7 راه‌کار شگفت‌انگیز برای دانش‌آموزان ضعیف

رده: مقاله
زمان:

همین که به دنبال تقویت دانش آموزان ضعیف و راه‌کاری برای حل مسائل هستید، کنجکاوی و فرهیخته بودن شما را نشان می‌دهد. بسیاری از معلمان و والدین برچسب دانش‌آموز ضعیف را نمی‌پذیرند و باور دارند که حتی برای این مشکل دانش‌آموزان نیز راه‌کاری وجود دارد؛ مانند افزایش انگیزه در دانش آموزان ضعیف که به پیشرفت تحصیلی آن‌ها منجر خواهد شد. رشد انسان نتیجه‌ی طبیعت است. عامل وراثت و محیط هر دو نقش مهمی در رشد دانش‌آموزان دارند؛ بنابراین، وقتی می‌گوییم دانش‌آموزی ضعیف است، ممکن است ضریب هوشی بیولوژیکی کمتری داشته باشد یا محیطی که در آن زندگی می‌کند فرصت کافی برای رشد شناختی (ذهنی) را برای او فراهم نکند. در اینجا راه‌کارهایی برای کمک به والدین و معلمان ارائه می‌دهیم؛ زیرا باور داریم آموزش می‌تواند فرصت تقویت دانش آموزان ضعیف را با شرایط محیطی و هوش مختلف فراهم کند. معلمان با نحوه‌ی برخورد درست با دانش‌آموزان ضعیف می‌توانند نقش مؤثری در روند بهبود و پیشرفت تحصیلی این دانش‌آموزان داشته باشند. معلمان از این نظر که صبورترین و دل‌سوزترین حامیان دانش‌آموزان هستند، برای رفع مشکلات آ‌ن‌ها همیشه پیش‌قدم می‌شوند. در کنار معلمان، والدین هم با کمک به دانش‌آموزان ضعیف می‌توانند نقش کلیدی خود را به عنوان تکیه‌گاه آن‌ها به خوبی ایفا کنند تا با تقویت دانش آموزان ضعیف، آن‌ها را به دانش‌آموزانی قوی تبدیل کنند.

7 راه‌کار شگفت‌انگیز برای دانش‌آموزان ضعیف

سعی کنید دلیل آن را بیابید. مهم است که دلیل عملکرد ضعیف دانش‌آموزان را تا حد ممکن دریابید. دانش‌آموز ممکن است از نظر جسمی دچار مشکل باشد. برای مثال، ضعف بینایی مشکل شایع در بین دانش‌آموزان است که اغلب از آن غافل می‌شویم. دانش‌آموزان به‌سختی درباره‌ی ناراحتی‌های جسمی خود صحبت می‌کنند؛ بنابراین توصیه می‌شود که معلمان یا والدین رابطه‌ای با دانش‌آموزان برقرار کنند که آن‌ها بتوانند درمورد مشکلات خود آزادانه صحبت کنند. برای تقویت دانش آموزان ضعیف حتما باید آزمایش‌های هوش و یادگیری روی چنین دانش‌آموزانی انجام شود تا اطمینان حاصل کنیم این دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری نیستند. گاهی اوقات فضای خانه نیز بر عملکرد دانش‌آموز تأثیر منفی می‌گذارد که در این زمینه والدین با فراهم‌کردن فضای آرامش‌بخش برای دانش‌آموز، کمک بزرگی به پیشرفت تحصیلی او می‌کنند. شناسایی بهترین شیوه‌ی یادگیری برای تقویت دانش آموزان ضعیف با توجه به تفاوت‌های فردی بین دانش‌آموزان، شیوه‌ی یادگیری آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. به‌طور مثال، برخی از دانش‌آموزان یادگیری بصری دارند، یعنی با دیدن فیلم‌های آموزشی و تصویر، برخی دیگر با فعالیت‌های واقعی مانند آزمون و خطا کردن در آزمایشگاه، بهتر یاد می‌گیرند. اغلب برای همه‌ی دانش‌آموزان یک شیوه‌ی یادگیری انتخاب می‌شود؛ درصورتی‌که همان‌طور که گفتیم، آن‌ها با یکدیگر متفاوت هستند و این انتخاب یکسان می‌تواند موجب ضعیف‌شدن دانش‌آموزان به دلیل انتخاب نامتناسب روش یادگیری با توجه به هر دانش‌آموز شود. سلامت عاطفی را نادیده نگیرید. وقتی دانش‌آموز در وضعیت عاطفی پایداری نباشد، می‌تواند عملکرد ضعیفی داشته باشد. سلامت عاطفی ممکن است به دلایل خانوادگی یا فشار هم‌سالان، مثلا قلدری، مختل شود. معلمان باید از سلامت عاطفی دانش‌آموز اطمینان حاصل کنند. بهتر است که والدین و معلمان برای اطمینان از سلامت عاطفی دانش‌آموزان از یک مشاور خوب کمک بگیرند. درصورتی‌که دانش‌آموزان سلامت عاطفی خوبی نداشته باشند، مشاوران با راه‌کارهای روان‌درمانی می‌توانند وضعیت عاطفی این دانش‌آموزان را به وضعیت پایدار برسانند.

7 راه‌کار شگفت‌انگیز برای دانش‌آموزان ضعیف

انگیزه‌ی دانش‌آموزان ضعیف را افزایش دهید. در این قسمت به شما دو روش برای افزایش انگیزه در دانش آموزان ضعیف پیشنهاد می‌کنیم که موجب تقویت دانش آموزان ضعیف می‌شود. ساده‌ترین روشی که همیشه موجب افزایش انگیزه می‌شود، همان‌طور که حتما حدس می‌زنید، پاداش و تشویق است. این پاداش می‌تواند دیدن فیلم مورد علاقه‌ی دانش‌آموز یا جایزه‌ای کوچک مانند برچسب کاغذی روی دفتر آن‌ها باشد. روش دوم، انجام کار گروهی بین دانش‌آموزان است. تعامل اجتماعی آن‌ها را برای حل مسائل در کلاس هیجان‌زده می‌کند و انگیزه‌شان را برای رسیدن به هدف مشترک ترغیب می‌کند که در نهایت به پیشرفت تحصیلی آن‌ها در کنار هم منجر می‌شود. نحوه‌ی برخورد با دانش‌آموزان ضعیف فرقی نمی‌کند در نقش معلم یا والدین باشید، این دانش‌آموزان به زمان و توجه بیشتری نسبت دیگر دانش‌آموزان برای پیشرفت تحصیلی نیاز دارند. معلمان و والدین باید با دانش‌آموزان ضعیف همدردی کنند و دل‌سوز آن‌ها باشند. نباید آن‌ها را با لقب ضعیف، خنگ یا احمق صدا بزنید، در این صورت دانش‌آموزان ضعیف به راحتی مورد آزار و اذیت دانش‌آموزان قلدر کلاس قرار می‌گیرند. باید از چنین رفتاری خودداری کنید تا احترام و کرامت آن‌ها حفظ شود. ایجاد محیطی عاری از تهدید معلمان از تهدید و ترساندن دانش‌آموزان خودداری می‌کنند و معتقدند باید محیطی امن و حمایتی برای دانش‌آموزان فراهم کنند تا باعث پیشرفت تحصیلی آن‌ها شوند. با این کار، احتمال انجام کارها با عملکرد ضعیف و بی‌انگیزگی در دانش‌آموزان کمتر مشاهده می شود؛ پس بر آنچه دانش‌آموز می‌تواند انجام دهد تمرکز کنید نه آنچه نمی‌تواند. والدین هم با ایجاد محیط آرامش‌بخش و بدون تهدید، فضای امنی برای اعتماد دانش‌آموزان به والدین ایجاد می‌کنند که موجب تقویت دانش آموزان ضعیف می‌شود. مکان کلاس را تغییر دهید. کلاس درس مکان مناسبی برای یادگیری است؛ اما نشستن پشت میز در روزهای متوالی می‌تواند باعث شود که مدرسه برای برخی از دانش‌آموزان کسل‌کننده به نظر برسد. برای تجدید علاقه به درس یا فقط به‌طور کلی یادگیری، به دانش‌آموزان خود فرصت دهید تا یادگیری در فضای غیر از کلاس را نیز تجربه کنند. به سفرهای میدانی بروید، به دانش‌آموزان ضعیف فرصت سخنرانی دهید یا حتی برای تحقیق به کتابخانه بروید. مغز عاشق نوآوری است و محیط جدید می‌تواند محرکی باشد که موجب تقویت دانش آموزان ضعیف شود. همان‌طور که راه‌کارها را مطالعه کردید، تشخیص اینکه کدام راه‌کار متناسب با مشکلات دانش‌آموز شما باشد، کمی گیج‌کننده است. وجود فردی متخصص که با دانش‌آموزان ضعیف بسیاری کار کرده است می‌تواند بهترین راه‌حل برای کمک به شما در این مسیر ناهموار باشد. اما این سؤال مطرح می‌شود که مشاوره چگونه به تقویت دانش آموز ضعیف کمک می‌کند؟

مشاوره چگونه در تقویت دانش آموزان ضعیف مؤثر است؟

مشاوران دانش‌آموزان در درک بهتر احساسات و انتقال مناسب و سالم آن‌ها آموزش دیده‌اند. مشاوران از طریق آموزش و گوش‌دادن فعال، به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا بر موانع عملکرد قوی خود غلبه کنند. یکی از مفیدترین خدماتی که یک درمان‌گر می‌تواند ارائه دهد، پیشنهاد واژگان است برای آنچه دانش‌آموز نمی‌تواند بیان کند. اکثر والدین و معلمان، متخصصان بهداشت روانی نیستند و ممکن است رفتارهایی را مشاهده کنند که به نظر می‌رسد بچه‌گانه است، درحالی‌که علائم ایجاد اختلال اضطراب می‌تواند فراگیر باشد یا برخی مشکلات فراگیر دیگر را نشان دهد. فرزندپروری سخت است! کمک به دانش‌آموز برای درک بهتر احساسات خود و خودمختاری او در نحوه‌ی مدیریت افکارش می‌تواند زندگی او را تغییر دهد. رویکردهای متفاوتی برای سنین مختلف و ارائه‌ی رفتارهای مختلف وجود دارد. درمان دانش‌آموزان معمولا بیشتر از آنچه در درمان سنتی انتظار می‌رود، تعاملی و سرگرم‌کننده است. درمان‌گران دانش‌آموزان، معمولا بر تغییر رفتار از طریق تعامل و بازی با دانش‌آموزان کوچک‌تر تمرکز می‌کنند. محدوده‌ی توجه متفاوت است و ایجاد یک جلسه‌ی جالب و گاه فعال از نظر جسمانی برای دانش‌آموزان کوچک می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا درک بهتری از احساسات‌شان در بدن کوچک خود داشته باشند که موجب تقویت دانش آموزان ضعیف می‌شود. یک درمانگر خوب به‌طور فعال والدین و سایر مراقبان (مانند معلمان و پرستار) را برای برنامه‌ریزی روان‌درمانی خارج از دفتر مشاوره مثل خانه و مدرسه مشارکت می‌دهد. اگر به گروه مشاوره‌ی حرفه‌ای احتیاج دارید تا در روند تقویت دانش آموزان ضعیف در کنار شما باشند، گروه مشاوره‌ی علوی در کنار شماست. می‌توانید برای مشاوره گرفتن در این زمینه با علوی تماس بگیرد.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: