قاصدک بهمن 1401

ایام‌گاه بهمن

قاصدک بهمن 1401

مناسبت‌ها

  • سوم بهمن ماه، ولادت امام محمد باقر (ع)؛
  • پنجم بهمن ماه، شهادت امام علی النقی الهادی (ع)؛
  • ششم بهمن ماه، روز آوا‌ها و نواهای ایرانی؛
  • چهاردهم بهمن ماه، روز فناوری فضایی؛
  • پانزدهم بهمن ماه، ولادت امام علی (ع) و روز پدر؛
  • نوزدهم بهمن ماه، روز نیروی هوایی؛
  • بیست و دوم بهمن ماه، پیروزی انقلاب اسلامی؛
  • بیست و هفتم بهمن ماه، شهادت امام موسی کاظم (ع)؛
  • بیست و نهم بهمن ماه، مبعث پیامبر (ص)؛

3 بهمن ماه، ولادت امام محمد باقر (ع)

3 بهمن ماه، ولادت امام محمد باقر (ع)

امام باقر علیه السلام، فرزندِ امام سجاد (ع) است. نام مادر ایشان، «فاطمه» است که دختر امام حسن مجتبی (ع) است. امام باقر (ع)، در روز سوم ماه صفر، در شهر مدینه به دنیا آمد و چون در علم و دانش، از همه مردم زمان خودشان، داناتر بود و رازهای بزرگ علمی و مسایل پیچیده دانش رو کشف می‌کرد، به ایشان لقب «باقرالعلوم» دادند. امام باقر (ع)، در جریان کربلا حضور داشتن و سن مبارک ایشان، چهار سال بود.

5 بهمن ماه، شهادت امام علی النقی الهادی (ع)

5 بهمن ماه، شهادت امام علی النقی الهادی (ع)

امام علی النقی (ع) فرزند امام جواد (ع) می‌باشند و نام مادرشان سمانه است. ایشان در 15 ذی‌الحجه سال 212 در شهر صریای مدینه به دنیا آمدند. ایشان در سال 254 بعد از 41 سال عمر با برکت با نوشیدن سم به شهادت رسیدند. ایشان 33 سال بر شیعیان امامت کردند و در سامرای عراق به خاک سپرده شدند. مزار این امام همام به دلیل وجود فرزندشان امام حسن عسکری (ع) حرم عسکریین خوانده می‌شود.

6 بهمن ماه، روز آوا‌ها و نواهای ایرانی

6 بهمن ماه، روز آوا‌ها و نواهای ایرانی

حکایت نام‌گذاری ششم بهمن‌ماه هر سال در تقویم ایرانی به نام روز ملی موسیقی از این قرار است که این روز سال مرگ «صفی‌الدین ارموی» موسیقی‌دان کشورمان در قرن هفتم است. سده هفتم هجری در تاریخ موسیقی ایران، سرآغاز دوران تاریخی شایان توجه و هنرآفرینی محسوب می شود. بزرگ‌ترین هنرمندی که در این دوره به ظهور رسید صفی‌الدین عبد المومن ارموی است. صفی‌الدین در 613 هجری قمری در ارومیه به دنیا آمد. از پیشینه‌ی خانوادگی او اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. اگر چه قطب‌الدین شیرازی از او با لفظ «افضلِ ایران» یاد کرده که می‌تواند به ایرانی بودن تبار او اشاره داشته باشد. ارموی در کودکی به بغداد مهاجرت کرد و بیشتر عمرش را در آن‌جا گذراند.

14 بهمن ماه، روز فناوری فضایی

14 بهمن ماه، روز فناوری فضایی

در تاریخ 14 بهمن سال 1387، نخستین ماهواره کاملا ایرانی به نام "امید"، با موفقیت به فضا پرتاب شده و جمهوری اسلامی ایران رسما به جمع کشور‌های دارای توانایی پرتاب ماهواره پیوست. این روز با هدف گرامیداشت تلاش‌های علمی دانشمندان در تاریخ کشور ثبت گردید و به پاس قدردانی از زحمات اندیشمندان و فعالان عرصه فضایی کشور و به منظور رونمایی از دستاوردهای این حوزه، هر ساله مراسمی با عنوان بزرگداشت روز فناوری فضایی با حضور مقامات عالی کشور، متخصصان، مدیران و کارشناسان حوزه فضایی سازمان فضایی ایران برگزار می‌شود.

15 بهمن ماه، ولادت امام علی (ع)، روز پدر

15 بهمن ماه، ولادت امام علی (ع)، روز پدر

امیرالمؤمنین علی‌بن ابی‌طالب (ع) امام اول شیعیان، چهارمین خلیفه نزد اهل سنت، پسر عمو و داماد حضرت محمد (ص)، همسر حضرت زهرا (س) و پدر امام حسن و امام حسین (ع) است. آن حضرت اولین مردی است که به پیامبر اسلام ایمان آورد و همواره یار و یاور ایشان بود. پیامبر اکرم آن حضرت را به دستور خدا به عنوان جانشین خود تعیین نمود. تولد حضرت علی (ع) در سیزدهم رجب سال 30 عام الفیل، در شهر مکه معظمه و در داخل کعبه واقع گردید. تولد در خانه کعبه، فضیلتی ویژه حضرت علی (ع) است و خدای متعال تنها وی را به چنین امتیازی کرامت نمود. نه پیش از او و نه پس از او، برای هیچ کسی چنین فضیلتی پدید نیامده است. در کشور عزیز ما ایران هر سال روز تولد ایشان را به عنوان روز پدر نام‌گزاری کردند.

22 بهمن ماه، پیروزی انقلاب اسلامی

22 بهمن ماه، پیروزی انقلاب اسلامی

22 بهمن، یادآور یکی از بزرگترین رخدادهای تاریخی ملت بزرگ ایران است و این روز مبدل به یک روز فراموش نشدنی و بزرگ برای ایرانیان شده است. در واقع در تمامی فرهنگ‌ها و آداب مردمان جهان رایج است که بزرگترین روز تاریخ کشور خود را پاس می‌دارند، البته بنا به فرهنگ هر کشور، آن روز بزرگ و تاریخی گرامی داشته می‌شود و نسل به نسل و سینه به سینه، منتقل می‌شود تا آیندگان قدر آن روز را بدانند. قریب به اکثریت کشورهای جهان، بزرگترین روز تاریخی خود را روز استقلال خود می‌دانند و برای آن، احترام قابل ملاحظه‌ای قائل می‌باشند، ملت ایران اسلامی نیز در روز 22 بهمن سال 1357 موفق شد بر حکومت 2500 ساله‌ی شاهنشاهی فائق آید و در این روز تصمیم گرفت خود برای آینده‌اش برنامه‌ریزی نماید.

27 بهمن ماه، شهادت امام موسی کاظم (ع)

27 بهمن ماه، شهادت امام موسی کاظم (ع)

موسی بن جعفر، معروف به امام موسی کاظم و ملقب به کاظم و باب‌الحوائج هفتمین امام شیعیان دوازده امامی است. وی در سال 128 قمری، همزمان با شروع قیام ابومسلم خراسانی، داعی بنی‌عباس علیه امویان به‌دنیا آمد و در سال 148ق پس از شهادت پدرش، امام صادق (ع)، به امامت رسید. دوران 35 ساله امامت او با خلافت منصور، هادی، مهدی و هارون عباسی همزمان بود. ایشان چندین بار توسط مهدی و هارون عباسی زندانی شد و در 183ق در زندان سندی بن شاهک به شهادت رسید. پس از وی، امامت به فرزندش علی بن موسی (ع) منتقل شد.

29 بهمن ماه، مبعث پیامبر اکرم (ص)

29 بهمن ماه، مبعث پیامبر اکرم (ص)

روز مبعث بر پایه باورهای اسلامی روزی است که پیامبر اسلام، به درجه پیامبری برگزیده شد. مسلمانان معتقدند او در غار حرا، توسط جبرئیل و از سوی خدابه پیامبری نایل آمد و مأمور شد که چند خداپرستی و بت‌پرستی را از زمین بردارد و یکتاپرستی را رواج دهد و پیام وحی را به مردم برساند. محمد در این زمان چهل سال داشت و درِ بعثت در اصطلاح به معنای برانگیختن و برگزیدن پیامبران از سوی خدا برای هدایت مردم است. بعثت در فرهنگ قرآنی به معنای عامل برانگیختن و رسانیدن به مرحله‌ای خاص از تکامل است که در آن نوعی تحول وجود دارد. کلمه بعثت هر چند برای همه پیامبران به کار می‌رود، اما برای پیامبر اسلام جایگاه خاص‌تری دارد به طوری که اکثریت از این کلمه به برانگیخته شدن ایشان به پیامبری متبادر می‌شوند.

هفته‌شمار مدارس

جشن پیروزی انقلاب اسلامی؛ برگزاری جشن روز پدر و ولادت حضرت علی (ع)، هفته سوم بهمن ماه

نمایی از فعالیت‌های پیش دبستان
واحد پیش دبستان موسسه‌ی علوی در بهمن 1401 برنامه‌های متنوعی با محوریت جشن پیروزی انقلاب اسلامی برگزار خواهد کرد.
  • شنبه 1 بهمن، روز جهانی در آغوش کشیدن است. این برنامه با آموزش‌های متناسب با این گروه سنی و هماهنگی لازم با روان‌شناسان مجموعه به صورت یک چالش جذاب اجرا خواهد شد.
  • یکشنبه 9 بهمن، روز جهانی پازل بوده که مربیان خلاق با نظر دانش‌آموزان پازل گروهی طراحی کرده و آن را اجرا می‌کنند.
  • چهارشنبه 12 بهمن، روز جهانی لباس قرمز می‌باشد. در این روز با ایجاد حس شادی بین دانش‌آموزان به آن‌ها اجازه داده می‌شود که با لباس‌های قرمز به دبستان بیایند.
  • شنبه 15 بهمن، زاد روز میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر می‌باشد. دانش‌آموزان با گرامی داشت مقام آن حضرت به مقام پدران ادای احترام خواهند کرد.
  • پنجشنبه 20 بهمن، روز جهانی پیتزا است. با توجه به شرایط هر شعبه در این روز دانش‌آموزان در مدرسه یا خانه با کمک مربیان پیتزا درست خواهند کرد.
رنگ فصل زمستان آبی است. شاعری که دانش آموزان تعدادی از ابیات او را حفظ خواهند کرد مولانا می باشد. چالش ماه بهمن جشن پیروزی انقلاب اسلامی است که از سوی موسسه علوی برنامه‌های ویژه‌ای طراحی شده است. ارزش اخلاقی شادی است .چگونگی ابراز شادی، شاد زیستن، شاد کردن دیگران و داشتن زنگ همراه با شادی با شیوه‌های خاص هر مربی به دانش‌آموزان آموزش داده خواهد شد. مسابقه طراحی شده برای این ماه بازی با اعداد است که در روز و تاریخ مشخص در واحد پیش دبستان هر یک از شعب اجرا خواهد شد.

مقاله

اختلال یادگیری و تاثیر آن بر کارکردهای اجرایی

اختلال یادگیری و تاثیر آن بر کارکردهای اجرایی

اختلال ویژه یادگیری یکی از مباحث مهم در بررسی عملکرد تحصیلی به شمار می‌رود. دانش‌آموزان با اختلال یادگیری، با وجود داشتن هوش متوسط یا بالاتر نسبت به هم‌سالان خود و بهره‌مندی از شرایط مناسب آموزشی، در زمینه‌ی خواندن، نوشتن و ریاضی مشکلات زیادی دارند. تحقیقات نشان می‌دهد نقص درکارکردهای اجرایی تا حد زیادی پیش‌بینی کننده عملکرد ضعیف تحصیلی است. کارکردهای اجرایی به فرآیندهای شناختی گفته می‌شود که در تکالیف، یادگیری و کنش‌های هوشی به افراد کمک می‌کند. دانش‌آموزان برای یادگیری تکالیف درسی باید به این مهارت‌ها تسلط داشته باشند. بیشتر کودکان آن‌ها را خود به خود می‌آموزند. ولی کودکان دارای اختلال یادگیری باید این مهارت‌ها را آموزش ببینند. در سال‌های اخیر به آموزش کارکردهای اجرایی در فرآیندهای یادگیری توجه زیادی شده است، زیرا نقش مهمی در پیشرفت تحصیلی و اجتماعی دانش‌آموزان دارند. در مطالعه مروری حاضر نتایج پژوهش‌های مختلف از طریق مطالعه کتب و مقالات مرتبط در پایگاه‌های اینترنتی نشریات و مجلات معتبر در حوزه روانشناسی، در خصوص کودکان با اختلالات ویژه یادگیری و ارتباط آن با کارکردهای اجرایی مورد توجه قرار گرفته است.

قاصدک بهمن 1401

عارضه‌ی ناتوانی‌های یادگیری، ویژه مسئله‌ای همه‌گیر و جهانی بوده و منحصر به کشور خاصی نیست. این اصطلاح که اولین بار توسط کرک در سال 1963 مطرح شد عنوانی فراگیر است که انواع گوناگونی از نارسایی‌های رفتاری و علمکردی را در بر می‌گیرد.» تعریفی که بیش از دیگران درباره این اصطلاح مورد پذیرش قرار گرفته عبارت است از گروهی از کودکان که در یک یا چند فرآیند روان‌شناختی پایه مربوط به درک زبان یا کاربرد آن گفتاری یا نوشتاری اختلال دارند، این اختلال ممکن است به صورت ناتوانی در گوش دادن فکر کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجی کردن یا انجام دادن محاسبات ریاضی جلوه‌گر شود. این اصطلاح شامل عارضه‌هایی همچون معلولیت‌های ادراکی، آسیب مغزی، اختلال جزیی کارکرد مغز، نارسا خوانی و زبان پریشی رشدی می‌شود و آن دسته از مسائل یادگیری را که در اصل نتیجه معلولیت‌های بینایی، شنوایی، حرکتی، عقب ماندگی ذهنی، اختلال هیجانی یا وضع نا مساعد محیط فرهنگی و اقتصادی است در بر نمی‌گیرد.» البته کمیته مشترک ملی اختلالات یادگیری (NICD) کلمه کودکان را در این تعریف حذف نمود، زیرا معتقد بود اختلال یادگیری در هر سنی ممکن است رخ دهد.

قاصدک بهمن 1401

کرک در طبقه‌بندی اختلالات یادگیری آن را به دو طبقه بزرگ رشدی و تحصیلی تقسیم کرد: رشدی(شامل: نقص توجهی و ادراکی اختلالات حافظه‌ای، اختلالات ادراکی- حرکتی و اختلالات فکری و زبانی و تحصیلی شامل: خواندن، هجی کردن، نوشتن و حساب) و معتقد بود که اختلالات رشدی به دلیل انحراف از رشد طبیعی در عملکرد روانی یا زبانی ایجاد می‌شوند و بیشتر آن‌ها مربوط به پردازش اطلاعات هستند، این اختلال‌ها بر عملکرد اجرایی نیز می‌توانند موثر باشند. کارکردهای اجرایی، اصطلاحی است که همه فرایندهای شناختی که برای انجام تکالیف هدفمند یا جدید لازم هستند را در بر می‌گیرد، «کنش‌های شناختی سطح بالایی که برای جهت دهی به رفتار و خود تنظیمی بسیار اهمیت دارند و در آمادگی تحصیلی بیشترین نقش را بر عهده دارند. کارکردهای اجرایی شامل بازداری و کنترل محرک‌ها، حافظه کاری، انعطاف پذیری، شناخت، برنامه ریزی و سازماندهی است و اکثر پژوهشگران عقیده دارند که کارکرد‌های اجرایی خود تنظیمی هستند. مطالعات نشان می‌دهند که هر گونه نقصی در رشد کارکردهای اجرایی می‌تواند منجر به اختلال در برنامه ریزی به یاد سپاری تکالیف و حافظه شود.

یافته‌ها:

یافته‌ها:

افراد دچار اختلالات یادگیری گروه همگنی نبوده، دارای ویژگی‌های زیاد و متفاوتی از نظر یادگیری و رفتاری هستند. اختلالات یادگیری مهم‌ترین علت عملکرد ضعیف تحصیلی به حساب می‌آیند و همین مسئله فراگیری مطالب درسی را با مشکل مواجه می‌سازد. عده‌ای دچار اختلال در ریاضی و عده‌ای دیگر در خواندن و نوشتن ناتوانی دارند. این افراد معمولا از نظر هوش در سطح متوسط یا بالاتر قرار دارند، ولی در شرایط تقریباً یکسان آموزشی نسبت به دیگران عملکرد تحصیلی ضعیف‌تری دارند و با وجود داشتن محیط آموزشی مناسب و نداشتن آسیب‌های بیولوژی آشکار و مشکلات اجتماعی و روانی شدید، اما در زمینه‌های خواندن و نوشتن و ریاضی با اختلال مواجه هستند. بنابر گفته بیشتر صاحب‌نظران، اختلال یادگیری، ناشی از اختلال عصب روان‌شناختی تحولی یا اختلال عصبی - رشدی است که در نتیجه‌ی تعامل برخی از عوامل ارثی و محیطی ایجاد شده و در قابلیت مغز جهت درک درست، آسان و سریع اطلاعات کلامی و غیرکلامی تاثیر می‌گذارد.

قاصدک بهمن 1401

مهم‌ترین نشانه‌ی آن دشواری یادگیری مهارت‌های تحصیلی در خواندن، نوشتن و ریاضی است که در ابتدای کودکی شروع می‌شود و مطابقتی با بهره هوشی کلی فرد ندارد. «دانش‌آموزان مبتلا به این ناتوانی‌ها بسیار کمتر از آنچه از سن و سطح هوش آنها انتظار می‌رود موفق می‌شوند.» از نظر سنی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری از سن 6 تا 11 سالگی به تدریج افزایش می‌یابند و بیشتر آن‌ها در حدود سن 10 تا 15 سالگی هستند. «مردان بیش از زنان دچار این اختلال هستند.» افراد در گذر زمان برای انجام وظایف خود و موقعیت‌ها و چالش‌هایی که پیش می‌آید، باید از مهارت‌های ذهنی زیادی استفاده کنند تا با تفکر و برنامه‌ریزی بتوانند پاسخ‌گوی آنها باشند. این کنترل‌های شناختی در واقع کارکردهای اجرایی هستند که بر روی همه افراد و عملکردشان در محیط‌های مختلف و بر روابط فردی و اجتماعی موثر است و در هر فردی به صورتی متفاوت بروز می‌کند، میزان برخورداری افراد در حوزه‌های کنترل شناختی بر اساس شایستگی‌ها و ضعف‌های آن‌ها است. تعدادی از محققان در تحقیقات خود بیان می‌کنند که اختلال در کارکردهای اجرایی قبل از دبستان باعث ناتوانی یادگیری در دوران دبستان می‌شود زیرا معتقدند توانمندی در کارکرد اجرایی در سال‌های قبل از مدرسه، می‌تواند توانمندی آن‌ها را در سال‌های بعد در زمینه خواندن و ریاضی پیش‌بینی کند.

قاصدک بهمن 1401

بررسی‌ها نشان می‌دهند این کارکردها از همان دوره اولیه رشد کودک، ظهور و رشد می‌کنند. تا 5 سالگی، تغییرات مهمی در آنها ایجاد شده و تا 12 سالگی عملکردی شبیه بزرگ‌سالان پیدا می‌کنند. کارکردهای اجرایی ضروری از ابتدای تولد ایجاد و در سراسر زندگی ادامه می‌یابند. در واقع کارکردهای اجرایی در طول دوران کودکی، رشد و پرورش می‌یابند. در طول سال‌های اخیر به نقش کارکردهای اجرایی در فرآیندهای شناختی و یادگیری توجه زیادی شده است. این کارکردها نقش مهمی در رشد اجتماعی و موفقیت تحصیلی فرد دارند. مطالعات در مورد ارتباط کارکردهای اجرایی با مهارت‌های یادگیری، نشان داده کارکردهای اجرایی پیش‌بینی کننده خوبی برای عملکرد فرد است. در حال حاضر دلایل آشکاری وجود دارد که کارکردهای اجرایی، نقش مهمی در یادگیری دوره کودکی دارند. در تحقیقات دیگر پیش‌بینی شد کودکانی که در سنین 7 تا 14 سالگی، نمره کمتری در آزمون‌های مربوط به مهارت‌های اجرایی کسب کردند، در ارزیابی آموزشی در دروس خود عملکردی پایین تر از استاندارد داشتند. تحقیقات دیگر نشان دادند که آموزش و رشد کارکردهای اجرایی با اختلالات دوران کودکی ارتباط بسیار نزدیکی دارند، همچنین نقش اساسی آموزش و رشد کارکردهای اجرایی در گسترش توانمندی‌های اجتماعی و توانایی‌های تحصیلی را بیان کرده‌اند.

قاصدک بهمن 1401

خواندن را می‌توان به عنوان تکلیف شناختی در نظر گرفت که نیازمند ظرفیت جهت پردازش همزمان جنبه‌های چندگانه از شناخت مانند کارکردهای اجرایی است. اختلال خواندن یا نارساخوانی یکی از مشکلات کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری است. بر اساس نسخه پنجم متن تجدید نظر شده‌ی راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات روانی انجمن روان پزشکی آمریکا (DSM-V)، اختلال خواندن، حالتی است که در آن پیشرفت خواندن پایین‌تر از حد مورد انتظار به حسب سن آموزش و هوش کودک است. این اختلال به میزان زیادی مانع موفقیت تحصیلی یا فعالیت‌های روزانه مستلزم خواندن می‌شود. حدود 80 درصد گروه اختلالات یادگیری دچار ناتوانی در خواندن هستند. آن‌ها مشکلاتی در یادگیری جهت رمزگشایی کلمه‌ها و مهارت‌های اساسی تشخیص کلمه یا درک مطالب خواندن دارند. به طور کلی اختلال خواندن به دو شکل مشکلات رمزگشایی (نارسا خوانی) و مشکلات ادراکی (ادراک خواندن) است. اجزای بسیار مهم مهارت خواندن، شناخت و بازشناسی است که مشکل در این مهارت برای بسیاری از افراد باعث ناتوانی یادگیری می‌شود. این گروه در مهارت‌های سازماندهی حل مسئله و تفکر، خلاصه کردن و استفاده از یاد یارها دچار مشکل بوده و تاثیر مخرب بر عملکرد تحصیلی آنها دارد.

نتیجه‌گیری

اختلال ویژه یادگیری عنوانی است که گروه بسیار ناهمگنی از خفیف تا شدید و انواع گوناگون از اختلالات عملکردی و رفتاری را در برمی‌گیرد. این اصطلاح نشان‌دهنده تفاوت‌های کارکردی در زمینه‌های ریاضی، خواندن، نوشتن و مشکلات گفتاری و زبان است و به عقب‌ماندگی ذهنی یا اختلالات حسی یا هیجانی مربوط نیست. این افراد از هوش معمولی یا بالاتری برخوردارند، ولی در زمینه درسی با مشکلات زیادی مواجهند و در مقایسه با هم‌سالان از نمرات پایین‌تری برخوردارند. تحقیقات نشان داده کودکان با اختلال یادگیری در یک یا چند مورد از مولفه‌های مختلف کارکردهای اجرایی نظیر حافظه کاری، استدلال، برنامه‌ریزی، توجه، حل مساله، خودکارآمدی، انعطاف‌پذیری شناختی، بازداری، بازتوانی‌شناختی، انگیزه‌ی خودتنظیمی، پردازش اطلاعات و مهارت‌های فراشناخت دچار مشکلاتی هستند. با توجه به نتایج بعضی تحقیقات در مورد توانایی‌های افراد در مولفه‌های مختلف کارکردهای اجرایی در دوره دبستان و پس از آن پیشنهاد می‌شود توانایی‌های کودکان در دوره پیش دبستان مورد بررسی قرار گیرد. زیرا ناتوانی در کسب مهارت‌های پیش نیاز برای یادگیری موضوعات درسی باعث ناتوانی در یادگیری تحصیلی در دوران مدرسه می‌شود. بنابراین باید برای موفقیت تحصیلی آینده، این مهارت‌ها را آموزش داد و همچنین آموزش راهبردهای شناختی مانند سازماندهی که باعث افزایش میزان یادگیری در دانش‌آموزان و حفظ استمرار آموخته‌های آنها می‌شود. ضمنا در کنار برنامه‌های آموزشی، آگاه سازی و افزایش دانش والدین در این مورد نیز می‌تواند در موفقیت کودکان وکاهش آسیب‌های یادگیری موثر باشد. دکتر عارفه جوانبخت مشاور و روانشناس دبستان مرکز دختران

مثلک

مثلک

جیک جیک مستونت بود فکر زمستونت بود! فصل بهار بود. مورچه کوچولو همراه بقیه مورچه‌ها مشغول جمع آوری آذوقه برای زمستان بود. از صبح تا شب کار می‌کرد تا برای روزهای سرد و برفی غذا جمع کند. بالای درختی که نزدیک خانه مورچه کوچولو بود، گنجشک زیبایی زندگی می‌کرد. او از آمدن بهار خوشحال بود و از یک شاخه به شاخه دیگر می‌پرید، آواز می‌خواند و شادی می‌کرد. یک روز گنجشک مورچه را در حال کشیدن دانه‌ای دید. مورچه کوچولو از کار زیاد حسابی عرق کرده بود. گنجشک به مورچه گفت: «چرا این همه کار می‌کنی؟ بیا باهم بازی کنیم و از این هوای خوب لذت ببریم. حیف نیست که تو تمام وقتت را کار می‌کنی و خودت را این همه خسته می‌کنی؟» مورچه گفت: «ولی همیشه هوا خوب نیست. باید از این فرصت استفاده کرد تا توی روزهای سرد زمستان که غذایی برای خوردن پیدا نمی‌شود، آسایش داشته باشیم.» گنجشک به این حرف‌ها خندید و پر زد و رفت. روزها گذشتند و نوبت فصل سرما رسید. همه جا پر از برف شد. گنجشک هرچه دنبال غذا گشت، چیزی برای خوردن پیدا نکرد. او دیگر از شدت سرما قادر به حرکت نبود. از پشت پنجره به خانه مورچه نگاه کرد و دید که او و بقیه مورچه‌ها به راحتی زندگی می‌کنند و غذای کافی برای خوردن دارند. جلوی در خانه مورچه رفت و در زد. مورچه در را باز کرد. گنجشک از مورچه خواست که او را به داخل خانه‌اش راه بدهد و برایش کمی غذا بیاورد. مورچه گفت: «ولی خانه من خیلی کوچک است و تو نمی‌توانی وارد آن شوی. وقتی جیک جیک مستونت بود، فکر زمستونت بود؟!.» گنجشک خیلی خجالت کشید. مورچه کمی غذا به گنجشک داد و او رفت. از آن روز به بعد، به کسی که به فکر آینده‌اش نیست و دچار مشکل می‌شود می‌گویند: جیک‌جیک مستونت بود، فکر زمستونت بود؟

قاصدک بهمن 1401
Spelling Bee - Here comes the second round!

Spelling Bee - Here comes the second round!

So far, you have memorized the second list of the words. Now it is time to see who can spell them correctly and fast. In this round, you will compete against your friends from other classes. It is exciting, isnt it? Buckle up!
Pay a Compliment Day

Pay a Compliment Day

When was the last time you said something nice to your family or friends? Paying complements is an easy way to make someone feel good and to show them how much we love them. On February 6th, we are going get really creative and think of something nice to tell someone.
قاصدک بهمن 1401

Bahman 14th, Father Day, marks the birth anniversary of Imam Ali. Father's Day celebrates fatherhood and how important the role of father is in our lives and in the society.

قاصدک بهمن 1401

قلک کوچولو

قلک کوچولو

فقر، شب را بی‌غذا سر کردن نیست. فقر، روز را بی‌اندیشه سر کردن است. " دکتر علی شریعتی " سلام، سلامی چو بوی خوش آشنایی سلامی چو سرمای زمستان و گرمای شوفاژ. دوستان خوبم حال و احوالتون چطور است؟ با سرما و آلودگی هوا چه می‌کنید؟ راستی کارنامه گرفتید؟ با من رو راست باشید خودتان از تلاش‌تان راضی بودید؟ بزرگ‌ترها چقدر از کارنامه شما راضی بودند؟ بچه‌ها چند روز پیش یک اتفاق خیلی جالب پیش آمد. دوست دارید برای‌تان تعریف کنم ؟؟؟ یک بله با صدای خیلی بلند بگوئید تا من بشنوم. " آها حالا خوب شد ." ماجرا این‌طوری بود که من برای انجام کار بانکی به داخل بانک رفتم. شما حتما می‌دانید که امروزه برای انجام خیلی از کارهای بانکی نیازی به مراجعه حضوری به بانک نیست. به محض رسیدن به بانک از دستگاه نوبت‌دهی شماره دریافت کردم و منتظر ماندم تا باجه شماره من را اعلام کند. اینجوری نوبت همه رعایت می‌شود و به کار مراجعه‌کنندگان به موقع رسیدگی می‌شود. وقتی منتظر نشسته بودم، یک پسر کوچولو با پدرش آمد و دقیقاً صندلی کنار من نشست. وقتی به پسر کوچولو نگاه کردم یاد شماها افتادم، آخه پسرکوچولو، دانش‌آموز دبستان بود. به همین دلیل من شروع کردم به صحبت کردن و سؤال پرسیدن از پسر کوچولویی که خیلی شبیه شما دوستان من بود. بچه‌ها نکته جالبش این بود که آن پسر هم مثل شماها دانش‌آموز مدارس علوی بود. همین‌طور که داشتم درباره‌ی سواد مالی با دوست جدیدم صحبت می‌کردم، پدرش یک دفعه پرسید: شما می‌دانید برای باز کردن حساب بانکی برای پسرم چه مدارکی نیاز است؟ به نظر شما چه حسابی برای کودکان بهتر است؟ پدر ادامه داد: برای این که کارنامه‌ی پسرم خیلی درخشان بود، تصمیم گرفتم که برای او حساب بانکی افتتاح کنم تا بتواند پول‌های خود را در حساب بانکی خودش جمع کند. ظاهرا کارنامه‌ی دوست جدیدم هم مثل کارنامه شما طلایی و درخشان بوده است. شما هم این طور فکر می‌کنید؟" حالا پاسخ‌هایی که من دادم: مدارک لازم برای افتتاح حساب افراد زیر 18 سال شامل اصل و کپی شناسنامه پدر و فرزند، پر کردن فرم‌های افتتاح حساب (نوشتن آدرس دقیق و کدپستی الزامی است.) است. اکثر بانک ها برای افراد زیر 18 سال هم امکان افتتاح حساب قرض‌الحسنه دارند و هم کوتاه مدت. برای این حساب‌ها هم کارت بانکی با نام صاحب حساب ارائه می‌دهند. دوستان خوب قلک کوچولو، شما که سواد مالی دارید، تفاوت حساب قرض‌الحسنه و سرمایه‌گذاری کوتاه مدت را می‌دانید؟ با آرزوی جیب پر از پول برای شما؛ قلک کوچولو نویسنده: زهرا ناطق

چی بخوریم؟

آب سیب داغ و دارچین

آب سیب داغ و دارچین

آب سیب داغ و دارچین همان چیزی است که در یک روز سرد زمستانی به آن نیاز داریم. ترکیب دارچین و میخک می‌توان روح انسان را هم گرم کند. استفاده از آب سیب داغ و دارچین به 55 سال قبل از میلاد برمی‌گردد. رومیان سیب و ادویه‌ها را با هم می‌جوشاندند تا شربتی خوش‌طعم تهیه کنند. برای تهیه‌ی این نوشیدنی سیب‌های با کیفیت تهیه کنید و ادویه‌های تازه بخرید تا عطر و طعم خوبی را تجربه کنید. ادویه‌های این نوشیدنی دارچین، میخک و بادیان ستاره‌ای هستند که در هر عطاری پیدا می‌شوند. برای استفاده باید ابتدا آن‌ها را چند دقیقه‌ای روی شعله تفت دهید تا عطرشان آزاد شود و سپس به سراغ تهیه‌ی نوشیدنی بروید. این نوشیدنی برای سرماخوردگی و گرم شدن تو فصل زمستان بسیار عالی است.

مواد لازم برای تهیه آب سیب و دارچین

  • چوب دارچین 4 عدد؛
  • آب سیب 8 فنجان؛
  • بادیان ستاره‌ای، چوب دارچین و برش‌های پرتقال برای تزئین؛

طرز تهیه آب سیب و دارچین

طرز تهیه آب سیب و دارچین

  • چوب‌های دارچین را در تابه به مدت 2 تا 3 دقیقه برشته کنید. گاهی آن‌ها را هم بزنید تا تمام قسمت‌هایشان برشته شده و عطرشان آزاد شود.
  • حرارت را کم کنید و آب سیب را روی ادویه‌ها بریزید. منتظر بمانید تا به جوش بیاید.
  • وقتی مخلوط شروع به جوشیدن کرد شعله را کم کنید تا جوشیدن متوقف شود. اجازه دهید نیم ساعت در همین حالت باقی بماند.
  • شربت را از صافی رد کنید تا تمام قطعات دارچین از آن جدا شود.
  • شربت را در لیوان ریخته و با چوب دارچین، برش‌های پرتقال و بادیان ستاره‌ای تزئین کنید.

داستانی از شاهنامه

جنگ رستم و اَکوانِ دیو

جنگ رستم و اَکوانِ دیو

روزی کیخسرو، شهریار بزرگ ایران، جشن بزرگی ترتیب داده بود که همه‌ی پهلوانان به آن دعوت شده بودند. همه غرق شادی بودند که چوپانی وارد شد و گفت: پادشاه سلامت باد. گورخری غول پیکر که مانند شیر خشمگین است، هر روز به گله‌ی اسب‌های ما حمله می‌کند و اسبان را می‌کشد. پهلوانان ما در جنگ با او کشته شده‌اند و زندگی بر ما تلخ شده است. کیخسرو به چهره ی تک تک پهلوانان نگاه کرد اما آن‌ها همگی سرهایشان را پایین انداخته بودند. شاه فهمید که همگی ترسیده‌اند و این نبرد تنها از دست رستم برمی‌آید. فوراً نامه‌ای برای رستم نوشت و به دست یکی از پهلوانان داد و گفت: به رستم بگو که اگر آب در دست دارد زمین بگذارد و خودش را به من برساند. وقتی که رستم به پایتخت رسید، کیخسرو بعد از گفتن مشکل، از او خواست حیوان وحشی را پیدا کند تا خیال مردم راحت و دل شاه شادمان شود. رستم به نشانه‌ی ادب دست بر پیشانی گذاشت و گفت: وقتی یاوری مانند خدا و پادشاهی دانا و عادل همچون کیخسرو دارم از دیو و اژدها نمی‌ترسم و بدون اتلاف وقت با رخش سوی چراگاه راه افتاد

قاصدک بهمن 1401

سه روز گذشت و روز چهارم در روشنایی آفتاب حیوان غول پیکر و طلایی رنگ را دید و به دنبال او تاخت. اما هر بار که نزدیکش می‌شد، حیوان مسیرش را عوض می‌کرد. رستم فکر کرد: نباید از تیر و کمان استفاده کنم. چنین حیوانی باید زنده دستگیر شود. اما همین که کمندش را از گوشه‌ی زین باز کرد حیوان با سرعت باد ناپدید شد. رستم مطمئن شد که آن حیوان باهوش گور خر نیست و به یاد سخن مردم دانا افتاد که گفته بودند: این دشت جای اَکوانِ دیو است که نشانه‌ای از گفتار، پندار و کردار زشت مردم ناسپاس است. چشم رستم دوباره به اکوان دیو افتاد و سعی کرد او را به چنگ در آورد اما دیو باز ناپدید شد. رستم یک روز و یک شب دیگر در آن دشت به هر طرف تاخت. بعد از روزها تعقیب و گریز آن قدر خسته شده بود که روی اسب به خواب رفت. در خواب و بیداری بود که به چشمه‌ای از آب زلال و سایه‌ای از درخت رسید. از اسب پیاده شد و از خستگی کنار چشمه به خواب رفت. اکوان دیو که از دور مواظب رستم بود، وقتی که دید پهلوان به خواب رفته، خودش را به رستم رساند و او را با دو دست از جا بلند کرد. رستم از خواب بیدار شد و فهمید که اسیر اکوان شده است

دیو گفت : ای پیلتن! خودت بگو کجا بیندازمت؟ دریا یا کوه؟ رستم فکر کرد: امکان ندارد این دیو به خواسته من عمل کند. پس گفت من شنا کردن بلد نیستم و از آب می‌ترسم. مرا به کوه بینداز تا راحت جان بدهم! دیو خندید و فریاد زد: برو خوراک ماهی‌های دریا شو! و پهلوان را به دریا پرتاب کرد. رستم که پیش بینی‌اش درست از آب در آمده بود. با یک دست و پاهایش به شنا پرداخت و با دست دیگرش ماهی‌های مهاجم را از سر راهش دور کرد و به سمت ساحل شنا کرد. وقتی به ساحل رسید به هر طرفی نگاه کرد اثری از رخش ندید. به سختی و با پای پیاده به هر طرف رفت. سرانجام در گوشه‌ای چشمش به چراگاهی سرسبز و گله‌ی اسبان افتاد و در میان اسب‌ها رخش را دید. رخش با دیدن پهلوان شیهه کشید و پیش او آمد. رستم اسبش را در آغوش گرفت و نوازش کرد و به سوی اکوان دیو حرکت کرد. اکوان با دیدن رستم فریاد زد: حال که از دریا و دندان حیوانات دریایی نجات پیدا کردی تو را خوراک پرندگان و درندگان می‌کنم. جنگ شدیدی میان آن دو در گرفت. آن‌ها تمام روز را با هم جنگیدند تا این که سرانجام دیو خسته شد و رستم گرزش را دور سرش چرخاند و بر سر دیو ترسناک کوبید، بعد با شمشیرش سرش را از تنش جدا کرد و راهی قصر کیخسرو شد. شاه و بزرگان از رستم استقبال کردند و از دیدن سر اکوان دیو شگفت زده شدند و پیروزی رستم را جشن گرفتند.

سرش چون سرِ پیل و مویش دراز دهان پر ز دندان همه چون گراز دو چشمش سپید و لبانش سیاه تنش را نَشایِست کردن نگاه

کیخسرو هدایای بسیاری به رستم داد و جشن پیروزی برپا کرد. پس از چند روز جشن، کیخسرو و پهلوانان، رستم را بدرقه کردند و رستم برای دیدن پدرش زال روانه‌ی زابلستان شد.

هنر ایرانی

قاصدک بهمن 1401

بسیاری از اساتید و نظریه پردازان موسیقی معتقدند سازهایی که در بغل گرفته می‌شوند و دستان نوازنده بر دسته ساز است، ارتباط بیشتری را می‌توان با آن‌ها برقرار کرد. تار در واژه نامه فارسی به معنی «زه یا رشته» می‌باشد. اگر بخواهیم قدمت ساز تار را بدانیم، این ساز در زمان فارابی موسیقیدان معروف ایرانی شکل گرفته و بعدها توسط صفی‌الدین ارموی و دیگر بزرگان به سمت تکامل پیش رفته است. تار فقط مختص به کشور ایران نیست. این ساز در گرجستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و همچنین بعضی دیگر از کشورهای این ناحیه رایج است ولی با ساختاری کمی متفاوت‌تر. تار برگرفته از ذهن و ایده هنرمندان ایرانی است. دو نیم کاسه قرینه که به هم منطبقند. این قرینه‌سازی را در معماری ایرانی و همچنین نقاشی و خطاطی ایرانی نیز شاهد هستیم.

قاصدک بهمن 1401

اگر به اصفهان رفته و از کاخ هشت بهشت دیدن کرده باشید، حتما نقاشی‌هایی را که از دوران صفوی بر روی دیوارهای این کاخ وجود دارد، دیده‌اید. در بین آنها تصویری از ساز تار مربوط به آن زمان به چشم می‌خورد. و همچنین در بعضی آثار تاریخی در شهر شیراز، نقاشی تار «مربوط به دوره زندیه» دیده میشود که این نشان می‌دهد این ساز در آن دوران، متداول بوده است. تار داری 6 سیم است که قبلتر با 5 ساز به نواختن آن مشغول بودند. درویش خان جهت وسعت و گستره صدایی، سیم ششم را به این ساز اضافه نمود. در تاریخ ایران اساتید زیادی بوده اند که با زخمه زدن بر سیم‌های تار، دل و جان ما را لرزانیده‌اند. در اینجا فقط اسم تعدادی از این بزرگان را می‌آوریم. غلامحسین فراهانی، نورعلی برومند، حسینقلی خان، سهراب و تهمورس پورناظری، داریوش پیرنیاکان، ارشد تهماسبی، روح الله خالقی، درویش خان، کیوان ساکت، فرهنگ شریف، جلیل شهناز، عبدالحسین شهنازی، ابوالحسن صبا، داریوش طلایی، هوشنگ ظریف، علی اکبر شهنازی، حسین علیزاده، بیژن کامکار، محمدرضا لطفی، مرتضی نی داوود، علینقی وزیری و...

خودت بساز

خودت بساز

لوازم مورد نیاز: جعبه دستمال کاغذی یا هر جعبه مستطیل شکل دیگری که یک سوراخ وسط آن قرار دارد.

  • قیچی
  • نوار چسب
  • کاغذ رنگی
  • چسب مایع
  • قلمو برای رنگ‌آمیزی
  • دو عدد چوب بستنی
  • یک لوله مقوایی بلند یا فویل
  • یک روزنامه برای قرار دادن روی میز
  • دکمه یا وسایل مورد نیاز برای تزیین
  • کش‌های پلاستیکی در اندازه‌های مختلف

مراحل ساخت:

  • مرحله اول: یک قسمت از جعبه دستمال کاغذی را سوراخ کرده و دسته مقوایی یا از جنس فویل را درون آن قرار داده و چسب بزنید و دقت کنید که به خوبی در آن قرار گیرد.
  • مرحله دوم: قسمت‌های داخلی جعبه دستمال کاغذی را به آرامی رنگ کنید و در صورتی که می‌خواهید، لوازم تزئینی را به آن بچسبانید، این قسمت درون گیتار است.
  • مرحله سوم: پس از آنکه قسمت‌های مختلف جعبه دستمال کاغذی را رنگ‌آمیزی کردید با چسب آن‌ها را به یکدیگر چسبانده و اجازه دهید که خشک شود.
  • مرحله سوم: همان‌طور که در تصویر می‌بینید در این مرحله باید چوب‌های بستنی را در دو قسمت مشخص شده قرار دهید و با چسب بچسبانید و اجازه بدهید که خشک شود و پس از آن کش‌ها را مطابق با تصویر روی آنها قرار دهید.
  • مرحله چهارم: مرحله آخر تزیین گیتار با استفاده از دکمه و یا تزیینات مورد علاقه‌تان است که می‌تواند روبان پولک یا چیزهایی شبیه این باشد.
  • مرحله اول
    مرحله دوم
    مرحله سوم
    مرحله چهارم
    بخوان و لذت ببر
    قاصدک بهمن 1401

    گروه سنی: 7 تا 12 سال نویسنده: السترهامفریز مترجم: لیدا هادی انتشارات: نشر اطراف در این کتاب ما با تام و دوچرخه‌اش همراه می‌شویم و دور دنیا را می‌گردیم. به شهرها و کشورهای مختلف سر می‌زنیم، غذاهایشان را می‌خوریم و با آداب و رسومشان آشنا می‌شویم. مجموعه پسری که دور دنیا را رکاب زد مجموعه سفرنامه داستانی جذابی از سفر تام و دوچرخه‌اش به دور دنیا است. تام، پسری ماجراجو است که روزی حس می‌کند دنیای واقعی باید بزرگ‌تر از دنیای اطرافش باشد و تصمیم می گیرد با دوچرخه سفری باورنکردنی برای کشف این دنیای بزرگ آغاز کند. سفری که او را به گوشه گوشه زمین می‌برد و با ماجراهایی روبه‌رو می‌کند که بسیار لذت‌بخش، گاهی خنده‌دار و گاهی هم ترسناک و عجیب هستند. تام در سفرهایش به کشورهای مختلف، با مردم سرزمین‌های متفاوت دیدار می‌کند، غذاهای آنان را می‌خورد، آداب و رسومشان را به جا می‌آورد و گاهی هم از سختی مسیر گله می‌کند. اما در نهایت، لذت این تجربه را با هیچ چیزی عوض نمی‌کند. سفر اول تام از اروپا آغاز می‌شود و بعد از گشتن نقاط مختلف آن به آفریقا می‌رسد.

    قاصدک بهمن 1401

    گروه سنی: 7 تا 12 سال نویسنده: بدری مشهدی ویراستار: شیوا حریری تصویرگر: فاطمه قاسمی انتشارات: فنی ایران کتاب «شهر بدون پلاستیک» داستانی است درباره زباله‌های پلاستیکی که یکی از معضلات جدی محیط زیست جهان است. نوید شخصیت اصلی کتاب «شهر بدون پلاستیک» پسر 11 ساله ای است که در شهرستان کوچکی زندگی می‌کند. پدرش کارگر کارخانه ساخت ظروف یکبارمصرف پلاستیکی است. از طرف شهرداری مسابقه‌ای با موضوع ارائه بهترین و مؤثرترین راهکارهای حفظ محیط زیست برگزرا می‌شودکه جایزه آن لپ‌تاپ است. نوید برای این که صاحب لپ‌تاپ شود به هر دری می‌زند، از چاپ اخطاریه‌های قلابی برای مغازه‌های محله‌شان، تا تشکیل گروه و دسته توی مدرسه برای استفاده نکردن از پلاستیک و ظرف‌های پلاستیکی. حتی دور از چشم پدرش کلی هم برای مصرف نکردن از ظرف‌های یکبار مصرف تبلیغ می‌کند به طوری‌که کارخانه پدرش ورشکست می‌شود. پدرش و خیلی از کارگرهای دیگر بی‌کار و خانه‌نشین می‌شوند. ورشکستگی کارخانه، درست همزمان با اعلام نتایج مسابقه شهرداری است و زمانی است که نوید بیشتر از این که برنده شدن برایش اهمیت داشته باشد حفظ محیط زیست و نجات کره زمین برایش اهمیت پیدا کرده، اما حالا که نوید و دوستانش، گروه سربازان سبز و حافظ محیط زیست را تشکیل داده‌اند، باید به فکر راه چاره‌ای هم برای تعطیلی کارخانه و بی‌کاری کارگرها باشند.

    نیم‌نگاهی به فعالیت‌های دی ماه شعبه غرب دخترانه؛ صادقیه

    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان

    نیم‌نگاهی به فعالیت‌های دی ماه شعبه غرب پسرانه؛ صادقیه

    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان

    نیم‌نگاهی به فعالیت‌های دی ماه شعبه مرکز دخترانه؛ منیریه

    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان

    نیم‌نگاهی به فعالیت‌های دی ماه شعبه مرکز پسرانه؛ منیریه

    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان

    نیم‌نگاهی به فعالیت‌های دی ماه شعبه شرق دخترانه؛ نیروی هوایی

    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان

    نیم‌نگاهی به فعالیت‌های دی ماه شعبه شرق دخترانه؛ امامت

    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان

    نیم‌نگاهی به فعالیت‌های دی ماه شعبه شرق دخترانه؛ نبرد

    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان

    نیم‌نگاهی به فعالیت‌های دی ماه شعبه شرق پسرانه؛ فلکه اطلاعات

    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان

    نیم‌نگاهی به فعالیت‌های دی ماه شعبه شرق پسرانه؛ امامت

    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان
    هنر دانش‌آموزان
    b xpx
    # / b
    xpx b
    # / b

    افزودن
    b
    / /
    :