به گزارش پانا، حبیبالله قربانیمهر، با اشاره به نقش ادارهکل آموزش و پرورش شهر تهران به عنوان دبیرخانه کشوری این دوره از رویداد پرسش مهر، اعلام کرد: طی سال گذشته، تمامی مراحل گردآوری، ارزیابی و داوری آثار ارسالی دانشآموزان از سراسر کشور با همکاری معلمان و داوران برجسته، در تهران انجام شد و این شهر اکنون میزبانی آیین اختتامیه این رویداد ملی را نیز بر عهده دارد. وی با تأکید بر اهمیت این برنامه افزود: رویداد پرسش مهر فرصتی ارزشمند برای شناسایی و معرفی استعدادهای برتر و خلاقیتهای درخشان دانشآموزان سراسر کشور است. مراسم پایانی امسال نیز با هدف تجلیل از برگزیدگان و اجرای برنامههای فرهنگی و هنری، بر نقش کلیدی مدرسه در تقویت انسجام اجتماعی و غنای فرهنگی و ملی کشور تأکید خواهد داشت. قربانیمهر در پایان خاطرنشان کرد: تمام تلاش مجموعه آموزش و پرورش شهر تهران بر آن است که آیین اختتامیه این دوره از پرسش مهر با برنامهریزی دقیق و در سطحی شایسته و ماندگار برگزار شود و جلوهای روشن از تواناییها و خلاقیت دانشآموزان ایران اسلامی به نمایش بگذارد.
آغاز اجرای آزمایشی برنامه درسی مدرسهای از مهرماه
به گزارش ایسنا، علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در برنامهای تلویزیونی از آغاز اجرای طرحواره تحول در برنامه درسی خبر داد. وی هدف این طرح را بازمهندسی نظام آموزشی کشور دانست؛ بهگونهای که فراتر از تغییر کتابهای درسی، زمینههای نوینی برای یادگیری و تربیت دانشآموزان فراهم شود. لطیفی با اشاره به سه محور اصلی این طرح گفت: نخست، طراحی «برنامه درسی مدرسهای» است که به مدارس اجازه میدهد متناسب با شرایط و خلاقیت خود، فعالیتهای آموزشی و تربیتی را سازماندهی کنند. دوم، تولید بستههای یادگیری متنوع شامل انیمیشن، بازیهای آموزشی و ابزارهای تعاملی است که جایگزین انحصار کتاب درسی خواهد شد. سوم، ایجاد نظام پشتیبانی و پایش مستمر است تا فرایند اجرا بهصورت فناورانه ارزیابی و اصلاح شود. اجرای آزمایشی این طرح از مهرماه در 8 مدرسه ابتدایی آغاز شده و بهتدریج به سایر پایهها گسترش خواهد یافت.
عدالت آموزشی را صرفاً به توسعه فضا و تجهیزات محدود نکنیم
به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در جلسه قرارگاه عدالت آموزشی، توسعه عدالت را هدف بنیادین قرآن و حکومت اسلامی دانست و تأکید کرد که اقامه قسط در جامعه، والاترین مأموریت اجتماعی و تربیتی است. کاظمی ضمن قدردانی از تلاش گروههای جهادی قرارگاه نهضت عدالت آموزشی گفت: همکاران ما با وجود کمبودها، با انگیزه و همدلی در حال تلاش برای کاهش نابرابریهای آموزشی هستند. وی افزود: عدالت آموزشی نباید به زیرساختها محدود بماند، بلکه باید تمام ابعاد فرهنگی، تربیتی، پرورشی، ورزشی و کیفیت یادگیری را دربر بگیرد. او با اشاره به توزیع یک میلیون بسته لوازمالتحریر در قالب پویشهای مردمی، بر ضرورت گسترش این اقدامات تأکید کرد. کاظمی همچنین بر ضرورت هویتسازی برای گروههای جهادی آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: طراحی نماد، لباس و کارت ویژه برای این گروهها میتواند به تثبیت جایگاه آنان در جامعه کمک کند. وی خواستار تشکیل شبکهای منسجم برای هماهنگی گروههای جهادی با استفاده از فناوریهای نوین شد و تأکید کرد که اتکای صرف به منابع دولتی کافی نیست و باید ظرفیتهای مردمی و محلی شناسایی و فعال شوند. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه جهاد تنها در میدان جنگ نیست، خدمت در حوزه عدالت آموزشی را جهادی ماندگار و ارزشمند توصیف کرد و خواستار استفاده از خرد جمعی و تشکیل هیئتهای اندیشهورز در استانها شد.
تحقق عدالت آموزشی در گرو تقویت نقش مدیران مدارس
به گزارش پانا، همایش و کارگاه تخصصی «کیفیتبخشی به مدیریت آموزشگاهی مبتنی بر الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین» با حضور مهدی احمدپور، معاون آموزش متوسطه منطقه 4 تهران، و جمعی از مدیران و کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت، در دبیرستان نرگس منطقه 1 برگزار شد. این برنامه که ویژه مناطق قطب یک شهر تهران (مناطق 1، 3، 4، 7 و 8) طراحی شده بود، با هدف ارتقای کیفیت مدیریت مدارس، تبادل تجربیات موفق و آشنایی مدیران با شاخصهای مدرسه تراز سند تحول بنیادین برگزار شد. در این همایش، موضوعاتی از جمله بهبود فرآیندهای آموزشی و پرورشی، نقش کلیدی مدیران در تحقق اهداف سند تحول، و افزایش مشارکت فرهنگیان در اجرای برنامههای مدرسهای مورد بررسی قرار گرفت. در بخش کارگاهی، مدیران بهصورت گروهی نمونههایی از مدیریت آموزشی را تحلیل کردند و با بررسی چالشها، راهکارهایی عملی برای ارتقای عملکرد مدارس ارائه دادند. در پایان، احمدپور بر اهمیت نقش مدیران در تحقق عدالت آموزشی و بهبود کیفیت یادگیری تأکید کرد و خواستار پیگیری جدی نتایج این کارگاهها و تداوم چنین نشستهایی بهمنظور تقویت توانمندیهای مدیریتی شد.
یکی از مهمترین چرخشهای تحولی؛ «تلفیق مهارتها» در برنامههای درسی است
به گزارش پانا، رضوان حکیمزاده در گفتوگویی اختصاصی، با اشاره به ضرورت بازنگری در کتابهای درسی، اعلام کرد که مسئولیت اصلی این فرآیند بر عهده سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی است. به گفته وی، این سازمان برنامهای جدی برای تحول در برنامههای درسی در دستور کار دارد که از امسال بهصورت آزمایشی در پایه اول ابتدایی و در برخی مدارس اجرا خواهد شد. وی یکی از چرخشهای تحولی مهم در این فرآیند را تلفیق مهارتها در موضوعات یادگیری دانست و تأکید کرد که این تحول بهصورت تدریجی انجام خواهد شد. حکیمزاده افزود: «اجرای این تغییرات نیازمند زمان است، اما یکی از اولویتهای اصلی وزارت آموزش و پرورش محسوب میشود و بارها در جلسات توسط وزیر مورد تأکید قرار گرفته است.»