فواید درس خواندن در تابستان

رده: مقاله
زمان:

امتحانات خرداد به پایان و فصل تابستان فرارسیده است. بسیاری از دانش‌آموزان، تابستان را فرصتی برای استراحت و تفریح می‌دانند و بالعکس برخی آن را پلی برای رسیدن به آرزوهایشان به حساب می‌آورند. اما چطور ممکن است که تابستان پلی برای رسیدن به آرزوهای یک دانش‌آموز باشد؟ فصل تابستان نه تنها برای داوطلبان کنکور، بلکه برای سایر دانش‌آموزان می‌تواند بهترین فرصت برای کسب و ارتقای آن‌ها باشد، چه از لحاظ درسی و چه از لحاظ ورزشی و ... . در این مقاله مخاطب ما آن دسته از دانش‌آموزانی است که اکنون امتحانات نهایی خود را پشت سر گذاشته‌اند و باید خود را برای کنکور آماده کنند. بنابراین با ما همراه باشید تا با هم فواید درس خواندن در تابستان را به خصوص برای داوطلبان کنکور بررسی کنیم.

اوقات با ارزش

اکثر مشاوران، تابستان را فرصتی ارزشمند برای داوطلبان کنکور سراسری می‌دانند و توصیه می‌کنند که در کنار تفریح و استراحت، ساعاتی از روز را نیز به درس خواندن اختصاص دهند. بنابراین داوطلبان کنکور برای کسب نتیجه‌ی بهتر در کنکور سراسری سال آینده، لازم است که از همین تابستان، فرصت را غنیمت شمرده و به جای آن که وقت با ارزش خود را به بطالت بگذرانند، برای آن برنامه‌ریزی کنند و از آن غافل نشوند. چرا که مطالعه و درس خواندن در تابستان، موفقیت شما را در کنکور بسیار بالا خواهد برد.

فواید درس خواندن در تابستان

مشاوران اغلب به دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری پیشنهاد می‌کنند که بعد از اتمام امتحانات نهایی خود، چند روزی را استراحت کنند و حتی اگر می‌توانند به مسافرت بروند تا ذهن خسته‌ی آن‌ها، آزاد شود. تجربه ثابت کرده است که یکی از فواید درس خواندن در تابستان، پیشی گرفتن از کسانی است که تابستان را تنها به تفریح و استراحت گذرانده‌اند. پس شما با درس خواندن در تابستان می‌توانید، یک قدم جلوتر از دوستان و هم‌کلاسی‌های خود باشید.

اهمیت مطالعه کنکور از تابستان

یکی دیگر از فواید درس خواندن در تابستان، آمادگی برای سال تحصیلی جدید است. می‌دانید که دروس سال دوازدهم، تکمیل‌کننده همه‌ی دروسی است که تاکنون خوانده‌اید. پس از آن‌جایی که شما در تابستان، دروس سال‌های قبل را مطالعه کرده‌اید؛ زمانی که سال تحصیلی جدید سر کلاس درس حاضر می‌شوید، نه تنها مطالب برای شما گنگ و مبهم نیستند بلکه همه‌ی آن‌ها برای شما آشنا هستند. همین مسئله سبب می‌شود که اعتماد به نفس و روحیه‌ی شما در کلاس درس نسبت به سایر دانش آموزان بالاتر رود و با شور و هیجان بیشتری سال تحصیلی خود را شروع کنید. از طرفی، ممکن است بعضی از دروس سال دوازدهم برای شما جدید باشند که مسلمأ نیاز به وقت و زمان بیشتری برای یادگیری دارند و به طبع حجم مطالعاتی شما برای کنکور نیز بیشتر خواهد شد. حال فرض کنید که شما در تابستان دروس پایه را مطالعه کرده‌اید و خود را حتی در دروسی که در آن‌ها ضعیف بوده‌اید، قوی کرده‌اید! چه حسی دارید؟ مطمئنأ شما فردی نیستید که باید کلی درس را به یک‌باره بخوانید، چرا که شما دروس پایه را مطالعه کرده‌اید و یک قدم از سایر دانش آموزان جلوتر هستید، بنابراین استرس شما کمتر از بقیه خواهد بود.

تابستان را نادیده نگیرید

تابستان را نادیده نگیرید

متأسفانه برخی از دانش‌آموزان، فواید درس خواندن در تابستان را نادیده می‌گیرند و با خود می‌گویند "از اول مهر شروع به آماده شدن برای کنکور سراسری می‌کنیم و تا آن زمان، از تابستان خود لذت برده و فکرمان را برای مطالعه‌ی کنکور آزاد می‌کنیم." این همان اشتباهی است که اکثر دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور مرتکب می‌شوند؛ غافل از آن که با فاصله گرفتن از درس خواندن، ذهن نیز بسته و خاموش می‌شود و زمانی که بعد از کلی تفریح و خوش‌گذرانی، شروع به درس خواندن می‌کنید، مغز شما، در برابر یادگیری مقاومت می‌کند. از سوی دیگر، دانش‌آموزان برای تبدیل شدن به شخصی که قرار است برای کنکور سراسری آماده شود، نیاز به یک برنامه‌ریزی صحیح و آزمون و خطا دارند تا تجربه‌ی لازم را کسب کنند و به گونه‌ای از سردرگمی بیرون بیایند. این موضوع برای تعیین آزمون کنکور سراسری نیز صادق است؛ چرا که دانش آموز به اندازه‌ی کافی در تابستان فرصت دارد که از تجربه‌ی دیگران و حتی تجربه‌ی خود در این ایام، برای انتخاب این که در کدام آزمون آزمایشی می‌خواهد شرکت کند، استفاده کند. بنابراین وقتی داوطلبان کنکور، مطالعه برای کنکور سراسری را به مهر ماه موکول می‌کنند، در آغاز راه دچار سردرگمی‌هایی می شوند. این در حالی است که یک عده از دانش آموزان با مطالعه و درس خواندن در تابستان، از این مرحله عبور کرده‌اند و یک قدم از سایرین جلوتر هستند.

برای این که از درس خواندن در تابستان خسته و زده نشوید، بهتر است تنوع در مکان را چاشنی مطالعه‌ی خود کنید. به عنوان مثال گاهی برای مطالعه به کتاب‌خانه بروید و فضای آن‌جا را بسنجید. این کار نه تنها به شما انگیزه‌ی درس خواندن می‌دهد بلکه به شما کمک می‌کند تا با روحیه‌ی درس خواندن و مکان‌هایی که می‌توانند بر روحیه‌ی مطالعه‌ی شما تأثیر بگذارند، آشنا شوید.

در تابستان چه درس‌هایی را بخوانیم؟

هدف از درس خواندن در تابستان، تقویت و تکمیل مطالبی است که قبلا آن‌ها را مطالعه کرده‌اید. ممکن است با خود بگویید، امتحانات نهایی را تازه پشت سر گذاشته‌ایم و آن‌ها را خوانده‌ایم، چرا باید مجددأ سراغ همان دروس تکراری برویم؟ مسئله همینجاست! یکی از اهداف و فواید درس خواندن در تابستان، مرور دروس خوانده شده و تکمیل و عمیق‌سازی مطالب است. باید این را به خاطر داشته باشید که شما تازه امتحان داده‌اید و مطالب را تا حدودی به خاطر دارید و حتی شاید در برخی از آن‌ها تسلط داشته باشید. بنابراین مطالعه‌ی مجدد آن دروس به شما در عمیق‌سازی مطالب کمک می‌کند. هم‌چنین این را می‌دانید که امتحانات نهایی تمام شده است و دیگر خبری از استرس و اضطراب امتحان نیست، بنابراین الان بهترین فرصت است که بر دروسی که در آن‌ها ضعیف‌تر هستید، تمرکز کنید و پایه‌ی خود را قوی سازید.

فواید درس خواندن در تابستان

شروع به تست‌زنی کنید

به علاوه می‌توانید درس‌هایی که در آن‌ها قوی هستید را مرور کنید و شروع به تست‌زنی کنید. با این کار خود را در آن درس می‌سنجید و بیش از پیش خود را در آن درس قوی می‌سازید. از طرفی دیگر، در چند سال اخیر مشاهده شده که طراحان سوالات کنکور سراسری، بسیار به ترکیب کردن مطالب علاقه‌مند هستند، بنابراین مطالعه‌ی دروس پایه و تست‌زنی، می‌تواند بسیار به شما کمک کند تا با نحوه‌ی سؤالات کنکور سراسری آشنا شوید. این مسئله تنها برای دروس تخصصی، صادق نیست بلکه برای دروس عمومی نیز به همین صورت است، گرچه مطالعه‌ی حفظیات دروس عمومی در تابستان شاید به اندازه‌ی مطالعه‌ی دروس تخصصی کارآمد نباشد. برای مطالعه‌ی حفظیات دروس عمومی در تابستان، می‌توانید تنها بر قواعد و گرامرها تمرکز کنید که البته بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

سخن آخر این که فواید درس خواندن در تابستان را فراموش نکنید و آن‌ها را نادیده نگیرید. یادتان باشد که "موفقیت از آن کسانی است که زمانی که دیگران دست از کار می‌کشند، به تلاش خود ادامه می‌دهند."

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: