فواید سحرخیزی و راه‌کارهایی برای زود بیدار شدن

مقاله |

سحرخیزی کلید سلامتی روح و جسم است. سحرخیزی در واقع کمک می‌کند که افراد بهتر بخوابند و در طول روز شاداب‌تر باشند. متأسفانه اکثر انسان‌ها با سحرخیزی و زود بیدار شدن مشکل دارند. کسانی که دیر از خواب بیدار می‌شوند، معمولأ در طول روز کسل و آشفته هستند و روزشان را به خوبی شروع نمی‌کنند. روان‌شناسان معتقدند کسانی که دیر بیدار می‌شوند، دیدگاهشان نسبت به روزی که پیش رو دارند، کاملأ متفاوت است و مدام در استرس و نگرانی به سر می‌برند. برعکس کسانی که سحرخیز هستند و زود بیدار می‌شوند زمان بیشتر برای توجه کردن به خود دارند و روز خود را با آرامش شروع می‌کنند. معمولأ این افراد در زندگیشان به موفقیت‌های بیشتری دست می‌یابند. هم‌چنین عقاید متفاوتی درباره‌ی الگوی خوابیدن وجود دارد. بعضی از روان‌شناسان معتقدند که باید در یک ساعت مشخص بخوابید و بیدار شوید، زیرا بدن انسان نظم را دوست دارد. در حالی که بعضی دیگر معتقدند که باید به ساعت بیولوژیک بدن اهمیت داد و تا زمانی که بدنتان نیاز دارد، بخوابید. ولی هیچ‌کدام از این عقاید به طور کامل درست نیستند. زیرا در بعضی روزها به علت خستگی زیاد، نیاز دارید زودتر از ساعت تعیین شده بخوابید و یا برای انجام بعضی کارها زودتر بیدار شوید.

متأسفانه اکثر افراد، نسبت به بیدار شدن و جدا شدن از تخت خواب مقاومت می‌کنند و تمایل دارند دقایقی بیشتر بخوابند. این کار نه تنها آن‌ها را سرحال و شاداب نمی‌کند، بلکه باعث کسل و بی‌حال شدن آن‌ها در طول روز می‌شود. کسانی که تا لحظه‌ی آخر می‌خوابند، معمولأ برای آن‌که به موقع به محل کار یا کلاسشان برسند، با عجله آماده می‌شوند و اکثریت از خوردن صبحانه خودداری می‌کنند. این افراد در تمام طول روز به زور نوشیدنی‌های انرژی‌زا سرپا هستند، کار خود را با علاقه انجام نمی‌دهند و مدام در حال شکایت کردن از زندگی خود هستند.

مزایای زود بیدار شدن و سحرخیز بودن

بسیاری از افراد، علاقه‌ی زیادی به سحرخیزی و زود بیدار شدن دارند چرا که می‌دانند سحرخیز بودن تأثیر مستقیمی بر سلامت و تن‌درستی آن‌ها دارد. کسانی که صبح زود بیدار می‌شوند، نسبت به کسانی که تا ظهر می‌خوابند دارای انرژی مثبت و شادابی و سرحالی بیشتری هستند. صبح زود بیدار شدن باعث تسلط و کنترل بیشتر افراد بر سلامت و تن‌درستی خود می‌شود. هم‌چنین زمان ایده‌آلی برای پیدا کردن عادت‌های سالم در زندگی است، عاداتی که باعث سلامت ذهن، بدن و حتی تأثیر مثبت بر روابط اجتماعی با دیگران می‌شود. اکثر نویسنده‌ها عقیده دارند، کسانی که زود بیدار می‌شوند و سحرخیز هستند نسبت به مابقی افراد، خلاقیت بیشتری دارند و همیشه چند قدم در زندگی از بقیه جلوتر هستند. معمولأ مغز انسان در صبح زود توانایی بیشتری برای یادگیری و تصمیم‌گیری دارد. هم‌چنین بدن انسان در صبح زود، سرحال‌تر و شاداب‌تر است. در صبح زود محیط آرام و سرشار از سکوت است و کسانی که سحرخیز هستند، این آرامش به درونشان نفوذ می‌کند و یک روز فوق‌العاده را شروع می‌کنند.

چگونه سحرخیز باشیم و زود بیدار شویم؟

متأسفانه اکثر افراد دل کندن از خواب و زود بیدار شدن برایشان از جنگیدن با یک ببر نیز سخت‌تر است. برای این افراد زود بیدار شدن به حدی سخت است که حاضرند برای چند دقیقه بیشتر خوابیدن، عواقب آن را بپذیرند. در این نوشته می‌خواهیم به شما بیاموزیم چگونه سحرخیز باشید و صبح‌ها به راحتی از خواب بیدار شوید. در ادامه راه‌کارهایی برای زود بیدار شدن و سحرخیز شدن را می‌گوییم:

خوب خوابیدن در شب

همه‌ی شما به خوبی می‌دانید که اگر شب خوب بخوابید، روز بعد سرحال‌تر خواهید بود و روز بهتری را نسبت به روزهای قبل شروع می‌کنید. اگر به اندازه‌ی کافی بخوابید می‌توانید صبح راحت‌تر از خواب بیدار شوید. معمولأ به طور متوسط هر فرد بالغ در طول شبانه روز به 8 ساعت خواب نیاز دارد، ولی این مقدار در افراد مختلف به علت شرایط جسمانی، متفاوت است. برای این که بدانید شما در طول شبانه‌روز به چه مقدار خواب نیاز دارید باید قلق بدن خود را پیدا کنید و برنامه‌ی خواب مورد علاقه‌ی خود را تنظیم کنید. هم‌چنین برنامه‌ی خواب خود را طوری تنظیم کنید که صبح زود بیدار شوید.

کافئین

اغلب شما روز خود را با مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار شروع می‌کنید. نوشیدنی‌هایی مانند: چای، قهوه، شکلات داغ غیره دارای کافئین هستند. کافئین باعث افزایش سطح هوشیاری افراد می‌شود و از عمل‌کرد آدنوزین (ماده‌ای شیمیایی که باعث ایجاد خواب‌آلودگی در بدن می‌شود) جلوگیری می‌کند. پس از خوردن نوشیدنی‌های انرژی‌زا و کافئین‌دار قبل از خوابیدن خودداری کنید تا بتوانید شب، خواب راحتی داشته باشید و صبح زود بیدار شوید.

فعال کردن آلارم برای بیدار شدن

در صورتی که سحرخیز بودن و زود بیدار شدن برای شما دشوار است و می‌خواهید که ساعت خواب خود را تغییر دهید و سحرخیز باشید، می‌توانید از آلارم گوشی و یا ساعت‌های زنگ‌دار استفاده کنید. این روش به شما کمک می‌کند که صبح زود بیدار شوید و از استشمام هوای صبح استفاه کنید و سرحال و شاد شوید.

قرار دادن محل خواب در معرض نور

تابش نور یکی از عواملی است که باعث هوشیاری و پریدن خواب می‌شود. پس بهتر است محل خوابتان را در قسمتی از اتاق قرار دهید که در معرض تابش نور خورشید باشد. البته بهتر است تابش نور به بدن به صورت غیر مستقیم باشد. بدن انسان از یک الگوی شبانه‌روزی معینی پیروی می‌کند و نور یکی از مهم‌ترین و قوی‌ترین عواملی است که بر این ساعت بیولوژیکی تأثیر می‌گذارد، در نتیجه باعث می‌شود که شما صبح زود بیدار شوید و به سحرخیز شدن شما کمک می‌کند.

پیروی از برنامه‌ی خواب مشخص

بدن انسان تمایل دارد که از یک برنامه و الگوی مشخص و تکراری پیروی کند. در واقع شما با تعیین کردن یک برنامه‌ی مشخص برای خوابتان به پویایی بدنتان کمک می‌کنید. هم‌چنین باید توجه کنید که این برنامه‌ی خواب را در روزهای تعطیل نیز رعایت کنید و صبح زود بیدار شوید تا همیشه سرحال و پرنشاط باشید.

درمان اختلال خواب

گاهی اوقات افرادی هستند که دچار اختلال خواب می‌باشند. متأسفانه این ناهنجاری‌ها تأثیرات نامطلوبی بر بیداری این افراد می‌گذارد. مهم‌ترین مشکل این افراد دیر خوابیدن در شب یا شب بیداری است که به عمد انجام نمی‌شود. دیر خوابیدن و به تبعیت از آن دیر بیدار شدن، نشاط و سرحالی را از این افراد می‌گیرد.

ورزش و فعالیت بدنی

اگر جزء افرادی هستید که به سختی از خواب بیدار می‌شوید و تمایل دارید سحرخیز باشید، حتمأ ورزش کردن را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود قرار دهید. ورزش کردن و انجام حرکات نرمشی بعد از بیدار شدن و در هوای آزاد شما را سرحال‌تر و شاداب‌تر می‌کند. با ورزش کردن بدن شما نیز سرحال‌تر می‌شود و باعث می‌شود شب راحت‌تر بخوابید و صبح زود بیدار شوید.

خوردن صبحانه

صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی است که بدن را برای شروع فعالیت‌های روزانه آماده می‌کند. سعی کنید در برنامه‌ی صبحانه‌ی خود نوشیدنی‌های کافئین‌دار را قرار دهید که هوشیاری شما را افزایش دهد و باانرژی‌تر روز خود را آغاز کنید. مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار حتی می‌تواند انگیزه‌ای برای افراد شکمو برای سحرخیز شدن باشد.

بیدار شدن به شکل طبیعی

بهترین روش برای سحرخیز شدن و زود بیدار شدن، بیدار شدن بدون تلاش و اصرار و به شکل کاملأ طبیعی است. متأسفانه اغلب افراد نمی‌توانند به میل خود و به صورت طبیعی بیدار شوند، برای این که بتوانید به صورت طبیعی زود بیدار شوید باید ساعت خواب خود را طبق نیاز بدنتان تنظیم و یک برنامه‌ی مشخص برای خوابیدن و بیدار شدن تعیین کنید. بیدار شدن به صورت طبیعی باعث می‌شود روزی شاد و سرحال را شروع کنید. سرحال بیدار شدن بر عمل‌کرد روزانه‌ی شما تأثیر می‌گذارد و شما می‌توانید با انجام یکسری اقدامات ساده، سحرخیز شوید و روز خود را پرنشاط‌تر شروع کنید.