علاقه‌مند کردن کودکان به خوردن میوه و سبزیجات

رده: مقاله
زمان:

علاقه‌مند کردن کودکان به خوردن میوه و سبزیجات برای ما پدر و مادرها که همیشه به دنبال راه‌هایی برای حفظ سلامت فرزندانمان هستیم مسئله بااهمیتی است. میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ و ترد بخش مهم و لذت‌بخشی از رژیم غذایی کودک ما هستند. میوه‌ها و سبزیجات حاوی مواد مغذی، کم کالری و سرشار از فیبرند که برای رشد و تکامل کودک، ارتقای سلامتی او، محافظت در برابر بیماری‌های مزمن و کاهش اضافه وزن و چاقی ضروری هستند. سبزیجات به کودک ما انرژی، ویتامین، آنتی اکسیدان، فیبر و آب می‌رساند. برای کودک ضروری است که مکمل‌های مورد نیاز خود را از میوه‌ها و سبزیجات تازه دریافت کند. اما اغلب کودکان از خوردن میوه‌ها و سبزیجات دوری می‌کنند و والدین را به سوی کشف راهکارهایی برای علاقه‌مند کردن فرزندنشان به میوه و سبزیجات سوق می‌دهند. در ادامه شما را با ترفندهایی برای علاقه‌مند کردن کودکان به خوردن میوه‌ها و سبزیجات آشنا می‌کنیم.

علاقه‌مند کردن کودکان به خوردن میوه و سبزیجات

خودتان الگوی خوبی باشید؛

خودتان الگوی خوبی باشید؛

بیشتر کودکان وقتی یک کاسه میوه یا سبزیجات را جلوی آنها می‌گذارید و آنها را مجبور به خوردن آن می‌کنید علاقه‌ای ندارند. بنابراین شما باید به عنوان الگو عمل کنید و خودتان با اشتیاق میوه و سبزیجات بخورید. غذاهای پر از سبزیجات بپزید و آنها را با اشتیاق بخورید (برای اینکه فرزندتان ببیند). با فرزندتان بنشینید و خوردن میوه و سبزیجات را به یک میان‌وعده سالم برای کل خانواده تبدیل کنید. بچه‌ها همیشه به رفتار والدین خود نگاه می‌کنند و از آن الگوبرداری می‌کنند. پس اگر والدین آنها به خوردن میوه و سبزیجات علاقه‌مند باشند و اشتیاق خود را نشان دهند کودکان نیز این رفتار را تکرار می‌کنند.

کتاب‌هایی با موضوع میوه‌ها و سبزیجات بخوانید؛

کتاب‌هایی با موضوع میوه‌ها و سبزیجات بخوانید؛

خواندن کتاب در مورد سبزیجات یک استراتژی موثر است که می‌تواند مصرف سبزیجات را در کودکان افزایش دهد. اگر کودک شما از خوردن میوه‌ها یا سبزیجات امتناع می‌کند، با او صحبت کنید و فواید خوردن میوه‌ها و سبزیجات را برایش توضیح دهید. به فرزندتان بگویید که چگونه این مواد به رشد و سلامت او کمک می‌کنند.

سبزیجات را در وعده‌های غذایی یا میان وعده سرو کنید؛

سبزیجات را در وعده‌های غذایی یا میان وعده سرو کنید؛

وعده‌های غذایی خانوادگی زمان خوبی برای آموزش خوردن سبزیجات و میوه‌هاست. زمانی که همه اعضای خانواده در کنار هم یک بشقاب میوه یا یک کاسه سالاد تازه را به عنوان میان وعده میل می‌کنند. اگر فرزندتان ببیند که شما و خواهران و برادرانش در حال پر کردن بشقاب‌ها با سبزیجات برای لذت بردن هستید، احتمالاً او هم می‌خواهد همین کار را انجام دهد. اگر میوه و سبزیجات را برای میان وعده‌ها سرو کنید و تنقلات ناسالم را در خانه محدود کنید، کودک شما به احتمال زیاد وقتی گرسنه است میوه و سبزیجات را انتخاب می‌کند.

هنگامی که کودکتان سبزیجات را امتحان می‌کند او را تشویق کنید؛

هنگامی که کودکتان سبزیجات را امتحان می‌کند او را تشویق کنید؛

اگر کودکتان را هنگام خوردن میوه‌ها و سبزیجات تحسین کنید، احتمال اینکه دوباره سبزی و میوه بخورد بیشتر می‌شود. تمجید وقتی بهترین نتیجه را دارد که به فرزندتان بگویید دقیقاً چه کاری را خوب انجام داده است. استفاده از غذا به عنوان رشوه ایده خوبی نیست. به عنوان مثال، از گفتن جملاتی مانند "اگر هویج خود را بخوری، می‌توانی برای دسر کمی بستنی بخوری" خودداری کنید. این می‌تواند باعث شود که کودک شما بیشتر به تنقلات علاقه‌مند شود تا غذاهای سالم. همچنین می‌تواند کودکتان را به پرخوری تشویق کند.

کودک خود را در آشپزی با سبزیجات مشارکت دهید؛

کودک خود را در آشپزی با سبزیجات مشارکت دهید؛

اگر فرزندتان را در برنامه‌ریزی و پختن وعده‌های غذایی خانواده با سبزیجات درگیر کنید، به احتمال زیاد تمایل به خوردن سبزیجاتی که در تهیه آنها کمک کرده‌است بیشتر می‌شود. بچه‌ها را درگیر تهیه غذا کنید. آنها را به فروشگاه میوه و سبزیجات ببرید و در مورد چگونگی تشخیص تازه بودن یا نبودن میوه‌ها و سبزیجات صحبت کنید و خرید را به یک تجربه آموزشی تبدیل کنید. از کودکتان بخواهید در شستن، خرد کردن یا رنده کردن سبزیجات به شما کمک کند یا مواد را در قابلمه بریزد. همچنین هنگام پخت غذا با سبزیجات با شما همکاری کند.

سبزیجات و میوه‌ها را به شکل متنوع سرو کنید؛

سبزیجات و میوه‌ها را به شکل متنوع سرو کنید؛

تنوع چاشنی زندگی است. فقط به سیب، موز، خیار یا هویج ساده نچسبید. به بشقاب کودک خود تنوع بدهید. از میوه‌های خشک مانند انجیر، گردو، بادام یا آلبالو همراه با توت فرنگی تازه یا آناناس استفاده کنید. روی میوه‌ها را با خامه یا بستنی تزئین کنید یا با فرو بردن میوه‌ها در سس شکلات آنها را جذاب کنید. می‌توانید سبزیجات را در کنار سس‌های مختلف برای کودکتان سرو کنید. سعی کنید میوه‌ها و سبزیجات با شکل‌ها، رنگ‌ها، بافت‌ها و طعم‌های مختلف را انتخاب کنید. شما می‌توانید آنها را با اشکال قلب یا ستاره یا... برش دهید. هر چه تنوع بیشتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که کودک شما چیزی را پیدا کند که به خوردن آن علاقه‌مند است. اگر سبزیجات جدید را با غذایی که کودکتان دوست دارد سرو کنید، تمام تمرکز غذا روی سبزیجات جدید نیست.

باغچه میوه و سبزیجات خود را راه اندازی کنید؛

باغچه میوه و سبزیجات خود را راه اندازی کنید؛

اگر فضایی برای یک باغچه کوچک دارید، کاشت توت فرنگی یا گوجه فرنگی را شروع کنید و کودکتان را درگیر آبیاری و نگهداری از آنها کنید. پرورش گیاهان و لذت خوردن میوه‌ها و سبزیجات از باغچه خود مطمئناً برای کودکان بسیار هیجان‌انگیز است. این کار هم کودکان را با رشد و پرورش سبزیجات آشنا می‌کند و هم به خوردن محصولات خودشان ترغیب می‌کند.

از ظروف رنگارنگ و جذاب استفاده کنید؛

از ظروف رنگارنگ و جذاب استفاده کنید؛

برای علاقه‌مند کردن کودکان به خوردن میوه و سبزیجات آنها را در کاسه‌ها یا بشقاب‌های رنگارنگ و جذاب سرو کنید. گاهی اوقات ظروف یک وعده غذایی و نه محتویات آن می‌تواند بر تمایل کودکان به خوردن سبزیجات اثر بگذارد.

بچه‌ها را مجبور به خوردن میوه یا سبزیجات نکنید؛

بچه‌ها را مجبور به خوردن میوه یا سبزیجات نکنید؛

کودکان را برای خوردن میوه و سبزیجات تحت فشار نگذارید و از آنها انتقاد نکنید. تنبیه کودک به دلیل نخوردن میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند این مواد را به چیزهایی منفی برای فرزند شما تبدیل کند. اگر کودک شما از خوردن سبزیجات خودداری می‌کند، سعی کنید در مورد آن جروبحث نکنید و فقط یک بار دیگر دوباره امتحان کنید. بهتر است غذای کودکتان را بعد از حدود 20 دقیقه یا زمانی که بقیه غذا را تمام کردند از مقابلش بردارید.

به تلاش برای علاقه‌مند کردن کودکان به خوردن میوه و سبزیجات ادامه دهید؛

به تلاش برای علاقه‌مند کردن کودکان به خوردن میوه و سبزیجات ادامه دهید؛

این طبیعی است که کودکان در اولین دفعه چشیدن سبزیجات بگویند که آنها را دوست ندارند. اگر کودکتان سبزی خاصی را دوست ندارد، سعی کنید مقدار کمی از آن را با غذای مورد علاقه‌اش همراه کنید. همچنین کودک خود را تشویق کنید که سبزیجات را امتحان و مزه‌مزه کند. احتمالاً فرزند شما در نهایت نظر خود را در مورد سبزیجات تغییر خواهد داد. برخی از کودکان باید قبل از پذیرفتن یک غذای جدید بارها آن را امتحان کنند و در آخر درباره آن تصمیم بگیرند.

سخن آخر

علاقه‌مند کردن کودکان به خوردن میوه و سبزیجات مسئله مهمی است. نکات ذکرشده در بالا مطمئناً به شما کمک می‌کند تا کودک خود را به خوردن میوه‌ها و سبزیجاتی تشویق کنید که برای رشد و سلامت او ضروری هستند. فقط به یاد داشته باشید که باید صبر و حوصله زیادی داشته باشید و هرگز تسلیم نشوید. زیرا قطعاً کودکان در پایان به سراغ سبزیجات خواهند آمد. همچنین به یاد داشته باشید که اگر به شیوه‌ای سرگرم‌کننده این کار را انجام دهید، بچه‌ها علاقه بیشتری خواهند داشت به خوردن چیزی که برایشان آماده می‌کنید.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: