آشنایی با فواید مصرف صبحانه و تغذیه مناسب برای خواب بهتر

رده: مقاله
زمان:
آشنایی با فواید مصرف صبحانه و تغذیه مناسب برای خواب بهتر

متأسفانه خیلی از ما به دلیل دیر بیدارشدن یا کمبود وقت، مصرف صبحانه را از برنامه‌ی غذایی خود حذف کرده‌ایم. در حالی که مصرف صبحانه انرژی لازم را برای فعالیت‌های روزانه فراهم می‌کند و باعث بهبود عمل‌کردمان در طول روز می‌شود. از طرف دیگر صبحانه مناسب، تمرکز را بالا می‌برد و کمک می‌کند وزن نرمال خود را حفظ کنیم. مطالعات نشان می‌دهد، خوردن یک وعده صبحانه مناسب، باعث بهبود و افزایش تمرکز می‌شود و کمک می‌کند تا از رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد معدنی و ویتامین پیروی کنیم؛ هم‌چنین کلسترول خون ما را در حد نرمال نگه می‌دارد. مصرف صبحانه به ویژه در کودکان و نوجوانان اهمیت بسیار بالایی دارد. طبق گزارشات انجمن رژیم غذایی آمریکا، کودکان و نوجوانانی که صبحانه کامل می‌خورند، در مدرسه تمرکز و عمل‌کرد بهتری نسبت به سایر دوستان و هم‌سالان خود دارند و دست و چشم‌هایشان هماهنگی بیشتری باهم دارد.

صبحانه و کنترل وزن

طبق مطالعات، افرادی که صبحانه را دوست دارند و خوردن آن را ترک نمی‌کنند، تمایل بیشتری به کاهش وزن دارند تا افرادی که از مصرف صبحانه فراری‌اند. طبق نظریه‌ی دانش‌مندان، افرادی که صبحانه کامل می‌خورند، در طی روز انتخاب مناسب‌تری برای وعده‌های غذایی دیگر دارند. در یک برنامه‌ی مربوط به تغذیه، افراد تمایل به کاهش وزن را به دو دسته تقسیم کردند: گروهی اجازه‌ی خوردن صبحانه کامل و سالم را داشتند و گروه دیگر فقط می‌توانستند آب بنوشند، و از آن‌ها خواسته شد به خوراکی‌های مختلف برحسب تمایل آن‌ها امتیاز بدهند. بعد از بررسی برگه‌ها، مشخص شد افرادی که صبحانه خورده بودند، در مقایسه با افرادی که صبحانه نخورده بودند، تمایل کمتری به غذاهای چرب و شیرین داشتند. بر همین اساس، خوردن صبحانه می‌تواند به شما در کنترل وزن کمک کند تا در وعده‌های دیگر پرخوری نکنید و تغذیه مناسب داشته باشید.

آشنایی با فواید مصرف صبحانه و تغذیه مناسب برای خواب بهتر

پروتئین بدون چربی در صبحانه و کنترل وزن

افزودن پروتئین فاقد چربی در وعده‌ی صبحانه، شما را تا وقت ناهار سیر نگه می‌دارد، زیرا پروتئین فاقد چربی نسبت به مواد خوراکی دیگر، افراد را بیشتر سیر نگه می‌کند. یکی از بهترین راه‌های دریافت پروتئین، مصرف تخم مرغ است، اما مصرف مداوم آن توصیه نمی‌شود. انتخاب وعده‌ی غذایی مناسب برای صبحانه بسیار مهم است و باید همه‌ی گروه‌های مواد غذایی را داشته باشد، از جمله: میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، فرآورده‌های لبنی کم یا فاقد چربی و پروتیئن بدون چربی. از جمله صبحانه‌های کامل و سالمی که می‌توانیم به شما معرفی کنیم:

آشنایی با فواید مصرف صبحانه و تغذیه مناسب برای خواب بهتر

  • املت سبزیجات و یک تکه نان تست سبوس‌دار.
  • یک تکه نان با پنیر کم‌چرب، یک تخم‌مرغ نیم‌رو به همراه یک برش گوجه فرنگی یا یک ورق نازک ژامبون
  • اسموتی میوه و ماست کم‌چرب.
  • ماهی قزل‌آلا همراه با نصف یک نان شیرینی حلقوی تهیه شده از غلات کامل با مقدار کمی پنیر خامه‌ای.
  • غلات کامل همراه با میوه‌های تازه و شیر کم‌چرب.
  • بلغور جو دو سر با شیر کم‌چرب، کشمش و آجیل با یک لیوان کوچک آب پرتقال.
  • ماست کم‌چرب و یک برش میوه‌ی تازه.
  • اسموتی ماست.
  • تخم‌مرغ سفت و یک عدد موز

خوراکی‌هایی که به داشتن خواب راحت کمک می‌کنند

کم‌خوابی، بی‌خوابی، بدخوابی، از این پهلو به آن پهلو شدن، همه و همه آدم را خسته و عصبی می‌کند. علاوه بر این، کمبود خواب باعث مشکلاتی از جمله افزایش سایز دور کمر، فشار خون بالا و تغییر رفتار شدید، می‌شود. شان تالبوت می‌گوید: «کمبود خواب، نوعی پریشانی و پاسخ بدن به اضطراب مزمن و همیشگی است.» یکی از بهترین راه‌ها برای داشتن خوابی راحت، مصرف مواد غذایی مناسب است.

آشنایی با فواید مصرف صبحانه و تغذیه مناسب برای خواب بهتر

  • موز: موز سرشار از پتاسیم و منیزیم است. پتاسیم، پاهای بی‌قرار را آرام و از گرفتگی عضلات در طول شب جلوگیری می‌کند و منیزیم باعث آرامش اعصاب، شل شدن ماهیچه‌ها و سلامتی چرخه‌ی گوارش می‌شود.
  • ماهی: سالمون برای داشتن خوابی خوش، بهتر است شام مناسبی مصرف کنید. ماهی سالمون یک وعده‌ی غذایی مناسب است، زیرا دارای امگا 3 می‌باشد. امگا 3 باعث کاهش هورمون‌های استرس‌زا و افزایش آرامش می‌شود. اگر به سالمون علاقه‌ای ندارید، می‌توانید لوزی ماهی یا هالیبوت را جایگزین کنید. علاوه بر امگا 3، ماهی دارای ویتامین B6 است که برای تولید هورمون خواب‌آور ملاتونین ضروری است.
  • شربت یا مربای گیلاس: شربت گیلاس منبع طبیعی ملاتونین است. پیش از این که بی‌خوابی بر شما غلبه کند، یک لیوان شربت گیلاس بنوشید. به جای شربت گیلاس می‌توانید از میوه‌ی تازه یا گیلاس خشک شده استفاده کنید.
  • کلم کیل: کلم کیل حاوی پتاسیم و کلسیم است و هر دو خاصیت خواب‌آوری دارند. اگر دوست ندارید قبل از خواب خرت و خرت کلم بخورید، می‌توانید آن را در سالاد شامتان استفاده کنید. هم‌چنین اگر کلم کیل دوست ندارید، می‌توانید به سراغ سبزیجات تیره‌ی برگ‌دار مثل اسفناج یا چغندر سوئیسی بروید.
  • سیب‌زمینی شیرین: سیب‌زمینی شیرین سرشار از پتاسیم است، علاوه بر این دارای کربوهیدرات نیز می‌باشد. همان‌طور که گفتیم پتاسیم باعث آرامش اعصاب و عضلات است و به فرآیند گوارش کمک می‌کند.
  • بادام: برای خواب بهتر، چندتایی بادام میل کنید یا اگر دوست دارید غذای پر و پیمان‌تری بخورید، کره‌ی بادام را روی تکه نان تست سبوس‌دار بمالید و میل کنید؛ زیرا بادام حاوی منیزیم است و به بهتر خوابیدن شما کمک می‌کند. علاوه بر این بادام دارای پروتئین است که باعث حفظ تعادل قند خون در طول خواب می‌شود.

آشنایی با فواید مصرف صبحانه و تغذیه مناسب برای خواب بهتر

  • نخود: نخود سرشار از ویتامین B6 است که باعث تولید هورمون شادی‌آور و ضد اضطراب سروتونین و تولید هورمون خواب‌آور ملاتونین می‌شود. البته مصرف بیش از حد نخود به دلیل پروتئین، باعث نفخ و تأخیر در خواب می‌شود. بهتر است آن را در انواع سالاد و زودتر از وعده‌ی شام میل کنید.
  • تخم مرغ: خوردن یک نیمروی نیم‌پز به علت داشتن پروتئین باعث حفظ تعادل قند خون در طول خواب و بهترین خوابیدن می شود.
  • شیر: به علت کلسیم موجود در شیر، برخی معتقدند برای خواب بهتر مصرف شیر مناسب است؛ اما دلیل علمی کافی در این‌باره وجود ندارد. طبق تحقیقات، بهتر است شیر سویا را جایگزین شیر گاو کنید، زیرا باید یک گالن و نیم شیر گاو نوشید تا اثر آن در خوابتان آشکار شود؛ اما شیر سویا سریع‌تر عمل می‌کند.
  • غلات حجیم شده: غلات حجیم شده‌ی صبحانه که آن‌ها را با کرنفلکس یا برشتوک می‌شناسیم، دارای کربوهیدرات هستند. مصرف کربوهیدرات و پروتئین شما را برای خواب آماده می‌کند. کربوهیدرات موجود در غلات کامل باعث می‌شود تریپتوفان (اسید آمینه‌ای که موجب احساس خواب آلودگی می‌شود) موجود در پروتئین برای استفاده‌ی مغز در دسترس باشد.
  • انواع دمنوش‌های گیاهی یا چای سبز بدون کافئین: دمنوش بدون کافئین احساس خواب آلودگی را تقویت می‌کند. کافئین موجود در چای سبز، خوابیدن را آسان می‌کند و اگر چای بابونه را با آن ترکیب کنید باعث آرامش شما نیز می‌شود و خواب بهتری را خواهید داشت.
  • جو دوسر: جو دوسر دارای کلسیم، منیزیم و پتاسیم است؛ این سه ویتامین باعث می‌شود سریع‌تر به خواب بروید. قبل از خواب یک کاسه جو دو سر گرم میل کنید.

بهترین زمان خوردن صبحانه

بسیاری از ما به دلیل نداشتن وقت کافی مصرف صبحانه را به تعویق انداخته یا حذف می‌کنیم. اما باید بدانید مصرف صبحانه طی یک ساعت بعد از بیداری مزایای بسیاری دارد. وقتی صبحانه را در زمان مناسب میل می‌کنید، قند خون و انسولین بدن تنظیم و متابولیسم آن آغاز می‌شود. اگر تا یک ساعت بعد از بیداری صبحانه نخورید، احتمال اینکه به دلیل گرسنگی به سمت غذاهای پرکالری با ارزش غذایی کم بروید، بیشتر می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد صرف صبحانه تا یک ساعت بعد از بیداری؛ توانایی شناختی و خلق و خوی شما را بهبود می‌دهد. ممکن است برای صرف این وعده‌ی غذایی وقت کافی نداشته باشید، اما بدانید که مصرف صبحانه ظرف یک ساعت بعد از بیداری، شما را آماده می‌کند تا یک روز عالی و پر از موفقیت داشته باشید.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: