاس درس باقی مانده که باید ایمن شوند. وی همچنین گفت این مدارس بیشتر در روستاها و مناطق صعبالعبور هستند. از حدود 33 هزار کلاس درس، حدود دو یا سه درصد دارای بخاری نفتی و مابقی گازی هستند. وی با بیان اینکه در جاهایی که ناچار هستیم از سیستمهای دیگر مجبوریم استفاده کنیم چرا که علمک گاز آنجا نرفته اما دانش آموز باید با وسیلهای گرم شود که یکی از این روشها، بخاری تابشی برقی است تا دست دانش آموز به آن نرسد افزود: تا پایان برنامه هفتم در دولت متعهد هستیم 100 درصد مدارس کشور را از منظر سیستم گرمایش و سرمایش ایمن کنیم که بیش از 90 درصد این امر صورت گرفته است. یکی از دو یا سه کار مهم وزارت آموزش و دولت، استانداردسازی سیستمهای گرمایش و سرمایش است که امیدواریم تا پایان برنامه هفتم 100 درصد، به این مهم دستیابیم.
درخشش نوجوانان ایرانی در جشنواره بینالمللی نقاشی برای کودکان بیمار
به نقل از اطلاعرسانی و روابطعمومی وزارت آموزشوپرورش، یازدهمین جشنواره بینالمللی نقاشی بیماران کودک (IFPPP) با هدف تقویت روحیه، امید و نشاط در میان کودکان بیمار از مسیر هنر و رنگآمیزی، در شهر کمپیناس ایالت سائوپائولوی برزیل برگزار شد. در این جشنواره، هنرمندان نوجوان از کشورهای مختلف جهان آثار خود را با محورهایی همچون امید، دوستی و نگاه کودکانه به زندگی به نمایش گذاشتند و فضای رقابتی گرم و الهامبخش شکل گرفت. پس از داوری آثار، نازلی نقوی، هنرمند 15 ساله عضو مرکز شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارومیه، با خلق اثری خلاقانه و تأثیرگذار موفق به کسب مقام نخست این رویداد بینالمللی شد. همچنین ریحانه علیپناهی، دیگر هنرمند 15 ساله ایرانی، با اثری چشمنواز توانست رتبه دوم را به خود اختصاص دهد و بار دیگر نام نوجوانان هنرمند کشور را در عرصه جهانی برجسته کند.
توزیع شیر در سراسر کشور منوط به پای کار آمدن شرکتهای لبنی
به نقل از ایسنا، حسین اسداللهی با تشریح آخرین وضعیت اجرای طرح توزیع شیر در مدارس گفت که وزارت آموزشوپرورش بهتنهایی پیگیر این موضوع است، در حالی که تأمین شیر خام بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است، اما این وزارتخانه تاکنون برای تشکیل جلسه هماهنگی اقدامی نکرده است. او توضیح داد که بسیاری از مسائل مانند وضعیت بازار شیر خام، بستهبندی و قیمتگذاری خارج از اختیارات آموزشوپرورش است، اما با این حال این وزارتخانه در حال پیگیری آنهاست. اسداللهی بر قطعی بودن اجرای طرح تأکید کرد و گفت دستور مستقیم وزیر آموزشوپرورش و رئیسجمهور برای اجرای این طرح صادر شده و حتی با وجود شرایط غیرایدهآل سال گذشته، طرح اجرا شده و امسال نیز بدون هیچ تعللی اجرا خواهد شد. به گفته او، توزیع شیر در چهار استان لرستان، خوزستان، گیلان و زنجان آغاز شده و تلاش میشود در تهران و سایر شهرها نیز هرچه سریعتر آغاز شود. دبیر کمیته ملی شیر در پایان با تأکید بر اینکه آموزشوپرورش تنها متولی این طرح نیست، از سایر دستگاههای مسئول خواست در اجرای این طرح ملی همراهی و مشارکت داشته باشند.
المپیادهای علمی نماد خودباوری و توان علمی دانشآموزان ایرانیاند
به نقل از ایسنا، علیرضا کاظمی، وزیر آموزشوپرورش، در آیین اختتامیه المپیادهای بینالمللی ترکیبیات و هندسه ایران تأکید کرد که دانشآموزان ایرانی بارها نشان دادهاند حتی در دشوارترین شرایط نیز میتوانند به بالاترین دستاوردهای علمی برسند. او پیام اصلی این المپیاد را «اراده، پشتکار و توانایی پیشرفت» دانست. کاظمی همچنین بر مسئولیتهای فرهنگی و انسانی دانشآموزان نخبه تأکید کرد و گفت دفاع از مظلومان و حمایت از کودکانی که در مناطقی مانند غزه، لبنان و عراق از حقوق ابتدایی و تحصیل محروماند، بخشی از رسالت جامعه علمی و فرهنگی ایران است. وزیر آموزشوپرورش با اشاره به حمایت کامل این وزارتخانه از استعدادهای درخشان افزود که تمامی امکانات لازم برای رشد علمی دانشآموزان فراهم خواهد شد تا جایگاه ایران در عرصه علم و فناوری بیش از پیش تقویت شود. او دستیابی به مرجعیت علمی را یکی از اهداف اصلی نظام تعلیم و تربیت دانست و بر طراحی و پیشتازی علمی بهجای پیروی از دیگران تأکید کرد.