روش‌های آسان یادگیری قواعد عربی

رده: مقاله
زمان:
روش‌های آسان یادگیری قواعد عربی

گاهی وقت‌ها فکر می‌کنیم یادگیری عربی کار سختی است و از آن فرار می‌کنیم. زیرا ما شیوه‌ی درست یاد گرفتن زبان عربی را نمی‌دانیم و به همین دلیل این درس را دوست نداریم. ما تصمیم داریم در این مطلب چند روش را برای بهتر یاد گرفتن زبان عربی و خصوصاً یادگیری قواعد عربی به شما معرفی کنیم پس لطفاً با ما همراه باشید. ما در کتاب عربی با سه بخش روبرو هستیم: لغت، قواعد و ترجمه یاد گرفتن لغت و قواعد زبان عربی به ما کمک می‌کند تا مطالب را بفهمیم و ترجمه کنیم.

یادگیری لغات عربی

ما هر وقت می‌خواهیم یک زبان جدید یاد بگیریم اول به سراغ یاد گرفتن لغت و کلمات جدید می‌رویم. ما در هر درس عربی با تعدادی کلمه جدید آشنا می‌شویم. بهترین کار این است که کلمات جدید هر درس را با توجه به جمله یاد بگیریم. حفظ کردن لغت به تنهایی خیلی مفید نیست و بهتر است که کلمات را در قالب جملات یاد بگیریم.

یادگیری قواعد عربی

یادگیری قواعد عربی

قواعد یا دستور زبان دقیقاً همان قسمتی است که برای ما خیلی دشوار است و از آن فرار می‌کنیم. دستور زبان مجموعه قوانین حاکم بر ساختار واژه‌ها، جمله‌ها، واج‌ها و آواها و معناها در زبان است. قواعد زبان عربی هم مانند دیگر زبان‌ها دو بخش دارد: صرف و نحو در صرف ساخت کلمه بررسی می‌شود و دانش کلمه‌شناسی یا کلمه‌سازی است. اما نحو عربی به بررسی رابطه‌ی کلمات با یکدیگر و ساختن جمله و اعراب و بناء می‌پردازد. حالا باید برای یاد گرفتن این قواعد چه باید کرد؟ ما در اینجا چند راه‌کار ساده برای یادگیری قواعد عربی به شما معرفی می‌کنیم.

کشیدن جدول یا نمودار

ما هر زمان مطلب جدیدی در قواعد یاد می‌گیریم می‌توانیم آن را به صورت جدول یا نمودار برای خودمان بکشیم و به این ترتیب یادگیری آن مبحث را برای خودمان آسان کنیم. مانند نمودار زیر می‌توانیم برای یادگیری افعال عربی و صرف در 14 صیغه جدولی بکشیم و تغییرات هر صیغه را با رنگ دیگر مشخص کنیم تا متوجه آنها بشویم. اگر برای یادگیری قواعد عربی برای هر مبحث جدول و نمودار قابل فهم بکشیم؛ هم زودتر آن مطلب را یاد می‌گیریم و هم راحت‌تر مطالب را مرور می‌کنیم و در ذهن‌مان تثبیت می‌کنیم.

روش‌های آسان یادگیری قواعد عربی

نوشتن الگو

هروقت مبحث جدیدی تدریس می‌شود در کتاب هم نمونه‌هایی برای آن ذکر می‌شود تا مطلب را بهتر بیاموزیم. ما می‌توانیم جمله نمونه را به عنوان یک الگو یادداشت کنیم و به خاطر بسپاریم و همیشه یک جمله صحیح با آن ساختار در ذهن داشته باشیم. یادگیری قواعد عربی از روی الگو بسیار مؤثر است و به ما کمک می‌کند تا جملات جدید درستی بسازیم.

فلش کارت

نوشتن فلش کارت در یادگیری بسیار اثرگذار است؛ زیرا در این روش ما مطلب مورد نظرمان را به‌صورت کوتاه و ساده یادداشت می‌کنیم. یک روی کاغذ سوال و روی دیگر پاسخ را می‌نویسیم. فلش کارت‌ها جای زیادی نمی‌گیرند و می‌توانیم همیشه آنها را به همراه داشته باشیم و مرور کنیم.

کتاب‌های کمک آموزشی

گاهی مبحثی در کتاب درسی بسیار خشک یا نامفهوم بیان شده است و به همین دلیل ما آن را متوجه نمی‌شویم و یاد نمی‌گیریم. گاهی رجوع به کتاب‌های کمکی بسیار مفید است؛ زیرا بسیاری از کتاب‌های کمکی مطلب را ساده‌تر و صمیمانه‌تر آموزش داده‌اند. درعین‌حال، ذکر مثال‌های متعدد می‌تواند به نشستن مطلب در ذهن ما کمک زیادی کند.

یادگرفتن ریشه کلمات

یادگرفتن ریشه کلمات

یکی از ویژگی‌های زبان عربی، اشتقاق‌پذیر بودن آن است. برخلاف زبان فارسی که زبانی ترکیبی است و با استفاده از ترکیب (پیشوند و پسوند) کلمات ساخته می‌شوند. روش ساختن کلمه در زبان عربی استفاده از ریشه کلمه است. به کمک ریشه می‌توان صیغه‌های فعل در زمان‌های متفاوت یا شکل‌های متعدد اسم (مانند اسم فاعل، اسم مفعول، صفت مشبه، اسم زمان و مکان، اسم تفضیل و ...) را ساخت. به‌عنوان مثال، لغات عربی مانند: معلم مرد (مُدَرِس)، معلم زن (مُدَرِ) و مدرسه (مَدرَ) همه از یک ریشه یعنی (دَرَسَ) به معنی «درس خواندن و مطالعه کردن» ساخته شده‌اند. وقتی کلمات را با توجه به ریشه و ساختارشان می‌آموزیم هم دانش صرف ما و هم گنجینه واژگان‌مان تقویت می‌شود.

استفاده از بازی

انجام بازی برای یاد گرفتن مطلب جدید بسیار کمک کننده است. ما در بازی هم مطلب جدید یاد می‌گیریم و هم مطالبی که در ذهن‌مان داریم مرور می‌کنیم. در حال حاضر، بازی‌ها و اپلیکیشن‌های متنوعی برای یادگیری قواعد عربی وجود دارند که می‌توان از آنها استفاده کرد.

استفاده از کلیپ‌های آموزشی

امروزه، با پیشرفت تکنولوژی شیوه‌های جدیدی برای یادگیری به‌وجود آمده است. ما می‌توانیم با دیدن کلیپ‌ها و فیلم‌های آموزشی مبحثی که خوب یاد نگرفته‌ایم را با کلام و روش مدرسان دیگر بیاموزیم.

دیدن فیلم و کارتون به زبان عربی

دیدن فیلم و کارتون به زبان عربی

یادگیری از طریق دیدن فیلم و کارتون‌های مناسب یک روش سرگرم‌کننده است. وقتی ما از طریق فیلم لغت و دستور زبان یاد می‌گیریم، احساس فشار نمی‌کنیم و یادگیری برای‌مان خشک و خسته‌کننده نیست. وقتی ما فیلم یا کارتونی به زبان عربی می‌بینیم یادگیری قواعد عربی برای‌مان آسان می‌شود. ما در این روش می‌آموزیم که معنای کلمه چیست و کجا و چگونه به‌کار برده می‌شود.

خواندن کتاب داستان

بهترین راه برای یادگیری زبان عربی خواندن به زبان اصلی است. هرچه بیشتر به زبان جدید بخوانیم، مغز ما بیشتر به کلمات و ساخت عبارات عادت می‌کند و آسان‌تر یاد می‌گیریم که کلمات چگونه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و یک جمله صحیح ساخته می‌شود. ما اگر داستانی که دوست داریم به زبان عربی بخوانیم شاید از یادگیری عربی لذت ببریم. در داستان خواندن نیز همچون فیلم دیدن ما با کلمات و جملات جدید آشنا می‌شویم و قواعد زبان را راحت‌تر درک می‌کنیم.

یادگیری ترجمه عربی

ترجمه به معنای برگرداندن کلام از زبانی به زبان دیگر است. در درس عربی باید ترجمه کردن را نیز یاد بگیریم. برای اینکه بتوانیم جملات را به بهترین شکل ترجمه کنیم باید بر لغات و قواعد عربی تسلط داشته باشیم. ما هرچه بیشتر لغت بلد باشیم و نکات دستوری را بهتر یاد گرفته باشیم در ترجمه موفق‌تر خواهیم بود.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم شیوه‌هایی را برای یادگیری آسان قواعد عربی معرفی کنیم. هرکدام از این روش‌ها به‌شکلی می‌توانند مهارت‌های ما را در شنیدن، خواندن، درک مطلب، ترجمه یا حتی در صحبت کردن تقویت کنند. یاد گرفتن قواعد هر زبانی در یادگیری آن زبان بسیار اهمیت دارد. یادگیری قواعد عربی زمینه را برای موفقیت ما در درس عربی فراهم می‌کند. شما چگونه زبان عربی را یاد می‌گیرید و از چه روش‌هایی برای یادگیری قواعد عربی استفاده می‌کنید؟

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: