طرح بازی و یادگیری؛ تغییر نگرش معلمان نسبت به انتقال علم

رده: خبر
زمان:
طرح بازی و یادگیری؛ تغییر نگرش معلمان نسبت به انتقال علم

فاضل نظری مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ضمن اشاره به طرح بازی و یادگیری؛ اعلام کرد: تغییر نظام آموزشی به معنای تغییر در روش‌های آموزشی نیست بلکه به معنای تغییر در آن‌چه که باید آموزش داده شود، است. به این منظور، معلمان باید در نگرش خود نسبت به نوع انتقال علم؛ تغییر ایجاد کنند.

نگرش معلمان باید تغییر کند

فاضل نظری در گردهمایی که با حضور وزیر آموزش و پرورش در رابطه با پروژه‌ی بازی و یادگیری برگزار شد، ضمن اشاره به اهمیت بازی در یادگیری گفت: طرح بازی و یادگیری، سال‌هاست که در افکار وجود داشت اما بالاخره امروز در دستور کار قرار گرفته است. از یک سو باعث تاسف است که بعد از گذشت سال‌ها، امروز در حال حرکت به این سمت و سو هستیم؛ ولی از این که بالاخره توانستیم پا در این مسیر بگذاریم، خوشحالیم. گرچه در اجرای این طرح موانع نگرشی وجود دارد که لازم است برای رفع آن‌ها، نگرش معلمان و دید آن‌ها نسبت به انتقال علم، تغییر کند.

انسان شاد به خوش‌بختی نزدیک‌تر است

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در رابطه با تغییر نگرش معلمان و طرح بازی و یادگیری کودکان اظهار کرد: انسان شاد و مهربان به خوش‌بختی نزدیک‌تر است. ما باید نسبت به طرح بازی و یادگیری، احساس مسئولیت کنیم؛ چرا که اسباب بازی‌ها می‌توانند برای دانش‌آموزان تمرین صبر، کنترل خشم، نه گفتن و دوستی باشند.

مشخصه‌ی طرح بازی و یادگیری، استفاده از اسباب بازی‌های ایرانی

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در گردهمایی طرح بازی و یادگیری گفت: از تاکیدات وزیر آموزش و پرورش و مشخصه‌های طرح بازی و یادگیری، استفاده از اسباب‌بازی‌های ایرانی و رعایت اصول اقتصاد مقاومتی می‌باشد. وی ادامه داد: بر اساس سند تحویل بنیادین، مدرسه باید محیطی شاد باشد بنابراین می‌توانیم از طریق طرح بازی و یادگیری، سند تحول بنیادین را نیز در کف مدارس پی‌گیری کنیم چرا که این طرح می‌تواند شادی و پویایی را محقق کند. وی در ادامه‌ی صحبت‌هایش درباره‌ی اجرای طرح بازی و یادگیری تصریح کرد: تا کنون 10 استان در کشور در طرح بازی و یادگیری مشارکت کرده‌اند و استان‌های دیگر نیز تقاضای مشارکت در آن به صورت آزمایشی را دارند.

آموزش علمی مهارت‌های اجتماعی با اجرای طرح بازی و یادگیری

معاونت تربیت بدنی و سلامت، آقای مهرزاد حمیدی نیز در گردهمایی طرح بازی و یادگیری حضور داشت و در این‌باره گفت: آموزش علمی مهارت‌های اجتماعی با اجرای طرح بازی و یادگیری انجام خواهد گرفت. در حقیقت طرح بازی و یادگیری می‌تواند به عملی شدن سند تحول بنیادین کمک کند. وی افزود: بحث بازی و یادگیری در تعلیم و تربیت، هم‌واره در فرهنگ اصیل ما وجود داشته و این موضوع در آثار فرهنگی پیشینیان ما به وضوح آمده است. موضوعی که وجود دارد این است که هدف از بازی، سرگرمی نیست بلکه هدف اصلی از بازی، یادگیری است؛ چرا که بازی یکی از شادترین روش‌های یادگیری محسوب می‌شود.

حمیدی درباره‌ی طرح بازی و یادگیری و اهمیت آن، اضافه کرد: یکی از روش‌هایی که می‌توان بچه‌ها را از موبایل و تبلت دور کرد، بازی است. استفاده از اسباب‌بازی‌های غربی و یا مدل‌سازی یک اسباب‌بازی، در واقع باعث ترویج فرهنگ غربی در کشور می‌شود. به عنوان مثال عروسک باربی به همه‌ی مسائل از جمله فرهنگی و سیاسی ورود کرده است. بنابراین باید به طرح بازی و یادگیری، که می‌تواند به تحقق سند تحول بنیادین کمک شایانی کند؛ توجه کنیم و در ارائه‌ی اسباب‌بازی‌ها به کودکان، تنوع ایجاد کنیم تا زمینه‌ی خلاقیت بچه‌ها فراهم گردد. هم‌چنین برای طرح بازی و یادگیری باید از طریق مدل‌سازی عروسکی، فرهنگ بومی خودمان را در جامعه نشر دهیم و کودکان را با فرهنگ بومی ایران آشنا کنیم.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: