آیا توزیع شیر در مدارس فراموش می‌شود؟

رده: خبر
زمان:

توزیع شیر رایگان در مدارس کشور، برای نخستین بار در سال 1379 با پوشش 420 هزار دانش آموز، به صورت آزمایشی اجرا شد و هم‌زمان با اجرای رسمی طرح توزیع شیر رایگان در مدارس، یک میلیون و 200 هزار دانش آموز در سال 1380، شیر رایگان دریافت کردند. طرح توزیع رایگان شیر، در ابتدا در شهر تهران و از مدارس ابتدایی آغاز شد. به تدریج این طرح در سایر شهرها گسترش پیدا کرد تا جایی که در سال 95 که آخرین سال توزیع شیر رایگان در مدارس بود، حدود 15 میلیون و 300 هزار نفر، شامل دانش آموزان کلیه‌ی مقاطع تحصیلی در مدارس دولتی و غیر دولتی، تحت پوشش این طرح بودند. اکنون دو سالی است که طرح توزیع شیر در مدارس به دست فراموشی سپرده شده است و دیگر صدای زنگ شیر در مدارس شنیده نمی‌شود.

آیا توزیع شیر در مدارس فراموش می‌شود؟

در سال 95 که آخرین سال توزیع شیر رایگان در مدارس بود، حدود 15 میلیون و 300 هزار نفر شیر رایگان دریافت کردند.

کاهش سوءتغذیه با مصرف شیر

از اهداف توزیع شیر در مدارس، می‌توان به مواردی از قبیل کاهش سوءتغذیه و جلوگیری از پوکی استخوان به خصوص در مناطق محروم، نهادینه شدن فرهنگ مصرف شیر در بین دانش آموزان و تعمیم آن به خانواده‌ها و افزایش آگاهی دانش آموزان درباره‌ی اهمیت مصرف شیر، اشاره کرد. جهان‌گیر صفری معاون پشتیبانی اداره‌ی کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه، اعلام کرد: همه ساله اعتباری برای توزیع شیر رایگان در مدارس در نظر گرفته می‌شد، اما هنوز امسال این اعتبار تخصیص داده نشده است و می‌دانیم که دو سال است که توزیع شیر رایگان در مدارس متوقف شده است.

فواید مصرف شیر

فرزاد بابایی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: شیر یک ماده‌ی مغذی مفید است که سرشار از کلسیم، فسفر، سدیم و پتاسیم می‌باشد؛ هم‌چنین شیر حاوی مقادیر زیادی از ویتامین‌های A و B مانند تیامن، ریبوفلاوین، اسید نیکوتین و البته ویتامین B12 می‌باشد. شیر تاثیر به سزایی بر سلامت دانش آموزان دارد و می‌تواند یک میان‌وعده‌ی خوب برای دانش آموزان به حساب بیاید.

شیر، باعث افزایش قدرت یادگیری

بابایی اظهار داشت: شیر کالری بسیار خوبی دارد. هر لیتر شیر، 120 کیلو کالری انرژی به بدن می‌دهد که این مقدار انرژی سبب می‌شود سطح قند خون در دانش آموزان بالا رود و همین موضوع باعث افزایش قدرت یادگیری و رشد در آن‌ها می‌گردد. وی افزود: کودکان و نوجوانان به دلیل متابولیسم بالای بدن و فعالیت بدنی بالایی که دارند، نیاز به دریافت انرژی بیشتری در مقایسه با بزرگترها دارند. بنابراین کودکان و نوجوانان به خصوص در سنین مدرسه، حتما باید دو میان وعده قابل توجه داشته باشند.

مصرف پایین شیر در میان دانش آموزان

با تمام این حرف‌ها، شیر می‌تواند علاوه بر افزایش قدرت یادگیری و رشد دانش آموزان، یک میان‌وعده‌ی قابل توجه نیز باشد. از آن‌جایی که مصرف شیر در میان دانش آموزان پایین است، لذا تداوم طرح توزیع شیر در مدارس لازم و ضروری است. اجرای طرح توزیع شیر رایگان در مدارس تاثیر مثبتی بر سلامت دانش آموزان دارد و تداوم آن می‌تواند باعث پرورش نسلی سالم شود. با همه‌ی این تفاسیر از مسئولین آموزش و پرورش می‌خواهیم که طرح توزیع شیر رایگان در مدارس را فراموش نکنند.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: