رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس، شرط آموزش حضوری

رده: خبر
زمان:
رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس، شرط آموزش حضوری

طبق آخرین تصمیم‌گیری‌ها مبنی بر باز مطالعه و تمرین دروس سال پیش، مدارس کشور از امروز 15 شهریور شروع به فعالیت کردند. این موضوع موجب نگرانی والدین نسبت به سلامت فرزندان شده است، به طوری که اکثر آن‌ها نسبت به بازگشایی و شروع فعالیت حضوری، واکنش نشان دادند. از آنجایی که آموزش در کشورهای دنیا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس آغاز شده است، مسئولان کشوری نیز معتقدند دانش‌آموزان باید بدون نگرانی و اضطراب در کلاس‌ها حضور یابند. اما شرایط بازگشایی مدارس در کشور شامل چه مواردی است؟

بازگشایی مدارس از 15 شهریور

به گفته‌ی آقای محسن حاجی میرزایی - وزیر آموزش و پرورش - بازگشایی مدارس از 15 شهریور و با اولویت حضور فیزیکی دانش‌آموزان انجام می‌شود. برای حفظ سلامتی دانش‌آموزان در سه ماه تابستان تمامی امکانات و اقدامات لازم انجام شده است. بنابراین بازگشایی مدارس از 15 شهریور در سراسر کشور اجرا خواهد شد. ولی این موضوع به معنای حضور اجباری دانش‌آموزان تحت هر شرایطی نیست. فقط مدرسه‌هایی که در وضعیت سفید قرار دارند، آموزش به صورت حضوری خواهند داشت و در صورتی که امکان تحصیل حضوری وجود نداشته باشد، کلاس‌های درس به صورت مجازی و از طریق شبکه‌ی تلویزیون و برنامه‌ی شاد برگزار می‌شوند. آقای حاجی میرزایی در رابطه با مدارس پر جمعیت و مناطق محروم گفت: "در صورتی که جمعیت دانش‌آموزان یک مدرسه زیاد باشد، به ناچار فعالیت دورکاری را مد نظر می‌گیریم. دانش‌آموزان را به دو گروه تقسیم کرده و فعالیت را در مدرسه زوج و فرد می‌کنیم. در روزهای دورکاری دانش‌آموزان از فضای مجازی آموزش می‌بینند. همچنین شبکه‌های تلویزیون، آموزش را تحت پوشش قرار می‌دهند.

نحوه‌ی آموزش در سال تحصیلی جدید

نحوه‌ی آموزش در سال تحصیلی جدید

طبق آخرین اخبار آموزش امسال به صورت ترکیبی، تلفیقی و محتوا‌های متنوع درسی ارائه خواهد شد و استفاده از برنامه‌ی شاد برای دانش‌آموزان بدون هزینه‌ی اینترنت و کاملاً رایگان خواهد بود. همچنین در شبکه‌های تلویزیونی نیز طبق ساعات اعلام شده آموزش انجام می‌شود. برای تمامی مناطق روستایی و دورافتاده نیز علاوه بر امکانات گفته شده، شبکه‌های استانی صدا و سیما، خدمات آموزشی را برای دانش‌آموزان ارائه خواهند داد و بسته‌های خودآموز برای این مناطق ارسال خواهد شد. حسن روحانی - رئیس جمهور کشور - تکلیف شرایط بازگشایی مدارس را مشخص کرد و گفت: "نمی‌شود مدارس را تعطیل کرد. نوجوانان و جوانان باید در کنار حفظ سلامت، تحصیل خود را ادامه دهند. امسال آموزش‌ها به صورت مرکب (مجازی و حضوری) انجام خواهند شد. اما اولویت ما آموزش حضوری است. با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس، کلاس‌ها تشکیل می‌شوند."

شرایط بازگشایی مدارس از 15 شهریور

طبق ابلاغیه‌ی آموزش و پرورش به مدیران، پروتکل‌های بهداشتی در مدارس باید رعایت شوند. همچنین دانش‌آموزان باید قبل ورود و بعد خروج از مدرسه شستن دست‌ها، ماسک، نوع نشستن و ... را رعایت کنند. طی آخرین اخبار بودجه‌ای به مدارس برای تجهیز سرویس‌های بهداشتی و همچنین تهیه‌ی مواد ضدعفونی‌کننده در نظر گرفته شده است. در این میان والدین نیز باید همکاری لازم را انجام دهند، زیرا بدون کمک آن‌ها آموزش امکان‌پذیر نخواهد بود. پروتکل‌های بهداشتی در مدارس که باید رعایت شوند، عبارت‌اند از: 1- برای جلوگیری از تجمع دانش‌آموزان باید ساعت شروع و پایان کار مدارس در مقاطع مختلف، متغیر باشد. به این معنی که دانش‌آموزان هر پایه‌ی تحصیلی باید در یک زمان مشخص به مدرسه وارد و از آن خارج شوند. 2- به منظور کاهش تعداد دانش‌آموزان و رعایت فاصله‌ی اجتماعی کلاس‌ها باید به صورت شیفتی برگزار شوند. 3- کلاس‌های درس قبل و بعد از خروج دانش‌آموزان باید کاملاً ضدعفونی شوند. 4- مواد بهداشتی از قبیل صابون یا مایع دستشویی باید به مقدار کافی در دسترس همگان قرار گیرد. 5- برای جلوگیری از شیوع ویروس بهتر است، کلاس‌ها در فضای باز برگزار شوند. در صورتی که این امکان فراهم نباشد، باید تمامی در و پنجره‌ها به منظور ایجاد تهویه‌ی مناسب باز نگه داشته شوند. 6- آموزش‌های لازم جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس و فاصله‌ی فیزیکی، به تمامی کارکنان، معلمان و مسئولان داده شود. 7- دانش‌آموزان باید همه‌ی لوازم و نوشت افزارهای خود را مرتباً ضدعفونی کرده و فقط از وسایل شخصی خود استفاده کنند. 8- از آنجایی‌که تجمع در یک محیط امکان شیوع کرونا را بیشتر می‌کند، اولیا باید از ایستادن در کنار مدرسه و ایجاد تجمع خودداری کنند. 9- دانش‌آموزان باید تا حدامکان از بوفه‌ی مدرسه خرید نکنند. بهترین کار برای جلوگیری از ابتلا و انتقال کرونا، همراه داشتن غذای خانگی است. 10- دانش‌آموزان باید حتماً قبل و بعد از خوردن خوراکی و مواد غذایی، دست‌های خود را بشویند. 11- دانش‌آموزانی که علائم مشکوک از قبیل تب، سرفه، تنگی نفس و ... دارند، باید از آمدن به مدرسه خودداری کنند. 12- حداقل فاصله یک و نیم متری در کلاس‌ها و حتی حیاط مدرسه باید رعایت شود. این کار برای حفظ سلامت دانش‌آموزان و کارکنان بسیار حائز اهمیت است. 13- قبل از شستن دست‌ها باید از لمس چشم، دهان و بینی خودداری شود؛ زیرا ویروس کرونا از طریق این سه مجرا وارد بدن می‌شود. 14 تمامی دانش‌آموزان، معلمان و کارکنان مدرسه باید ماسک و دستکش داشته باشند. همچنین باید از رها کردن آن‌ها در محیط کلاس و مدرسه باید خودداری شود؛ زیرا این کار باعث آلوده شدن فضای درسی می‌شود. 15- دانش‌آموزان باید برای نوشیدن آب، بطری آب مخصوص به خود را همراه داشته باشند و از دست یا لیوان دیگران برای آشامیدن استفاده نکنند.

سخن آخر

بر اساس بیانات ریاست جمهوری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس از اصلی‌ترین شرایط بازگشایی مدارس به شمار می‌روند. بنابراین علاوه بر مدیران و کارکنان مدارس، والدین نیز موظفند این نکات را به دانش‌آموزان گوش‌زد کنند. با این که اولویت با آموزش حضوری است ولی با توجه به موقعیت کشور این امر مهم در کنار تدریس مجازی انجام خواهد گرفت. در سال تحصیلی گذشته برنامه‌ی شاد با مشکلات زیادی مواجه بود که باعث گله‌مندی دبیران و دانش‌آموزان شد؛ خوشبختانه وزارت آموزش و پرورش برای سال تحصیلی 1400-1399 نسخه‌ی جدید این برنامه را با امکاناتی بیشتر و سرعتی بالاتر رو نمایی کرد. آموزش در سال جدید علاوه بر امکانات مدرسه، به همکاری دانش‌آموزان و اولیا نیز نیاز دارد. امیدواریم با همکاری همه‌جانبه، سال تحصیلی خوبی داشته باشیم و مشکلات تحصیل در سال گذشته را به حداقل برسانیم.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: