علم بهتر است یا فوتبال؟!

رده: مقاله
گروه: اندیشه
زمان:
علم بهتر است یا فوتبال؟!

علم بهتر است یا ثروت؟ یکی از بی‌معناترین سؤال هایی است که هر کدام از ما در یک دوره‌ای مجبور به پاسخ دادن به آن بودیم. در این دنیا کسانی وجود دارند که در یک چشم برهم زدن ثروت‌های کلانی را به دست می‌آورند و از دست می‌دهند. متأسفانه این ثروت باعث زیر و رو شدن خیلی از افراد می‌شود و در حقیقت بعضی افراد با دیدن پول رنگ عوض کرده و خود را می‌بازند. از آن جایی که در این مقاله قصد داریم درباره‌ی «علم بهتر است یا فوتبال؟» صحبت کنیم، از فوتبالیستی مثال می‌زنیم که برای بستن قرارداد 30 میلیون تومانی با یک باشگاه بزرگ سر و دست می‌شکست ولی به یک‌باره رنگ عوض کرد و درخواست‌های میلیاردی داشت. فوتبالیست‌هایی که قبل از ورود به دنیای فوتبال در محل‌های فقیرنشین شهر زندگی می‌کردند و بعد از ورودشان به دنیای فوتبال پس از مدت کوتاهی به آن چنان ثروتی رسیده‌اند که اکنون در پنت‌هاوس‌هایی در شمال شهر تهران ساکن‌اند ولی به دلیل زیر و رو شدنشان به حاشیه کشیده شدند و چیزی از استعدادهایشان باقی نمانده است. از طرف دیگر فوتبالیست‌هایی وجود دارند که نه تنها در حرفه خود بلکه در ارتباط برقرار کردن با دیگران و مردم نیز موفق بوده‌اند.

رفتار حرفه‌ای در فوتبال

داشتن رفتار حرفه‌ای در هر شغلی حائز اهمیت است و در پیشرفت افراد به شدت تأثیر می‌گذارد. علم و تحصیلات تأثیر بسیار مهمی در رفتار حرفه‌ای دارد و جالب است بدانید فوتبالیست‌هایی که دارای تحصیلات عالی می‌باشند، در ارتباط برقرار کردن با دیگران از رفتار حرفه‌ای‌تری برخوردار هستند. حال شما بگویید علم بهتر است یا فوتبال؟ مطمئنأ پاسخ اکثر شما فوتبال است اما چرا؟ در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ی این سؤال و دلایل پاسخ نوجوانان بحث کنیم.

فوتبال تنها یک ورزش برای سرگرمی نیست

شاید اگر سال‌ها قبل از نوجوانان می‌پرسیدند که علم بهتر است یا فوتبال، قطعأ می‌گفتند علم بهتر است. چرا که در آن زمان‌ها فوتبال فقط به عنوان یک ورزش برای سرگرمی به حساب می‌آمد. ولی امروزه که فوتبال تبدیل به یکی از پردرآمدترین ورزش‌ها شده و افراد در یک مدت کوتاهی می‌توانند به درآمد عالی برسند و ره صد ساله را یک شبه طی کنند، به بزرگ‌ترین آرزوی نوجوانان تبدیل شده است. متأسفانه امروزه علم در ذهن نوجوانان جای خود را به ثروت داده و علم و ثروت هر دو جای خود را به فوتبال داده‌اند، پس هیچ تعجبی ندارد که نوجوانان در پاسخ به سؤال علم بهتر است یا فوتبال، فوتبال را انتخاب کنند و دیگر تمایلی به علم و تحصیلات نداشته باشند.

علم بهتر است یا فوتبال؟!

فوتبالیست‌ها و چالش تحصیلات

همان‌طور که قبلأ نیز اشاره کردیم فوتبالیست‌هایی که دارای تحصیلات عالی از لیسانس به بالا هستند رفتار حرفه‌ای‌تری نسبت به فوتبالیست‌هایی که مدرک دیپلم خود را به زور پارتی گرفته‌اند دارند. از طرف دیگر داشتن تحصیلات برای فوتبالیست‌ها همیشه یک چالش بزرگ بوده است. فوتبالیست‌ها به دلیل تمرینات زیادی که باید در طول روز برای تبدیل شدن به یک فوتبالیست حرفه‌ای انجام دهند متأسفانه زمان کافی برای ادامه تحصیل و رفتن به دانشگاه ندارند، حتی بعضی از آن‌ها ممکن است نتوانند مقاطع راهنمایی و دبیرستان خود را به پایان برسانند. هم‌چنین یکی دیگر از دلایل ترک تحصیل فوتبالیست‌ها می‌تواند درآمد بسیار بالا و رسیدن به ثروت باشد که باعث کاهش انگیزه‌ی آن‌ها برای داشتن تحصیلات عالی می‌شود.

فوتبالیست‌هایی با تحصیلات عالی

در بین فوتبالیست‌ها بعضی افراد استثناء وجود دارند که علاوه بر داشتن ثروت و حرفه‌ای بودن در فوتبال دارای تحصیلات عالی نیز هستند. از جمله‌ی این فوتبالیست‌ها می‌توان به علی دایی که تحصیلات آن در رشته‌ی مهندسی متالوژی در دانشگاه صنعتی شریف بوده، سپهر حیدری که دارای مدرک دکتری می‌باشد و ابراهیم شکوری و کریم انصاری‌فرد و ... اشاره کرد.

رونالدو، مسی و نیمار؛ هرگز تحصیلات خود را به پایان نرساندند

رونالدو، مسی و نیمار؛ هرگز تحصیلات خود را به پایان نرساندند

البته نداشتن تحصیلات فقط مختص فوتبالیست‌های ایرانی نیست، بلکه در اروپا نیز ستاره‌ها و فوتبالیست‌های حرفه‌ای همانند رونالدو، مسی و نیمار هستند که هرگز تحصیلات خود را به پایان نرساندند. فوتبال ایران نیز پر از فوتبالیست‌هایی است که با وجود سطح سواد پایین، دارای ثروت زیادی هستند و فقط به کسب درآمد بیشتر فکر می‌کنند. معمولأ این فوتبالیست‌ها با هدف حرفه‌ای شدن درس خواندن را کنار گذاشتند و تمام وقت خود را صرف تمرینات حرفه‌ای کردند. علاوه بر این بازیکن‌ها، گروه دیگری از فوتبالیست‌ها هستند که تمایل زیادی به ادامه‌ی تحصیل دارند و در کنار فوتبال تحصیلات خود را نیز ادامه دادند. این دسته از فوتبالیست‌ها معتقدند که درس خواندن مانعی برای ستاره شدن نیست. فوتبالیست‌هایی مانند: خوان ماتا که در دو رشته به صورت هم‌زمان تحصیل کرد، ونگر که تحصیلات او تا مقطع لیسانس می‌باشد و سوکراتس اسطوره‌ی فوتبال برزیل که حین بازی کردن توانست مدرک پزشکی خود را بگیرد و به همین دلیل به او لقب دکتر سوکراتس داده شد. بسیاری از فوتبالیست‌ها حتی از علم و تحصیلات خود در فوتبال نیز استفاده می‌کنند. به عنوان مثال: سرمربی تیم آرسنال که تحصیلاتش در مقطع فوق لیسانس در رشته‌ی اقتصاد از دانشگاه استراسبورگ است و از علم خود در اوایل قرن 21 در آرسنال برای خرید بازیکنان ارزان و فروش آن‌ها به بیش‌ترین قیمت استفاده کرد.

صنعت فوتبال به پردرآمدترین ورزش در جهان

در حقیقت یکی از دلایلی که باعث شد فوتبال یا بهتر است بگوییم صنعت فوتبال به پردرآمد ترین ورزش در جهان تبدیل شود، ورود شرکت‌های خصوصی و اسپانسرها به صنعت فوتبال بوده است. اسپانسرها و حامیان مالی با بستن قراردادهایی به صورت سالانه باعث گردش مالی در صنعت فوتبال شدند. این قراردادها در واقع یک نوع معامله‌ی دو سر برد که هم به سود اسپانسرها و هم به سود باشگاه فوتبال بود. صنعت فوتبال با ورود تلویزیون و تصویربرداری از مسابقات باعث سوددهی بیشتر از این ورزش در جهان شدند و اسپانسرها بیشتر از قبل می‌توانستند سود کنند. به همین دلیل روز به روز بر تعداد سرمایه‌گذاران در این رشته‌ی ورزشی افزوده شد و به تدریج صنعت فوتبال به یکی از پردرآمدترین رشته‌های ورزشی تبدیل شد که اکنون اکثر نوجوانان آرزوی رسیدن به آن را دارند.

علم بهتر است یا فوتبال؟!

سخن آخر

متأسفانه امروزه با وجود مشکلات زیادی که در جامعه وجود دارد و کمبود شغل برای تحصیل کرده‌ها، هیچ جای تعجبی نیست که نوجوانان به جای علم و تحصیلات به سمت فوتبال و فوتبالیست شدن تمایل پیدا کنند. از طرف دیگر مطمئنأ هیچ شخصی از مشهور شدن و پول‌دار شدن بدش نمی‌آید و چه حرفه‌ای بهتر از فوتبالیست شدن که به راحتی می‌توان در آن در مدت زمان کوتاهی به شهرت و درآمد بسیار بالا رسید.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: