شرایط شرکت دانش آموزان هنرستانی در کنکور کاردانی و کارشناسی 98

رده: خبر
زمان:

محسن حسینی مدیر دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش درباره‌ی شرایط دانش آموزان هنرستانی شرکت‌کننده در کنکور کاردانی و کارشناسی 98 اعلام کرد: با توجه به موضوع سه ساله شدن هنرستان‌ها، شورای سنجش و پذیرش دانش‌جو اعلام کرد که دانش آموزان هنرستانی، با توجه به 12 ساله شدن دیپلم، می‌توانند در کنکور سراسری 98 شرکت کنند.

شرایط شرکت دانش آموزان هنرستانی در کنکور کاردانی و کارشناسی 98

مسیر اصلی دانش آموزان هنرستانی، شرکت در آزمون کاردانی

وی با اشاره به این که کنکور 98 به دو صورت برگزار می‌شود گفت: کنکور سراسری 98 هم با سابقه‌ی تحصیلی و هم از طریق آزمون برگزار می‌شود. به همین دلیل دانش آموزان برای شرکت در کنکور سراسری 98، باید برای ساخت سوابق تحصیلی در امتحانات نهایی رشته‌ای که می‌خواهند، شرکت کنند. به این صورت که اگر دانش آموزان هنرستانی می‌خواهند در آزمون علوم تجربی شرکت کنند؛ باید در امتحانات نهایی رشته علوم تجربی نیز شرکت کنند و 10 یا 11 درس پایه‌ی دوازدهم علوم تجربی را امتحان دهند. حسینی مقدم افزود: دوره‌ی کاردانی، مسیر اصلی ارتقای تحصیلی برای دانش آموزان هنرستانی است که می‌توانند برای کسب مدرک فوق دیپلم وارد دانشگاه فنی و حرفه‌ای شوند و بعد از آن مسیر کارشناسی و بالاتر را ادامه دهند.

تعداد در بعضی رشته‌ها، بیش از ظرفیت دانشگاه

حسینی مقدم بیان کرد: ما در سال 97 خروجی در نظام نداشتیم به همین دلیل کنکوری هم برگزار نشد. شورای سنجش و پذیرش دانش‌جو بر اساس مصوبه‌ی جلسات 15 و 16 اعلام کرد؛ رشته‌هایی که در سال 96 با آزمون بوده‌اند مجددا با آزمون برگزار شود. وی هم‌چنین اضافه کرد: تصمیمات آموزش و پرورش این گونه بود که تمام رشته‌های فنی و حرفه‌ای بدون آزمون باشند اما از آن‌جایی که برخی از رشته‌ها مانند کامپیوتر، حسابداری و مکانیک خودرو، تعدادشان بیش از ظرفیت دانشگاه است، لازم دانستیم که برای این رشته‌ها آزمون برگزار شود. در کل 11 رشته از 42 رشته‌ای که در سال 96 توسط دانشگاه‌ها پذیرش شده با آزمون؛ و 31 رشته بدون آزمون بوده است.

9 رشته با آزمون در کنکور 98 هنرستان

مدیر دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: طبق مصوبه‌ی شورای سنجش و پذیرش، باید 11 رشته با آزمون باشد که با حذف دو رشته در فنی و حرفه‌ای، این تعداد به 9 رشته رسید. بنابراین در کنکور سراسری 98 برای دانش آموزان هنرستانی، 9 رشته با آزمون و مابقی با سابقه‌ی تحصیلی در دوره‌ی کاردانی در دانشگاه‌ها پذیرش خواهند شد، که البته روال به این صورت بوده که حوالی اردیبهشت ماه، شرایط پذیرش برای دوره‌ی کاردانی توسط سازمان سنجش اعلام می‌شود.

ثبت نام کنکور کارشناسی بدون آزمون

محسن حسینی مقدم مدیر دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش مقدم گفت: چنان‌چه دانش آموزان هنرستانی علاقه‌مند به رشته‌ی گرافیک هستند، باید در آزمون کنکور کاردانی که در مرداد ماه برگزار می‌شود، شرکت کنند. اما اگر به رشته‌ی طراحی و دوخت علاقه‌مندند، می‌توانند براساس سوابق تحصیلی و نمراتی که ما فعلا به سازمان سنجش و آموزش و پرورش پیشنهاد داده‌ایم، وارد دانشگاه شوند. وی در این‌باره افزود: نمراتی را به سازمان سنجش و آموزش و پرورش پیشنهاد کرده‌ایم که منتظر تایید آن‌ها هستیم. هم‌چنین برای نمرات پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم ضریب در نظر گرفته‌ایم و به سازمان سنجش پیشنهاد داده‌ایم که پس از بررسی‌ها اعلام می‌کنند که در رشته های بدون کنکور، سوابق تحصیلی چگونه اعمال می‌شود.

حسینی مقدم درباره‌ی ثبت نام کنکور کارشناسی گفت: هم اکنون زمان ثبت نام کنکور برای دوره‌ی کارشناسی است که بدون آزمون و از طریق سابقه‌ی تحصیلی نیز امکان‌پذیر است که در این صورت معدل کل دانش آموزان ملاک قرار می‌گیرد. اما اگر بخواهند در کنکور سراسری شرکت کنند باید بعد از داوطلبی در رشته‌ی ریاضی و فیزیک و برای کسب 30 درصد سهم مثبت سوابق تحصیلی، در امتحانات نهایی رشته‌ی ریاضی و فیزیک هم شرکت کنند.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: