اثر رژیم غذایی مناسب در ایام امتحانات

مقاله |

رژیم غذایی مناسب، چه تأثیری بر امتحانات دارد؟

با نزدیک شدن به فصل امتحانات، دانش آموزان و دانش‌جویان و حتی والدین دچار استرس می‌شوند. مواد غذایی خاصی وجود دارند که با مصرف آنها می‌توانیم جلوی استرس را بگیریم و بازدهی خوبی در این ایام داشته باشیم. والدین می‌توانند در این روزها با رسیدگی کردن به غذای فرزندان خود آن‌ها را برای گذراندن این دوران سخت یاری کنند. درست انتخاب کردن مواد غذایی، انرژی شما را زیاد می‌کند و باعث می‌شود احساس آرامش کنید و بالعکس، اگر در انتخاب مواد غذایی اشتباه کنید در سیستم عصبی شما تأثیر می‌گذارد و شما احساس خوبی نخواهید داشت.

مواد غذایی پروتئین‌دار

از غذاهایی که دارای پروتئین هستند استفاده کنید. زیرا آنها باعث می‌شوند مغز شما هوشیار‌تر باشد و نیز باعث تقویت حافظه می‌شوند.

  • در وعده‌ی صبحانه می‌توانید از تخم مرغ استفاده کنید؛ زیرا تخم مرغ دارای مقدار فراوانی کولین است که برای تقویت کردن حافظه بسیار مفید می‌باشد.
  • شیر هم می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد، یک لیوان شیر کم‌چرب گرم قبل از خواب به شما کمک می‌کند خواب آرام‌تری داشته باشید، زیرا شیر دارای مقدار زیادی کلسیم است که به مغز، در ساخت هورمون ملاتونین کمک می‌کند و دارای پروتئین است که باعث می‌شود به مدت زیادی سیر بمانید.
  • ماهی نیز مقدار زیادی امگا 3 وپروتئین دارد که برای بهتر عمل کردن مغز بسیار مفید است. تخمه‌ی آفتاب‌گردان و خربزه، دیگر موادی هستند که می‌توانیم از امگا 3 آن استفاده کنیم.
  • ماست دارای باکتری‌های مفید است که باعث کاهش اضطراب می‌شود و یادگیری را بهتر می‌کند و در گوارش هم نقش دارد.

میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها هم‌چنین کمک بسیار زیادی به شما در دوران امتحانات می‌کند زیرا باعث می‌شود که به خوبی فکر کنید. میوه‌هایی که می‌توانید استفاده کنید: پرتقال، بلوبری، موز، توت فرنگی و ... . برای تأمین کردن انرژی خود، می‌توانید از میوه‌های خشک در میان وعده استفاده کنید. از خانواده‌ی سبزیجات هم می‌توانید اسفناج را مصرف کنید. زیرا این گیاه با داشتن لوتیین از فرسودگی مغز جلوگیری می‌کند و کسانی که این سبزی را استفاده می‌کنند حافظه و یادگیری بهتری نسبت به بقیه دارند. گیاه دیگری که می‌شود استفاده کرد کلم بروکلی است. بروکلی مقدار زیادی ویتامین کا دارد که باعث می‌شود مغز قوی‌تر شود. گیاه آواکادو هم باعث می‌شود جریان خون به مغز بیشتر شود، زیرا دارای چربی غیر اشباع مفید است.

خشکبار ها

به عنوان میان‌وعده می‌توانید از بادام هندی، پسته و ... استفاده کنید. زیرا بادام هندی مقدار قابل توجهی منیزیم دارد که از فراموشی جلوگیری می‌کند و در امتحانات حفظی به بچه‌ها کمک می‌کند.

ویتامین ها

یک رژیم غذایی نامناسب باعث می‌شود که بدن شما دچار کمبود ویتامین شود. برای همین باید از مولتی ویتامین‌ها استفاده کنید. ویتامین ب باعث بهتر عمل کردن مغز می‌شود و آهن و کلسیم و روی، بدن شما را توانا‌تر می‌کند و بهتر می‌توانید استرس را کنترل کنید.

کربوهیدرات ها

کربوهیدرات ها نقش بسیار مهمی در تأمین کردن انرژی دارند. پس از موادی که دارای کربوهیدرات هستند، بیشتر استفاده کنید. زیرا آنها انرژی را خیلی آهسته آزاد می‌کنند. به این معنی که به مدت طولانی احساس خستگی نمی‌کنید و باعث می‌شود که بیشتر درس بخوانید. مواد کربوهیدراتی: برنج قهوه‌ای، غلات، آرد و ...

آب

مصرف به اندازه‌ی آب می‌تواند به خسته نشدن در هنگام درس کمک کند. سعی کنید به اندازه‌ی کافی آب بنوشید.

مواد غذایی که نباید مصرف کنیم

خوردن خوراکی‌های ناسالم، باعث می‌شود که مغز به خوبی کار نکند و بازدهی را نیز، کم می‌کند.

  • در زمان امتحانات از خوردن غذاهایی که تلفیقی از کربوهیدرات و پروتئین است باید اجتناب کرد. این مواد غذایی هرکدام به تنهایی برای عمل‌کرد مغز بسیار مناسب‌اند، اما هضم هم‌زمان آنها بسیار سخت است. هم‌چنین مصرف موادی مثل سیب زمینی سرخ شده و برنج قبل خواب باعث سنگینی می‌شود و خواب آرام را به هم می‌زند.
  • از خوردن خوراکی‌هایی که از آرد سفید درست شده‌اند مثل کیک‌ها در تایم امتحانات باید پرهیز کرد، زیرا تایم و انرژی بیشتری نیاز دارند تا هضم شوند.
  • نوشیدنی‌هایی که مقدار زیادی کافئین دارند را از سیستم غذایی خود حذف کنید، زیرا مصرف بیش از حد آنها باعث عصبانیت در شما می‌شود. حال اگر عادت به خوردن قهوه دارید، سعی کنید یک یا دو فنجان ،همراه با یک خوراکی سالم میل کنید. نوشابه‌های انرژی زا بخاطر مواد محرکی که دارند،باعث به هم خوردن خواب شما می‌شوند و علاوه برآن، شما بعد از مصرفش احساس استرس و اضطراب خواهید کرد.

یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی به خصوص در ایام امتحانات، صبحانه است. بهتر است ازمواد پروتئین‌دار مثل تخم مرغ آب‌پز و پنیر کم‌چرب استفاده کنیم. عسل با کنجد هم گزینه خوبی است، زیرا باعث تقویت حافظه می‌شود. نخوردن صبحانه باعث افت قند خون می‌شود و کارایی شما را در طول روز کم می‌کند. کره‌ی بادام زمینی، چربی و پروتئین خوبی دارد و به همین دلیل باعث می‌شود زمان بیشتری سیر بمانید. نکته‌ی دیگر این است که دو ساعت مانده به امتحان غذا بخورید زیرا پس از آن، تأثیرش را در بدن نشان می‌دهد. برای ناهار نیز از خوردن غذاهایی که کربوهیدرات دارند مانند برنج و مواد سرخ کردنی و حجیم مثل سیب زمینی سرخ کرده خودداری کنید. قبل از آزمون دوغ و ماست نخورید زیرا باعث خواب آلوگی شما می‌شود. فاصله‌ی صبحانه تا ناهار را می‌توانید از میوه‌ها و مغزها استفاده کنید.

شب امتحان را چگونه بگذرانیم؟

همان‌طور که قبلأ اشاره کردیم یک لیوان شیر گرم به بهتر خوابیدن شما کمک می‌کند. باید از خوردن قهوه، چای و نوشیدن نوشابه‌های انرژی‌زا پرهیز کنید زیرا باعث به هم ریختن خواب شما می‌شود. توصیه می‌شود برای وعده‌ی شام از لوبیا، موز، سویا، شیر و تخم مرغ استفاده شود. خواب مناسب، تأثیر زیادی در یادگیری و حافظه دارد.

نوشیدنی جذاب در ایام امتحانات

گلاب ازمعروف‌ترین نوع عرقیجات است که آن را از گل سرخ می‌گیرند. خاصیت گلاب بسیار گرم است از این جهت برای معده، کبد و اعصاب بسیار مفید بوده، ضد استرس است و مصرف آن باعث آرامش می‌شود. شربت گلاب شربتی است که به راحتی می‌توانید تهیه کنید. مقداری شکر را با نبات و گلاب مخلوط کنید و آن را روی حرارت کم بگذارید. وقتی حجم آن کم شد، زعفران را اضافه کنید. بعد از آن‌که جوشید، آن را از روی شعله بردارید و اگر خواستید مقداری گل گاو زبان یا کاسنی اضافه کنید. این شربت به شما کمک می‌کند که استرس نداشته باشید، فکر و خیال نکنید و بسیار راحت بخوابید.