رفتار با کودک

قانون‌گزاری برای کودکان

بعضی وقت‌ها ما به عنوان والدین در برابر کارهای اشتباه فرزندان‌مان می‌گوییم «بی‌خیال! خودش یاد می‌گیرد.» یا برعکس، ممکن است وارد عمل شویم و رفتارش را اصلاح کنیم. یا حتی خودمان آن کار را به جای او انجام دهیم. علم روان‌شناسی می‌گوید در هر زمان، در مواجهه با رفتارهای کودک یک استراتژی و شیوه‌ی قانون‌گذاری مشخص لازم است. اما قانون‌هایی که برای کودک می‌گذاریم چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟ کارشناس ما در این ویدئو، قوانین کودک را به سه محدوده‌ی قرمز، زرد و سبز تقسیم کرده و در مورد هر کدام نکات جالبی ارائه داده است.

مسئولیت‌پذیری در کودکان

چطور فرزندان مسئولیت‌پذیری تربیت کنیم؟ مسئولیت‌پذیری یعنی وقتی کودک ما قولی می‌دهد، نسبت به آن پایبند باشند. البته این را در نظر داشته باشیم کارهایی که ما به آن‌ها می‌سپاریم، باید با توانایی‌های آن‌ها سازگار باشد. وظایفی که از کودکان می‌خواهیم، باید واقع‌بینانه باشند و اگر توسط آن‌ها به انجام نرسید، با ملایمت از او دلیل سرپیچی‌اش را بپرسیم و سعی کنیم آن دلیل را برطرف کنیم. آموزش مسئولیت‌پذیری یک کار زمان‌بر است و نباید انتظار داشته باشیم کودک از سنین ابتدایی همه‌ی کارها را به نحو احسن انجام دهد. با این وجود نقش پدر و مادر در این میان چیست؟ پاسخ این سوال را از زبان کارشناس ما بشنوید.

هوش هیجانی

آیا شما از آن دست والدینی هستید که در برابر هیجانات کودک خود سردرگم می‌شوید و نمی‌دانید چطور باید برخورد کنید؟ آیا می‌دانید وقتی کودکان هیجانات خود را بروز می‌دهند باید چه کار کنیم؟ بعضی والدین در مواجهه با چنین اتفاقاتی سعی می‌کنند احساسات را سرکوب کنند یا بیخیال هیجانات کودک خود شوند. این شیوه‌ی مواجهه اصلا درست نیست. چون در این صورت کودک در آینده احساسات و هیجانات خود را سرکوب می‌کند و سواد هیجانی کمی خواهد داشت. اما منظور از سواد هیجانی چیست؟ چطور می‌توانیم با هیجان کودک همدلی کنیم و به احساساتش اعتبار ببخشیم؟ پاسخ این سوالات مهم را در این ویدئو از زبان کارشناس ما بشنوید.

افسردگی کودکانه

بله، افسردگی در کودکان هم وجود دارد. افسردگی کودکان نوعی افسردگی پنهان است و ممکن است پشت رفتارهای خشونت‌آمیز و قلدر مآبانه‌ی آن‌ها مخفی شود. یا حتی در خجالتی بودن و زودرنجی آن‌ها نیز ممکن است نوعی افسردگی وجود داشته باشد. مثلاً اگر در پروسه‌ی بازی کردن کودک، کسی اسباب‌بازی‌اش را بگیرد، فکر می‌کند کسی دوستش ندارد و ممکن است ساعت‌ها غمگین باشد. والدین باید توجه داشته باشند که در این مواقع احساس تنهایی کودک باید به اتمام برسد. اما چطوری می‌توانیم با افسردگی کودکان مقابله کنیم؟ چه رفتارهایی نشانه‌ی افسردگی کودکان هستند؟ پاسخ این سوالات را از زبان کارشناس ما بشنوید.

بیش فعالی

آیا کودکان شما همه چیز را گم می‌کنند؟ یا وقتی تکالیف‌شان را شروع می‌کنند، نمی‌توانند تمام‌شان کنند؟ اختلال بیش‌فعالی یا کاستی توجه، یکی از متداول‌ترین اختلالات بین کودکان خردسال محسوب می‌شود. در این اختلال، کودکان مدام در حال جنب و جوش هستند و خیلی کم می‌توانند تمرکز کنند. مدام حواس‌شان پرت می‌شود و خوب به حرف‌های پدر و مادرشان گوش نمی‌دهند. یا تکانش‌گری دارند. یعنی کارهای خطرناکی می‌کنند، بدون اینکه به عواقب آن فکر کند. اما راه مقابله با این اختلالات چیست؟ چطور بفهمیم این‌ها نشانه بیش‌فعالی است؟ پاسخ این سوالات را از زبان کارشناس ما بشنوید.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: