به گزارش ایسنا، مجید پارسا، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد امتحانات داخلی مدارس به منظور پاسداشت مناسبتهایی مانند شب یلدا از دوم دیماه آغاز شده و تا پایان دی ادامه خواهد داشت. وی افزود حوزههای لازم برای برگزاری امتحانات نهایی پیشبینی شده و از نظر تجهیزات و نیروی انسانی مشکلی وجود ندارد. پارسا تأکید کرد تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا موجب لغو یا تعویق امتحانات نهایی و استانی نخواهد شد. همچنین بر اساس دستور وزیر آموزش و پرورش، در ایام اعتکاف برگزاری هرگونه امتحان داخلی ممنوع است و امتحانات نهایی نیز در این بازه زمانی پیشبینی نشده است.
ماموریت مهم در آموزش ابتدایی/ تاکید بر پرهیز از برچسبزنی، مقایسههای نادرست و رقابتهای آسیبزا
به گزارش پانا، رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در آیین گرامیداشت روز آموزش ابتدایی در ناحیه یک ساری، آموزش ابتدایی را زیربنای اصلی نظام تعلیم و تربیت کشور دانست و بر نقش کلیدی معلمان این دوره در شکلگیری شخصیت، هویت و مسیر آینده دانشآموزان تأکید کرد. وی با بیان اینکه معلمی در دوره ابتدایی صرفاً یک وظیفه آموزشی نیست، گفت این مسئولیت انتخابی آگاهانه مبتنی بر تعهد و باور قلبی به تربیت نسل آینده است. حکیمزاده افزود مدرسه ابتدایی نخستین تجربه رسمی کودکان از جامعه است و نحوه تعامل و حمایت معلمان میتواند مسیر تحصیلی و اجتماعی آنان را هموار یا دشوار کند. معاون آموزش ابتدایی تحقق عدالت آموزشی، کاهش فاصلههای یادگیری و توجه به تفاوتهای فردی دانشآموزان را از مهمترین مأموریتهای این دوره برشمرد و بر پرهیز از برچسبزنی و رقابتهای آسیبزا تأکید کرد. وی همچنین نقش معلم در دوره ابتدایی را غیرقابل جایگزین دانست و تصریح کرد هیچ فناوریای نمیتواند جای ارتباط انسانی و نقش تربیتی معلم را بگیرد. در پایان این مراسم، از معلمان برگزیده طرحها و برنامههای آموزش ابتدایی استان مازندران تجلیل شد.
آموزش «مهارتهای ورزشی» به دانشآموزان ابتدایی و متوسطه اول
به گزارش ایسنا، محمد جعفری، معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، با حضور سرزده در یکی از مدارس کشور از روند اجرای طرح مهارتآموزی ورزشی بازدید کرد. در این بازدید، دانشآموزان با شرکت در فعالیتهایی مانند فوتبال و بسکتبال، مهارتهای ورزشی خود را به نمایش گذاشتند. جعفری با تأکید بر نقش ورزش در نشاط و سلامت جسمی دانشآموزان، اجرای این طرح را گامی مؤثر در شناسایی استعدادهای ورزشی و ترویج سبک زندگی فعال در مدارس دانست. وی اعلام کرد در راستای برنامه هفتم پیشرفت، امسال یک میلیون و 500 هزار دانشآموز در دورههای دوم ابتدایی و متوسطه اول، آموزش مهارتهای ورزشی را در ساعات درس تربیتبدنی فرا گرفتهاند. به گفته معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، کشف استعدادهای ورزشی، شناسایی علاقهمندی دانشآموزان به رشتههای مختلف و تقویت ورزش همگانی از مهمترین اهداف طرح مهارتآموزی ورزشی است که بهطور جدی در حال اجراست.
روند طراحی سوالات و تعطیلی کلاسهای درس در روزهای امتحانی
به گزارش ایسنا، سیدعلی حسینی، مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد امتحانات نوبت اول دانشآموزان متوسطه اول طبق آییننامه در دیماه برگزار میشود و برنامه امتحانی توسط مدیر مدرسه تنظیم و ابلاغ خواهد شد. وی افزود تعطیلی کلاسها در روزهای امتحان یا روز قبل، با مدیریت مدرسه و هماهنگی منطقه انجام میشود و تلاش شده امسال امتحانات با حداقل تعطیلات و حداکثر طی دو هفته برگزار شود. حسینی با اشاره به شیوه ارزشیابی گفت طراحی و تصحیح امتحانات داخلی بر عهده معلمان است و سؤالات از نظر استاندارد بودن توسط ادارات بررسی و ارزیابی میشود. وی همچنین بر اهمیت هدایت تحصیلی دانشآموزان پایه نهم تأکید کرد و توصیه کرد دانشآموزان با مشاوران مدرسه ارتباط مستمر داشته باشند تا انتخاب رشتهای متناسب با علاقه و استعداد خود داشته باشند. مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه با تأکید بر برابری اهمیت امتحانات نوبت اول و دوم، از دانشآموزان خواست با آمادگی و آرامش در امتحانات شرکت کنند. وی نقش خانوادهها را در ایجاد شرایط مناسب مطالعه مهم دانست و توصیه کرد از مسافرتهای غیرضروری پیش و حین امتحانات پرهیز شود. همچنین استفاده از مشاوران و روانشناسان برای حمایت تحصیلی و روانی دانشآموزان این مقطع ضروری عنوان شد.
مدیران مدارس، راهبران اصلی برنامه درسی مدرسه هستند
به گزارش پانا، محمود امانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، در رویداد «تفکر روایی در مدیریت مدرسه» با تأکید بر رویکرد رئیسجمهور در کیفیتبخشی آموزشی مدارس، دو محور اصلی آموزش و پرورش را توسعه فضا و تجهیزات آموزشی و تحول در شیوههای آموزش دانست. وی از اجرای «طرح توانا» در دوره ابتدایی و «سفر یادگیری» در دوره متوسطه خبر داد و هدف این طرحها را توانمندسازی معلمان، اشتراکگذاری تجربیات آموزشی و بهبود کیفیت یاددهی و یادگیری عنوان کرد. امانی افزود این طرحها بر روشهای نوین تدریس، استفاده از فناوریهای آموزشی، ارزشیابی مؤثر و فعالسازی نقش دانشآموزان تمرکز دارند. دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به نقش کلیدی مدیران مدارس، آنان را راهبران اصلی برنامه درسی دانست و تأکید کرد مدیران آگاه و توانمند میتوانند با برنامهریزی هدفمند، کیفیت آموزشی مدارس را ارتقا دهند. وی همچنین معلمی را شغلی اثرگذار و خاطرهساز توصیف کرد و بر اهمیت روایتگری معلمان، درسپژوهی و اشتراک تجربیات آموزشی برای ارتقای جایگاه و منزلت معلمان در جامعه تأکید کرد.