قاصدک اردیبهشت 1403

ایام‌گاه اردیبهشت

قاصدک اردیبهشت 1403

  • یکم اردیبهشت ماه، بزرگداشت سعدی؛
  • سوم اردیبهشت ماه، بزرگداشت شیخ بهایی، روز زمین پاک؛
  • پنجم اردیبهشت ماه، شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس؛
  • نهم اردیبهشت ماه، روز جهانی روانشناس و مشاور؛
  • دهم اردیبهشت ماه، روز ملی خلیج فارس؛
  • دوازدهم اردیبهشت ماه، شهادت استاد مرتضی مطهری، روز معلم؛
  • پانزدهم اردیبهشت ماه، شهادت امام جعفر صادق (ع)؛
  • بیست و یکم اردیبهشت ماه، ولادت حضرت معصومه (س)، روز دختر؛
  • بیست و پنجم اردیبهشت ماه، بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی؛
  • بیست و هشتم اردیبهشت ماه، روز بزرگداشت حکیم عمر خیام؛
  • بیست و نهم اردیبهشت ماه، روز جهانی موزه و میراث فرهنگی؛
  • سی‌ام اردیبهشت ماه، روز ملی جمعیت؛
  • سی و یکم اردیبهشت ماه، ولادت امام رضا (ع)، روز اهدای عضو، اهدای زندگی؛

یکم اردیبهشت ماه؛ بزرگداشت سعدی

یکم اردیبهشت ماه؛ بزرگداشت سعدی

ابومحمد مُشرف‌الدین مُصلِح بن عبدالله بن مشرف قرن هفتم هجری متخلص به سعدی، شاعر و نویسنده پارسی‌گوی ایرانی است. اهل ادب به او لقب «استادِ سخن»، «پادشاهِ سخن»، «شیخِ اجل» و حتی به‌طور مطلق، «استاد» داده‌اند. او در نظامیه بغداد، که مهم‌ترین مرکز علم و دانش جهان اسلام در آن زمان به حساب می‌آمد، تحصیل و پس از آن به‌عنوان خطیب به مناطق مختلفی از جمله شام و حجاز سفر کرد. سعدی سپس به زادگاه خود شیراز، برگشت و تا پایان عمر در آن‌جا اقامت گزید. آرامگاه وی در شیراز واقع شده است که به سعدیه معروف است.

سوم اردیبهشت؛ روز زمین پاک

سوم اردیبهشت؛ روز زمین پاک

روز جهانی زمین پاک هر سال دوم اردیبهشت در تمام دنیا برگزار و به همه مردم روی زمین یادآوری می‌شود که نباید سیاره‌ی خود «زمین» را فراموش کنند و به فکر حفظ آن باشند. قرن‌ها پیش ایرانیان باستان به معنی واقعی پاسداری از زمین را تجربه می‌کردند. مطابق سالنمای ایران باستان، سومین روز اردیبهشت از سالنمای زرتشتیان و دوم اردیبهشت از تاریخ هجری خورشیدی مطابق با جشن اردیبهشتگان یا گلستان جشن می‌باشد. آلوده نکردن چهار گوهر «آب، باد، خاک و آتش» یعنی آلوده نکردن محیط زیست و پاک نگه‌داشتن آن و همچنین پاک نگه داشتن تن و جامه و پاکی روان از ویژگی‌های این جشن می‌باشد.

پنجم اردیبهشت؛ شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس

پنجم اردیبهشت سال 1359ش، عملیات نیروهای آمریکای به نام عملیات پنجه عقاب، در صحرای طبس شکست خورد. این واقعه، پس از آن روی داد که جیمی کارتر، رئیس جمهور ایالات متحده، تصمیم گرفت تا به ایران حمله نظامی کند. بهانه این هجوم، آزادی جاسوسانی بود که در سیزدهم آبان 1358ش. به اسارت دانشجویان پیرو خط امام درآمده بودند. سران کاخ سفید که از حرکت دانشجویان غافلگیر شده بودند و توطئه‌هایشان آشکار شده بود، تصمیم گرفتند از قوای نظامی استفاده کنند و با حمایت مزدوران داخلی و پشتوانه تبلیغاتی خبرگزاری‌های استعماری به افکار خود، جامعه عمل بپوشانند و یکبار دیگر دولت دلخواه خود را در ایران به‌قدرت برسانند.

نهم اردیبهشت؛ روز جهانی روانشناس و مشاور

نهم اردیبهشت؛ روز جهانی روانشناس و مشاور

نهم اردیبهشت روز روان‌شناس است. علت انتخاب این تاریخ به عنوان روز روان‌شناس و مشاوره، تصویب قانون تشکیل سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره در روز 9 اردیبهشت است. روان‌شناسی دانش مطالعه‌ی رفتار و ذهن انسان است. روان‌شناس با تکیه بر دانش و تجربه‌ی خود می‌تواند با افراد مختلف وارد ارتباط شده و تا حد مورد نیاز آن‌ها را بشناسد و راهکار مناسبی را برای مشاوره، روانکاوی و بهبود وضعیت مراجعه کننده ارائه دهد. در این روز برای معرفی هرچه بهتر این شاخه از علم در سرتاسر جهان، مراسم‌هایی برگزار می‌شود. روز روانشناس و مشاور باعث شد تا به اهمیت و نقش موثر روانشناسی در زندگی افراد بیش از پیش تأکید شود.

دهم اردیبهشت؛ روز ملی خلیج فارس

دهم اردیبهشت؛ روز ملی خلیج فارس

روز 10 اردیبهشت روز ملی خلیج فارس نام‌گذاری شده که سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج فارس است. خلیج فارس به لحاظ وسعت سومین خلیج بزرگ جهان است. از این رو به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در طول تاریخ، همواره نامش بر سر زبان‌ها بوده است و آن را با نام خلیج فارس یا دریای پارس می‌شناسند.

دوازدهم اردیبهشت ماه شهادت استاد مرتضی مطهری؛ روز معلم

دوازدهم اردیبهشت ماه شهادت استاد مرتضی مطهری؛ روز معلم

معلمان در هر سرزمینی نقش اساسی در تربیت نسل آینده را بر عهده دارند. معمولاً دانش‌آموزانی که از سن کمتری بهره می‌برند، معلمانشان را الگوی خود قرار می‌دهند و می‌کوشند تا مثل آن‌ها زندگی کنند. سابقه نام‌گذاری روز معلم در 12 اردیبهشت به قبل از انقلاب 57 برمی‌گردد و مناسبت آن، کشته شدن یکی از معلمان به نام ابوالحسن خانعلی در روز 12 اردیبهشت سال 1340 در تجمع اعتراض‌آمیز معلمان در میدان بهارستان بود پس از این واقعه حکومت وقت برای دلجویی از معلمین روز 12 اردیبهشت را به یاد مرگ خانعلی روز معلم نام‌گذاری کرد پس از انقلاب سال 1357 خبر شهادت مرتضی مطهری (که شب قبل اتفاق افتاده بود) در 12 اردیبهشت منتشر شد و به همین مناسبت نیز همین روز دوباره به نام روز معلم نام‌گذاری گردید. معلم‌ها کسانی هستند که آینده ملت در دستان آن‌هاست؛ روز معلم فرصتی برای تشکر از زحمات این قشر می‌باشد.

بیست و یکم اردیبهشت؛ روز دختر

بیست و یکم اردیبهشت؛ روز دختر

اولین روز از ماه ذی القعده، در تقویم به عنوان سالروز میلاد حضرت معصومه (س) و گرامی داشت مقام دختران، ثبت شده است. این تاریخ برای اولین‌بار در کتاب «نورالآفاق» نوشته شیخ جواد شاه عبدالعظیمی به عنوان روز ولادت آن حضرت ذکر شد. حضرت معصومه دختر امام کاظم و خواهر امام رضا(ع) است. حضرت معصومه در قم در خانه شخصی به نام موسی بن اشعری ساکن شد و پس از 17 روز درگذشت. جنازه او را در قبرستانی به نام بابِلان حرم کنونی دفن کردند.

بیست و پنجم اردیبهشت؛ بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی

بیست و پنجم اردیبهشت؛ بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی

ابوالقاسم فردوسی متولد 319 خورشیدی در خراسان، شاعر بود و در دوران سلطنت سامانیان متولد شده است شاهنامه مهم‌ترین اثر فردوسی و یکی از بزرگ‌ترین آثار ادبیات کهن فارسی می‌باشد. سرودن شاهنامه سی و پنج سال طول کشید. شاهنامه، اثری حماسی و منظوم مشتمل بر 60000 بیت است که داستان‌هایی را از آغاز تاریخ ایران در بردارد و آن را در زمان چهار دودمان پادشاهی پیشدادیان، کیانیان، اشکانیان و ساسانیان به تصویر می‌کشد. در ایران روز 25 اردیبهشت به نام روز بزرگداشت فردوسی نام‌گذاری شده است هر سال در این روز آیین‌های بزرگداشت فردوسی و شاهنامه در دانشگاه‌ها و نهادهای پژوهشی برگزار می‌گردد.

بیست و هشتم اردیبهشت؛ روز بزرگداشت حکیم عمر خیام

بیست و هشتم اردیبهشت؛ روز بزرگداشت حکیم عمر خیام

عُمَر خَیام نیشابوری 28 اردیبهشت 427 خورشیدی در نیشابور متولد شد. حکیم عمر خیام فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و رباعی سرای ایرانی در دوره سلجوقی است. گرچه جایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی او است و لقبش «حجهالحق» بوده‌است؛ ولی شهرت او بیش‌تر به واسطه نگارش رباعیاتش است که شهرت جهانی دارد. علاوه بر آن‌که رباعیات خیام را به اغلب زبان‌های گوناگون ترجمه نموده‌اند. از آثار معروف فارسی منسوب به عمر خیام، رساله نوروز نامه است که با نثری ساده و شیوا، پیدایی نوروز و آداب برگزاری آن را در دربار ساسانیان بازگو نموده است. خیام در سال 517 هجری قمری درگذشت. آرامگاه وی در شهر نیشابور قرار دارد.

بیست و نهم اردیبهشت؛ روز جهانی موزه و میراث فرهنگی

بیست و نهم اردیبهشت؛ روز جهانی موزه و میراث فرهنگی

موزه عبارت است از مکان گردآوری، نگهداری، مطالعه، بررسی کردن و به نمایش گذاشتن نعمت‌های فرهنگی یا طبیعی به‌منظور آموزش، پژوهش و ارزش دادن به این مجموعه‌ها و لذت بردن از آن‌ها. نام موزه از لغت فرانسوی Musee گرفته شده و به معنی مکانی است که مجموعه بزرگی از آثار باستانی و صنعتی و چیزهای گران‌بها را در آن به معرض نمایش می‌گذارند و دانشمندان، پژوهشگران، هنرمندان و افراد دیگر از آن استفاده می‌کنند. کلمه موزه را فرانسویان از لغت یونانی گرفته‌اند. موزه نام تپه‌ای در آتن بود که در آن عبادتگاهی برای موزه (الهه یونانی) قرار داشت. درواقع هرسال در این روز موضوعی را مشخص می‌کنند تا مردم و متخصصین به‌صورت مستقیم از موزه دیدن کنند و درباره چالش‌هایی که موزه برجسته کرده است به بحث و گفتگو بپردازند. با تعیین این روز، موزه جایگاه و ارزش خود را به‌عنوان نهادی دائمی در میان عموم مردم به دست می‌آورد. این نهاد وظیفه دارد میراث ملموس و ناموس جامعه بشری را نگهداری کند و فضایی را برای اهداف آموزشی و مطالعه بیش‌تر آماده کند.

سی‌ام اردیبهشت؛ روز ملی جمعیت

روز ملی جمعیت تقویم علمی ایران به پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، 30 اردیبهشت مصادف با روز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری به عنوان روز ملی جمعیت در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید.

سی و یکم اردیبهشت؛ ولادت امام رضا (ع)

سی و یکم اردیبهشت؛ ولادت امام رضا (ع)

31 اردیبهشت سرآغاز دهه کرامت است. به یازده روز ابتدایی ماه ذی القعده دهه کرامت می‌گویند. این دهه با دلیل دو مناسبت مذهبی ولادت حضرت معصومه (س) و ولادت امام رضا (ع) با سخنرانی، جشن و آیین مذهبی همراه است. همچنین این روز، روز اهدای عضو هم هست. اهدای عضو به این معنی است که یک فرد یا، ولی دم او اجازه می‌دهد تا بافت‌ها یا اعضای سالم او به شخص دیگری برای پیوند اهدا شود که این پیوند می‌تواند زمانی که فرد زنده است یا پس از مرگ او صورت گیرد.

هفته‌شمار مدارس

هفته اول اردیبهشت: بزرگداشت سعدی، بزرگداشت شیخ بهایی

هفته اول اردیبهشت: برگزاری مراسم روز کارآفرینی

هفته دوم اردیبهشت: برگزاری مراسم بزرگداشت هفته معلم

هفته چهارم اردیبهشت: سنجش مداد قرمز 4 و برگزاری جشن‌های سلام دبستان و الفبا

نمایی از فعالیت‌های پیش دبستان

دپارتمان پیش‌دبستان مدارس هماهنگ علوی در اردیبهشت ماه با برنامه‌های زیر در خدمت دانش‌آموزان عزیز خواهد بود.
  • یکشنبه سوم اردیبهشت ماه: روز جهانی کتاب است. برای رواج دادن فرهنگ کتاب خوانی و ارزش کتاب بین دانش‌آموزان در هر مدرسه برنامه جذابی طراحی شده است.
  • شنبه نهم اردیبهشت: روز جهانی آرزو کردن است. با برنامه‌ای جذاب دانش‌آموزان به صورت غیر مستقیم یاد خواهند گرفت که با داشتن آرزوی خوب برای خود و دیگران و آرامش و آینده بهتر را رقم بزنند.
  • دوشنبه بیست و پنجم اردیبهشت: روز جهانی خانواده است. دانش‌آموزان با جایگاه ویژه خانواده آشنا شده و به شیوه‌های مختلف ارزش گذاری خود را برای جایگاه خانواده به نمایش خواهند گذاشت.
  • رنگ فصل بهار با شکفتن گل‌ها و شکوفه دادن درختان به رنگ سبز است.
  • شاعر فصل بهار سعدی شیرازی است دانش‌آموزان به کمک مربیان یکی از شعر‌های معروف این شاعر گرانقدر را حفظ می‌کنند.
  • چالش ماه اردیبهشت آرزو کردن می‌باشد که برنامه‌های خاصی توسط مدارس برای دانش‌آموزان اجرا خواهد شد.
  • ارزش اخلاقی اردیبهشت ماه همکاری است و دانش‌آموزان با این ویژگی انسانی و اخلاقی به صورت عملی آشنا می‌شوند.
  • مسابقه اردیبهشت ماه «همکاری من و دوستم» است که با هدف افزایش روحیه تیمی و همکاری طراحی شده است.
  • مقاله

    اهمیت فرزندپروری، مهارت دستور دادن

    اهمیت فرزندپروری، مهارت دستور دادن

    فرزندپروری در ایران از سال 1385 با ورود پروفسور متیو سندلز از استرالیا به ایران پایه‌گذاری شد و رنگ و بوی علمی گرفت، رویکرد رفتاری متیو Positive Parenting Program یا PPP و به عبارتی برنامه فرزندپروری مثبت بود. توجه به سبب شناسی فرزندپروری مشخص می‌کند که در تربیت کودک عوامل زیادی همچون میزان دانش و اطلاعات والدین، نحوه تربیت شدن پدر و مادر، اختلالات احتمالی والدین (مانند افسردگی و اضطراب)، اوضاع اقتصادی خانواده، سلامت روابط زناشویی، شغل پدر، آموزش و پرورش و معلم و... دخیل‌اند.

    قاصدک اردیبهشت 1403

    برخی باورهای نادرست در زمینه فرزندپروری می‌تواند تأثیرات بسیار مخربی بر رشد کودک داشته باشد و باعث ایجاد مشکلات رفتاری جدی در سنین بالاتر گردد. از جمله خطاهای فرزندپروری شایع می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • باور غلط مبنی بر این‌که کودک رفتار نامناسب را صرفاً به قصد آزار والدین انجام می‌دهد که نتیجه آن مقصر دانستن کودک و خشم نسبت به او می‌باشد.
  • باور غلط والدین مبنی بر این‌که اشتباهات رفتاری کودک به‌دلیل عدم کفایت و شایستگی والد است و لذا با مقصر دانستن خویش و احساس گناه و اضطراب آستانه تحمل خویش را کاهش داده و واکنش‌های عصبی شدیدتری به خطاهای کودک نشان می‌دهند.
  • باور غلط مبنی بر این‌که رفتارهای نامناسب کودک موقتی است و نیاز به برخورد جدی ندارد و یا اعتقاد بر این‌که کودک به تدریج و به مرور زمان مهارت‌های لازم را کسب خواهد کرد.
  • داشتن انتظارات غیر واقع بینانه و نامتناسب با سطح رشد کودک نیز نوع دیگری از خطاهای فرزندپروریست.
  • لذا باید در نظر گرفت که کودکان، بالغین کوچک نیستند و توانایی آن‌ها متناسب با سطح رشد آنان است و توجه به این امر که کودکان دارای توانایی‌های فردی متفاوتی هستند و خشم ناشی از خطاهای آن‌ها بجهت ناآگاهی والدین از شیوه‌های مناسب فرزندپروریست، از نخستین گام‌های دانش فرزندپروری محسوب می‌گردد. با توجه به این‌که فرزندپروری دارای ابعاد گسترده‌ای است، در این مقاله بطور اختصاصی به یکی از مهارت‌های فرزندپروری تحت عنوان «مهارت دستور دادن به کودک» می‌پردازیم.

    قاصدک اردیبهشت 1403

    شاید یکی از شایع‌ترین مشکلات خانواده‌ها دستور دادن به کودک به نحوی که آن را درک کرده و اجرا نماید باشد. دستورات ناکارآمد که معمولاً مؤثر واقع نمی‌شوند می‌توانند یکی از خصوصیات زیر را داشته باشند:

  • دستورهای مبهم: دستوراتی که به خوبی منظور شما را منتقل نکرده و واضح نیستند؛ مانند دختر یا پسر خوبی باش! دستور باید به گونه‌ای وضوح داشته باشد که هر کسی کاملاً متوجه آن شود؛ چراکه ممکن است کودک نداند باید چه کاری انجام دهد که از نظر والدین خود دختر یا پسر خوبی به نظر برسد.
  • قاصدک اردیبهشت 1403

  • دستورهای پرسشی: دستوراتی که طی آن ما از کودک سوال می‌پرسیم! برای مثال به هنگام انجام تکالیف که از وظایف اوست می‌پرسیم نمی‌خواهی تکالیفت را انجام دهی؟ که در برخی از کودکان به ویژه کودکان لجباز بلافاصله با پاسخ منفی مواجه خواهیم شد.
  • دستورات طولانی یا زنجیره‌ای: یکی از اصلی‌ترین شرایط دستور کارآمد، کوتاه بودن آن است؛ لذا گفتن دستورات پشت سرهم که کودک توانایی به خاطر سپردن آن‌ها را ندارد نه تنها باعث نمی‌شود که کودک دستورتان را انجام دهد بلکه باعث بی‌توجهی نسبت به کل دستور می‌گردد.
  • نهایتاً دستوراتی که کودک توان اجرای آن را ندارد: مثل درخواست بستن بند کفش از کودک 4 ساله‌ای که حرکات ظریف انگشتانش هنوز رشد کافی برای اجرای دستور مورد نظر را پیدا نکرده‌اند و توانایی این کار را ندارد.
  • در نهایت توجه به این امر که برخی دستورات تحت عنوان دستورات لازم، دستوراتی هستند که اگر کودک آن‌ها را انجام ندهد ممکن است اتفاق خطرناکی برای او و یا دیگران بیفتد، لذا استفاده از لحن قاطع و رعایت موارد فوق در بیان دستورات لازم، ضروری است؛ اما برخی دستورات، دستوراتی هستند که اگر انجام نشوند هم مشکل خاصی ایجاد نمی‌گردد که به آن‌ها دستورات اضافی نیز می‌گویند. با در نظر گرفتن این اولویت‌بندی، بهتر است در طی یک شبانه روز سعی را بر به حداقل رساندن دستورات اضافی برای خالی نگهداشتن ظرفیت دستوری کودک به جهت انجام دستورات لازم داشته باشیم. امروزه در سراسر دنیا فرزند‌پروری یک علم است، فراموش نکنیم که تربیت فرزند وظیفه دشواری به درازای عمر والدین است و عدم آگاهی ما از مسیر سلامت تربیت، می‌تواند به کودکانمان صدمات جسمی و روانی غیر قابل جبرانی وارد کند. بیایید فرزندپروری را جدی بگیریم! مشاور و روانشناس دبستان دخترانه علوی، شعبه نبرد؛ الهام فرهمند

    قلک کوچولو

    این داستان: قلک کوچولو سرمایه گذار می‌شود.

    این داستان: قلک کوچولو سرمایه گذار می‌شود.

    دریک امتحانات آخر سال تحصیلی را با موفقیت پشت سر گذاشت. حالا تعطیلات از راه رسیده و باید برای تابستان برنامه‌ریزی کند. دریک کلاس شنا و زبان ثبت نام کرد. بعد با خودش فکر کرد: - چطور است خودم هزینه‌ی کلاس‌هایم را بدهم؟ اما چگونه؟ سپس از قلک کوچولو پرسید: به نظرت چه‌کار می‌توانم بکنم که پول دربیاورم؟ قلک کوچولو که خیلی وقت بود منتظر شنیدن این جمله بود، پیشنهاد داد: بهتراست با پولک یک کسب و کار خانگی راه بیندازید. مثلا یک چیزی درست کنید ببرید مغازه‌ی بابابزرگ و بفروشید. البته باید به بابابزرگ هم درصدی از فروش را بدهید. دریک ناامید شد: آخه مثلا چی؟ ما بلد نیستیم! قلک کوچولو ابرویش را بالا انداخت: کمی به دورو برت نگاه و به کارهایی که بلدی فکر کن. حتما یک راهی به ذهنت می‌رسد... - آهان یادم آمد! من و پولک پارسال تابستان به کلاس سفال‌گری رفتیم و می‌توانیم قلک درست کنیم و پولک هم رویش نقاشی بکشد. - قلک کوچولو گفت: خیلی فکر خوبی است. اما همان لحظه کاخ آرزوهای دریک به کلبه تبدیل شد. آخر با کدام پول؟ من که سرمایه ندارم! قلک کوچولو کمی قیافه گرفت و گفت: می‌توانم سرمایه‌گذارت بشوم ولی یک شرط دارد باید 10 درصد از فروش قلک‌ها را به من برگردانی. دریک قبول کرد. خوشحال و هیجان زده با پولک و پدربزرگ صحبت کرد و تاییدیه‌ی آن ها را هم گرفت. چیزی نگذشت که کسب و کار پولک و دریک شروع شد. فقط مانده بود انتخاب اسم که پولک برایش تصمیم گرفت: - اسم برندمان باشد: قلک کوچولو به احترام قلک کوچولوی خودمون که سرمایه گذار این پروژه شده است. دریک لبخند زد: بی نظیره! و این چنین بود که قلک کوچولوی قصه ما سرمایه‌گذار شد..‌. نویسنده: حانیه جانباز

    تو مسئول گلدانت هستی!

    قاصدک اردیبهشت 1403

    گل شمعدانی

    این گل بومی نواحی جنوبی افریقا، استرالیا، شمال نیوزیلند و جنوب ماداگاسکار می‌باشد. منشأ تمام شمعدانی‌ها نواحی جنوبی قاره افریقا است. شمعدانی‌ها 200 گونه دارندکه برحسب شاخسار، رشد، شکل و رنگ برگ، معطر بودن و ...در گروه‌های مختلف قرار می‌گیرند.

    شرایط نگهداری شمعدانی

    آبیاری

    آبیاری

    شمعدانی تا حدودی خشکی بستر کاشت را تحمل می‌کند ولی برای رشد بهینه و گلدهی باید در طی فصل رشد بستر کاشت را مرطوب نگه داشت (مرطوب نه خیس). آبیاری زیاد می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه یا ابتلا به بیماری قارچی شود. خشکیدگی و ریزش غنچه‌ها می‌تواند دلیل آبیاری زیاد باشد. اگر شمعدانی را در گلدان کاشته‌اید فصل سرد سال مخصوصاً زمستان آبیاری را محدود و اجازه دهید خاک گلدان بین دو آبیاری خشک شود.

    نور

    نور

    شمعدانی نور دوست است و بیش‌تر در فضای باز دوام می‌آورد این گل 6 ساعت نور مستقیم روز را نیاز دارد. شمعدانی برگ عطری محیط سرد و دمای پایین را می‌پسندد تابش نور مستقیم برای زمان طولانی یا دمای بالا در فصول گرم سال ممکن است به این گیاهان آسیب برساند، پس باید در مکانی کاشته شود که بعد از ظهر نیم سایه باشد کمبود نور در این گیاهان باعث طویل و نازک شدن ساقه، فاصله‌دار شدن برگ‌ها از همدیگر، رشد نکردن جوانه‌های جدید، کمرنگ شدن برگ‌ها و عدم گلدهی شود.

    دما و خاک

    دمای 21 تا 26 درجه سانتی‌گراد برای رشد این گیاهان مناسب است. گرمی بیش از اندازه محیط نیز از جمله مواردی است که موجب عدم گلدهی این گیاه است. زمانی‌که در طی زمستان گلدان‌های شمعدانی را در محیط منزل نگه می‌دارید عدم وجود تفاوت دمایی بین روز و شب یکی از دلایل عدم گلدهی این گیاه است. همچنین شمعدانی خاکی با زهکش مناسب و مواد ارگانیک نیاز دارد تا رشد خوبی داشته باشد.

    تکثیر شمعدانی

    به دو روش کاشت بذر و قلمه می‌توان این گیاه را تکثیر کرد.

    تکثیر از طریق قلمه:

    تکثیر از طریق قلمه:

    از بهار تا اواسط پاییز می‌توانید قلمه‌های 10 تا 12 سانتی از گیاه مادر جدا کنید قلمه‌ها باید حدود 2 تا 3 گره داشته باشند بهتر است از قسمت‌های جوان شاخه قلمه بگیرید همه برگ‌های قلمه را حذف کنید به جز دو برگ انتهایی ساقه که برای عمل فتوسنتز لازم است.
    تکثیر از طریق کاشت بذر:

    تکثیر از طریق کاشت بذر:

    بعضی از شمعدانی‌ها با بذر تکثیر می‌شوند. بذر شمعدانی پوشش سختی دارد که می‌تواند درصد جوانه‌زنی را کاهش دهد. به همین دلیل اگر با وسیله‌ای مثل سنباده کاغذی بافت روی بذرها را مالش دهید این پوشش نازک می‌شود و جذب آب توسط بذرها بهتر انجام و جوانه‌زنی تسریع می‌شود.

    هنر و خلاقیت

    کلاژ چیست؟

    کلاژ چیست؟

    در لغت کلاژ به معنای چسباندن است. تصویرسازی تنها با کشیدن اشکال روی کاغذ و چیزهای دیگر و به طور کلی نقاشی امکان پذیر نمی‌باشد، بلکه روش‌های دیگری نیز برای تصویرسازی وجود دارد که یکی از آن‌ها هنر کلاژ می‌باشد.کلاژ یک واژه‌ی فرانسوی است و به روش خلق یک اثر روی با سرهم کردن مواد مختلفی که می‌توان از هر جایی پیدا کرد و در حوزه‌ی هنرهای تجسمی به کار می‌رود، گفته می‌شود. هنر کلاژ صدها سال است که استفاده می‌شود اما در قرن بیستم به‌طور چشمگیری مورد استقبال هنرمندان قرار گرفت.

    کلاژ با کاغذ

    کلاژ با کاغذ

    کلاژ با کاغذ یعنی ساختن کلاژ با چسباندن تکه‌های کاغذ کنار هم که جزو هنرهای تجسمی قدیمی محسوب می‌شود و هنوز هم رواج بسیاری دارد. اولین مردمی که این نوع کلاژ را تهیه کردند، ژاپنی‌ها بودند که با چسباندن تکه‌های کاغذی در متون و اشعار، آثار کلاژ را خلق کردند. پس از آن‌ها براک و پیکاسو این از هنر در نقاشی‌های خود استفاده کردند و نام آن را کلاژ گذاشتند. شما می‌توانید نقاشی مورد علاقه خود را روی مقوا یا کاغذ و یا یک روزنامه بکشید و بعد با کاغذ رنگی و یا پارچه های رنگی آن را برجسته کنید و آثار هنری خود را خلق کنید.

    داستانک

    قاصدک اردیبهشت 1403

    روزی روزگاری یک فیل تنها به جنگلی عجیب راه یافت. آنجا برای او تازگی داشت و او به دنبال دوست بود. او به یک میمون نزدیک شد و گفت: «سلام میمون! مایل هستید دوست من باشید؟ تمایل دارید با من دوست شوید؟» میمون گفت: تو آنقدر بزرگی که نمی‌توانی مثل من تاب بخوری، پس من نمی‌توانم دوستت باشم. سپس فیل نزد خرگوش رفت و همان سوال را پرسید. خرگوش گفت: تو آنقدر بزرگ هستی که در لانه‌ی من جا نمی‌گیری، پس من نمی‌توانم دوستت باشم. فیل نیز نزد قورباغه‌ای که در برکه بود رفت و همین سوال را پرسید. قورباغه پاسخ داد: تو آنقدر سنگینی که نمی‌توانی به اندازه من بپری، پس من نمی‌توانم دوستت باشم. فیل واقعاً غمگین بود زیرا نتوانست دوستی پیدا کند. سپس، یک روز، او همه حیوانات را دید که به جنگل می‌دویدند و از یک خرس پرسید که این هیاهو برای چیست؟ خرس گفت: "شیر رها شده است. آن‌ها برای نجات خود از او فرار می‌کنند." فیل نزد شیر رفت و گفت: «لطفا به این حیوانات بی‌گناه آسیب نرسانید. لطفا آن‌ها را به حال خود رها کنید.» شیر او را مسخره کرد و از فیل خواست که کنار برود. سپس فیل عصبانی شد و با تمام قدرت شیر را هل داد و او را مجروح کرد. همه حیوانات دیگر به آرامی بیرون آمدند و از شکست شیر شروع به شادی کردند. آن‌ها نزد فیل رفتند و به او گفتند: ما به اندازه‌ای هستیم که دوست تو باشیم!

  • از این داستان نتیجه می‌گیریم که اندازه‌ی یک فرد ارزش او را تعیین نمی‌کند.
  • همسفر من باش!

    قاصدک اردیبهشت 1403

    سفر به زراس

    دهکده توریستی تفریحی زراس دهکده‌ای کوهپایه‌ای با مساحت دو میلیون و شصت هزار متر مربع در شمال شرق خوزستان و دوازده کیلومتری شهرستان دهدز در دل کوه‌های منگشت زاگرس واقع شده است. این دهکده که به نگین زاگرس معروف است. دارای چشم اندازی بسیار زیبا از دریاچه‌ی سد کارون سه، جنگل‌های بی‌نظیر بلوط و قله قارون با ارتفاع 3600 متری می‌باشد که تقریباً بیش از نیمی از سال پوشیده از برف است، از همین رو چشم‌انداز دهکده زراس را به یک پوستر بسیار خاص از طبیعت یا یک اثر نقاشی بسیار زیبا تبدیل کرده است..

    جاذبه‌های دیدنی طبیعی

    جاذبه‌های دیدنی طبیعی

    طبیعت فوق‌العاده جذاب و دیدنی دهکده زراس خوزستان با تصور ذهنی اغلب ما از این استان فاصله‌ی زیادی دارد و بسیاری برای توصیف زیبایی‌های آن واژه‌ی بهشت را بکار می‌برند. از جمله دیدنی‌های طبیعی که باید در سفر به آن جا بروید دریاچه سد کارون 3 است که در کنار روستا محلی خوش آب و هوا را شکل داده و در کنار کوه‌های سربه فلک کشیده چشم‌اندازی خیره کننده را به نمایش گذاشته است. منطقه‌ای به نام بلوط بلند نیز 22 کیلومتر با این جا فاصله دارد و اگر کمی رانندگی کنید به آن خواهید رسید. کوه‌های مرتفع منگشت دارای قله‌هایی پربرف هستند و بر روی دامنه آن‌ها جنگل‌هایی بکر روییده است.

    قاصدک اردیبهشت 1403

    باغ‌های میوه نیز در همین حوالی جا خوش کرده‌اند. مناطق پوشیده از درختان بلوط، منطقه تاراز، گلزار، دشت سوسن، تورک، کله، دوتو، دشت بزرگ و کوچک از دیگر دیدنی‌های طبیعی هستند. اما آبشار شیوند ایذه روبروی دهکده زراس خوزستان قرار دارد و البته روستای شیوند نیز در نزدیکی است و یکی از دیدنی‌های اصلی منطقه به حساب می‌آید. هم‌جواری روستای شیوند با دریاچه پشت سد، رودخانه کارون، رشته کوه‌های زاگرس، جنگل‌های بلوط، رودخانه‌ها، آبراه ها، آبشارها، صخره ها و طبیعت بکر، این منطقه را به جایی فوق‌العاده زیبا تبدیل کرده می‌تواند تبدیل به قطب گردشگری منطقه شود.

    آثار تاریخی

    آثار تاریخی

    طاق طویله یا ارگ اتابکی مربوط به دوره ایلخانی و دوره تیموریان است و در ایذه، خیابان محمد رسول‌الله واقع شده و این اثر به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. دارای معماری داخلی پیچیده و اعجاب انگیز است که متعلق به دوره اتابکان لر و حدود قرن هفتم هجری قمری است. بنایی در مرکز شهر کنونی که قلعه ای در زمان ایلخانان بوده و در دوره اتابکان نیز استفاده می‌شده است و دارای کاشی کاری های معرق، ترکیب آجر و کاشی، گچ بری‌های رنگین و سازه های معماری منحصربه فرد در زمان خود است و متأسفانه آن گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

    قاصدک اردیبهشت 1403

    نقش برجسته کول فره با قدمت چند هزارسال یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی است که در چند کیلومتری جنوب غربی شهر باستانی ایذه واقع شده است و با نام کتیبه های سنگی کول فر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. سنگ نگاره‌های کول فره در تنگه ای در هفت کیلومتری شمال شرقی ایذه، شامل شش نقش برجسته متعلق به دوره ایلامیان است که با توجه به سنگ نبشته‌های به جا مانده و بقایایی از محل زندگی آن‌ها در گذشته های دور که در میان کوه‌ها باقی مانده است، مانند گورها، کانال آب، بقایای ساختمان و نقطه دیدبانی می‌توان گفت این محل عبادت گاه بوده است.

    خوشمره جان

    نان تُمشی

    نان تُموشی یکی از نان‌های سنتی و دلچسب استان‌های جنوبی کشور از جمله سیستان و بلوچستان و هرمزگان بوده که این نان ساده و خوش طعم در استان ما در منطقه میناب، جزیره قشم، جزیره هرمز، بندرعباس، بستک و روستاهای آن بیش‌تر پخت می‌شود که بسیاری از گردشگران و مسافران را میهمان این صبحانه گرم و خوشمزه و یا بهتر بگوییم دِسِر شبانه کرده است. قدمت نان سنتی در هرمزگان به پنج هزار سال پیش می‌رسد. معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هرمزگان نیز گفت: تا کنون 40 نوع نان سنتی در هرمزگان شناسایی شده است و مهارت پخت نان سنتی این استان با شماره 313 و نان تموشی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. نان تموشی که به آن سیلک، تومشتی، نون تاوه، لیتک و نان مشتا هم گفته می‌شود. که آن را با نوعی سُس مخصوص به نام سوراغ و یا مهیاوه به همراه روغن آغشته می‌کنند؛ البته برخی‌ها ترجیح می‌دهند بر روی آن پنیر، کره و یا تخم‌مرغ هم بزنند که به خوشمزگی آن افزوده می‌شود.

    سُس مهیاوه و سوراغ برای طعم دار کردن نان تموشی

    سُس مهیاوه و سوراغ برای طعم دار کردن نان تموشی

    همان‌طور که گفتیم نان تمشی، یکی از نان‌های خوشمزه و کم هزینه است که نه تنها هرمزگانی‌ها بلکه هموطنان سراسر کشور و حتی مسافران و گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند، طعم و مزه بی نظیر آن را تأیید می‌کنند. در هنگام پخت نان مقداری مهیاوه و سوراغ با قاشق یا چنگال و یا برگ تازه درخت نخل که به آن (پیش) گفته می‌شود، بر روی نان اضافه کنید و منتظر بمانید تا نان پخته شود (که به دلیل قطر کم خیلی طول نمی‌کشد) و بعد خمیر را با یک کاردک از اطراف جدا کنید و در ظرف بگذارید. در واقع هروقت اطراف نان به صورت لایه نازک از تابه بلند شد، می‌توانید آن را از روی تابه جدا کنید و در سینی و یا سبد نان بگذارید و آن را همراه با لیموی تازه و چای شیرین نوش جان کنید. سس مَهیاوه سرشار از فسفر و چربی و کلسیم است و به آن مَهیابه، ماهیاوه، مَهیوه، مَهوه و مَوه هم می‌گویند. مهیاوه با ماهی ریزی درست می‌شود که به آن موتو، مومغ یا ساردین می‌گویند.

    برای تهیه مهیاوه ابتدا ماهی کوچک مخصوص مهیاوه را خشک کرده، کوبیده و الک می‌کنند و با آب و ادویه‌هایی مانند فلفل و گشنیز و خردل و نمک مخلوط می‌شود. این مایه خاکستری رنگ در آفتاب نگهداری می‌شود و بعد از یکماه از آن استفاده می‌کنند و روی خمیر نازک نان می‌ریزند. مایه سوراغ یا سوراخ هم یکی از غذاهای محلی بندرعباس است که در فصل ماهی به نام ساردین (مومغ یا حشینه)، بعد از شست و شو با آب و نمک مخلوط می‌کنند و به آن گلک (خاک سرخ جزیره هرمز) و پوست میوه نارنج برای معطر کردن آن اضافه می‌کنند. این مایه هم به رنگ قرمز است و مزه ماهی می‌دهد. این مایه هم روی خمیر در حال پخت ریخته می‌شود. گاهی نیز پنیر یا کره به آن می‌زنند و بیشتر اوقات آن را با روغن ماهی طعم‌دار کرده و در نهایت به عنوان میان وعده با چای شیرین می‌خورند.

    بازی بازی، نبازی!

    گردو، شکستم

    یکی از ساده‌ترین و در عین حال چالش‌برانگیزترین بازی‌های بومی و محلی، بازی مفرح «گردو، شکستم» است؛ یک بازی دونفره که سبب افزایش تعادل در بازیکنان می‌شود. این بازی اغلب در میان بچه‌ها پرطرفدار است و در پایان، هیجان به جایی می‌رسد که ممکن است موجب کشمکشی دوستانه و جذاب شود. برای شروع بازی، دو نقطه را با فاصله‌ای انتخاب کنید. دو نفر نماینده‌ی هرگروه در دو نقطه انتخابی قرار می‌گیرند. یکی، در حالی‌که پای راست را جلوی پای چپ گذاشته است، از یک طرف بازی را شروع می‌کند و می‌گوید: گردو! دومی با انجام همین کار می‌گوید: شکستم. هر کس هنگام انجام این کار، یعنی در «گردو» گفتن یا در «شکستم» گفتن، پایش با پای نفر مقابل برخورد کند، گردو را شکسته و برنده است و گروه او بازی را شروع می‌کند. کودکان و تماشاچیان هم شعر می‌خوانند و هیجان‌های خود را تخلیه می‌کنند: «گردو با پا می‌شکنم / چه بی‌صدا می‌شکنم»

    البته این بازی را می‌توان بدون هیچ هدف خاصی (مقدمه بازی‌های دیگر) نیز انجام داد چراکه به تنهایی بازی جذابی است و حتی دارای تکنیک‌های خاص خود نیز می‌باشد. بدین‌ترتیب که بچه‌ها را به دو گروه تقسیم می‌کنیم. روی زمین دو خط بلند زیگزاگ می‌کشیم و سر هر دو طرف یک ظرف پر از گردو قرار می‌دهیم. از هر گروه یک نفر را انتخاب می‌کنیم و این دو نفر در دو طرف خط قرار میگیرند و با شمارش 1 و 2 و 3 بچه‌های گروه اول میگویند «گردو» و بچه‌های گروه دوم می‌گویند «شکستیم» در این هنگام هر دو نفر از روی خط‌های زیگزاگ عبور می‌کنند و نباید پایشان از روی خط بیرون برود و باید تعادل خود را حفظ کنند، اگر بدین‌ترتیب عمل کردند و بردند، از سمتی که به آنجا رسیدند 2 عدد گردو بر می‌دارند و داخل گروه می‌شوند. بدین‌ترتیب دو نفر دیگر، همین کار را انجام می‌دهند تا تمام بچه‌ها این بازی را انجام دهند. در آخر اگر دو گروه مساوی شدند، همه دور هم جمع می‌شوند و گردوها را با سنگ می‌شکنند و میخورند و اگر یگ گروه برد، همه گردوها را برمی‌دارد ولی خب بهتر است که با گروه دیگر تقسیم کنند تا همه خوشحال باشند.

    کتابخونه‌ی خودتو داشته‌باش!

    قاصدک اردیبهشت 1403

    نام اثر: بلارت، پسری که حال نداشت قهرمان باشد. نویسنده: دومینیک بارکر مترجم: مسعود ملک یاری انتشارات: هوپا رده سنی: 9 تا 12 سال خلاصه‌ای از داستان: داستان کتاب درباره‌ی بلارت، نوجوان چهارده‌ساله‌ای، است که با پدربزرگ خود در یک روستا زندگی می‌کند. او به هیچ‌چیز غیر از گاوهایش اهمیت نمی‌دهد. پدربزرگ چون دوست ندارد با دیگران معاشرت کند، در همه جا شایعه کرده است که بلارت به بیماری مسری و ناشناخته‌ای مبتلاست. به همین دلیل، هیچ‌کس با بلارت دوست نمی‌شود و در مدرسه نیز همه از او دوری می‌کنند. بلارت زندگی بی‌سروصدای خود را می‌گذراند تا اینکه فردی به نام کاپابلانکا به دیدنش می‌آید و ...

    قاصدک اردیبهشت 1403

    نام اثر: می‌توانم یک من دیگر بسازم؟ نویسنده: شینسوکه یوشی تکه مترجم:_م8 رضی هیرمندی انتشارات:_م8 افق *م-رده سنی: 7 تا 9 سال خلاصه‌ای از داستان: در کتاب «می‌توانم یک من دیگر بسازم؟» حوصله‌ی پسر کوچولو بدجوری از مشق نوشتن و مرتب کردن و مسواک زدن سر رفته. برای همین با پول تو جیبی‌اش یک روبات می‌خرد تا کارهایش را انجام دهد ولی این تازه اول ماجراست...

    مسابقات درون مدرسه‌ای

    برگزاری مرحله نهایی مسابقات Spelling Bee بین مدارس

  • هدف: شناسایی و ارتقا سواد زبان انگلیسی دانش‌آموزان
  • زمان: هفته دوم اردیبهشت
  • کلیه دانش‌آموزان اول تا ششم می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند.

    مسابقات بین‌المللی

    فراخوان کتاب تصویرسازی Compostela 2024

    فراخوان کتاب تصویرسازی Compostela 2024

    این مسابقه توسط دپارتمان آموزش شورای شهر سانتیاگو د کامپوستلا و با همکاری نشر KALANDRAKA در اسپانیا برگزار می‌شود. از شرکت کنندگان درخواست می‌شود تا پروژه‌ای از کتاب تصویری را ارائه دهند: کتابی که در آن داستان از طریق تصاویر یا از طریق تصاویر و متنی که مکمل یکدیگر هستند نقل می‌شود. این کتاب‌ها می‌توانند به هر یک از زبان‌های رسمی شبه جزیره ایبریا (گالیسی، کاتالان، باسک، اسپانیایی کاستیا و پرتغالی) ارائه شوند و باید اصلی و منتشر نشده باشند. پروژه‌ها می‌توانند در هر اندازه، تکنیک و قالبی ارائه شوند. تمامی علاقه‌مندان سراسر دنیا مجاز به شرکت در این رقابت هستند. هزینه شرکت در این رقابت رایگان است. جوایز: برنده جایزه نقدی 9000 یورو دریافت خواهد کرد. مبلغ جایزه پرداخت نخواهد شد تا زمانی که نویسنده یا نویسندگان اثر تکمیل شده را آماده انتشار کنند. اثر برنده جایزه توسط نشر Kalandraka در نوامبر 2024 منتشر خواهد شد. آخرین مهلت: 16 می 2024 (27 اردیبهشت 1403)

    فراخوان هنری ALINA 2024

    فراخوان هنری ALINA 2024

    اولین نسخه از مسابقه بین‌المللی هنر معاصر ARTEALTA، که توسط بنیاد هنر ALINA و با همکاری انجمن INARTTENDU در ایتالیا برگزار می‌شود. در این رقابت از تمام هنرمندان دعوت می‌کند تا اثر پروژه اینستالیشن خود را با موضوع «ترس» ارسال کنند و درک سنتی ترس را به چالش بکشد و آن را از یک احساس ساده به زمینی حاصلخیز برای تجزیه و تحلیل، بازتاب و در نهایت تحول تبدیل کنند. شما می‌توانید آثار خود را در رشته های نقاشی، مجسمه سازی، هنر پارچه، کاغذ، اینستالیشن، عکاسی، گرافیک، تصویرسازی، ویدئو و فیلم های کوتاه ارسال کنید. جوایز: اثر برتر این رقابت در نمایشگاه گروهی فینالیست ها که از 1 تا 31 اوت 2024 در Cogne Valle dAosta برگزار می شود، شرکت خواهند کرد. جایزه اول: 2000 یورو به اولین کار طبقه بندی شده اهدا می‌شود. آخرین مهلت: 1 می 2024 (12اردیبهشت 1403)

    b xpx
    # / b
    xpx b
    # / b

    افزودن
    b
    / /
    :