ساعت مطالعه نفرات برتر کنکور چقدر است؟

مقاله |

با نزدیک شدن به کنکور 99 دغدغه‌های ذهنی دانش‌آموزان افزایش پیدا کرده است. کنکور، آزمونی است که در حال حاضر می‌تواند زندگی افراد را تغییر و آن‌ها را در مسیر پیشرفت قرار دهد. ساعت مطالعه، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین عوامل برای رسیدن به موفقیت به حساب می‌آید. حتماً شما نیز با این موارد برخورد داشته‌اید که برخی دانش‌آموزان با 40 ساعت درس خواندن در طول هفته، توانسته‌اند به نتیجه‌ی دلخواهشان برسند، در حالیکه بعضی دیگر با وجود اختصاص زمان بیشتر، در رسیدن به هدف خود ناکام مانده‌اند. در این موقعیت موضوع کیفیت مطالعه مطرح می‌شود. ساعت مطالعه برای رسیدن به موفقیت یک امر مهم و ضروری است ولی زمانی مفید است که با کیفیت باشد. اکثر شما دوست دارید بدانید که ساعت مطالعه نفرات برتر کنکور چقدر بوده است. در این مقاله قصد داریم به ساعت مطالعاتی رتبه‌های برتر کنکور و ارائه راه‌کارهایی برای افزایش ساعت مطالعاتی و کیفیت آن بپردازیم.

اکثر رتبه‌های برتر، مطالعه‌ی خود را از روزی 4 تا 5 ساعت شروع کرده و به تدریج با نزدیک شدن به روز کنکور آن را به 10 تا 12 ساعت در روز افزایش داده‌اند. این افراد معمولاً برای دو درس اختصاصی خود کلاس کنکور رفته و از معلمان و مشاوران، برای افزایش کیفیت مطالعه کمک گرفته‌اند. سید رضا سالاری رتبه‌ی 7 کنکور تجربی 96 در رابطه با موفقیت خود گفت: "در طول روز 12 تا 13 ساعت را به مطالعه اختصاص می‌دادم، برای دروس ریاضی و فیزیک کلاس کنکور شرکت می‌کردم و اصلاً از فضای مجازی استفاده نمی‌کردم". امیررضا براتی رتبه‌ی 1 کنکور تجربی 97 بین 9 تا 11 ساعت در روز به مطالعه می‌پرداخت و تنها از رایانه برای اتصال به اینترنت و فضای مجازی استفاده می‌کرد. امین ایمانپور، رتبه‌ی 3 کنکور علوم انسانی 98 در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم میانگین ساعت مطالعه‌ی خود را بین 9 تا 11 ساعت در روزهای تعطیل اعلام کرد. نفر برتر شدن به یک اراده‌ی قوی و برنامه‌ریزی درست نیاز دارد. همه‌ی شما می‌توانید در آزمون سراسری یکی از رتبه‌های برتر باشید، فقط کافی است برای رسیدن به آن تلاش کنید.

چگونه برنامه‌ریزی کنیم تا از نفرات برتر کنکور باشیم؟

برنامه‌ریزی یک موضوع مهم جهت رسیدن به موفقیت است. بسیاری از داوطلبان اعتقاد دارند که بهتر از مشاوران می‌توانند برای خود برنامه‌ی درسی بنویسند. اما این باور اشتباه است، زیرا شما نمی‌توانید سطح علمی خود را در این زمینه با کسی که تحصیل کرده‌ی رشته‌ی برنامه‌ریزی است و سابقه‌ی چندین سال فعالیت دارد، مقایسه کنید. اما به طور کلی اگر بخواهید یک طرح‌ریزی مفید و کارامد داشته باشید باید به نکات زیر توجه کنید:

تهیه‌ی فهرستی از تمامی کارهایی که باید انجام دهید

اولین قدم برای داشتن یک برنامه‌ریزی تهیه‌ی یک لیست از تمامی کارهایی است که قصد انجامش را دارید. این فهرست باید شامل همه‌ی فعالیت‌هایی که در منزل، بیرون از خانه، مسائل شخصی، فعالیت‌های روزمره و مواردی که در آینده قصد انجام آن را دارید، باشد. کارهایی مانند: تماس با مشاور، نزدیکان و هر شخص دیگر، قرار ملاقات‌ها، مهمانی‌ها، ساعت خواب، خوردن غذا، ورزش، تماشای تلویزیون و ... . اگر حجم فعالیت‌هایی که باید انجام دهید زیاد است اصلا نگران نشوید، زیرا با یک برنامه‌ریزی درست می‌توانید به همه‌ی آن‌ها رسیدگی کنید.

داشتن اراده و تصمیم در برنامه‌ریزی

می‌دانید چرا بیشتر مردم در زندگی‌شان ناموفق هستند و فقط تعداد اندکی می‌توانند به موفقیت برسند؟ شاید نتوان با اطمینان گفت ولی عدم اراده و پشتکار موفقیت را به تعویق می‌اندازد. افرادی که در تصمیم خود محکم و استوار نیستند نه تنها آن را با جدیت دنبال نمی‌کنند، بلکه به هر بهانه‌ای آن را عقب می‌اندازند. از طرف دیگر برخی علی‌رغم تلاش زیاد ناموفق هستند. به این دلیل که این دسته از مردم به آینده‌ی کار فکر نمی‌کنند و مسیر اشتباهی را در پیش می‌گیرند. بنابراین قبل از شروع برنامه‌ریزی با دقت در مورد هدفتان تصمیم‌گیری کنید و همه‌ی جوانب را به خوبی بسنجید.

برنامه‌ریزی

داوطلبان کنکور اکثراً معتقدند که برای قبولی در آزمون هیچ کاری جز درس خواندن نباید انجام دهند و معمولاً برنامه‌ریزی خشک، غیرقابل انعطاف و بدون در نظر گرفتن نیازهای زندگی دارند. اگر با این تفکر مطالعه کنید نه تنها در نیمه‌ی راه خسته می‌شوید بلکه به نتیجه‌ی دلخواهتان نیز نخواهید رسید. هرگز همه‌ی فعالیت‌های زندگیتان را فدای درس خواندن نکنید و در برنامه‌ریزی معقول و منطقی تصمیم بگیرید. به اندازه کافی بخوابید، هیچ کدام از وعده‌های غذایی را از دست ندهید، ورزش کنید و به کارهای دیگر خود نیز رسیدگی کنید. اما در کنار فعالیت‌های روزانه‌ی خود درس خوندن را در اولویت قرار دهید و از انجام کارهای بیهوده خودداری کنید یا آن‌ها را به زمان اوقات فراغت موکول کنید. به خاطر داشته باشید رتبه‌های برتر کنکور علاوه بر ساعت مطالعه‌ی بالا برنامه‌ریزی منظمی نیز دارند.

تقویت سیستم ایمنی بدن، ترمیم نورون‌ها، سامان‌دهی یادگیری و حافظه، رشد کودکان و نوجوانان و ... همگی در نتیجه‌ی ترشح هورمون‌های رشد که هنگام خواب تولید می‌شوند، امکان‌پذیر است. نیاز به خوابیدن در سنین مختلف، متفاوت است. انسان در دوران نوزادی به حدود 20 ساعت خواب در طول شبانه‌روز نیازمند است. تعداد ساعات لازم برای استراحت با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند تا اینکه در دوران نوجوانی به 8 ساعت می‌رسد. بی‌توجهی افراد نسبت به خوابیدن موجب بروز صدمات جبران‌ناپذیری از قبیل کاهش توان یادگیری، تمرکز، به سختی بیدار شدن، احساس خستگی و چرت زدن در طول روز، بدخلقی، افزایش حساسیت‌پذیری و کاهش سیستم ایمنی بدن می‌شود. به طور کلی اکثر مردم از 8 تا 11 صبح بیشترین سطح هوشیاری را برای یادگیری و به خاطر سپردن مطالب در حافظه دارند. 12 تا 3 بعدازظهر سطح انرژی، آدرنالین و درجه حرارت بدن کاهش می‌یابد و فرد احساس خواب‌آلودگی می‌کند. 3 بعدازظهر مجدداً افزایش تا اینکه در 5 تا 7 عصر به اوج خود می‌رسد که بهترین زمان برای ورزش کردن است. 10 شب به بعد نیز بدن به اوج خواب‌آلودگی می‌رسد. به طور کلی ساعات اوج خواب در 3 تا 6 صبح و 2 تا 4 بعدازظهر است. حداکثر هوشیاری نیز از 9 تا 11 صبح و 8 تا 10 شب است. بنابراین اگر می‌خواهید ساعات مطالعه‌ی بیشتر و باکیفیت‌تری داشته باشید خواب خود را تنظیم کنید. بهترین زمان برای استراحت نیز 10 شب تا 6 صبح است. ساعت مطالعاتی رتبه‌های برتر کنکور با رعایت خواب کافی و برنامه‌ریزی درسی محاسبه شده است.

سخن آخر

امروزه جمله‌ی "هیچ موفقیتی بدون یک برنامه‌ریزی درست متصور نیست." نه تنها یک شعار نیست، بلکه حقیقتی انکارناپذیر است. ساعت مطالعه نفرات برتر کنکور نیز افزون بر آنکه یکی از سؤالات پرتکرار داوطلبان است، گامی اصلی برای رسیدن به موفقیت نیز به حساب می‌آید. شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری برای آنکه به هدفشان برسند می‌توانند از نظرات و برنامه‌های نفرات برتر کنکور کمک بگیرند و آن‌ها را الگوی راه خود قرار دهند و بدانند ساعت مطالعاتی رتبه‌های برتر کنکور بدون داشتن برنامه‌ریزی اصولی، پشتکار، مشاوره و برنامه‌ریزی میسر نیست. اگر می‌خواهید به نتیجه‌ی دلخواهتان برسید حتماً از تجربه‌ی افراد موفق استفاده کنید.